Att tänka på som hyresgäst

En allmän fråga - hur lång tid brukar det ta från första kontakt till att kontraktet skrivs på? Ungefär alltså, vill inte verka för obeslutsam eller gå för snabbt fram.

@Unafraid skrev ju kontrakt efter bara tre dagar verkar det som? :o
Det beror kanske på hur attraktiv bostaden är? Vi hade typ fem stycken som var mycket intresserade dag 1. Och den som ska flytta in känner jag till sen tidigare så det blev snabba beslut. Men hade hon tvekat för mycket så hade någon annan fått komma förbi, så det beror helt på den som hyr ut. :)
 
Det beror kanske på hur attraktiv bostaden är? Vi hade typ fem stycken som var mycket intresserade dag 1. Och den som ska flytta in känner jag till sen tidigare så det blev snabba beslut. Men hade hon tvekat för mycket så hade någon annan fått komma förbi, så det beror helt på den som hyr ut. :)
Är det dumt att fråga om de har andra intressenter? 🤔
 
Eventuellt får jag hyra en tvåa i nio månader framöver av en privatperson via blocket bostad. Är det något särskilt som jag bör tänka på?
Detta är ännu endast i startgroparna men vill gärna höra andras tips och råd i god tid :)

Området ligger lite olägligt till med pendlingen men jag har tyckt om området och tänker därför att det kan vara bra att prova på att bo där också. Tvättmaskin och diskmaskin ska ingå utifall jag bör tänka på något med dem.

Alla synpunkter är välkomna!
Äger den som du ska hyra av fastigheten eller är det en andrahandsuthyrning? Om det är en andrahandsuthyrning - har den du ska hyra av tillstånd att hyra ut av fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen?
Kontrollera också så att den som du ska hyra av verkligen äger/disponerar lägenheten och att den verkligen finns. Det finns bedragare som annonserar ut bostäderer som de inte äger för andrahandsuthyrning, tar en disposition och när de sedan ska ses så dyker uthyraren inte upp. En kollega bor i ett hus/brf där en av lägenhterna varit utannonserad flera gånger utan att ägarna vetat om det.
Visst var det en bukefalist som råkade ut för något liknande för några år sedan? Någon som hyrde ut en bostad som inte fanns eller den inte ägde till flera personer?
Betala absolut ingenting i förskott innan du har varit inne i lägenheten och är säker på att den personen har rätt att hyra ut den! Finns de som annonserar ut lägenheter som de av någon anledning har nyckel till men som inte är deras.
 
Utöver det om man har en dator så kan man gå in i bildernas inställningar och se när de är tagna. Funkar i alla fall på windows vet jag, in i utforskaren, högerklicka och scrolla ner till egenskaper, sen välja fliken information och sen under ursprung kan man se fotodatum inklusive klockslag. :up:
Jag tror att det går i mobilen också faktiskt ... japp, visade en bild och klickade sedan på detaljer och där stod datum och tid.

Det är ganska lätt att manipulera sånt, så det är mycket bättre att även maila bilderna (via någon av de mer kända mailtjänsterna).
 
Äger den som du ska hyra av fastigheten eller är det en andrahandsuthyrning? Om det är en andrahandsuthyrning - har den du ska hyra av tillstånd att hyra ut av fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen?
Kontrollera också så att den som du ska hyra av verkligen äger/disponerar lägenheten och att den verkligen finns. Det finns bedragare som annonserar ut bostäderer som de inte äger för andrahandsuthyrning, tar en disposition och när de sedan ska ses så dyker uthyraren inte upp. En kollega bor i ett hus/brf där en av lägenhterna varit utannonserad flera gånger utan att ägarna vetat om det.
Visst var det en bukefalist som råkade ut för något liknande för några år sedan? Någon som hyrde ut en bostad som inte fanns eller den inte ägde till flera personer?
Betala absolut ingenting i förskott innan du har varit inne i lägenheten och är säker på att den personen har rätt att hyra ut den! Finns de som annonserar ut lägenheter som de av någon anledning har nyckel till men som inte är deras.
Hur kan man kontrollera det förutom gå på en visning?
Jag betalar iallafall inget innan kontraktet är påskrivet, så det finns iallafall som skydd då.
 
Eventuellt får jag hyra en tvåa i nio månader framöver av en privatperson via blocket bostad. Är det något särskilt som jag bör tänka på?
Detta är ännu endast i startgroparna men vill gärna höra andras tips och råd i god tid :)

Området ligger lite olägligt till med pendlingen men jag har tyckt om området och tänker därför att det kan vara bra att prova på att bo där också. Tvättmaskin och diskmaskin ska ingå utifall jag bör tänka på något med dem.

Alla synpunkter är välkomna!

(Jag har inte läst de andra svaren)

Jag har hyrt nu i många år både rum i kollektiv och "eget" hus.

Kontrakt såklart, där det står vem som är betalningsskyldig om elektronik/vitvaror går sönder. Eller något annat.
(Tex i mitt nuvarande kontrakt är husägaren betalningsskyldig/ersättningsskyldig för elektronik och vitvaror men om möbler går sönder så skrivs det av från vår inventarielista men ersätts inte med ny möbel).

Om stället är möblerat ska det finnas/skrivas en inventarielista på vad ägaren räknar med ska finnas där efter utflytt.

Ta foton på ALLT och markera vilket skick det är i.

Ta med i kontraktet vad som förväntas av dig vid ev utflytt när det kommer till städning. Kan du städa själv eller anlita städfirma?

Hmm... det är nog det viktigaste jag kommer på nu...
 
En allmän fråga - hur lång tid brukar det ta från första kontakt till att kontraktet skrivs på? Ungefär alltså, vill inte verka för obeslutsam eller gå för snabbt fram.

@Unafraid skrev ju kontrakt efter bara tre dagar verkar det som? :o
Max en vecka skulle jag säga, men oftast mindre tid än så. De flesta lägenheter jag tittat på har vi kommit överens i samband med visningen, sedan har hyresvärden fixat med kontraktet och därefter har vi skrivit på.

Känns det bra när du tittar på lägenheten, bestäm dig snabbt är mitt råd, annars kan den gå till en annan.
 
Det är ganska lätt att manipulera sånt, så det är mycket bättre att även maila bilderna (via någon av de mer kända mailtjänsterna).
Hur då? Det enda jag lyckats med är att ta bort fotodatumet helt, kan ej byta datum på det.

När jag flyttade in i lägenheten jag bor i nu hade vaktmästaren en besiktning och skrev ner alla fel på ett papper. Dock ej varit med om samma när ja hyrt privat, kommer nog aldrig hyra privat igen, så mycket trassel. :(
 
Hur då? Det enda jag lyckats med är att ta bort fotodatumet helt, kan ej byta datum på det.

När jag flyttade in i lägenheten jag bor i nu hade vaktmästaren en besiktning och skrev ner alla fel på ett papper. Dock ej varit med om samma när ja hyrt privat, kommer nog aldrig hyra privat igen, så mycket trassel. :(
Enkelt. Ta bort datumet, sätt in valfritt datum eller text. Det går ju med vilken mobilkamera som helst
 
Hur kan man kontrollera det förutom gå på en visning?
Jag betalar iallafall inget innan kontraktet är påskrivet, så det finns iallafall som skydd då.
Jag vet inte vad som kan vara hundraprocentigt, men att inte betala i förskott är i alla fall nummer ett. Kontrollera vem som äger fastigheten och vem som ev är skriven i lägenheten. Brukar inte vra svårt om man googlar tittar på kartor. Kolla med brf/fastighetsägare att det är ok att hyra ut. Be personen visa legitimation så att du vet att det är den person som den utger sig för att vara. Kanske kan du se om telefonumret hör till en person som har koppling till adressen.
Andra har säkert fler tips.
 
Det absolut viktigaste vid en andrahandsuthyrning är att personen har rätt att hyra ut bostaden. Ni kan inte skriva ett kontrakt mellan er utan att ha kontraktet godkänt av hyresvärd/brf-föreningen.
Jag sitter i styrelsen för min brf-förening och har varit ansvarig för andrahandsuthyrningar. Förfrågningar och kontrakt går via styrelsen som sen godkänner och signerar.
 
Enkelt. Ta bort datumet, sätt in valfritt datum eller text. Det går ju med vilken mobilkamera som helst
Jag ställer mig ändå väldigt tveksam till om det verkligen går att manipulera kameran datan på det sättet.
Men det är ju inte direkt va den här tråden handlar om. Tror TS fått bra råd redan så jag sätter punkt här på detta spår för mig.
 
Det absolut viktigaste vid en andrahandsuthyrning är att personen har rätt att hyra ut bostaden. Ni kan inte skriva ett kontrakt mellan er utan att ha kontraktet godkänt av hyresvärd/brf-föreningen.
Jag sitter i styrelsen för min brf-förening och har varit ansvarig för andrahandsuthyrningar. Förfrågningar och kontrakt går via styrelsen som sen godkänner och signerar.
Hur kan jag kontrollera om brf har godkänt det? Jag kan ju inte vänta så länge på svar då det finns andra intressenter som kan passa på att skriva på kontrakt snabbare än mig utan att bry sig att kontrollera det så noggrant. Eller går kontraktet efter vi skrivit på det till brf för godkännande?
 
Hur kan jag kontrollera om brf har godkänt det? Jag kan ju inte vänta så länge på svar då det finns andra intressenter som kan passa på att skriva på kontrakt snabbare än mig utan att bry sig att kontrollera det så noggrant. Eller går kontraktet efter vi skrivit på det till brf för godkännande?
I min brf godkänner vi uthyrning separat från hyreskontraktet. Det ägaren får göra är att fylla i en blankett med föreslagen hyresgäst, sedan tar styrelsen beslut om att tillåta.
 
Hur kan jag kontrollera om brf har godkänt det? Jag kan ju inte vänta så länge på svar då det finns andra intressenter som kan passa på att skriva på kontrakt snabbare än mig utan att bry sig att kontrollera det så noggrant. Eller går kontraktet efter vi skrivit på det till brf för godkännande?

be att få se det skriftliga godkännandet från styrelsen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 175
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 421
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp