Bästa flughuvan

Precis som många skrivit om i tråden är det jätteviktigt att en flughuva passar individen ang utformning, material och utrymme från ögonen- utifrån hur huvan är konstruerad i kombo med hästens huvud .

Så när man köper luva bör man noga kolla med första exemplaret att det passar först . Sen köper jag gärna på mig flera av samma modell när de passar, för som sagt tidigare byts många modeller ut och försvinner på marknaden från säsong till säsong .

Fö så klipper jag oftast bort öronen på flughuvor . Det irriterar ofta hästarna med öronluva , så passar huvan över ansiktet och ögonen ffa, så finns det större utbud om man är beredd att klippa bort öronen på en väldigt väl passande luva mot flugor i hagen.

Jag har aldrig gillat öron på luvor så var lätt klippa bort. I övrigt sitter den bra :)
 
Jag funderar på att köpa Rambos med båge, men vad är själva bågen/skenan gjord av? Tänker på om skenan kan gå sönder (när hästen rullar, kliar sig eller liknande alternativt vid bus med hagkompisar) och ställa sig rakt ut och riskera att skada?
Jag vet inte vad den är gjord av, troligen plast? Den ger vika om hästen ligger på den men så fort trycket släpper lyfter den ut nätet igen. Jag har haft min i 4 år och skenan fungerar precis likadant nu som när jag köpte den.

Någon vars bushäst faktiskt lyckats strimla den kanske kan svara bättre.

@Sockerbit
 
Jag har fastnat för cashel, utan öron och hål för luggen.😊 Det senare var krav för att kunna ha på islänningen. Massa lugg men får tyvärr lätt inflammation i ögat om flugor är där.
Islänningen har haft sin i flera år. De andra 3 gick bra ett år men förra sommaren hittade de alla en avbruten gren att klia sig på = trasiga huvor. Dock går det att laga. 🙂
Fjorden lät denna eller en från hööks sitta kvar längst. Dock hade han ofta hjälp av unghästen att klä av sig dom + öron där allt glider av.
29194
 
Jag har de senaste åren köpt från shires, förra året köpte jag en med öron och lite zebramönster på. Hästen är nöjd och för en gångs skull fick den sitta kvar. Kunde tom köpa en storlek mindre för den var något stor.
I år köpte jag en med nosdel också och tänkte pröva:)
 
Lånar tråden lite.
Är det någon som provat denna från hööks: https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/flughuva-fly-mask-special-2 Jag tycker att den ser väldigt bra ut på bild då jag söker en elastisk så inga envisa flugor kryper in
Jag har, för att få den att sitta bra på min häst så måste den sitta rätt tajt över ganaschen. Jag oroar mig för att det påverkar deras tuggning? Det enda som sitter kvar på min ena häst.
Jag har inte haft problem att det lägger sig mot ögonen.
 
Jag har, för att få den att sitta bra på min häst så måste den sitta rätt tajt över ganaschen. Jag oroar mig för att det påverkar deras tuggning? Det enda som sitter kvar på min ena häst.
Jag har inte haft problem att det lägger sig mot ögonen.
Har svårt att tänka mig att tuggningen blir påverkad så länge materialet är elastiskt och inte skapar något direkt obehag. Ganascherna är ju rätt mjuka och kraftiga så tror det ska mycket till isf.
Sen brukar såna elastiska huvor behlva sitta åt just för att flugorna inte ska krypa in. Hade en liknande modell förut och den var helt klart överlägsen. Dock blev hästarna lite svettiga av tyget när det var som varmast.
Hööks huva var ju rätt billig så vet inte om det håller samma standard.
 
Shires är toppen första sommaren men sedan kollapsade min och hamnade för nära ögonen. Jag ska testa deras nya, deluxe, vid tillfälle.

Att den ska hålla mer än en sommar hoppas jag inte på oavsett märke. Han är bra på att klia huvudet mot träd och ta sönder saker 😅
 
@Bison , kan förresten tillägga att det finns EN nackdel med den och det är att det blir rätt svettigt under luddet på nosryggen när det är varmt. Å andra sidan var det förra sommaren och då svettades man ju konstant, med eller utan ludd... :rofl:
 
Lånar tråden lite.
Är det någon som provat denna från hööks: https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/flughuva-fly-mask-special-2 Jag tycker att den ser väldigt bra ut på bild då jag söker en elastisk så inga envisa flugor kryper in
Jag har också använt den huvan rätt många år och varit nöjd. Den enda huvan mitt häst låtit sitta. Dock går den ju ibland emot ögat, men inget som irriterat min häst. Det är hyfsat bra stadga i nätet numera i alla fall. Förr var det mycket tunnare.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp