Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

Korrigerar man rätt så gör hästen inte om det som den korrigerats för.

Dessutom handlade den här tråden om en ponny som gick till regelrätt anfall.
 
Sv: Attackerar !

korrigera rätt = innebär inte att man måste slå hästen.

tänker inte diskutera detta mer för jag anser att slå hästen är samma som okunskap o att man inte förstår den...
 
Sv: Attackerar !

Det var mycket att läsa igenom. Jag är 12 år, min mamma är travtränare och har eget stuteri. Hon är rätt erfaren och vad jag vet kan jag nästan allt hon kan eftersom jag är med henne hela tiden. Min mamma är en sån snåling, hon skulle aldrig slösa pengar på att tex. skicka henne på NH träning.. Det är bra som det är, jag undrar bara hur man kan få bort beteendet ? Ska vi sluta att slå henne helt och hållet ? jag har börjat att gå ut i hagen och ge äpplen utanför staketet och berömma och skrika på henne n är hon tar bak öronen , men då vänder hon på sig och slår så då ger jag upp och kommer tillbaka och börjar ge henne äpplen igen efter ett tag. Man kanske ska testa klickträning ? Och klicka hela tiden när hon e duktig och ha något annat ljud som förknippas med olydnad ?
 
Sv: Attackerar !

Du ska genast sluta mata ponnyn med åpplen och eller skrika åt den.

Då förstärker du bara beteendet.

Konsekvent hantering.

De gånger ponnyn anfaller i hagen (lägga öronen bakåt är INTE anfall) ska den ha en åthutning.
De gånger den uppför sig och är trevlig ska den ha beröm.

Den dagen du kan hämta ponnyn obekymrat utan problem ger du kanske en godbit som belöning. INTE titt som tätt.

I hagen ska den dessutom få vara häst.
 
Sv: Attackerar !

Det var mycket att läsa igenom. Jag är 12 år, min mamma är travtränare och har eget stuteri. Hon är rätt erfaren och vad jag vet kan jag nästan allt hon kan eftersom jag är med henne hela tiden. Min mamma är en sån snåling, hon skulle aldrig slösa pengar på att tex. skicka henne på NH träning.. Det är bra som det är, jag undrar bara hur man kan få bort beteendet ? Ska vi sluta att slå henne helt och hållet ? jag har börjat att gå ut i hagen och ge äpplen utanför staketet och berömma och skrika på henne n är hon tar bak öronen , men då vänder hon på sig och slår så då ger jag upp och kommer tillbaka och börjar ge henne äpplen igen efter ett tag. Man kanske ska testa klickträning ? Och klicka hela tiden när hon e duktig och ha något annat ljud som förknippas med olydnad ?

Säj inget till henne när hon surar skriker du på henne så ser hon de som att du ser henne som ett hot o då läger bak öronen eller annat. Uatn beröm henne med klap på hande. Utan för mycke fjäsk då ser hästen nämligen dig som undergiven o att du försöker fjäska dig in.. Du ska givet vis inte slå henne.. Använd barar pisken i försvar om hon skulle bli för farlig.. Börjar hon sura läg pisken på henne då som en varning inte slå utan läg den barar på henne o försöker hon annfala börjar då att vifta med med armarna utan att säja nåt i i sista hand ge henne ett slag.. Använd inte pisken för mycke kan hända då att hästen inte reagerar alls på den sen.. Hästen ska ha respäkt för pisken men den respekte ska man inte skafa genom att slå.. stå utanför hagen o klapa henne så fort hon har ögonen framåt o likadnt utanför boxen.. så hon ser dig som något positift.. Tar du till våld för mycke är risken stor att hon ser dig som nåt nägatift
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attackerar !

Det var mycket att läsa igenom. Jag är 12 år, min mamma är travtränare och har eget stuteri. Hon är rätt erfaren och vad jag vet kan jag nästan allt hon kan eftersom jag är med henne hela tiden. Min mamma är en sån snåling, hon skulle aldrig slösa pengar på att tex. skicka henne på NH träning.. Det är bra som det är, jag undrar bara hur man kan få bort beteendet ? Ska vi sluta att slå henne helt och hållet ? jag har börjat att gå ut i hagen och ge äpplen utanför staketet och berömma och skrika på henne n är hon tar bak öronen , men då vänder hon på sig och slår så då ger jag upp och kommer tillbaka och börjar ge henne äpplen igen efter ett tag. Man kanske ska testa klickträning ? Och klicka hela tiden när hon e duktig och ha något annat ljud som förknippas med olydnad ?

Jag instämmer i vad de flesta redan sagt.
Bry dig inte om bakåtstrukna öron eller sura miner. Så länge hon inte gör någonting mer, tex försöker gå över dig eller liknande kan du låtsas som om hon inte ser sur ut. Behandla henne väl, det ger mycket bättre resultat.
 
Sv: Attackerar !

Ge äpplen är väl en sak men skrik för guds skull INTE till ponnyn när hon tar bak öronen. Min erfarenhet är att hästar blir sura, arga, elaka o stökiga av att man skriker åt dom. Skriker åt hästarna gör jag bara om dom bitit eller sparkat mig eller om hästen definitivt är på väg att göra något sådant.
 
Sv: Attackerar !

Hej.
Har bara läst lite flyktigt så med risk för upprepning så tycker jag följande.

Använd hjälm och säkerhetsväst!!! Gå in i hagen och ignorera din häst helt. Sätt dig någonstans mitt i hagen och läs en bok. Bry dig inte om hästen alls. Skulle hon attackera så avbryt genast för i så fall är detta fel metod! I alla fall så gör detta så ofta du hinner och kan, och observera ignorera din häst. Ät gärna lite äpplen eller morötter, men dela inte med dig :d
Du måste skapa en atmosfär runt dig som är din egen! Dit hon inte är välkommen om hon inte är bjuden. Detta innebär inga hårda slag eller skrik, ej heller hantering av hästen. Skulle hon ändå attackera dig så måste du värja dig, om du vågar så vänd dig om när hon kommer, ta inte kontakt med henne. Att vända dig om får du bara göra om du tror att det är "säkert". Att ignorera henne kan vara en bra metod för att skapa sin egen atmosfär.
Hästen är mycket medveten om sin styrka, det är därför som du ej med hjälp av slag eller skrik kan få resultat, du måste helt enkelt överlista henne för att själv få övertaget.
Att skapa ett intresse från hästen till dig kan få henne att sluta upp med dessa fasoner, för hon blir helt enkelt nyfiken på vad du gör och bara måste undersöka dig. Skulle hon komma när du sitter där, så vänd hela tiden ryggen mot och vägra henne kontakt. När hon så småningom förhoppningsvis ändrat attityd, så välkomna henne in till din atmosfär och var vänlig med henne. Men vänd genast ryggen mot om hon försöker äga dig. Det är din atmosfär och dit är bara vänliga själar välkommen :) Undvik alltid ögonkontakt.


Men som sagt det du har är en absolut farlig häst, du måste nog ställa dig frågan om hon verkligen är rätt häst för dig. Skulle hon vara det så måste du kämpa massor för att få detta att fungera. Din mamma kanske inte är rätt person att hjälpa dig, för det är lätt som hästkunnig vuxen att inte ta en ilsken c-ponny så allvarligt, för den är ju så "liten". Men det är ju faktiskt du också. Förklara för din mamma hur jobbigt ditt problem är för dig, å låt henne läsa denna forumtråd. Hon kanske helt enkelt inte förstått allvaret i ditt problem.

Helst av allt så tycker jag att du ska propsa på att få hjälp utifrån. Att någon duktig och kunnig hästhanterare kan komma hem i eran hemmiljö och se och analysera ditt problem. Det vore helt klart det bästa.
Ibland kan hästkunniga föräldrar vara lite av en nackdel, för man kan ju redan allt själv (harkel:angel:) Ni kanske måste belysa problemet från att annat håll.

Lycka till, och var inte dumdristig, du kan ju helt enkelt få sätta livet som insats. Å frågan är om det är värt det.
 
Sv: Attackerar !

Haha, att du orkar diskutera! ;)

Till TS:

Din mamma verkar veta vad hon gör, lita på henne. Om hästen attackerar så ska den tillrättavisas med en gång! Funkar inte detta så bör ni fundera på om ni ska skicka tillbaka hästen. Hästar är inte att leka med!!

Hade ett sto på mitt jobb som sparkades när man skulle lyfta hovarna på henne. Hon var runt 170cm i manken och rejält grov, gav liksom intryck av att vara världens största häst även fast hon inte var så hög. Hur som helst så skulle vi träna lyfta hovar på henne innan hovslagaren skulle komma och verka. Vi fick vara två stycken, jag höll henne i longerlina och min arbetskamrat (T) skulle lyfta. T lyfter, hästen viftar med benet, men T gör ingenting åt det. Fortsätter så en stund och till slut sparkar hästen T på benet, varpå jag ger den en smäll med dressyrspöt jag hade med mig. Hon såg helt paff ut...ja, både hästen och T, som undrade om jag verkligen trodde att våld var lösningen :smirk:
Kallar man ETT rapp med ett litet spö på 700kg häst för våld, så ja då får jag väl säga att våld löser ett och annat. Efter detta lyfte hon resten av hovarna utan minsta protest och när jag dagen efter skulle hålla henne åt hovis kom hon först självmant fram till mig och stod sen som ett ljus medan hovis jobbade. Hästen och jag blev väl lite "bästisar" efter den dagen.

Nu tror jag inte att erat problem går lika snabbt och lätt att lösa, jag ville mest ge exempel på hur det kan gå till. Hästen behöver inte börja tycka mindre om dig bara för att du ger den ett rapp när den gör fel!

Lycka till med din ponny!
 
Sv: Attackerar !

Det var mycket att läsa igenom. Jag är 12 år, min mamma är travtränare och har eget stuteri. Hon är rätt erfaren och vad jag vet kan jag nästan allt hon kan eftersom jag är med henne hela tiden. Min mamma är en sån snåling, hon skulle aldrig slösa pengar på att tex. skicka henne på NH träning.. Det är bra som det är, jag undrar bara hur man kan få bort beteendet ? Ska vi sluta att slå henne helt och hållet ? jag har börjat att gå ut i hagen och ge äpplen utanför staketet och berömma och skrika på henne n är hon tar bak öronen , men då vänder hon på sig och slår så då ger jag upp och kommer tillbaka och börjar ge henne äpplen igen efter ett tag. Man kanske ska testa klickträning ? Och klicka hela tiden när hon e duktig och ha något annat ljud som förknippas med olydnad ?

Ärligt talat så tycker jag att din mamma ska ta sig en riktig funderare på om detta är rätta ponnyn för dig. JAG hade aldrig behållit en sådan opålitlig ponny till mina döttrar som är i samma ålder som dig. Vi ska nu sälja vår toppen ponny med massor av diplom för att JAG anser att den inte är riktig säker för en 13 åring att hantera själv. Jag sålde en ungponny till Älgen som inte passade hos oss, detta efter att min då 3 åriga son blivit sparkad av den av misstag. Den kom till ett nytt hem och är idag en uppskattad barnponny så jag tror nog att Älgen vet vad hon skriver om.

En barnponny ska vara säker för ett barn att hantera, är den inte det så ska den inte hanteras av barn. Barn från 10 års ålder ska kunna gå ut själva i hagen och hämta in sin ponny och sköta om den själv. Vi har själva stuteri och här hanterar barnen alla stuteriets hästar, även hingstarna under betäckningstiden. OM en ponny skulle bete sig aggressivt hos oss blir den inte långvarig. Mina barns liv är för värdefulla för att jag skulle låta dem umgås med ett djur som visar aggressivitet när de är fria.

Mitt råd är att du skaffar dig en bättre ponny, det finns många dubbelnollor där ute som är mkt trevligare att umgås med. Det ska vara roligt att vara hästägare, det finns så många andra saker som man behöver oroa sig för här i livet än att vara orolig för att ens häst ska sparka huvudet av en, bara för att man befinner sig i hästens hage.

Om du kan lika mkt som din mamma kan så tror jag tyvärr att du har missat mycket alt att din mamma inte kan så mkt. Mina barn har varit med sedan de var små men ännu har de massor att lära sig, liksom jag har efter snart 40år.....
 
Sv: Attackerar !

Du är inte så gammal va?

I första hand handlar det om att överleva, sen kan man börja psykoanalysera hästen. Har du verkligen aldrig sett hur hästar fostrar varandra?

Jo men nu är de svårt för en lite tjej att mäta sig mo en häst.. Att man ska överleva inebär inte att man sak slå hästen.. Självförsvar men inte slå on inte ens liv är i fara
 
Sv: Attackerar !

Ge äpplen är väl en sak men skrik för guds skull INTE till ponnyn när hon tar bak öronen. Min erfarenhet är att hästar blir sura, arga, elaka o stökiga av att man skriker åt dom. Skriker åt hästarna gör jag bara om dom bitit eller sparkat mig eller om hästen definitivt är på väg att göra något sådant.


Har jag med lärt mig :bow:
 
Sv: Attackerar !

Om de inte hjälper med ett slag då vad ska man göra då? slå o slå o slå så fort problemet kommer tillbaka? till slut kommer hästen att tapa den respäkt för pisken de ska ha utan att va rädd för den.... De stör mig att dom flästa ser ner på mina kunskaper för att jag är lite yngre än alla här.. Vist man får mycke kunskap ju äldre man bli men kunska kommer oxå genom hur mycke man vart med om.. Fin tjejer i min ålder som vart med om mycke mer än vad man kan tro o har du mer erförenhet i från vad dom nu har vart med om!!!
 
Sv: Attackerar !

Samma som andra som frågat om hennes ålder eftersom den lyser igenom och därför antyder en bristande erfarenhet, hur så?

Jag håller med Heulwen.
Att flera personer anklagar henne för bristande erfarenhet och förlöjligar hennes språk ger en sur smak av översitteri.
 
Sv: Attackerar !

Endel hästar måste man ibland slå till. Det är inget man gör för att vara elak utan det är säkerhetsåtgärd som måste göras då hästen inte visar någon respekt.

En häst är starkare, snabbare och tyngre än oss och blir de aggresiva och tror att de kan attackera oss har vi inget att säga till om. En rejäl uppläxning är det som behövs!
 
Sv: Attackerar !

Om de inte hjälper med ett slag då vad ska man göra då? slå o slå o slå så fort problemet kommer tillbaka? till slut kommer hästen att tapa den respäkt för pisken de ska ha utan att va rädd för den.... De stör mig att dom flästa ser ner på mina kunskaper för att jag är lite yngre än alla här.. Vist man får mycke kunskap ju äldre man bli men kunska kommer oxå genom hur mycke man vart med om.. Fin tjejer i min ålder som vart med om mycke mer än vad man kan tro o har du mer erförenhet i från vad dom nu har vart med om!!!

Slår man vid rätt tillfälle, då hästen gör fel så kan jag lova att man inte behöver drämma till den så många gånger. Om hästen inte bryr sig om pisken så har ni slagit den vid fel tillfälle, för sent eller då den inte gör fel längre. Jag uppmanar ingen till att slå sin häst men hästar måste visa respekt och följa oss människor. Inte tvärtom!
 
Sv: Attackerar !

Jo men nu är de svårt för en lite tjej att mäta sig mo en häst.. Att man ska överleva inebär inte att man sak slå hästen.. Självförsvar men inte slå on inte ens liv är i fara

Men det är ju det jag säger.

Hästen är livsfarlig.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 820
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 996
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp