Bukefalos 28 år!

Bästa bilburen?

Sen vill jag tillägga att även om många burar är krocktestade så betyder det inte att resultatet alltid är så bra. Väldigt få tillverkare presenterar sina tester utan det står oftast bara nämt att ett test gjorts.
 
Sen vill jag tillägga att även om många burar är krocktestade så betyder det inte att resultatet alltid är så bra. Väldigt få tillverkare presenterar sina tester utan det står oftast bara nämt att ett test gjorts.
Artfex är testad och godkänd "förankra last i bil"
Det står inget om krocktest öht

Nää, buren är klen, det syns ju
 
Vet flera vars valpar fått ut huvudet (och även ben)mellan de breda spjälorna och fastnat. De burarna är inte speciellt säkra ur den synvikeln iaf.

Usch, otäckt. Själv har jag MIM-bur. Jag har bara vuxna hundar just nu men jag har faktiskt funderat på just det där med risken för valpar att fastna. Det är ju ganska brett mellan spjälorna i MIM-buren också.
 
@Voff om man köper en bur efter hur stor hunden blir som vuxen, hur löser man det när den är valp på bästa sätt? Dvs om man vill undvika att köpa flera burar under uppväxttiden!
 
@Voff om man köper en bur efter hur stor hunden blir som vuxen, hur löser man det när den är valp på bästa sätt? Dvs om man vill undvika att köpa flera burar under uppväxttiden!
Mäter valphuvud och spjälor eller så väljer man ett annat alternativ av bur.

Ett alternativ kan även vara att ha en canvasbur i buren. Dock blir det lätt varmt i en sån så AC bör finnas isf.
 
Mäter valphuvud och spjälor eller så väljer man ett annat alternativ av bur.

Ett alternativ kan även vara att ha en canvasbur i buren. Dock blir det lätt varmt i en sån så AC bör finnas isf.

Fast nackdelen är väl samma som att man inte ska ha en liten hund i för stor bur, dvs att den slungas runt där inne vid krock rätt mycket.. om man bortser från gallerstorlek etc.
 
http://www.artfex.se/hundbur/

Ja, det står att den uppfyller jbv krav och att den är krocktestad som "förankring av last i bil"

Det står inget om säkerheten och hållbarhet
Bara att den uppfyller krav på förankrad last i bil.
Det säger inte mycket
Att kritisera andra burar gör inte svagheterna i den du rekomenderade bättre.
Jag nämde endast att med ett nätalternativ som typ Artfex har minskar riskerna markant för hundar med smala huvuden, och andra kroppsdelar att fastna.
Jag är helt ointresserad av att sitta och jämföra burar mot varandra, jag ville bara lämna en upplysning som absolut är värd att tänka på.
Ett ev fel hos en tillverkare gör inte en annans brist mindre eller hur?
På hundburar.se står iaf att Artfex är krocktestad och krocksäker. Detta är även den information jag har fått av Artfex vid samtal när jag har kollat runt efter en efterträdare till våran MIM.
 
Att kritisera andra burar gör inte svagheterna i den du rekomenderade bättre.
Jag nämde endast att med ett nätalternativ som typ Artfex har minskar riskerna markant för hundar med smala huvuden, och andra kroppsdelar att fastna.
Jag är helt ointresserad av att sitta och jämföra burar mot varandra, jag ville bara lämna en upplysning som absolut är värd att tänka på.
Ett ev fel hos en tillverkare gör inte en annans brist mindre eller hur?
På hundburar.se står iaf att Artfex är krocktestad och krocksäker. Detta är även den information jag har fått av Artfex vid samtal när jag har kollat runt efter en efterträdare till våran MIM.
Javisst det är sant
Proline har säkert också brister och fel
Jag tycker bara det är märkligt att påtala ett fel, ett fel som görs av ägaren
En får j tänka lite själv också

Självklart sätter en inte en liten hund i bur där den kan fastna med ben och huvud.

I val av artflex och MIM hade jag valt MIM

Fråga tillverkare hur mycket påfresting som artflex burarna utsätts för när dom krocktestas.
 
Jag har en mim dubbelbur (den största) & valpen åker i tygbur som jag satt in på ena sidan om mellanväggen. Så får han åka tills han är så pass stor att han inte kan fastna eller göra sig illa på annat sätt.
 
Det är ju du som letar bur
Jag har en jag är nöjd med

Jag letar inte bur.

Men jag håller mig informerad inför ett ev framtida byte. Och som jag redan skrivit så har jag i det avseendet redan pratat med Artfex, bland många.
 
I vilka hastigheter o i vilka situationer är den krocktestad?
Krocktester har gjorts i bilar med burar och med hundatrapp i form av en potatissäck med 45 kg vikt och med möjlighet att se skadorna på "hunden". Buren har med "hund" frontalkrockats i 57 km/tim i betongbarriär, sidokrockats av annan bil i över 50 km/tim samt sidorullats 4 1/2 varv. Av de 45 kg hundatrappen utgjorde var 2 1/2 kg skadade. Samtliga svetsar har hållit i alla krocktester.

Vill du har mer info rekommenderar jag att du kontaktar Jeppe direkt i stället.
 
Krocktester har gjorts i bilar med burar och med hundatrapp i form av en potatissäck med 45 kg vikt och med möjlighet att se skadorna på "hunden". Buren har med "hund" frontalkrockats i 57 km/tim i betongbarriär, sidokrockats av annan bil i över 50 km/tim samt sidorullats 4 1/2 varv. Av de 45 kg hundatrappen utgjorde var 2 1/2 kg skadade. Samtliga svetsar har hållit i alla krocktester.

Vill du har mer info rekommenderar jag att du kontaktar Jeppe direkt i stället.
Jag har redan bilbur som till viss del skyddar passagerare i baksätet från att bli mosade av buren.
 
Puttar upp tråden då vi ska köpa bur till bilen. Har kollat på Proline Eagle, men står i valet och kvalet om vi ska ta S eller M. Nån som har en sådan som kan ge de måtten i toppen? Måtten som står överallt är ju bara botten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 366
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag är ny på hundforumet men med en valp på ingång är det dags för min första tråd på hund :banana::D Valpen i fråga är en hane av...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Behöver lite tips! Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur. Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri...
2
Svar
21
· Visningar
2 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp