Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså med tanke på hur många "heta" trådar det varit på forumet på sistone är jag faktiskt lite förvånad över att inte fler bannats när det är som beskrivet att det sker automatiskt efter tre varningar. Det är alltså inte nödvändigtvis exakt det @athena_arabians skrev i just den tråden som ledde till banningen, utan det kan vara flera saker.
Jag tror för övrigt inte alls att den användaren är det minsta transfobisk eller står för sådant överhuvudtaget, tvärtom, men sett utifrån förstår jag helt och hållet varningarna/banningen.

Ah, jag hade uppfattat det som det - men ber verkligen om ursäkt att jag tagit fel!
Jag trodde att det fortfarande var allmänt känt här på Bukefalos.
Det är inget som jag är hemlig med, men inte heller något som jag har behov av att andra tar någon särskild hänsyn till.
Jag kan spela kvinna och dam vid behov, utan att det bekymrar mig något särskilt.

Det blev dock problem i den historiska BH-tråden, där jag definierades som snusk-gubbe tills att det blev klarlagt att mitt biologiska kön är kvinna med bröst som behöver en BH i alla fall ibland.
Och så kan det vara knepigt att handla kläder på Dressmann, men de har blivit betydligt bättre med tiden vad gäller den saken.
För 10 år sedan så blev jag hänvisad till DamButiken mitt emot.
Så jag åkte till en annan Dressmann som utan att blinka sålde mig 3 par jeans, 2 flanellskjortor, en hög t-shirts och ett bälte på 15 minuter.

I dag så hade jag nog rapporterat första butiken till någon chef.

Jag tänkte som förmodligen många andra att när det förekom så var det en han. Ingen har väl kallat Tranan för han sedan det blev Jessica?

Jag tycker att det här är ett jättemärkligt argument för att använda pronomenet "han" om en transkvinna.
Delvis för att det skulle bli väldigt märkligt att göra så om någon t ex bytt namn.

Men framför allt för att transpersoner inte är man den ena dagen och kvinna den nästa(eller vice versa) och det är könskorrigering, namnbyte eller att man berättar för omvärlden som avgör. Inte sällan handlar det väl om något man känt hela livet. Något som varit fel blir rätt - och det gäller även pronomen.

Att få det till att könet skulle vara relevant för gärningen och man därför måste felköna blir väldigt märkligt. En person som genomgår en transitionering föds väl inte på nytt avseende dåliga saker den gjort, åsikter och moral?

Anmäl allt du anser inte hör hemma så kanske du blir hörsammad. :up:
Jag är nog inte riktigt tillräckligt engagerad i forumet för att orka ta tag i att förbättra Buke-världen. Och det är väl kanske därför med som jag inte riktigt fattar hur en avstängning härifrån kan vara en stor grej.

Så från min horisont så begriper jag inte att den helt klart olämpliga kommentaren om att en annan användare är ”hot” genast innebar avstängning, men trots att jag gillar athena (som nog heter nåt mer men det har jag glömt nu, sorry!) så tycker jag inte det är hela världen att hen blev avstängd heller om det blev gruffigt.

Dvs skulle jag tipsa moderatorer om nåt så är det kanske att stänga av folk fortare och oftare?
Tjafsas det i en tråd så den låses, stäng av de som diskuterar ett dygn? Så kanske det lugnar ned sig? Man behöver inte en massa bevis eller nåt utan skulle jag råka ut för en kortare avstängning för att jag hamnat i en debatt skulle jag köpa det. Och antagligen återkomma sen, i nån annan tråd och annat ämne men kanske tänka på hur mycket känslor man lägger i tråden?

Jag trodde att det fortfarande var allmänt känt här på Bukefalos.
Det är inget som jag är hemlig med, men inte heller något som jag har behov av att andra tar någon särskild hänsyn till.
Jag kan spela kvinna och dam vid behov, utan att det bekymrar mig något särskilt.
Menar du att du kan ta på dig en klänning?:eek:

Jag är nog inte riktigt tillräckligt engagerad i forumet för att orka ta tag i att förbättra Buke-världen. Och det är väl kanske därför med som jag inte riktigt fattar hur en avstängning härifrån kan vara en stor grej.

Så från min horisont så begriper jag inte att den helt klart olämpliga kommentaren om att en annan användare är ”hot” genast innebar avstängning, men trots att jag gillar athena (som nog heter nåt mer men det har jag glömt nu, sorry!) så tycker jag inte det är hela världen att hen blev avstängd heller om det blev gruffigt.

Dvs skulle jag tipsa moderatorer om nåt så är det kanske att stänga av folk fortare och oftare?
Tjafsas det i en tråd så den låses, stäng av de som diskuterar ett dygn? Så kanske det lugnar ned sig? Man behöver inte en massa bevis eller nåt utan skulle jag råka ut för en kortare avstängning för att jag hamnat i en debatt skulle jag köpa det. Och antagligen återkomma sen, i nån annan tråd och annat ämne men kanske tänka på hur mycket känslor man lägger i tråden?
Det har hänt att användare som fått två varningar och därför bannats en dag tyckt att det var extremt orättvist och därför lämnat forumet. Vet dock inte om de senare kanske kommit tillbaka under annat användarnamn.

En del hör dock av sig efter en varning och säger att de var värda den och det var helt ok. Och som vi sett är det en del som undrar varför de inte blivit varnade. Man kan väl tycka att de då kunde låta bli att häva ur sig sådant de vet borde varnas.

All moderering tar tid att försöka skriva långa förklaringar som oftast leder till ännu längre ifrågasättanden tar ännu mer tid, framförallt där man kan tycka att det väl ändå är ganska uppenbart, i och med att det finns en länk till inlägget i varningen.

Men ibland är det också så att det handlar om användare som samlat ihop till en varning genom flera inlägg på gränsen.
Ibland kan det då delas ut en varning som inte är kopplad till ett specifikt inlägg, utan det ges direkt till användarens profil.

Vi får ta ett snack bland moderatorerna om ditt tips att vi kanske skall varna lite oftare.
Vad tycker ni andra?

Jag tycker det låter väldigt otydligt att ha ett sånt system, hellre ett antal varningar och sedan avstängd. Kompletteras av mer individuella bedömningar då vissa saker kan gå direkt till ban/permaban. Hamnar jag i en enstaka aktivare diskussion med ett troll en kväll känns en banning hårt även om den är övergående när det är tydligt vem som medvetet driver på för att provocera på forumet. En varning kan kännas helt ok. Skulle bli väldigt förvirrande vilka av medlemmarna i en hetsigare tråd som ska bannas då även om det är hetsigare går inte alla över gränsen för ens en varning.

Min tolkning är att det inte är bannandet i sig utan att det upplevs som att vissa får gå lös utan gränser medan tålamodet med andra är väldigt litet.

Min tolkning är att det inte är bannandet i sig utan att det upplevs som att vissa får gå lös utan gränser medan tålamodet med andra är väldigt litet.
Och så upplever i princip alla det, oavsett ”sida”. T.ex finns det såna som hävdar att de blir varnade till höger och vänster som inte fått en varning på flera år.

Och ja, är det en del som trots raderade inlägg, påpekningar och varningar fortsätter tjafsa och uttrycka sig på sätt de rimligtvis borde förstått är på/över gränsen så är vårt tålamod i regel sämre med dem, det är korrekt.

Ginnies är visst bannad 🤔
Nu var det inte jag som gav varningen, men vad det ser ut som var det pga onödigt trams. Vill man seriöst diskutera den här typen av ämnen kan man hålla sig till det och låta bli att tramsa i tråden.

Att hon blev bannad berodde på att hon hade en aktiv varning sen tidigare, då hon anklagat en annan användare för att vara (rätt allvarligt) kriminell (inte bara en gång).

Nu var det inte jag som gav varningen, men vad det ser ut som var det pga onödigt trams. Vill man seriöst diskutera den här typen av ämnen kan man hålla sig till det och låta bli att tramsa i tråden.

Att hon blev bannad berodde på att hon hade en aktiv varning sen tidigare, då hon anklagat en annan användare för att vara (rätt allvarligt) kriminell (inte bara en gång).
Jag vill bara säga att jag tycker det är suveränt bra att du förklarar här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka