Avgift för avel?

Disen

Trådstartare
Hej alla uppfödare som "vanliga" hundägare!

Jag är lite nyfiken på vad ni tar för avgift för att låta er hane para en tik. Alltså språngavgift + vad ni tar för % / levande valp och i vilken vecka ni bestämmer att det ska gälla. Vissa bortfall kan det ju tyvärr bli och jag har för mig att man före en viss vecka inte betalar för dessa till hanhundsägaren.

Lika så hur mycket ni tar för att lämna en tik till annan uppfödare för att de ska kunna ta en kull på henne. (Leasa?)

Jag vill gärna veta vad ni har för ras också och om det är en generell summa eller om det är "er egen" och om det skiljer sig i stort från andras.

(Frågan gäller renrasavel)
 
Senast ändrad:
Sv: Avgift för avel?

det går inte att dra alla raser över en kam...
då alla raser har olika "avg"..
tex mopsen har ex antal kr i parningsavg, sen ex-antal kr i levande valp(vid 3 veckor).
vit schäfer har en klumpsumma vid parningen.

och summan skiljer sig beroende på utställning/prov resultat .
 
Sv: Avgift för avel?

10% av valppriset i språng + 10% av valppriset/valp som uppnår 3 veckors ålder.

Gäller för mina hanar, oavsett ras/meritering.

Leasar inte ut tikar.
 
Sv: Avgift för avel?

10% av valppriset i språng + 10% av valppriset/valp som uppnår 3 veckors ålder.

Gäller för mina hanar, oavsett ras/meritering.

Leasar inte ut tikar.

Vad motiverar att det är samma summa för en omeriterad som en meriterad hane? Jag är uppriktigt intresserad av hur du resonerar. Jag hade inte sett min business på det viset.

TS,

Jag har upplåtit min hane till avel och jag tog 1500 kr för språnget och 1200 per levande valp vid fem veckors ålder. Valparna såldes för 12000 kronor och tikarna hade fått CK på utställning och var skottfasta. Hade min hane varit champion så hade jag begärt 2500 för språnget. Detta var några år sedan. Jag vet inte vad gängse summa är nu.
 
Sv: Avgift för avel?

Jag betalade 2000:-/språng och 2000:-/levande valp (4 veckor gamla) för chihuahuan.

Jack Russelln kommer jag inte ihåg precis, men det är typ 1500:-/språng och 1000:-/levande valp.
 
Sv: Avgift för avel?

Enligt min ras (shih tzu) ska det vara 1500 för parningen och 500 per levande valp, vad jag har hört.
 
Sv: Avgift för avel?

det går inte att dra alla raser över en kam...
då alla raser har olika "avg"..
tex mopsen har ex antal kr i parningsavg, sen ex-antal kr i levande valp(vid 3 veckor).
vit schäfer har en klumpsumma vid parningen.

och summan skiljer sig beroende på utställning/prov resultat .

Om du läser mitt inlägg igen så undrade jag vad just DU tog för pris/var van vid när det gällde avel på dina hundar.

Jag sökte inget generellt som gällde alla raser.
 
Sv: Avgift för avel?

Tack för alla era svar förresten :), jag hoppas jag får fler. det är lite intressant att jämföra hur det ser ut mellan olika raser i jämförelse med priset de sedan säljs för.
 
Sv: Avgift för avel?

Vad motiverar att det är samma summa för en omeriterad som en meriterad hane? Jag är uppriktigt intresserad av hur du resonerar. Jag hade inte sett min business på det viset.

Så är det inom min ras också. En parning kostar inte utefter meritering, men å andra sidan vill ingen använda omeriterat material heller.
 
Sv: Avgift för avel?

Alla mina hanar som gått/går i avel är ju meriterade kanske jag ska tillägga.. Vissa mer meriterade än andra och det är alltså ingen skillnad på vad det kostar att använda dem för tikägare oavsett vad de har för meritering.
 
Sv: Avgift för avel?

Menar du att du fick betala för varje gång hanen fastnade i tiken? (Eller har jag missuppfattat vad som menas med "språng"?)
Nej, man betalar för att tiken blir parad med hanen. Hur många gånger hundarna paras spelar liksom ingen roll. Med Jack Russelln blev det bara en gång sist. Men med chihuahuan så parade de sig säkert 3-4 ggr.

Språnget betalas bara en gång, oavsett hur många parningar som hundarna gör. Precis som med hästarna. Man betalar bara för att språng, men man kan behöva betala för flera skick semin.
 
Sv: Avgift för avel?

Enligt min ras (shih tzu) ska det vara 1500 för parningen och 500 per levande valp, vad jag har hört.

Oj vad billigt!
Vad säljs hundarna för sen då?
På dvärgschnauzer ligger priset på 1500-2500 i språng och 1500-2000 per valp. De flesta ds säljs sen för minst 11 000kr, de flesta runt 13000.
 
Sv: Avgift för avel?

10% av valppriset i språng + 10% av valppriset/valp som uppnår 3 veckors ålder.

Gäller samma sak för oss (Norrbottenspets). Brukar bli ca 700 kr språng och 700 kr levande valp. Nu har inte min några valpar efter sig men det är dom här priserna vi fått av avelsrådet.
 
Sv: Avgift för avel?

hmm så skulle vi aldrig kunna göra på tex Mops då priserna skiljer sig rejält (mellan 15.000-22.000) då skulle man ju få fråga ägaren till tiken hur mycket hon ska ta betalt för valparna, och jag kan ju tänka mej att ingen skulle säja att dom tog 22 utan alla skulle helt plötsligt sälja valpar MYCKET billigare ???
men ni kanske har en rasförening som sätter max priset åt er???(vet att rottisarna har så tex).
 
Sv: Avgift för avel?

Jag skulle inte låna ut mina tikar till någon annan för avel!

Vid mina parningar har jag betalat en fast summa = ett valppris vid minst tre levande valpar som nått 3 veckors ålder.

Inga språngavgifter eller %-satser utan en fast summa.

/Swat
 
Sv: Avgift för avel?

Nu skrev jag ut vad priset vanligtvis brukar ligga på, dvs 7000kr. Om dom säljer valparna för 10 000 så ska vi ju givetvis ha 1000kr och säljer dom för 5000 ska vi ha 500. Det skiftar naturligtvis i pris, men dom brukar ligga mellan 6 500 och ca 7500.
Men jag förstår inte riktigt ditt inlägg så jag kanske svarade helt luddigt.
 
Sv: Avgift för avel?

hmm så skulle vi aldrig kunna göra på tex Mops då priserna skiljer sig rejält (mellan 15.000-22.000) då skulle man ju få fråga ägaren till tiken hur mycket hon ska ta betalt för valparna, och jag kan ju tänka mej att ingen skulle säja att dom tog 22 utan alla skulle helt plötsligt sälja valpar MYCKET billigare ???
men ni kanske har en rasförening som sätter max priset åt er???(vet att rottisarna har så tex).

Hur kan en rasförening sätta ett maxpris? Det måste ju vara upp till varje uppfödare hur mycket/lite den vill ta för sina valpar och inte föreningen.

Är det ens lagligt att ha ett maxpris satt av en rasförening? Tänker på att kartellbildning är förbjudet.
 
Sv: Avgift för avel?

Hur kan en rasförening sätta ett maxpris? Det måste ju vara upp till varje uppfödare hur mycket/lite den vill ta för sina valpar och inte föreningen.

Är det ens lagligt att ha ett maxpris satt av en rasförening? Tänker på att kartellbildning är förbjudet.
SVaK har ett rekommenderat minipris för valpar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 938
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 440
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 112
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp