Autistic meltdown

Bukefalos 30 år!

Jag började skriva om hur allt är kopplat till flytten och varför jag inte bara börjar packa och rensa inför visningar och flytt och insåg att det nog kommit till en punkt där det inte bara handlar om det.

Om man tänker på sitt mående på en skala från 1-10 där 10 är jätte bra och 1 är absoluta botten så är jag på 2.

Jag är så långt under botten och dom sakerna jag borde göra för att må bra klarar jag inte av, jag borde ta tag i min yoga för jag har ont och är spänd i hela kroppen, jag borde äta regelbundet och nyttig, laga någon forn av mat, jag borde ut på långpromenader med hundarna två gånger per dag, jag borde duscha,borsta håret, städa, packa inför flytten men jag orkar inte något av det

Det har varit så mycket. Jag har träffat människor varje dag och allt går för fort i livet. Jag ska träffa två mäklare den här veckan och en nästa måndag. Men jag klarar inte allt det som det innebär just nu.

Jag sover på dagarna och om jag fick bestämma skulle jag inte gå upp alls. Hur ska jag först få ordning på mig och sen förbereda en flytt?

Som vi, med andra ord. Vi har luftvärmepump i vardagsrummet. Sedan har vi - vid nödfall - två elradiatorer också. Ett i makens lilla rum och ett i köket. Men de sätter vi oftast inte på om det inte väldigt kallt. Kaminen (insats) eldar vi 3-4 timmar i taget som komplement. Vår dyraste elräkning var för januari, och den var på 3600 kr. Det ÄR dyrt med el, bara att konstatera.
Jag har liknande värmepumpen i vardagsrum, element i kök och badrum och sovrum och eldar som du. Har ofta pumpen avstängd om det inte är jätte kallt. Blir runt 4000 i månaden på el under ett par månader. Men billigt på sommarhalvåret.
Hur gammal är varmvattenberedaren?

Hur är det med tätningslister i dörrar och fönster?
Jag har isolerat dom fönster och dörrar som behövts och kollat igenom alla andra. Vet inte hur gammal varmvattenberedaren är men något ny är det verkligen inte. Den är en sån sak jag ska byta ut nu i år för att för tillfället går det bara duscha varmt i 4 minuter.

Jag har liknande värmepumpen i vardagsrum, element i kök och badrum och sovrum och eldar som du. Har ofta pumpen avstängd om det inte är jätte kallt. Blir runt 4000 i månaden på el under ett par månader. Men billigt på sommarhalvåret.

Jag har isolerat dom fönster och dörrar som behövts och kollat igenom alla andra. Vet inte hur gammal varmvattenberedaren är men något ny är det verkligen inte. Den är en sån sak jag ska byta ut nu i år för att för tillfället går det bara duscha varmt i 4 minuter.
Jag brukade också ha min värmepump avstängd men lärde mig att det är bättre för pumpen - och ekonomin - om den får gå hela tiden under den tiden på året som den behövs. Jag sänker temperaturen på den istället. Vad händer när du eldar i kaminen? Märker du att värmepumpen "går ner i varv" då?

Om du byter kolla upp vilken temperatur du behöver ha på vattnet (med tanke på bakterier), så den inte står högre än nödvändigt :)

Jag brukade också ha min värmepump avstängd men lärde mig att det är bättre för pumpen - och ekonomin - om den får gå hela tiden under den tiden på året som den behövs. Jag sänker temperaturen på den istället. Vad händer när du eldar i kaminen? Märker du att värmepumpen "går ner i varv" då?
Jag har en fireplace funktion så när jag eldar stänger den av pumpen och en fläkt går igång och cirkulerar den varma luften. Om jag har pumpen på är den på en minimum nivå och så eldar jag resten. Det brukar fungera bra, nästan alla grannar häromkring gör så. Förlitar sig mycket på kaminen.

Det gäller att prioritera! ❤️
Jo men att skicka mina kWh på ett öppet forum där inget kan ändras över en natt till imorgon är inte att prioritera bort.

Saker pågår, jag har har haft extrem huvudvärk så att vi igår när jag var ute med mina föräldrar fick vi stanna på en parkering med gräsmatta för att jag var så illamående att jag behövde kräkas.

Idag hade jag migrän till 13, firade en släkting och städade i den totala röran och sen sov jag ett tag nu på kvällen för att jag är så utmattad och vill gå och lägga mig men orkar inte ta mig till badrummet och sängen. DET är prio ett, att ta hand om mig själv.

Jo men att skicka mina kWh på ett öppet forum där inget kan ändras över en natt till imorgon är inte att prioritera bort.

Saker pågår, jag har har haft extrem huvudvärk så att vi igår när jag var ute med mina föräldrar fick vi stanna på en parkering med gräsmatta för att jag var så illamående att jag behövde kräkas.

Idag hade jag migrän till 13, firade en släkting och städade i den totala röran och sen sov jag ett tag nu på kvällen för att jag är så utmattad och vill gå och lägga mig men orkar inte ta mig till badrummet och sängen. DET är prio ett, att ta hand om mig själv.
Det var nog precis vad som menades, att prioritera dig/dina hundar.

Jag tror att poängen med frågan är att det kan vara så att du redan ligger superlågt i förbrukning, och att dyra elräkningar beror på andra faktorer du kan styra (elavtal, välja fast/rörligt/tim osv) och faktorer du inte kan styra (kallt väder och omvärldsläget).

Dvs även om du drar ner tempen tills det är obekvämt/skadligt för hälsan, så kan elräkningen bli högre än vad du velat se, eftersom huset måste hållas på viss temperatur för att inte ta skada. Och elpriserna kommer att vara höga igen nästa år, pga kriget i mellanöstern (gaspriserna ökar i EU --> sverige säljer el --> svenska priser går upp).

Det är en av fördelarna med att flytta till en normal hyresrätt/bostadsrätt. En med bra isolering, där elen ingår eller kostnaden delas på inom föreningen. Det är billigare att bo många människor i en stor byggnad än 1 människa i en enskild liten byggnad.

Jag tror att poängen med frågan är att det kan vara så att du redan ligger superlågt i förbrukning, och att dyra elräkningar beror på andra faktorer du kan styra (elavtal, välja fast/rörligt/tim osv) och faktorer du inte kan styra (kallt väder och omvärldsläget).

Dvs även om du drar ner tempen tills det är obekvämt/skadligt för hälsan, så kan elräkningen bli högre än vad du velat se, eftersom huset måste hållas på viss temperatur för att inte ta skada. Och elpriserna kommer att vara höga igen nästa år, pga kriget i mellanöstern (gaspriserna ökar i EU --> sverige säljer el --> svenska priser går upp).

Det är en av fördelarna med att flytta till en normal hyresrätt/bostadsrätt. En med bra isolering, där elen ingår eller kostnaden delas på inom föreningen. Det är billigare att bo många människor i en stor byggnad än 1 människa i en enskild liten byggnad.
Ja, det var precis därför jag frågade om kWh från första början, för jag undrar om @Lillefrun verkligen använder ovanligt mycket eller om räkningarna upplevs dyra helt enkelt för att det är dyrt med el.

Det håller jag helt med om. En av dom största sakerna som gör att jag känner att jag måste flytta är elräkningen och värmen. Mitt hus är rätt gammalt och byggdes som sommarhus först och det SKA vara helt isolerat enligt säljaren men insåg snabbt att det verkligen inte är det

Såklart jag menade hundarna! ❤️
(Tack @Niyama)

(Min hund har aldrig varit särskilt kelig och när hon var valp var jag besviken på det. Så de tillfällen som gavs prioriterade ju jag också. Vid ett tillfälle kom hon och la alla fyra benen runt min arm och somnade och jag vågade inte röra mig. Det gjorde att jag inte nådde fjärrkontrollen så jag fick sitta och titta på Christer Sjögren som var gäst hos Lasse Kronér 😭)

Såklart jag menade hundarna! ❤️
(Tack @Niyama)

(Min hund har aldrig varit särskilt kelig och när hon var valp var jag besviken på det. Så de tillfällen som gavs prioriterade ju jag också. Vid ett tillfälle kom hon och la alla fyra benen runt min arm och somnade och jag vågade inte röra mig. Det gjorde att jag inte nådde fjärrkontrollen så jag fick sitta och titta på Christer Sjögren som var gäst hos Lasse Kronér 😭)
Vilket öde!

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Ensam och ledsen
  • Alkohol
  • Miumius stora flytt-tråd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur