Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hovis skrev:
Det där låter bra men att påstå att hoven vidgar sig efter att den blivit skolös visar bara att man inte har en aning om hornkapsel samt hornrörens struktur och hur det påverkar hela hovens belastning. Om vi nu tar Stuvs så pedagogiska ex. här där han förklarar hur kraft och moment påverkar benets statiska belastning vilket du Emidy "köpte" men ändå inte förstod utifrån att du inte kommit så långt i din kunskap så är det så att en skodd hov utsätts för mindre belastning och moment så vida den nu är fysiologiskt skodd vilket är grundprincipen än den oskodda hoven som ofelbart kommer att behöva ta upp en större belastning samt ett kraftigare moment. Hornrören på en oskodd hov kan under inga omständigheter klara dom påfrestningarna så länge dom som du påstår kommer att inta en mer konkav struktur. För att förstå ditt resonemang bör du här förklara hornrörens struktur samt tillväxtriktning i hornkapseln.

Stackars stackars vildhästar som måste stå ut ett helt liv utan skor, dessa ben och hovar borde ju se rent fördjävliga ut efter ett tag?

Jag tolkar iaf detta som att du är fullständigt såld på detta med "fysiologisk" skoning och menar att INGA hästar med en KORREKT barfotaverkning mår allra bärst barfota? Ja min lille vän, då håller jag med Emindy, (notera stavningen när jag ändå är igång) då borde du nog gå om din utbildning då det ändå finns många hovslagare och vet som håller med om att barfota är det bästa för hoven. Man vet bara inte hur man ska gå tillväga för att hästen ska klara av att gå barfota..

Och inte ens när någon berömde en hovslagare för en bra verkning så kunde du bli nöjd utan måste häva ur dej onödiga kommentarer om att hästägaren är okunnig. Och sedan göra det till att du minsann skulle gjort som den hovslagaren, för du är ju så duktig och kunnig?

Skulle vilja säga att du är rädd min vän, mkt rädd..
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
Men hur jag får konkavitet? Genom att låta hästen bygga den själv. Jag försöker bara låta bli att stå i vägen. För att hästen skall kunna ha konkavitet i sulan måste hoven "stramas upp" och det gör hästen bäst själv ;) Med hjälp av verkning i balans och MYCKET rörelse.

Verkning i balans och mycket rörelse är jag helt med på men ger enbart det hoven konkavitet? För det måste ju vara delvis konkaviteten som gör att hästen blir oöm annars blir man ju bunden till att alltid ha boots på hårdare underlag.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Min erfarenhet är att barfota hjälper till att få en bättre konkavitet effekten blir dock ganska liten på en riktigt plattfotad häst.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Min erfarenhet är att barfota hjälper till att få en bättre konkavitet effekten blir dock ganska liten på en riktigt plattfotad häst.
PL

Jag undrar vad det är i enbart barfotagången (oavesett verkningsmetod) som gör att hästen får bättre konkavitet?

Notera att detta är en öppen och ärlig fråga så snälla kasta inte skit på mig denna gång. Bara för att jag har mina hästar Strassertrimmade så innebär det inte per automatik att jag är ointresserad av andra förklaringar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har sett någon förklaring men kommer inte ihåg precis hur, har med hovens större rörlighet att göra, större rörlighet skulle göra att hoven blir mer självbärande, knappast visat men fullt rimligt.
Jag tvivlar inte att många strasserverkade hästar fungerar bra, vad jag har emot strassers lära ligger mest på ett annat plan vilket jag skrivit om massvis av gånger o inte tänker upprepa just nu.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Jag tvivlar inte att många strasserverkade hästar fungerar bra, vad jag har emot strassers lära ligger mest på ett annat plan vilket jag skrivit om massvis av gånger o inte tänker upprepa just nu. PL

Synd att du var tvungen att lägga till detta. Det var inte alls det min fråga handlade om. Det hade varit mer informativt om du utvecklat första delen i ditt inlägg.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag försöker förklara hur jag menade: Hovbenet har en viss konkavitet i grunden. När sambanden slappat i hoven flyter hovkapseln ut åt sidorna men även undertill i sulan -> sulan blir platt.
Genom att verka hoven i balans och röra på hästen kan utflytningarna komma till rätta och sulan börja välva sig uppåt igen. Hoven tajtar alltså upp sig runt hovbenet igen. Har hästen dock varit plattfot en längre tid kan det vara svårt att få igång en korrekt hovmekanism igen. Dessutom kan, som jag förstår det, hoven ha "fyllt ut" med kötthov där konkaviteten skulle ha funnits, vilket gör hoven mycket svårare att rehabilitera eftersom det först måste gå tillbaka för att sulan skall kunna resa sig.

Bra verkning och mycket rörelse är alltså en hjälp till bättre hovmekanism som stramar upp hoven.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så du menar att när lamellerna i hoven är tillräckligt friska för att hålla ihop hoven så skapas konkaviteten automatiskt. OK då är jag med. Om sulhornet har blivit tjockt och oelastiskt t.ex. av dålig cirkulation och av en för snabb/stressad produktion, så bör ju det motverka/försvåra/förlänga en återgång till konkavitet i hoven. Hur tänker du här?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag avvaktar eftersom hästen själv kommer att avdöda/släppa onödigt horn när det inte längre behövs. Överväxt sula kommer ju av en anledning, som du säger dålig cirkulation och/eller stressad produktion exempelvis genom öververkning eller överslitage.
Så då försöker jag uppmuntra hästen till rörelse (eller snarare ägaren att röra på hästen) så kommer den överflödiga sulan att släppa om den nu var överflödig.
Däremot, om traktstöden lagt sig runt strålen verkar jag ned dem till sulnivå. Men det är i vilket fall oftast bara första verkningen.

tillägg: Överflödig är extra sula om den inte behövs, men ibland behövs av någon anledning lite extra sula. Då stannar den kvar och fortsätter ha texturen av frisk, levande sula.
Dock kan det luras lite om det exempelvis bildas dubbelsula, alltså att inte hela överflödiga sulan avdödas och smulas utan bara det undre lagret. Då kan man inte veta vad som är vad förrän sulan lossnar ännu lite till.
Men det ska ju vara lite utmaning ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om jag har förstått dig rätt så menar du att hästarna sliter bort denna form av sula själva genom mycket rörelse. Problemet som jag ser det är att en sula med dålig kvalite inte skyddar hästen mot ömhet trots att sulan kan vara tjock. Den oelastiska hårda, ibland oregelbundet producerade sulan kan ju trycka på underliggande strukturer, vilket också det skapar ömhet. Jag tror, rätta mig om jag har fel, att det är det här som många hästar får ont av när man tar av skorna. Det medför sannolikt också bölder genom att den oregelbundet producerade sulan utsätter underliggande vävnad för punkttryck.

För att hästen själv ska slita bort den dåliga sulan så krävs ju mycket rörelse på relativt hårt/slitande underlag. Hur tänker du kring detta om hästen är öm?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Stackars stackars vildhästar som måste stå ut ett helt liv utan skor, dessa ben och hovar borde ju se rent fördjävliga ut efter ett tag?

Du glömmer en viktig del, nämligen att vilda hästar inte utsätts för ryttare/belastning. Det är när detta sker som vinklar,verkning, ev skor etc kan behövas och som man bör ta hänsyn till.

En häst i det vilda blir sällan belastad på samma sätt som en ridhäst, belastningen sker från ryttaren samt det arbete den utför. Personligen ser jag på skor som ev alla andra hjälpmedel som sadel, olika bett etc. Kan jag rida utan sadel, so fine for me annars får det bli ett tryckavlastande hjälpmedel. Precis på samma sätt resonerar jag med skor, kan hästen gå barfota utan problem så är det ju bra och funkar inte det så får det bli skor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tror som Emindy att överflödig sula lossnar utan hård nötning när hoven kommit igång ordentligt. Att skåla ur sulan ökar bara ömheten. Vad beträffar min kommentar om Strasser var det bara ett svar på en del av ditt inlägg.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Vad beträffar min kommentar om Strasser var det bara ett svar på en del av ditt inlägg.
PL

Vilken del då?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag menar inte att den slits bort utan att hästen avdödar den, den går alltså från levande, hård elastisk sula till smulig, torr sula full av sprickor. Under den avdöda finns då levande sula i en bättre form. Förstår du vad jag menar?
Den lossnar genom att hoven kommer igång och flexar genom hovmekanismen.
Visst kan jag jämna till uppenbara knölar när jag tar av skorna, men de är inte så himla vanliga. Punkttryck är vanligare när hästen trampar på stenar och har tunn sula. Åtminstone som jag sett.

Men jag tänker ju också på att inte SKAPA knölar exempelvis när jag skrapar bort avdödad sula. Ibland kan det nämligen hända att sulan bara är avdödad fläckvis, dvs att den ännu inte genomfört hela processen. Därför skrapar jag med kniven jämsmed sulan så att det blir en plan och fin yta trots att det då kan bli kvar fläckvis med avdödad sula som jag egentligen skulle kunna få bort om jag ville. Resten kommer ju också att lossna, förmodligen bara på någon vecka eller så. Men det är viktigt för mig att inte påskynda förloppet med kniven eftersom jag då riskerar bakslag istället.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Jag tror som Emindy att överflödig sula lossnar utan hård nötning när hoven kommit igång ordentligt. Att skåla ur sulan ökar bara ömheten.PL

Jag menar inte att skåla ur sulan utan snarare att hjälpa hästen genom att ta bort ev. ojämnheter i sulan, för att minska punkttryck upp i hoven.

Du måste försöka förstå att jag inte diskuterar som Strassertrimmare för det är jag inte. Jag diskuterar som barfotahästägare och jag är intresserade av minsta möjliga ömhet för hästar i övergångsperioden. Därför är jag intresserad av hur andra barfotametoder tänker och tycker. En samlad erfarenhet gör mig bättre rustad, så kan du sluta att hacka på mig är du snäll.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Japp då är jag med. Tack för svaren!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag hackar inte på dig nu! Men du har trots allt kommit med en del kommentarer tidigare när jag sagt min mening om Strasser.
Jag är också intresserad av en vettig diskussion om hur man praktiskt gör o har efterlyst den många gånger.
Att ta bort punkttryck är bra om man vet vad man gör.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Jag hackar inte på dig nu! Men du har trots allt kommit med en del kommentarer tidigare när jag sagt min mening om Strasser.
PL

Och det ger dig rätten att varje gång jag kommer med ett inlägg kommentera Strasser, oavsett om mitt inlägg inte har något med Strasser att göra? Det främjar knappast en konstruktiv debatt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Suck!
Du skrev att du inte ville bli hackad på för att du hade en strasserverkad häst varpå jag faktiskt skrev att strasserverkning faktiskt kan fungera bra men att mina invändningar låg på ett annat plan. Hade du inte skrivit så hade jag inte haft ngn anledning att nämna strasser.Du behöver inte ta åt dig!!
PL
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 027
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
94 561
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 122
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp