Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

Om de inte räker med den smälen vad ska man gör då hade du tänk?

Saken var att de är fel att slå hästen.. Vist markera får man men inte slå
 
Sv: Attackerar !

Blandade ihop dig med en annan användare ang. hoppspöt, sorry.

Jag läser vad du skriver, men det du skriver hjälper inte i ts fall. En häst som attackerar ska jagas bort, sen kan man ta en kaffe och fundera över varför den attackerade. Kan du utförligt beskriva ditt sätt att ta itu med en pågående attack?

Erfarenhet HAR med ålder att göra. Kan du mer om hästar nu än vad du kunde för fem år sedan? Tror du att du kommer kunna ännu mer om ytterligare 10 år? Antagligen, för då har du mer erfarenhet.
Sen hänger det här med tvärsäkra yttranden ofta ihop med ung ålder.

Vist till del har de med ålder att göra men inte altid.. De beror helt på vad man har uppleft
 
Sv: Attackerar !

fattar inte vad de för fel att skika iväg hästen till någon som kan ta bort betendet på ett bätre sät o sen lära personen i fråga hur den sk hantera situvachonen
 
Sv: Attackerar !

suck..missuppfattning....det va ju att man inte ska använda slag som uppfostran som vi var imot,visst slå till den om den anfaller men att använda slag sen som vana för att tillrättavisa hästen är FEL enligt mej......har vart med om hästar som huggt efter mej men som jag ignorerat o tills slut så tröttnar dom,stått bakom hästen o tagit på täcke,visa ingen tendens till att sparkas men fick reda på efter att han brukade sprakas annars men han märkte väl att jag inte var rädd.men vid attack så klart man ska försvara sej.

Aha, tyckte inte det lät så innan! Uppfattade dig som om du menade att man ALDRIG får röra en häst, oavsett vad de gör.
Me nu är vi helt överens, för jag tycker absolut inte heller att man ska använda slag som vana för minsta lilla. Slår aldrig en häst i "normala vardagen" för då får man bara en rädd häst, som du säger.
Fast jag menar att det där "försvarsslaget" vid attack blir ett "uppfostransslag" automatiskt. Aja, nu är jag trött på detta, men det verkar som om vi inte tycker så olika som jag först trodde! Så fel det kan bli när man blir lite för snabb :)
 
Sv: Attackerar !

Som sagt, med tanke på dina tidigare trådar samt inlägg i den här debatten så HAR du inte så jättemycket erfarenhet.

Inget fel med det. Alla börjar någonstans.

Däremot kan man lära sig en del av att lyssna på de som varit med lite längre.

Jag har hållt på med hästar i ca 33 år och inte bara som hobby utan som yrke också. Själv lärde jag mig enomt av att just lyssna på de som hade mer erfarenhet än mig själv.

Som sagt, erfarenhet eller inte, fundera gärna lite på vad du och andra skrivit.
 
Sv: Attackerar !

Om de inte räker med den smälen vad ska man gör då hade du tänk?

Saken var att de är fel att slå hästen.. Vist markera får man men inte slå

Om det inte räcker så tjoar jag och skriker och viftar med det jag har inom räckhåll, för hästen ska bort från mig. Vägrar den att på något sätt flytta sig utan bara sparkar och sparkar hej vilt tror jag allt att den hästen får somna in.
 
Sv: Attackerar !

Inan man låter hästen somna in tycker jag man ska prova med NH
 
Sv: Attackerar !

jo men då ska det göras av en person med stor erfarenhet och inte av tjejen som startade tråden! speciellt en ponny som yngre personer hanterar ska vara säker, ibland är det kanske bättre att avliva än att riskera ett återfall om ägaren till ponnyn blir osäker.

jag tycker visserligen att ts ska lämna tillbaka ponnyn till "kvallitetshästarna" omgående så får dom lösa problemet innan någon blir skadad!
 
Sv: Attackerar !

Inan man låter hästen somna in tycker jag man ska prova med NH

Trodde det räknades som NH när man vill ta hästens plats och att den ska flytta sig.
Jag har pysslat med hästar i många år, och det här med NH är inget annat än ett annat namn för vanlig, sund hästhantering. Det blir bara fjantigt med NH-upproret, att det är lösningen på alla problem.

Nu har jag sagt mitt i denna tråden, over and out.
 
Sv: Attackerar !

jo men då ska det göras av en person med stor erfarenhet och inte av tjejen som startade tråden! speciellt en ponny som yngre personer hanterar ska vara säker, ibland är det kanske bättre att avliva än att riskera ett återfall om ägaren till ponnyn blir osäker.

jag tycker visserligen att ts ska lämna tillbaka ponnyn till "kvallitetshästarna" omgående så får dom lösa problemet innan någon blir skadad!

Jag mena inte att hon skulle ta sig ann hästen utan skika iväg de till någon med stor erfarenhet eller lämna tillbka häste.. Erbjöd mig i en inläg att ge ut ett numer till en väldigt bra
 
Sv: Attackerar !

Varför just NH?

Varför inte en duktig hästmänniska helt eneklt?

I fal en "vanlig" häst mäniska kan ta sig an en så häst o göra de på ett rätt o bra sät.. Men sen så anser jag att en NH tränare har lite mer merfarenhet av sånt
 
Sv: Attackerar !

Hade du set förvandlingen på vår hest vi fick hem efter att ha vart hos kille så hade du förståt lite mer vad jag menar
 
Sv: Attackerar !

Nh eller inte har inget med hur duktig man är att göra.

Därför jag tycker det här med NH gått överstyr.

Folk borde anlita duktigt hästfolk istället för att skrika nh tränare stup i kvarten.
Nh tränare kan säkert vara duktiga inte så jag menade, utan att det behöver inte vara just NH.

Duktigt hästfolk är duktigt hästfolk. Punkt.
Oavsett om de sysslar med sk NH elelr inte.


Nåja, hade inte med tråden att göra egentligen.
Bara undrade varför du tryckte så för just NH tränare..
 
Sv: Attackerar !

just för att jag tycker om NH är att jag kunde lika järna fåt huvet avsprkat om vi inte skikat i väg vår häst.. Vist vi kunde skika henne till slakt men vi valde att läga ut pengarna på att försöka få bort de... O min mamma o jag är mycke erfarna båda två.. Men vi lyckades inte få bort de så valde att skika henne till ett "profs" eller vad man ska skriva
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attackerar !

Nh eller inte har inget med hur duktig man är att göra.

Därför jag tycker det här med NH gått överstyr.

Folk borde anlita duktigt hästfolk istället för att skrika nh tränare stup i kvarten.
Nh tränare kan säkert vara duktiga inte så jag menade, utan att det behöver inte vara just NH.

Duktigt hästfolk är duktigt hästfolk. Punkt.
Oavsett om de sysslar med sk NH elelr inte.


Nåja, hade inte med tråden att göra egentligen.
Bara undrade varför du tryckte så för just NH tränare..

vad är duktigt hästfolk för dej???nån som är hård/gapar o slår o använder våld eller???om man läser mellan meningarna så verkar det som du anser att det är ok att bruka våld mot hästar...eller har jag fel,isåfall ber jag om ursäkt....??.....
 
Sv: Attackerar !

Ingen aning vad du läser mellan raderna. Jag skriver på raderna inte emellan de.


Vad menar du med att vara hård? Våld?

Gapar och skriker gör jag nte vardags.

Om det är befogat är jag inte rädd för att smälla till en häst om det är det du menar.

Menar du att jag står och slår hästar för mitt höga nöjes skull så har du väldigt fel.
 
Sv: Attackerar !

Ingen aning vad du läser mellan raderna. Jag skriver på raderna inte emellan de.


Vad menar du med att vara hård? Våld?

Gapar och skriker gör jag nte vardags.

Om det är befogat är jag inte rädd för att smälla till en häst om det är det du menar.

Menar du att jag står och slår hästar för mitt höga nöjes skull så har du väldigt fel.

vad jag menar är att jag uppfatar dej som nån som inte tvekar att använda slag mot hästen när den inte gör som du vill om man läser dina inlägg.du skriver att du inte är rädd att smälla till en häst om d behövs,men förklara för mej tycker du det hjälper?slutar hästen med att va bångstyrig??för stunden kanske men sen nästa dag då,vad händer om den gör samma sak,då har ju inte dina slag hjälp ett skvatt,du har ju bara visat din makt.alltså hjälper det inte att hålla på att slå den när den gör fel.har inte påstått att du slår dina hästar för nöjes skull,påstår bara att det är fel teknik....
 
Sv: Attackerar !

man kan ju fundera på varför vissa hästar är huvudskygga o allmänt stirriga bara man höjer armen för fort...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 819
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 111
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 996
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp