Autistic meltdown

Bukefalos 30 år!

Jag började skriva om hur allt är kopplat till flytten och varför jag inte bara börjar packa och rensa inför visningar och flytt och insåg att det nog kommit till en punkt där det inte bara handlar om det.

Om man tänker på sitt mående på en skala från 1-10 där 10 är jätte bra och 1 är absoluta botten så är jag på 2.

Jag är så långt under botten och dom sakerna jag borde göra för att må bra klarar jag inte av, jag borde ta tag i min yoga för jag har ont och är spänd i hela kroppen, jag borde äta regelbundet och nyttig, laga någon forn av mat, jag borde ut på långpromenader med hundarna två gånger per dag, jag borde duscha,borsta håret, städa, packa inför flytten men jag orkar inte något av det

Det har varit så mycket. Jag har träffat människor varje dag och allt går för fort i livet. Jag ska träffa två mäklare den här veckan och en nästa måndag. Men jag klarar inte allt det som det innebär just nu.

Jag sover på dagarna och om jag fick bestämma skulle jag inte gå upp alls. Hur ska jag först få ordning på mig och sen förbereda en flytt?

Det låter ju helt enkelt jättekonstigt att DU måste göra parkering till nästa ägare. Men, visst, det kommer förmodligen att göra huset mer attraktivt än om de fick veta att de skulle bli tvungna att ta tag i att fixa parkering så fort de hade flyttat dit.
Allt är som jag säger, kan bara inte lämna ut allt som sägs, bestäms och vad som åläggs mig

Jag tror på vad du säger naturligtvis, men jag tycker att det låter som en jättemärklig sak att lägga på dig och inte på den nye ägaren!
Ja det är helt sjukt varför det inte går att ha som nu. Jag tog i hand med en från styrelsen att jag får fortsätta parkera där jag står nu. En perfekt parkering som tydligen ska rivas upp till ett gigantiskt dike:down:Fattar ingenting och inte grannarna jag delar med heller. Så besviken och arg

Ja det är helt sjukt varför det inte går att ha som nu. Jag tog i hand med en från styrelsen att jag får fortsätta parkera där jag står nu. En perfekt parkering som tydligen ska rivas upp till ett gigantiskt dike:down:Fattar ingenting och inte grannarna jag delar med heller. Så besviken och arg
Men hur kan de missat gå ut med info om detta innan?
Det är ju ni boende som är styrelsen.

Nej i början av allt var jag frisk, sjukdomen kom smygandes men man vet om man har anorexi eller inte när man försöker träna så. Det går inte helt enkelt. Fysiskt omöjligt.
Fast anorexi är ju så mycket mera än bara svälten och det vet du ju också om..antar jag. Det låter defensivt inte som att du var driven pga att du tyckte om att träna. Sen kanske du inte hade diagnosen anorexi men kontrollbehovet och sättet att hantera känslor fanns säkerligen där när du började träna också.

Därför så är det ju varningstecken tycker jag att vilja börja träna som läget är just nu, för det är nog inte träning av rätt anledning. Iallafall inte om man går på det du skriver här. Att röra på sig är ju såklart bra men just löpning osv kanske inte är det bästa.

Psykologen var nöjd med mitt arbete hemma, fick göra två tummar upp för mig själv vilket jag inte gillar. Känns aldrig som jag förtjänar beröm. Fast nu efteråt känns det skönt och jag är lättad att han ser allt positivt jag klarar. Jag skämdes över att ha missat 1 av 7 dagar, han sa att han var jätte stolt att jag klarat 6 av 7 dagar. Vi hann med att prata om massor av saker med inte löpningen. Men när vi pratade om en annan sak sa han att har jag inte har i mig att vara lagom i något jag gör.

Så till att börja med att sänka kraven på yoga till 20-30 minuter varannan dag. Så jag tänker att jag yogar och sen på måndag träffar jag dietisten. Jag är rädd att inte orka det jag vill med träningen.

Nej i början av allt var jag frisk, sjukdomen kom smygandes men man vet om man har anorexi eller inte när man försöker träna så. Det går inte helt enkelt. Fysiskt omöjligt.
Hur du beskriver det, hur vårdpersonal sagt att du tränar som en elitidrottare etc, låter romantiserande. Eftersom du hade den vårdpersonalen du räknade upp, så var du ju troligtvis för sjuk för att prestera. Ändå skriver du om en önskan att vara den tonårstjejen.

Sen har väl även friska människor oftast mer energi i tonåren än 40-års åldern. Det är skola, fotboll, hästar, fester, kompisar osv osv. Många vuxna, även utan diagnoser, orkar inte så himla mycket mer än jobb och sköta hemmet. Många får kämpa för att få in nån träning.

Vill du springa, gymma eller vad som i framtiden så satsa på det. Men du kan inte hoppa över massor av steg på vägen dit. Maten kommer först, sen promenader med hundarna som du kan utöka.

Alldeles nyss låg du ju bara på soffan och beskrev hur du inte orkade nånting. Och husförsäljning och flytt kommer ta energi. Gör saker i rätt ordning istället för att hoppa omkring, dra igång nya projekt och sen krascha.

Jag måste komma på ett nytt intresse att lägga min tanke tid och energi på. Jag lärde mig notsystemet och att spela keyboard själv för några år sedan och ska börja med det igen, jag har börjat läsa lite igen vilket som varit ett mål i många år.

Att det växlar så mycket och inte hänger ihop i det jag skriver är det för att jag har en blandad episod i min bipolära sjukdom vilket jag insåg idag, det är vanligt för mig med blandepisoder och det sliter på mig. En mix av depression och mani/hypomani, super utmattande, hänger inte med själv och det är obehagligt.

Jag är så trött, mina föräldrar skulle kommit hit idag men jag avbokade för det blir alltid så intensivt. Och det går inte idag. Dom kommer imorgon istället. Jag är så trött så jag sa till mamma att dom inte får glömma att ta med sin helikopter hem imorgon. Vad det egentligen är att dom ska komma ihåg är deras dammsugare…

Och jag har så mycket att göra som utifrån min energinivå känns omöjlig.

Jag måste lägga in tvätten i byrå och garderober, hänga ny tvätt, stapla ny ved, duscha och tvätt Trassel med schampo och balsam, träna med Trassel, Träna med Milou. Borsta all Milous crest och faktiskt även Trassels lilla päls behöver borstas och tänderna så klart.

Ska sätta igång så jag blir av med allt.

Jag är så trött, mina föräldrar skulle kommit hit idag men jag avbokade för det blir alltid så intensivt. Och det går inte idag. Dom kommer imorgon istället. Jag är så trött så jag sa till mamma att dom inte får glömma att ta med sin helikopter hem imorgon. Vad det egentligen är att dom ska komma ihåg är deras dammsugare…

Och jag har så mycket att göra som utifrån min energinivå känns omöjlig.

Jag måste lägga in tvätten i byrå och garderober, hänga ny tvätt, stapla ny ved, duscha och tvätt Trassel med schampo och balsam, träna med Trassel, Träna med Milou. Borsta all Milous crest och faktiskt även Trassels lilla päls behöver borstas och tänderna så klart.

Ska sätta igång så jag blir av med allt.
Se över din to-do-lista. Det finns saker att plocka bort där. Träna med hundarna behöver du inte göra om du är helt utmattad. Är det helt nödvändigt att tvätta hunden?

Se över din to-do-lista. Det finns saker att plocka bort där. Träna med hundarna behöver du inte göra om du är helt utmattad. Är det helt nödvändigt att tvätta hunden?
Jag tog mig igenom allt tills jag var nära att svimma men det var så skönt att göra klart allt i super fart och bara få allt gjort. Jag påbörjade en långpromenad men kom inte längre än 5-10 minuter iväg innan kroppen ville hem . Att göra allt på listan tog ännu mer energi än jag trodde.

Trassel är badad och fin.man måste bada nakenhundar ofta, 1 gång i veckan är rekommendationen. Försöker hålla det men han bli någon veckan jag hoppar över. Det hinner inte hända mycket på en vecka mellan gångerna eller två någon gång ibland men huden behöver det för att må bra.

Jag längtar ut på promenad men hade glömt det här viktiga som jag har så svårt för, paus, rast, återhämtning. Jag bara kör på.

Så nu rekommenderar jag mig själv en timmes rast och att äta mellanmål också. Innan någon hinner påpeka att jag kanske är för trött för att jag ätit för lite och det kan hänga ihop ibland men idag har jag ätit bra och om jag ser helheten idag så får jag se att det även är bra över hela dagen. Jag är helt enkelt bara trött

Får se vädret också för det regnar väldigt mycket och då vill inga kineser vara ute länge så om det bara blir en kort promenad så måste jag väga upp det med träning.

Jag tog mig igenom allt tills jag var nära att svimma men det var så skönt att göra klart allt i super fart och bara få allt gjort.
Förstår att det kan vara en skön känsla att göra allt snabbt och bli klar, men jag tror inte att din kropp och knopp håller för det. Kunde det inte funka att dela upp listan i förväg istället? Till exempel att du hänger tvätt och stoppar undan torr. Sedan slutar du och skriver in vila i x minuter (eller kanske timmar). Sedan väljer du två nya saker som du gör. Sedan vilar du i x minuter eller timmar. Och så vidare. Det blir ju också en bra struktur - och saker blir gjorda - om det är det du tycker känns bra?

Förstår att det kan vara en skön känsla att göra allt snabbt och bli klar, men jag tror inte att din kropp och knopp håller för det. Kunde det inte funka att dela upp listan i förväg istället? Till exempel att du hänger tvätt och stoppar undan torr. Sedan slutar du och skriver in vila i x minuter (eller kanske timmar). Sedan väljer du två nya saker som du gör. Sedan vilar du i x minuter eller timmar. Och så vidare. Det blir ju också en bra struktur - och saker blir gjorda - om det är det du tycker känns bra?
Jo det är det vettigaste sättet, en sån sak som jag ska få hjälp av med boendestöd. Planera veckor och dagar. För jag har jätte svårt med det. Min hjärna ser listan och sen sätter den igång hela mig tills jag ju bokstavligen stupar. Jag måste verkligen försöka gör som du och typ alla jag känner säger till mig. Fattar inte problemet i min hjärna men jag kan liksom inte sortera vad jag ska göra och i vilken ordning och när och hur länge. Så då är det bäst att köra allt bara.

För något år sedan skadade jag höger hand, ramlade och tog emot med handen som liksom vred sig lite. Jag trodde det skulle bli bra men nu verkar det inte bli bättre. Jag håller saker i handen för att det sen bara glider ut ur handen utan att jag märker något. Jag tappar allt, små, små saker upp till stora tunga saker på mer än ett kilo att hålla i en hand. Tappar hundgodis jag håller i handen så hundarna blir distraherade när vi tränar, en full flaska sweat chilisås som jag tappade på mitt marmor bord som klarade sig helt men flaskan flög itu i bitar med sås i soffan, mattan. Tappar mobilen, nycklar, böcker och vad det än kan vara.

Det har blivit ett problem, som att klara av att ta fram kortet ur kortfodralet och hålla handen rak och stilla när jag ska få fram betalkort och scanna det. Får vira hundarnas koppel flera varv runt handen och hålla även i vänster hand om det känns som det behövs. Även om dom inte drar. Växlar lite mellan i vilken hand jag håller i kopplet beroende på situation.

Har pratat med en läkare nu i veckan som inte tror att det kan bli bra igen. Jag vet att många får mycket värre skador eller problem men jag blir ändå ledsen för att jag inte kan få bort det.

Hälsade på hos en granne igår, vi pratade rätt länge. Vi pratade om det här med min självkänsla och hon sa att jag var en av dom snällaste och goda människor hon träffat och att det bara är mina tankar som spökar när jag tänker illa om mig själv. Att det inte finns något ont i mig, att jag är snäll rakt igenom.

Som barn var jag trött på att bara ses som snäll, folk försökte få mig arg utan att jag visade en enda känsla. Men inuti kunde jag bli ledsen och rädd. Att vara snäll var töntigt och ett skäl att bli mobbad.

Men nu som vuxen blir jag väldigt glad när någon ser mig så som jag känner. Nu är snäll fint, att få höra att jag att jag ser det fina i alla, ta hand om alla även om det leder till saker som dödshot. Rätt ofta får jag höra att jag är för snäll.

När jag skulle ta covidvaccin låg dom långt efter planen och massor av folk hade samlats.Det ösregnade så vi stod under ett tak så att vi iallafall trots rekommendationerna stod väldigt nära.

Ordningsvakten var mörkhyad och en man på andra sidan folkmassan började prata extrem rasistiskt med vakten och ingen gjort något. Tills jag gjorde det. Med en rätt dräpande kommentar bröt jag ut så högt (jag som alltid pratar för tyst) så att hundra människor hörde mig och jag fick stopp på den vidriga människan. Rasister har jag gått emot ofta. Jag blir tokig av sånt.

Jag vet inte om det är snällt eller bara att jag hatar när man behandlar någon illa.
Men jag hoppas jag är snäll också.

För något år sedan skadade jag höger hand, ramlade och tog emot med handen som liksom vred sig lite. Jag trodde det skulle bli bra men nu verkar det inte bli bättre. Jag håller saker i handen för att det sen bara glider ut ur handen utan att jag märker något. Jag tappar allt, små, små saker upp till stora tunga saker på mer än ett kilo att hålla i en hand. Tappar hundgodis jag håller i handen så hundarna blir distraherade när vi tränar, en full flaska sweat chilisås som jag tappade på mitt marmor bord som klarade sig helt men flaskan flög itu i bitar med sås i soffan, mattan. Tappar mobilen, nycklar, böcker och vad det än kan vara.

Det har blivit ett problem, som att klara av att ta fram kortet ur kortfodralet och hålla handen rak och stilla när jag ska få fram betalkort och scanna det. Får vira hundarnas koppel flera varv runt handen och hålla även i vänster hand om det känns som det behövs. Även om dom inte drar. Växlar lite mellan i vilken hand jag håller i kopplet beroende på situation.

Har pratat med en läkare nu i veckan som inte tror att det kan bli bra igen. Jag vet att många får mycket värre skador eller problem men jag blir ändå ledsen för att jag inte kan få bort det.
Vad är fel i handen? Greppstyrka bör gå att träna upp.

Båda mina händer är sådär. Innan jag hade diskmaskin fick jag köpa extra tåliga glas för jag slog sönder dem när jag diskade. Har blivit mycket bättre av styrketräning som ju även blir greppträning, men går ju att specifikt träna greppet. Jag får väldigt mycket värk av belastning men det har också blivit bättre.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Ensam och ledsen
  • Alkohol
  • Miumius stora flytt-tråd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat