Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så upplever i princip alla det, oavsett ”sida”. T.ex finns det såna som hävdar att de blir varnade till höger och vänster som inte fått en varning på flera år.

Och ja, är det en del som trots raderade inlägg, påpekningar och varningar fortsätter tjafsa och uttrycka sig på sätt de rimligtvis borde förstått är på/över gränsen så är vårt tålamod i regel sämre med dem, det är korrekt.
Host host.................... 🫣 :nailbiting::p

Och ja, är det en del som trots raderade inlägg, påpekningar och varningar fortsätter tjafsa och uttrycka sig på sätt de rimligtvis borde förstått är på/över gränsen så är vårt tålamod i regel sämre med dem, det är korrekt.
Så hur länge ska det hålla i sig då?

För flera år sedan var jag inne i en ganska het diskussion med Gunnar om forumet, vi kan vara överrens om att vi helt enkelt inte var överens, vi var många i den tråden och det satte sina spår.
När jag väl bad om att få min tråd i höstas borttagen fick jag ingen respons alls, jag tackade sedan för borttagandet av tråden men inte heller det bemöttes med någon respons alls. Enbart tystnad och inget annat.
Därför gick jag inte heller vidare med vem som gjort vad eftersom jag tydligt, efter att ha varit frånvarande från forumet i flera år bemöttes så, vilket gjorde det tydligt att det inte fanns intresse för vidare konversation.

Så nu när jag är tillbaka igen och allt detta blossade upp så bad jag helt enkelt om klarhet i vad som gäller och tydligen vad jag förstår så finns det regler men också så bedömer ni olika på person och sammanhang m.m. Men hur länge ska det hålla i sig? För alltid? För då liknar det särbehandling av medlemmar på hög nivå.

För flera år sedan var jag inne i en ganska het diskussion med Gunnar om forumet, vi kan vara överrens om att vi helt enkelt inte var överens, vi var många i den tråden och det satte sina spår.
När jag väl bad om att få min tråd i höstas borttagen fick jag ingen respons alls, jag tackade sedan för borttagandet av tråden men inte heller det bemöttes med någon respons alls. Enbart tystnad och inget annat.
Därför gick jag inte heller vidare med vem som gjort vad eftersom jag tydligt, efter att ha varit frånvarande från forumet i flera år bemöttes så, vilket gjorde det tydligt att det inte fanns intresse för vidare konversation.

Så nu när jag är tillbaka igen och allt detta blossade upp så bad jag helt enkelt om klarhet i vad som gäller och tydligen vad jag förstår så finns det regler men också så bedömer ni olika på person och sammanhang m.m. Men hur länge ska det hålla i sig? För alltid? För då liknar det särbehandling av medlemmar på hög nivå.
Nu hänger jag inte med, menar du att du skulle vara en som vi har sämre tålamod med för att du inte fick svar på PM? Om du också rapporterade tråden, så bör du ha fått en notis om att den avklarats, kanske Gunnar ansåg det vara svar nog? Jag vet inte, men det ser jag väl som rätt troligt.

Det jag syftar på med lägre tålamod är gällande tillsägelser och varningar. Och det håller väl i sig så länge personerna fortsätter balansera på (och ibland gå över) gränsen?

Är inte säker på att jag förstår rätt, men mejlade du Gunnar om att du ville att din träd skulle tas bort, han tog bort tråden utan att svara på ditt mejl och när du mejlade och tackade så svarade han inte - har jag förstått rätt? Jag ser inte riktigt det konstiga i så fall.

Nu hänger jag inte med, menar du att du skulle vara en som vi har sämre tålamod med för att du inte fick svar på PM? Om du också rapporterade tråden, så bör du ha fått en notis om att den avklarats, kanske Gunnar ansåg det vara svar nog? Jag vet inte, men det ser jag väl som rätt troligt.

Det jag syftar på med lägre tålamod är gällande tillsägelser och varningar. Och det håller väl i sig så länge personerna fortsätter balansera på (och ibland gå över) gränsen?
Nej jag skrev till Gunnar om tråden och bad honom ta bort den och bemöttes med total tystnad. ca 5 timmar senare togs den bort. Jag skrev då och tackade för det. Bemöttes av total tystnad igen.
Jag hade gärna fått ett bemötade, en chans att lägga fram vem på forumet som betedde sig illa, jag hade ju underlag men det rann ut i sanden då när jag bemöttes med tystnad.

Jag funderade ett tag på att byta nick pga av det som hände och vände till en modd för att ta reda på hur och fick till svar att jag skulle skriva till Gunnar men valde att avstå då.

Nu blev det mycket Gunnar och du kanske inte kan svara på det men jag tycker nog att man åtminstånde ska få en återkoppling och inte bara bemötas med tystnad när man adresserar ett problem på forumet.

Det får mig så klart att undra om det hänger kvar efter så många år efter den diskussionen. Jag kan förstå om man har en användare som hela tiden ligger på gränsen som du säger men så är det ju inte i det här fallet.

Det är kul att vara tillbaka, ta upp kontakten med många och se hur folk utvecklats genom åren osv men efter senaste dagarna vet jag inte om jag kommer vara kvar länge till.

Nej jag skrev till Gunnar om tråden och bad honom ta bort den och bemöttes med total tystnad. ca 5 timmar senare togs den bort. Jag skrev då och tackade för det. Bemöttes av total tystnad igen.
Jag hade gärna fått ett bemötade, en chans att lägga fram vem på forumet som betedde sig illa, jag hade ju underlag men det rann ut i sanden då när jag bemöttes med tystnad.

Jag funderade ett tag på att byta nick pga av det som hände och vände till en modd för att ta reda på hur och fick till svar att jag skulle skriva till Gunnar men valde att avstå då.

Nu blev det mycket Gunnar och du kanske inte kan svara på det men jag tycker nog att man åtminstånde ska få en återkoppling och inte bara bemötas med tystnad när man adresserar ett problem på forumet.

Det får mig så klart att undra om det hänger kvar efter så många år efter den diskussionen. Jag kan förstå om man har en användare som hela tiden ligger på gränsen som du säger men så är det ju inte i det här fallet.

Det är kul att vara tillbaka, ta upp kontakten med många och se hur folk utvecklats genom åren osv men efter senaste dagarna vet jag inte om jag kommer vara kvar länge till.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, allt modererande tar tid. Normalt sett tar vi inte bort inlägg eller trådar.
Jag antar att när du hörde av dig så tyckte jag att det var ok att ta bort tråden så fort jag hann se ditt meddelande och tittat på tråden.

Troligast fanns där ingen begäran om återkoppling eller så missade jag det.

Det är alltid trevligt med ett tack för utfört arbete, men på samma sätt var det troligen så att jag missade att du ville ha en återkoppling och hade mer att berätta.

Om ni inte får svar, prova gärna att höra av er igen med exakt vad ni förväntar er, så försöker jag återkomma i mån av tid.
Ibland kan det handla om att jag tänker att det där fixar jag lite senare och så glömmer jag bort det.

Vågar knappt stoppa in näsan här av rädsla för att bli påhoppad men jag gör ett försök ändå (och så viftar jag med vit flagg på en gång).
Jag har hängt här sedan stallet-tiden och periodvis varit extremt aktiv här på forumet. Numera hänger jag mest i Trädgård och då väldigt säsongsbetonat.

Det händer dock att jag läser en och annan tråd när trädgårdstråden inte uppdaterats och läsandet av denna, samt den låsta tråden, har varit med en stor klump i magen.

Vissa användare är i min värld kända för att vara hetsiga och en del av dessa har jag på ignore (sorry för det). Men många som jag upplevt som kloka, lugna och trygga individer har haft en argumentationsteknik här som mest liknar att stå och skrika sig hes i en tunna. Jag har inte känt igen de som jag till dagligdags skulle kalla Bukevänner. Känslorna har svallat och jag har suttit vid sidan om och misstroget skakat på huvudet. Kan inte alla bara ta ett steg tillbaka och andas djupt? Diskussioner är väl till för att driva frågor framåt, inte för att kasta skit på varandra?

Och så passar jag på med en liten fråga till @Hedinn och @Gunnar
Om jag förstått det rätt på era svar här så bannas man automatiskt efter 2 varningar(?)
Hur länge ligger en varning kvar? Kan man till exempel ha fått en varning för 15år sedan och då bannas för att man får en varning nu? Frågar såklart åt en vän 😉

Vågar knappt stoppa in näsan här av rädsla för att bli påhoppad men jag gör ett försök ändå (och så viftar jag med vit flagg på en gång).
Jag har hängt här sedan stallet-tiden och periodvis varit extremt aktiv här på forumet. Numera hänger jag mest i Trädgård och då väldigt säsongsbetonat.

Det händer dock att jag läser en och annan tråd när trädgårdstråden inte uppdaterats och läsandet av denna, samt den låsta tråden, har varit med en stor klump i magen.

Vissa användare är i min värld kända för att vara hetsiga och en del av dessa har jag på ignore (sorry för det). Men många som jag upplevt som kloka, lugna och trygga individer har haft en argumentationsteknik här som mest liknar att stå och skrika sig hes i en tunna. Jag har inte känt igen de som jag till dagligdags skulle kalla Bukevänner. Känslorna har svallat och jag har suttit vid sidan om och misstroget skakat på huvudet. Kan inte alla bara ta ett steg tillbaka och andas djupt? Diskussioner är väl till för att driva frågor framåt, inte för att kasta skit på varandra?

Om jag förstått det rätt på era svar här så bannas man automatiskt efter 2 varningar(?)
Hur länge ligger en varning kvar? Kan man till exempel ha fått en varning för 15år sedan och då bannas för att man får en varning nu? Frågar såklart åt en vän 😉
Vi skrev samma fråga samtidigt (frågar också åt en vän 😅)

Hur länge ligger en varning kvar? För alltid? Jag tänker på det där med att man blir bannad efter ett visst antal varningar.
Gunnar vet kanske säkert, men absolut inte för alltid! En månad, tror jag? Eventuellt två. Men kan kolla imorgon om inte Gunnar hinner svara innan. Vid andra varningen bannas man ett dygn. Vid en tredje (tror det är inom samma tidsspann) bannas man en månad.

Så gamla varningar påverkar ingenting. :)

Det har hänt att användare som fått två varningar och därför bannats en dag tyckt att det var extremt orättvist och därför lämnat forumet. Vet dock inte om de senare kanske kommit tillbaka under annat användarnamn.

En del hör dock av sig efter en varning och säger att de var värda den och det var helt ok. Och som vi sett är det en del som undrar varför de inte blivit varnade. Man kan väl tycka att de då kunde låta bli att häva ur sig sådant de vet borde varnas.

All moderering tar tid att försöka skriva långa förklaringar som oftast leder till ännu längre ifrågasättanden tar ännu mer tid, framförallt där man kan tycka att det väl ändå är ganska uppenbart, i och med att det finns en länk till inlägget i varningen.

Men ibland är det också så att det handlar om användare som samlat ihop till en varning genom flera inlägg på gränsen.
Ibland kan det då delas ut en varning som inte är kopplad till ett specifikt inlägg, utan det ges direkt till användarens profil.

Vi får ta ett snack bland moderatorerna om ditt tips att vi kanske skall varna lite oftare.
Vad tycker ni andra?
Varför inte ha tydligare regler och sen bara hänvisa till dem? Som på flashback? Så behöver ni inte snåra in er i massa förklaringar.

Alltså med tanke på hur många "heta" trådar det varit på forumet på sistone är jag faktiskt lite förvånad över att inte fler bannats när det är som beskrivet att det sker automatiskt efter tre varningar. Det är alltså inte nödvändigtvis exakt det @athena_arabians skrev i just den tråden som ledde till banningen, utan det kan vara flera saker.
Jag tror för övrigt inte alls att den användaren är det minsta transfobisk eller står för sådant överhuvudtaget, tvärtom, men sett utifrån förstår jag helt och hållet varningarna/banningen.

Att upprepade gånger skriva han om en transkvinna, trots påpekanden, är att använda en transfobiskt färgad strategi för att vara taskig mot transkvinnan. Om man inte själv har transfobiska värderingar, bör man hålla dig för god för att använda sig av transfobiska strategier.

Att upprepade gånger skriva han om en transkvinna, trots påpekanden, är att använda en transfobiskt färgad strategi för att vara taskig mot transkvinnan. Om man inte själv har transfobiska värderingar, bör man hålla dig för god för att använda sig av transfobiska strategier.
Jag tänker/kan inte diskutera varför hon valde att uttrycka sig som hon gjorde men jag står bakom att användaren såvitt jag vet är en person med sund människosyn. Sedan kan vi nog alla bli alltför personliga och onödigt elaka ibland.

Som det ser ut nu ligger en varning kvar i en månad, vid två varningar stängs man av en dag. Sedan en ändring för någon vecka sedan ger tre varningar 2 veckors avstängning.
Varningssystemet är lite krångligt uppbyggt vilket gör det svårt att enkelt få till det på ett bra sätt, då det finns en del olika varianter som på olika sätt samspelar med hur varningspoäng förfaller.

Att ha tydliga regler låter enkelt på pappret men skulle troligen innebära att det tillkom nya regler varje vecka och att de som önskade hela tiden skulle hänvisa till att just det som de gjorde minsann inte fanns med, så att just deras inlägg togs bort eller varnades var helt fel.

Reglerna som jag hänvisat till tidigare har sett likadan ut väldigt länge och jag anser att de täcker in i princip allt.
Sedan måste ni faktiskt lita på att vi moderatorer gör vad vi kan för att skapa en trevlig och givande stämning för så många som möjligt här inne.

Just nu känns det väl inte riktigt som vi lyckats den senaste tiden och det är inte så roligt, det vore hemskt tråkigt om flera användare och/eller moderatorer gav upp.

Jag trodde att det fortfarande var allmänt känt här på Bukefalos.
Det är inget som jag är hemlig med, men inte heller något som jag har behov av att andra tar någon särskild hänsyn till.
Jag kan spela kvinna och dam vid behov, utan att det bekymrar mig något särskilt.

Det blev dock problem i den historiska BH-tråden, där jag definierades som snusk-gubbe tills att det blev klarlagt att mitt biologiska kön är kvinna med bröst som behöver en BH i alla fall ibland.
Och så kan det vara knepigt att handla kläder på Dressmann, men de har blivit betydligt bättre med tiden vad gäller den saken.
För 10 år sedan så blev jag hänvisad till DamButiken mitt emot.
Så jag åkte till en annan Dressmann som utan att blinka sålde mig 3 par jeans, 2 flanellskjortor, en hög t-shirts och ett bälte på 15 minuter.

I dag så hade jag nog rapporterat första butiken till någon chef.

Jag tycker att det har varit uppenbart iaf och trodde också att det var allmänt känt.

Jag tycker att det har varit uppenbart iaf och trodde också att det var allmänt känt
Jag hittade dock aldrig den typen av ömsesidig förståelse hos Tranan som jag har upplevt tillsammans med andra Queera människor.
Jag försökte ha en diskussion om att man inte behöver gå medicinskt och kirurgiskt hela vägen till andra sidan av den binära skalan innan man kan leva och klä sig som man trivs med.
Men jag fick ingen respons på det annat än andra typer av transfobiska och sexistiska kommentarer från både det ena och andra hållet.
Efter det så har jag inte tagit upp ämnet igen.

Men just Tranan hade i alla fall fått informationen och möjligheten att dela olika gemensamma erfarenheter. Jag fick dock känslan av att Tranan inte ville just dela utan få känna sig exklusiv och speciell.

Även om det har exploderat på ett kanske dåligt sätt är jag glad att katten äntligen är släppt ut påsen. Jag ska bli bättre på att rapportera saker, men det tycker jag kräver n bättre respons. Jag, och jag gissar många med mig, har gett upp rapporter eftersom vi inte ser att det leder till något. Nu säger att varningar delats ut, men vi ser inte det. Då tappar man ju förtroendet och ger upp. Så jag tror att modereringen måste bli mer öppen med responsen. Kanske inte i en tråd men som respons på en rapport skulle man kunna få ett "tack, en varning har delats ut" / "tack, inlägget du rapporterade har tagits bort". Det är ju ren psykologi att det ökar motivationen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka