Avgift för avel?

Sv: Avgift för avel?

SVaK har ett rekommenderat minipris för valpar.

Att man rekommenderar uppfödare att inte sälja sina valpar för mindre än si och så är ju en sak. De behöver inte följa det men har en riktlinje så att de har ett hum om vad priset brukar ligga på.

Jag reagerade på att något förening satte ett maxpris. Helt enkelt förbjuda uppfödarna att ta mer för sina valpar.
 
Sv: Avgift för avel?

Jag vet.
Det var bara ett exempel ur verkligheten. Den som skrev maxpris kanske missuppfattat?
Fö håller jag med dig.
 
Sv: Avgift för avel?

+ Gnist (och övriga i ämnet som kan och vill svara)

Varför lånar ni inte ut era tikar?

Jag känner mina tikar bäst och skulle aldrig låta dem gå igenom dräktighet och valpning hos någon annan - oavsett hur mycket pengar jag blev erbjuden. Jag är inte heller sugen på att själv sätta ut tik på foder av samma anledning. Det finns så mycket som kan gå snett för tiken att jag tycker att man ska känna henne utan och innan för att kunna snappa upp de tidiga tecknen om något skulle vara fel. Dessutom tycker jag inte att en tik ska behöva byta flock under en så omvälvande tid i tikens liv som just dräktighet och valpning.

Jag vet att de flesta tikar klarar det utmärkt, men det betyder inte att JAG vill utsätta mina hundar för det.


Svar till annat inlägg:
Det kan ju knappast bli kartellbildning för att man sätter ett MAXpris. Det missgynnas inte konsumenten av. F.ö antar jag att de rasklubbar som sätter ut ett maxpris gör det som en rekomendation.
 
Sv: Avgift för avel?

För mycket som kan gå snett med dräktighet och valpning (och sker det är det bättre att det sker under mina ögon sas) + det (något egoistiska) faktum att jag inte vill ha någon hund utlånad i ca 3 månader.
 
Sv: Avgift för avel?

Som flera redan skrivit så finns det flera tungt vägande skäl för mej:

* Jag känner mina tikar bäst, deras väl och ve är mitt ansvar. Dräktighet och valpning är fyllt av risker och inget som jag skulle våga/vilja att någon annan ansvarade för!

* Mina tikar är utvalda för att jag anser att de representerar rasen på ett föredömligt vis. Jag känner deras svagheter och styrkor och vet vad man bör tänka på i valet av hane.

* Mina avelsmål är låååångsiktiga och vill någon annan använda mina "linjer" så är de varmt välkomna att anmäla sej som presumtiva valpköpare.

Och kanske det ABSOLUT viktigaste skälet!!

* Mina tikar är mina tränings-/tävlings-/familjehundar och inga "avelsston"! De ingår i vår familj och familjemedlemmar lånas inte ut till höger och vänster!

/Swat
 
Sv: Avgift för avel?

I min ras är det vanligt att inte ta ut någon språngavgift och sedan ta 1000-1500 kr/valp. När jag själv har en hane så kommer jag också att göra så. Språngavgift kommer jag bara ta ut om jag har några kostnader eller besvär i samband med själva parningen, t ex att tiken ska lämnas här. I övrigt så ser jag ingen anledning att ta betalt för att hanen träffar en tik och att jag bjuder på kaffe.

Betalning för valparna brukar jag få göra när jag sålt första valpen. Jag är så pass känd inom rasen och känner ofta hanhundsägarna, så folk litar (med all rätta!) på mig.
 
Sv: Avgift för avel?

KL

Tack ni som svarat angående leasing av tik.

Jag har bekanta som har lånat ut sina tikar (allt från brukshund till urhund) och hade antagligen känt likadant om jag haft en tik. Jag hade inte velat att hon skulle tillbringa en sådan "rörig" tid hos en annan. Jag tycker inte att det är fel att andra gör det, men hade inte klarat det själv.

swat: har du uppfödning på malle? Får man fråga vilken kennel? :)
Du kan PM:a om du inte vill skriva det i tråden.
 
Sv: Avgift för avel?

nej det är ingen missuppfattning..för att få valphänvisning/ försäljning på deras hemsida får valpen ej kosta mer än 8000;- men detta var för några år sedan...har inte vart inne där nu på ett tag.
 
Sv: Avgift för avel?

så här står det nu i dag..
Svenska Rottweilerklubben rekommenderar ett pris på 8 000 kr för en rottweilervalp. Idag ligger dock marknadspriset på mellan 10 000 - 12 000 kr.
Tänk även på att det tillkommer kostnader vid inköp av valpen för bland annat försäkring, vaccinationer, mat och eventuella tillbehör.
 
Sv: Avgift för avel?

blir lite tokit ibland , men nu rekomenderar dom tydligen bara priset, men vet at man bara fick ta 8000 för att få sätta in en säljes anons hos dom för ex antal år sedan...
kan ju själv tycka att det borde finnas fler klubbar som gör likadant, då det skiljer väldigt mycket på pris i endel raser, men det kanske inte skulle hjälpa att få ungefär samma priser runt om i landet ????
en tusen lapp kan jag förstå om hunden har meriterade föräldrar men när det kan skilja på 5000 har jag problem att se vad som skulle vara såå mycket bättre med just den avkomman??
hoppas att ni förstår..vart en lång vecka och jag är trött..
 
Senast ändrad:
Sv: Avgift för avel?

blir lite tokit ibland , men nu rekomenderar dom tydligen bara priset, men vet at man bara fick ta 8000 för att få sätta in en säljes anons hos dom för ex antal år sedan...
kan ju själv tycka att det borde finnas fler klubbar som gör likadant, då det skiljer väldigt mycket på pris i endel raser, men det kanske inte skulle hjälpa att få ungefär samma priser runt om i landet ????
en tusen lapp kan jag förstå om hunden har meriterade föräldrar men när det kan skilja på 5000 har jag problem att se vad som skulle vara såå mycket bättre med just den avkomman??
hoppas att ni förstår..vart en lång vecka och jag är trött..

Jag kan förstå att en kull efter mycket meriterade föräldrar kan vara dyrare än en som har noll eller nästan inga meriter. Sen är det upp till köparen att avgöra om den vill betala extra för att få en valp efter meriterade föräldrar eller inte. Det är inte billigt att meritera föräldrarna.
 
Sv: Avgift för avel?

ne jag vet att det inte är billigt att meritera, (som uppfödare sedan mitten på 80talet)
men jag ser fortfarande inte varför det skulle skilja ex antal tusen på 2 lika meriterade hundar, då alla betalar samma summa för att meritera hunden, förutom eventuella bensinkostnader och hotell o annat diverse...men ofta så är det billigare hundar uppåt i landet,och dom har ju oftats längre att åka till en ex vis utställning om dom vill meritera sin hund???

men vet även dom som ligger mycket långt fram på skk uppfödarlista...som ligger lågt på sinavalppriser???
och där vet jag vad dom lagt ut i pengar för att liga på skks uppfödarlista..huua vilka pengar det rör sej om ..
 
Sv: Avgift för avel?

Jag kan förstå att en kull efter mycket meriterade föräldrar kan vara dyrare än en som har noll eller nästan inga meriter. Sen är det upp till köparen att avgöra om den vill betala extra för att få en valp efter meriterade föräldrar eller inte. Det är inte billigt att meritera föräldrarna.
Femtielva titlar framför avelshundarnas namn säger ju ingenting om deras avelsvärde, så jag tycker faktiskt inte att meriter ska behöva dra upp valppriserna alls. Däremot så kan jag förstå om en hund som är en dokumenterat bra nedärvare gör att priset stiger något.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 939
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 440
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 112
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp