Bukefalos 28 år!

Bättre ridning utan sadel?

A

arrak

Har den senaste tiden ridit en hel del utan sadel mest för att jag kände att jag behövde "stretcha" lite och för att jag haft väldigt ont i kroppen och har börjat misstänka att det är sadlarna. När jag var yngre och red barbacka var det mest bus och full rulle men nu har jag arbetat hästen lite i paddocken och är förvånad hur BRA ridningen går. Vet inte om det är jag som slappnar av på ett annat sätt men helt plötsligt har pålle fantastisk gång och jag har mycket lättare att peta in bog, rakrikta, samla...Sadlarna ligger bra och därför förstår jag att det är jag som är boven i dramat här:o Har provat en hel del sadlar genom åren och ingen har egentligen passat mig 100 % (oavsett häst) för jag har alltid fått ont efter ridning. Nu, utan sadel, känner jag mig mjuk efter ett pass och har inte alls lika ont dagen efter.
Så vad ska jag göra åt detta?? Kan ju inte rida barbacka varje dag..och definitivt inte tävla utan sadel.
Är det någon här som har samma problem som jag och isf vad har ni gjort åt det?
Vill hitta en sadel med "barbacka-känsla", komma nära hästen. Tips på sadel?/arrak
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Kanske är det så att sadlarna inte passar dig?

Annars låter det som att du kanske inte kommer ner tillräckligt i sadeln, som är mitt stora problem. Jag har en djup, jättefin sadel som jag inte har lärt mig rida i. Min tränare sa till mig så sent som ikväll att jag bör rida utan stigbyglar så mycket som möjligt. Dels för att komma ner i sadeln ordentligt (jag har ofta väldigt mkt fokus på skänkelläget) och stärka upp mina skänklar och hållning.
Det är pissjobbigt, bokstavligen, men sjukt nyttigt.

M-oaa
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Varför kan du inte rida barbacka varje dag? Vad är det som hindrar dig? Tävla förstår jag ju, eftersom det finns regler vad man ska ha för utrustning.

Jag rider väldigt mycket barbacka i perioder. Innan när jag red på ridskola red jag ofta barbacka där med, när det var ok. Jag har bara positiva erfarenheter från barbackaridning. Tycker att jag får mycket bättre känsla och att samspelet och kontakten mellan mig och hästen blir bättre.

Jag minns speciellt två hästar från ridskolan, den ena red jag jättemycket, han gick ofta på nybörjarlektionerna och ville gärna ränna iväg i galoppen med dem, så jag fick jobba honom mycket med det. Funkade jättebra med sadel, den passade bra till mig, inget att klaga på. Men utan sadel... En helt annan häst. Han gick som en klocka hela lektionen, fantastiskt stor skillnad. Sadeln passade honom, så det var bara kontakten som gjorde det tror jag.
Samma med den andra. Hon var extremt stressad, barbacka lugnade hon ner sig betydligt. Hon behövde väldigt fasta hjälper. Minsta lilla man rörde skänkeln så blev hon stissig. Och det är inte alltid så lätt att hålla exakt samma tryck hela tiden på samma ställe. Barbacka fick hon en mycket bättre ram som jag tror gjorde henne lugn. Kunde till och med hoppa henne (inga jättehöga hinder) utan att hon rusade som ett ånglok med huvudet i vädret.

Så jag är definitivt FÖR barbackaridning. Det är inte bara bra för oss ryttare, med balans och kontakt, utan många (inte alla) hästar trivs också väldigt bra av att ridas barbacka.
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Varför kan du inte rida barbacka varje dag? Du tycks ju må bättre av det, och av din beskrivning verkar inte heller hästen ha något emot det ;)
Förstår att du inte kan (får) tävla barbacka, men på träningen hemma bestämer ju bara du (och hästen) över utrustningen!
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Håller med dig, upplever att många hästar är mycket lättare och trevligare att rida barbacka. Tycker jag får en bättre sits samt blir känsligare själv, kanske beror på det. Jag som gärna misstänker uttrustningen för fel hela tiden slipper tänka/skylla på det också.

TS: Vet inte så mycket om detta, men en bomlös kanske? Men man kanske inte får tävla med en sådan? Bara en tanke... Vet som sagt inte så mycket om sadlar.
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Jo, visst kan jag rida barbacka varje dag men det är ju tävlingsbiten som blir svår. Måste ju sas vara inriden på en sadel, blir lite ovant vid tävling att helt plötsligt försöka rida i sadel eftersom jag uppenbarligen har svårt för det. Men , å andra sidan: att tävla är inte livsviktigt för mig så jag kanske lägger ned det och rider barbacka jämt istället:idea::idea:
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Neeh, trorinte att jag har svårt att komma ned i sadeln, har en hyfsad sits, men dålig kropp. Det är som att jag omedevetet arbetar emot sadeln på något sätt..jag vill komma nära hästen och sadeln hindrar mig (svårt att förklara bättre)
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Bra idé, ska kolla upp bomlös:idea:
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Vill bara berätta att jag har varit ute och ridit på morgonen och hästen går bara bättre. Red dressyr markarbete idag och tränade byten och något som har gått hyfsat förut var klockrent idag. Han är så avslappnad och fin och bara ligger och väntar på min signaler, annars brukar han bli spänd och lite "rushig". Synd att man inte får tävla barbacka:D..Neeh,jag fortsätter att rida barbacka, men ska kolla upp bomlös och sk "barbacka-sadel".
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Kolla på en sensation, dressyrmodellen ska man enligt vad jag har hört få tävla i.
Det blir som barbacka mot hästen du känner varenda muskel rörelse fast med stöd till ryttaren.
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Tycker verkligen att du ska fortsätta rida barbacka med tanke på de framsteg och den avslappning du beskriver att du och din häst upplever med detta. Förhoppningsvis kan du också hitta en sadel som du kan rida i på "samma sätt" som när du rider utan.
Jag har provat många olika sadlar till min häst innan jag nu tror mig hittat en riktigt bra. Först hade jag en djup dressyrsadel som jag trodde var perfekt för mig. Men problemet var att jag inte kom ner i den riktigt och fick ingen bra kontakt med pållan i ridningen. Kändes som om man satt 2 dm ovanför hästryggen. Provade sedan en vanlig bomlös men där satt jag och spände mig hela tiden för det kändes som om sadeln gled runt på ryggen - trots antiglidpaddar av olika slag.
Nu varierar jag med att rida barbacka och rida i min nya sadel som är helt perfekt. En dressyrsadel som inte är så djup och inte har kilbossa. Barbackaträningen har gett mig bättre sits, bättre balans och en helt perfekt kontakt med hästen. Detta funkar nu att överföra även när jag rider med sadel.
Önskar att fler vågade rida barbacka lite oftare så att de fick känna känslan och framförallt skillnaden som en sadel trots allt ger på gott och ont :-)
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Kolla på en sensation, dressyrmodellen ska man enligt vad jag har hört få tävla i.
Det blir som barbacka mot hästen du känner varenda muskel rörelse fast med stöd till ryttaren.

Ska kolla upp det direkt!!/arrak
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Tycker verkligen att du ska fortsätta rida barbacka med tanke på de framsteg och den avslappning du beskriver att du och din häst upplever med detta. Förhoppningsvis kan du också hitta en sadel som du kan rida i på "samma sätt" som när du rider utan.
Jag har provat många olika sadlar till min häst innan jag nu tror mig hittat en riktigt bra. Först hade jag en djup dressyrsadel som jag trodde var perfekt för mig. Men problemet var att jag inte kom ner i den riktigt och fick ingen bra kontakt med pållan i ridningen. Kändes som om man satt 2 dm ovanför hästryggen. Provade sedan en vanlig bomlös men där satt jag och spände mig hela tiden för det kändes som om sadeln gled runt på ryggen - trots antiglidpaddar av olika slag.
Nu varierar jag med att rida barbacka och rida i min nya sadel som är helt perfekt. En dressyrsadel som inte är så djup och inte har kilbossa. Barbackaträningen har gett mig bättre sits, bättre balans och en helt perfekt kontakt med hästen. Detta funkar nu att överföra även när jag rider med sadel.
Önskar att fler vågade rida barbacka lite oftare så att de fick känna känslan och framförallt skillnaden som en sadel trots allt ger på gott och ont :-)

Kul at höra att det går att överföra "barbacka-känslan" till ridning i sadel efterhand. Jag har fått för mig att jag skulle bli sämre eftersom jag trivs så bra utan sadel och blir mer spänd för varje gång jag återkommer till den. Vi hoppar gärna ibland och hoppsadeln funkar bra, troligtvis för att hoppsitsen är lite friare och för att det inte blir lika mycket finlir. Ska börja titta på sadel igen och hoppas att jag kan hitta ngt som passar. Detta är ju dock inget nytt problem för mig, men det har definitivt blivit värre med åren. Men den känslan jag har nu när jag rider är obetalbar. Känner varje rörelse genom kroppen och förutsäger min häst (som har en hel del motor:eek:) så mycket bättre och framförallt är pålle så tillfreds.
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Jag gick över till barbacka ridning i våras. Ena hästen "växte ur" sadeln och han har ett bökigt sadellläge och meddans jakten på ny sadeln tog vid så blev det barbacka.
jag har fortfarande inte köpt någonsadel. Det är så underbart att rida barbacka och våran kommunikation har blivit så mycket bättre.
Jag är ju bara hobbyryttare, så det finns inga krav om sadel vid tävling osv. Det blir nog barbacka ett tag till tror jag.
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

jag bara älskar att rida barbacka. och de kom av en ren slump. när jag fick min häst på foder hade hon en dåligt anpassad sadel, tog ett tag innan ja märkte de. hon stod kvar på riskolan där jag tog henne i från. men så fick hon problem med sadelgjorden, skav mm. så de blev till att rida barbacka. bestämde då oxå att köpa ny sadel. de tog 2 MÅNADER innan jag hittade en som passa. vist, fick låna en av ridskolans, men bara då den inte användes :P
numera rider ja fulla dressyrpass utan sadel, o hästen tycks gilla de me
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Jo, skulle gärna fortsätta att rida barbacka hemma, men ibland tycker vi det är kul att tävla och mig veterligt finns inga klasser för barbackaridning:laugh:Skulle var ganska häftigt om det fanns...
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Jag får göra detsamma som du, rida utan sadel tills jag hittar en som passar både mig och hästen. Var någon här som föreslog Sensation och jag har börjat titta på dessa. Hoppas att det är ngt för mig..
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Bra idé, ska kolla upp bomlös:idea:

Jag har en bomlös sadel som jag älskar, men jag tycker inte alls att det går att jämföra med att rida barbacka. Vill du skaffa dig en bomlös så ska du absolut göra det, men förvänta dig inte för mycket bara.

Förstår precis vad du menar med att omedvetet motarbeta sadeln, det är något som är ivägen mellan mig och hästen i vissa fall. Min sadel tycker jag funkar bra, men när jag red på ridskola var sadel i 80% bara ett hinder.
 
Senast ändrad:
Sv: Bättre ridning utan sadel?

I veckan rider jag alltid barbacka. Dels för balansens skull och sedan sa min sjukgymnast att jag skulle rida barbacka för jag svankade lite.
Har 2 nerver i kläm i nacken och dom ligger i kläm för att jag svankar.
Men rider jag barbacka MÅSTE jag ju sitta rakt och då friläggs nerverna i nacken.
Men på helgerna tar jag min bomlösa sadel, ibland. Ibland blir det barbacka även då.
 
Sv: Bättre ridning utan sadel?

Ska se om jag kan låna en bomlös att prova. Har fått för mig att det är barbacka-känsla, men det kanske inte stämmer? Ska testa iaf.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 363
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 090
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 988
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp