Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vart har du pekat ut att det inte är ok att säga att ”du postade ju bilder så därför” som försvar på att jag fick tjat om fotografering, slemmiga kommentarer etc?
Så därför vad?

Det här hittar jag:
”Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig.”

Jag ser ingenstans att det står att det var pga att du la upp bilder som du blev sexuellt trakasserad, utan en annan uppfattning av situationen. Eller vad vad felaktigt i det påståendet, menar du?

Så därför vad?

Det här hittar jag:
”Du la upp väldigt artsy bilder av dig, och Tranan, som på den tiden var väldigt fotointresserad frågade om hon fick fota dig.”

Jag ser ingenstans att det står att det var pga att du la upp bilder som du blev sexuellt trakasserad, utan en annan uppfattning av situationen. Eller vad vad felaktigt i det påståendet, menar du?

Jag vet inte om jag missförstått hela grejen men var det inte precis just därför dessa tjejer blev sexuellt trakasserade, både öppet i trådarna och på pm?

Så därför vad?

Det här hittar jag:
Men alltså... På riktigt? Det här är väl JUST SÅDANT vi vill komma bort ifrån som kvinnor - en kvinna ska väl för fan kunna gå naken hem genom stan en lördag kväll eller lägga ut vad hon än vill på sig själv utan att män (som han var DÅ) ska ta sig friheten att kräva något enda alls eller kommentera på ett sådant sätt? Jag minns det här så väl - och jag personligen lägger aldrig någonsin ut bilder på mig och jag har heller aldrig diskuterat med denna användaren, men det var långt ifrån bara det här där hen gick över gränsen och jag, både introvert och inte särskilt intresserad av andra användares levnadsöden eller sådana trådar där man lägger ut information om sig själv kunde redan då se en röd tråd på kommentarer som inte var rumsrena. Om jag lade märke på det är det faktiskt helt jävla otroligt att inte moderatorerna gör det.

Buke har blivit en jädra sandlåda där den som inte håller med moderatorerna bannas för att de inte håller med varandra medans trakasserier, troll och annat pack får pågå hur länge som helst och gå åt hur de vill på användare. Jag är tacksam över att yngre generationen inte hittat till internetforumen (buke inkluderat) och dessa börjar spela ut sin roll. Av samma anledning som Athenas barn om hon hade några inte fått vara här har min dotter inte fått vara här heller, något hon följt.

Sedan är det synd att det bara är en moderator som tar skiten i dessa trådar när det finns fler som sitter tysta och inte vågar säga något. Cred till dig i alla fall. Gunnar kan radera mitt konto också, jag behöver nog inte Buke längre även om det finns vissa jag gärna skulle hålla kontakt med.

Jag vet inte om jag missförstått hela grejen men var det inte precis just därför dessa tjejer blev sexuellt trakasserade, både öppet i trådarna och på pm?
Jag syftade på faktadelen, jag la ingen värdering i huruvida det var okej eller inte, men att Tonto la upp bilder och Tranan ville fota var, så vitt jag vet, korrekt fakta. Jag förstod inte vad jag skulle ha rättat där.

Jag har diskuterat saken i flera dagar nu och börjar ledsna på att konstant få höra att jag skyddar förövare för att jag tycker att det är viktigt att folk håller sig till fakta (speciellt då flera - som inte ens själva blivit utsatta - fabricerat händelser för att det ska låta ännu allvarligare än det redan är. Det gynnar liksom inte nån).

När random män online frågar om dom får fota en, så är det i princip aldrig något oskyldigt, speciellt om det är amatörfotografer. Speciellt om dom skriver *Mums* och fortsätter tjata och sen skickar PM.

Sexuella predatorer lockar ofta med fotografering och bilder och unga kvinnor råkar ofta otroligt illa ut. Flera användare har blivit varnade för att gå med på sådana fotograferingar (inte fotograferingar av Tranan) just för att risken att bli utsatt för sexuella överfall är enorm.

Jag är inte heller ensam om detta, en användare här skrev till mig (hon får jättegärna skriva själv om hon vill) att Tranan hört av sig för fotografering och det var viktigt att personen var 18 år för att det inte var en "rumsren" fotografering som skulle ske.

Hur ska jag tolka allt detta som något oskyldigt? Hur ska jag tolka detta som att Tranan var en missförstådd stackars man som bara ville vara snäll? som vi nu bara är elaka mot för att hon bytt kön?
Det som hon gjorde mot dig borde väl egentligen ha räckt för banning kan jag tycka, jag har lite svårt att se det där som helt oskyldigt och då särskilt i kombination med den kommentaren. Synd att inte fler rapporterade allt, kommentaren om att hon måste vara 18 år var ju också ett gigantiskt tecken på att det här inte var oskyldigt, men jag kan samtidigt förstå om man drar sig för att rapportera saker av olika anledningar. Det är väl lite så det fungerar även i samhället i stort tyvärr. Och oviljan att rapportera är kanske ytterligare något som talar för att man skulle kunna ha en nolltolerans när man väl får information och bevis på ett olämpligt beteende.

Jag verkar helt ha missat allt detta men är samtidigt inte förvånad då kvinnosynen som kom fram i en del borttagna inlägg (har något minne av att hon kallade någon för "drinkhora" i dejtingtråden bland annat) inte var till hennes fördel, det var också innan transitionen.

Jag syftade på faktadelen, jag la ingen värdering i huruvida det var okej eller inte, men att Tonto la upp bilder och Tranan ville fota var, så vitt jag vet, korrekt fakta. Jag förstod inte vad jag skulle ha rättat där.

Jag har diskuterat saken i flera dagar nu och börjar ledsna på att konstant få höra att jag skyddar förövare för att jag tycker att det är viktigt att folk håller sig till fakta (speciellt då flera - som inte ens själva blivit utsatta - fabricerat händelser för att det ska låta ännu allvarligare än det redan är. Det gynnar liksom inte nån).
Oj, det blir ju ännu värre när ni moderatorer börjar tysta användare. Så för att jag inte varit delaktig i trådarna och därmed inte kunnat bli utsatt (är nog för gammal dessutom för vederbörande), så ska jag alltså vara tyst och inte lägga mig i? Buke måste vara enda forumet i världen som försöker tysta sina användare på det sättet.

För det här ÄR allvarligt. Det handlade inte bara om denna kommentar, det handlar om ett flertal kommentarer i många trådar, dejtingtråden hade en del osmakliga kommentarer också vill jag minnas och jag vet minst en som gett sig till känna i ett par trådar mot vederbörande som inte har gett sig till känna här (personen är nog inte kvar på forumet), men jag är gift sedan många år så jag var inte med där heller. Trots det läser jag en hel del trådar, och kunde se den röda tråden. Det ÄR allvarligt att ingen moderator eller forumägare har läst trådarna för även om man kan missa en del kan man inte sticka huvudet i sanden och säga att man missat allt när andra användare som inte ens har tagit på sig det uppdraget såg det här. Jag har följt trolltråden, men inte skrivit något då jag faktiskt inte var engagerad där heller, en gång är ingen gång, men att stoppa huvudet i sanden och inte lära sig av misstag och låta en del användare skyddas in absurdum medans andra blir bannade av att de bara inte kommer överens med någon av dessa i enskilda trådar trots att de varit otroligt länge på forumet är fan helt otroligt.

Och som sagt, den som säger ifrån för er faktiskt jäkligt orättvisa moderering, för det ÄR det, får konsekvenser själv istället. No shit att folk inte vill skicka privata grejer till er liksom.

Nu känner ju inte du till alla som rapporterats, så att de aldrig bannades är en subjektiv upplevelse.

Som exempel; väldigt ofta när två träter och båda varnas, får vi arga meddelanden från båda som ifrågasätter varför ”bara jag blir varnad och inte den andra som var värre!?” Standard är alltså att man tycker man själv blir orättvist behandlad och den andra kommer undan, även när konsekvensen är exakt samma för båda.
Det har väl diskuterats förr men kanske är det värt att en tråd där det framgår vilka användare som varnats. Då försvinner upplevelsen både av ”inget händer” och upplevelsen av orättvisa i exemplet du gav. Och förståelsen ökar för varför någon efter x varningar blir bannad. För även om jag förstår att det inte är så, särskilt inte om det är automatiserat, så framstår banningar som väldigt godtyckliga ibland. Helt enkelt för att historiken inte syns.

Oj, det blir ju ännu värre när ni moderatorer börjar tysta användare. Så för att jag inte varit delaktig i trådarna och därmed inte kunnat bli utsatt (är nog för gammal dessutom för vederbörande), så ska jag alltså vara tyst och inte lägga mig i?
Vart skrev jag detta? Fabricerat = hittat på saker som inte hänt. Du ser inte problemet i det?

Det har väl diskuterats förr men kanske är det värt att en tråd där det framgår vilka användare som varnats. Då försvinner upplevelsen både av ”inget händer” och upplevelsen av orättvisa i exemplet du gav. Och förståelsen ökar för varför någon efter x varningar blir bannad. För även om jag förstår att det inte är så, särskilt inte om det är automatiserat, så framstår banningar som väldigt godtyckliga ibland. Helt enkelt för att historiken inte syns.
Jag skulle gärna se att när det rensas i en tråd, några varnas och andra bannas att det kommer en förklaring. "Användare XX har varnats och inlägget tagits bort pga" eller "Användare YY är bannad en vecka pga tidigare inlägg som rensats bort pga upprepade felköningar."

Vart skrev jag detta? Fabricerat = hittat på saker som inte hänt. Du ser inte problemet i det?
Jo, men det är också ett stort problem att ni (du får tala för samtliga moderatorer här) tycker att det är fabricerande oavsett vad folk skriver. Det är uppenbart att ni har er sanningen och användarna, utsatta eller ej, har sin. Men alldeles oavsett kände sig tydligen @Tonto väldigt utsatt av den kommentaren hon fick av användaren på sin bild, det kan inte du som moderator ta ifrån henne genom att skriva, mer eller mindre att det inte var så farligt.

"(speciellt då flera - som inte ens själva blivit utsatta - fabricerat händelser för att det ska låta ännu allvarligare än det redan är. Det gynnar liksom inte nån)." går bara att ta som att har man inte varit utsatt själv ska man vara tyst, annars fabricerar man.

"(speciellt då flera - som inte ens själva blivit utsatta - fabricerat händelser för att det ska låta ännu allvarligare än det redan är. Det gynnar liksom inte nån)." går bara att ta som att har man inte varit utsatt själv ska man vara tyst, annars fabricerar man.
Jag tolkade det där som att det avsågs att användare som själv inte varit utsatta hittat på. Inte att alla som inte är insatta fabricerar.

Sen kan man kanske diskutera hur man kan vara säker på vad som är sant kontra fabricerat osv. Men det är ju ett av grundproblemen - det försiggår så mycket bakom kulisserna

Jag tolkade det där som att det avsågs att användare som själv inte varit utsatta hittat på. Inte att alla som inte är insatta fabricerar.

Sen kan man kanske diskutera hur man kan vara säker på vad som är sant kontra fabricerat osv. Men det är ju ett av grundproblemen - det försiggår så mycket bakom kulisserna
Så tolkade INTE jag det. Och jag tycker oavsett inte det är upp till en enskild moderator att döma andra användare på det sättet. Men samma sak hände också i trolltråden och händer lite då och då mot ganska många användare har jag förstått. Så jag är inte förvånad.

Jo, men det är också ett stort problem att ni (du får tala för samtliga moderatorer här) tycker att det är fabricerande oavsett vad folk skriver. Det är uppenbart att ni har er sanningen och användarna, utsatta eller ej, har sin. Men alldeles oavsett kände sig tydligen @Tonto väldigt utsatt av den kommentaren hon fick av användaren på sin bild, det kan inte du som moderator ta ifrån henne genom att skriva, mer eller mindre att det inte var så farligt.

Nu är det ju så att vi har svart på vitt - från utsatta - att viss ”fakta” från annat håll inte stämmer. Det är det jag syftar på när jag skriver att fakta fabriceras, inget annat.

Som exempel bara för att förklara situationen; några ej utsatta förfasas över att en person gjort x och y mot några personer, men vid kontakt med dessa personer får jag höra att ”x och y vet jag inget om, men z har hänt”.

Men alltså... På riktigt? Det här är väl JUST SÅDANT vi vill komma bort ifrån som kvinnor - en kvinna ska väl för fan kunna gå naken hem genom stan en lördag kväll eller lägga ut vad hon än vill på sig själv utan att män (som han var DÅ) ska ta sig friheten att kräva något enda alls eller kommentera på ett sådant sätt? Jag minns det här så väl - och jag personligen lägger aldrig någonsin ut bilder på mig och jag har heller aldrig diskuterat med denna användaren, men det var långt ifrån bara det här där hen gick över gränsen och jag, både introvert och inte särskilt intresserad av andra användares levnadsöden eller sådana trådar där man lägger ut information om sig själv kunde redan då se en röd tråd på kommentarer som inte var rumsrena. Om jag lade märke på det är det faktiskt helt jävla otroligt att inte moderatorerna gör det.

Buke har blivit en jädra sandlåda där den som inte håller med moderatorerna bannas för att de inte håller med varandra medans trakasserier, troll och annat pack får pågå hur länge som helst och gå åt hur de vill på användare. Jag är tacksam över att yngre generationen inte hittat till internetforumen (buke inkluderat) och dessa börjar spela ut sin roll. Av samma anledning som Athenas barn om hon hade några inte fått vara här har min dotter inte fått vara här heller, något hon följt.

Sedan är det synd att det bara är en moderator som tar skiten i dessa trådar när det finns fler som sitter tysta och inte vågar säga något. Cred till dig i alla fall. Gunnar kan radera mitt konto också, jag behöver nog inte Buke längre även om det finns vissa jag gärna skulle hålla kontakt med.
Precis, jag hänger väldigt sporadiskt i bildtrådar men tom jag visste/märkte detta när det hände, det måste väl ha funnits en moderator även då med ansvar över forumsdelen? Är det inte så ni delat upp det?

När det hände var Tranan en medelålders man och bara för att han nu är en hon vekar det vara ok. Jag tycker nästan det är värre, eftersom hon nu i tråd efter tråd söker sympati när hon blir bemött så som många kvinnor alltid blir bemött men inte med ett enda ord visat ånger hur hon bettede sig när hon var en man.

Jag skulle gärna se att när det rensas i en tråd, några varnas och andra bannas att det kommer en förklaring. "Användare XX har varnats och inlägget tagits bort pga" eller "Användare YY är bannad en vecka pga tidigare inlägg som rensats bort pga upprepade felköningar."
Jag vet inte nödvändigtvis om det är det optimala. Jag ser poängen, absolut, men med tanke på de kraftiga protester vi ofta ser i PM, även vid sånt som borde vara rätt självklara regelbrott för användaren själv, är jag inte säker på att det vore bra om de protesterna flyttades till trådarna istället. Det finns i princip alltid folk som tycker vi gör fel, oavsett vad vi gör, och risken finns att det skulle bli ett konstant tjafs i trådarna istället?

Jag kan ju ha fel, men skulle säga att det är en reell risk.

Då tolkade du fel, för det är precis som @Alexandra_W förklarar.
Ok, men tolkning är svårt i text. Det gäller även för dig som moderator. Ni tolkar fel ganska ofta utan att användare har en chans att förklara sig och ni är faktiskt ganska otrevliga också. Men er får man då inte tolka på annat sätt trots rätt dåligt skriven svenska? Say no more.

Jag förstår att ni får kraftiga protester i pm pga det.

Precis, jag hänger väldigt sporadiskt i bildtrådar men tom jag visste/märkte detta när det hände, det måste väl ha funnits en moderator även då med ansvar över forumsdelen? Är det inte så ni delat upp det?

När det hände var Tranan en medelålders man och bara för att han nu är en hon vekar det vara ok. Jag tycker nästan det är värre, eftersom hon nu i tråd efter tråd söker sympati när hon blir bemött så som många kvinnor alltid blir bemött men inte med ett enda ord visat ånger hur hon bettede sig när hon var en man.
Jag tror det är ganska många forumanvändare som såg det. Vet att flera som var aktiva i trådarna faktiskt sa till vederbörande att backa så uppenbart att många utom moderatorerna har sett den röda tråden.

Ok, men tolkning är svårt i text. Det gäller även för dig som moderator. Ni tolkar fel ganska ofta utan att användare har en chans att förklara sig och ni är faktiskt ganska otrevliga också. Men er får man då inte tolka på annat sätt trots rätt dåligt skriven svenska? Say no more.

Jag förstår att ni får kraftiga protester i pm pga det.
Jag brukar ha som regel att inte tolka in mer än det som faktiskt står, oftast funkar det rätt bra.

Du är nog den första under min livstid som kritiserat min svenska, men tack för påpekandet, jag ska försöka uttrycka mig på ett sätt som gör det enklare för er att förstå mig framöver.

Jag vet inte nödvändigtvis om det är det optimala. Jag ser poängen, absolut, men med tanke på de kraftiga protester vi ofta ser i PM, även vid sånt som borde vara rätt självklara regelbrott för användaren själv, är jag inte säker på att det vore bra om de protesterna flyttades till trådarna istället. Det finns i princip alltid folk som tycker vi gör fel, oavsett vad vi gör, och risken finns att det skulle bli ett konstant tjafs i trådarna istället?

Jag kan ju ha fel, men skulle säga att det är en reell risk.
Jag tror tvärt om att det skulle bli mindre tjafs om det kommer en förklaring till varför inlägg plockas bort och varför användare bannas eller varnas. Till exempel skriver ju många att de dragit sig för att anmäla för de upplever att det ändå inte spelar någon roll, får man då läsa att inlägget/inläggen plockats bort och användaren varnats/bannats tror jag fler upplever att det är mindre godtycklig moderering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka