Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det finns mätningar på att hovbenen inte har samma vinklar. De kanske ser likadana ut i stora drag, men varken människor eller hästar har skelettdelar som matchar varandra ifråga om vinklar och storlekar. Alla hästar är unika!
Mustangen är en förvildad tamhäst med inblandning av främst spanska och portugisiska hästar, men även tyngre draghästar etc.
Du kan ta och mäta vinklarna på alla hästar i samma hjord, alltså som rör sig på exakt samma marker och exakt lika mycket, och du kommer att få lika många olika mätresultat som hästar i hjorden.

Jag tror att det är rimligt att anta att hästen, i den belastade fasen, har ett markparallelt hovben, men att det i den obelastade fasen är en aning upphöjt i trakten. Men det har jag inga röntgenbilder på.
Jag vill dock inte att det skall vara en ursäkt för att låta hästen växa höga trakter!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Betvivlar att dessa mätningar är gjorda på riktiga vildhästar, snarare förvildade tamhästar...

Anger inte mustangen som någon "ras", är väl medveten om dessa inkorsningar. Samtliga mustanghovar jag beskådat har visar dock på egenskaper som är mer lämpade för hårt/nötande underlag.

Självklart har inte alla vildhästar alldeles exakta mått, det menar såvitt jag vet inte heller Strasser. Men de har mycket gemensamt och man kan genom att studera dem få fram goda riktlinjer för vilka vinklar och mått som är optimala.
Min häst trivs bäst med lite lägre trakter och trimmas därefter. Hänsyn till individen förekommer även inom denna metod... Trots att många hävdar motsatsen.

Efter att ha studerat kardeverhovar i genomskärning samt jämfört olika hovben verkade hovens funktion ganska självklar - om än mycket komplicerad!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vilken ras menar du då att man skulle mäta på om det inte duger med förvildade tamhästar :angel:
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har inte läst alla inlägg under denna tråd, men jag skriver här mina tankar om barfotahästar och den sk. "vildhästmetoden".

Jag har en del funderingar över den nya sk. "Vildhästmetoden".

Det började med att två stycken glada amatörer (och nyblivna hästägare i det stallet där jag har mina hästar) hade varit på en föreläsning om just Vildhästmetoden. De berättade vad de fått lära sig och jag var minst sagt skeptisk. Enligt föreläsaren skulle
man enligt rön från USA inte längre sko sin häst, utan istället låta den gå barfota. Man skulle tom lära sig verka hästen själv på bara en helgkurs. Vilket skulle resultera i bättre hovar, bättre gång och bäst av allt: Slippa betala dyra hovslagare som ändå bara mest var plåtslagare och inte alls lärde sig så mycket om just hovar och hästar på hovslagarutbildningen i Skara. Hur kan man lära sig på bara en helg vad hovslagare lär sig på flera år i skola?

Jag ifrågasatte när jag hörde detta hur det hela kunde vara logiskt möjligt. Svaret jag fick var att vildhästar som lever fritt i USA minsann inte har några skor! Nej visst tänkte jag, men lever de hästarna inte på helt andra principer. Tex, (rätta mig om jag har fel), vildhästar springer bara när de måste, vildhästar går för det mesta på mjukt underlag och viktigast av allt; vildhästar har ingen ryttare på ryggen.

Två veckor senare kom det ut en instruktör (jag vägrar kalla honom hovslagare) till stallet. Nu skulle de två nyblivna hästägarnas hästar minsann bli barfotahästar. Och det jag nu fick se skulle få varenda hovslagare att rysa.
Till att börja med tar han inte ens in hästarna i stallet. Utan ska verka dom i hagen. Tillägas bör är att detta var mitt i snöblasket och leran. Inte heller skulle man hålla fast hästen i grimskaftet. Så denna man börjar slita av skor och verka hästarna mitt i en snödriva full med lera och grus. Nu är inte jag en utbildad hovslagare men efter 10 års erfarenhet av egen häst och utbildning på
hästgymnasium tyckte iallafall jag att så där kunde man väl ändå inte göra?! Hur kunde denna man se hur hästens ben-och hovvinklar såg ut när hela hoven var nersänkt i snöslask? Varför stod man inte inne i stallgången med renborstade ben och hovar? Jo, det fick jag höra att vildhästar stod minsann inte i stall. Instruktören passade också på att klaga på hovslagaren som skott dessa hästar. Han sa att den ena hästen hade ett blåmärke efter antagligen en sten under den ena hoven vilket tydde på dålig verkning och skoning. Vad jag kunde se så var det istället han som verkat för djupt och för nära kötthoven. Och blåmärke efter sten och grus, får inte hästen lättare det om den går barfota än med skor?

Scenariot fortsatte med att vassa söm från de skor hästarna nu berövades låg slängda i hagen och att den ena hästen som verkades slet sig och sprang runt med grimma och grimskaft i hagen.

Det enda jag tänkta var: Hur kan folk betala pengar för den här cirkusen? För denna instruktör tog 1000:- för en verkning. Det försvarade han sig med att sen skulle hästen bara behövas verkas nån gång per år och att man dessutom lätt skulle göra det själv.

Jag frågade honom hur man nu med en barfotahäst skulle kunna rida på grusvägarna som vi har runt stallet och hur man skulle kunna tävla? Jo, grus det vande sig hästen med efter ett tag och tävla, ja det hade han en kund som gjorde på sin lilla ponny i dressyr. Jag frågade vidare; Men i de högre klasserna då? Får man tävla barfota där? Men det visste han inget om. Och hur klarade hästarna detta med en ryttare på ryggen? Svaret var denna gång:"Men lilla du väger ju kanske bara 60 kg, det är ingenting för din stora häst!" Detta är också ett befängt uttalande. För inte var det vikten jag syftade på utan snarare att jag som ryttare kräver mer av hästen än när den går fritt i hagen. Och visst känner min stora häst av 60kg vikt på ryggen då den lätt känner av boots på hovarna som bara väger 250g. Varför skulle det annars bla vara så viktigt att sitta rakt över hästen.

Jag passade nu på att höra hur hovarna skulle klara av vidare påfrestning vid träning. Skulle tex min tunga kallblodstravare på 600kg klara av att gå i piaff och passage utan att hovarna tog stryk? Och hur tex islandshästar som tränas att få så höga benlyft som möjligt skulle klara av att gå barfota jämt och ständigt? Och framförallt travhästar?
Det enda jag fick till svar var ett fnys och att för ryttare som pressade sina hästar till onaturliga rörelser hade han inte mycket för och inte fick de några applåder av honom inte. Och vad gällde travhästar så sprang massor av fina tävlingshästar barfota på Solvalla. Men är det inte så att dessa oftast bara springer barfota just det loppet och inte när det tränas? Det är min erfarenhet av att ha stått i travstall tidigare.
Och så vitt jag vet är inte vare sig piaff, passage, tölt eller trav onaturliga rörelser och visst kan man se även en unghäst eller en vildhäst springa runt i passage ibland.

När instruktören var där passade han på att titta på de andra hästarna i hagen. När han såg min lilla halvåring sa han "Detta var en liten häst" Ja. Han är bara 6 månader. "Jaha!" sa han då förvånat. Min spontana tanke var att hur kan någon som tydligen är så bra på hästar och tom utbildad i USA inte se att detta var en unghäst.

Nåväl, dessa två hästar skoddes av och efter ett tag flyttade den ena hästen så hur den ser ut idag vet jag inte. Men den andra hästen har jag följt upp av ren nyfikenhet. Ungefär en månad efter att den hästen blivit avskodd och verkad enligt vildhästmetoden skickades den iväg på träning och tillridning. Innan hästen åkte hade den otroligt fina hovar och jag undrade hur dessa skulle se ut när han kom tillbaka efter att ha satts igång på allvar och bli riden flera dagar i veckan. Tilläggas bör kanske att han innan var mycket sparsamt riden.
Tre månader senare kom han tillbaka. Jag gick ut i hagen för att se på hovarna eller snarare vilka hovar?! Denna häst som hade så fina friska hovar hade nu bara hälften kvar och alla fyra var trasiga och fulla med sprickor. Helt uppenbart hade denna häst inte klarat av att gå barfota och tränas samtidigt.

Varför jag skriver detta är för att varna de som funderar på att använda sig av vildhästmetoden. Tänk efter lite före. Kommer din häst hovar klara det? Vill du att den ska vänjas att gå barfota på grusvägar med dig på ryggen och säkert ha ont i varje steg och få massor av blåmärken tills den har vant sig vid det? Jag brukar ha för vana att ta till mig nya saker om de som förespråkar dom har nått att visa upp. Om denna instruktör hade visat mig att toppryttare inom eliten i både dressyr, hoppning , islandshästar och fälttävlan använde sig av vildhästmetoden och att deras hästar blivit mycket bättre av det, då skulle jag börja lyssna och ta åt mig. Inte av att en amatörryttare på sin ponny tyckte hennes häst gick bättre. Visst, det kanske den gör, men i det stora hela är det verkligen bra för hästar i träning att gå barfota och verkas nån gång om året?

Detta är mina personliga tankar om vildhästmetoden och jag hoppas denna metod är en fluga som försvinner lika fort som den kom. För oftast är det ju nyblivna hästägare som inte har så lång erfarenhet av hästar som går på sådanna här nya metoder som ska vara så bra och spara en massa pengar. Vi som har lite mer erfarnenhet brukar ju se igenom sånt här. Jag hoppas att inte fler hästar behöver få trasiga hovar som tar minst ett år att få fina igen och att de ska behöva verkas ute i ler och snöblask.
Och jag har full förtroelse för hovslagarna som är utbildade i Skara, inte lär ni er bara att smida skor inte?

Sist vill jag bara säga att tom de gamla romarna visste att man skulle skydda sina hästars hovar mot belastning. Skulle vi idag år 2005 veta mindre vad våra hästar behöver? Jag tror och hoppas inte det.

Vid pennan,
Jessica Sanfridsson
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Stilpoäng Jessica !!!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
Mustangen är en förvildad tamhäst med inblandning av främst spanska och portugisiska hästar, men även tyngre draghästar etc.

Jag e imponerad Emidy, du lär dig sakta men säkert. Bra!

Då så kanske vi nu äntligen kan avfärda att Mustangen är en Vildhäst då INGA äkta vildhästar någonsin haft mänsklig inblandning i avel eller hantering. Just portugisiska och Spanska hästar har ju utifrån sin ras, avel och exteriör en mer "upprätad" benaxel med högre trakter.

Förvildad tamhäst låter mkt bättre utifrån Mustangen liksom förvirrade barfotaverkare.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Suck, du har din bild klar och det är ok men du låter lika fanatisk som vissa barfotaförespråkare fast tvärt om.

Tråkig historia du berättar och det är inte alls bra. Tyvärr är det ganska ofta man får höra liknande och det smutskastar seriösa barfotaverkare.

De flesta är nog ganska överrens om att de bästa för en häst är trots allt att gå brafota men som vi diskuterat mkt tidigare -inte till vilket pris som helst.

Förövrigt så ang "vildhästarna" i USA så går de inte alls för det mesta på mjukt underlag. Mustanger mfl har hårdare hovar jfr med andra raser som lämpar sig bäst på mjukare marker.

/T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hovis skrev:
Just portugisiska och Spanska hästar har ju utifrån sin ras, avel och exteriör en mer "upprätad" benaxel med högre trakter.

Hänger det ihop med hovkvaliten att de hästar har mer vad som kallas hårdmarkshov? Jfr tex med mjukmarkshovar på frieser, nordsvensk och camargue?

/T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Yesska skrev:
Tre månader senare kom han tillbaka. Jag gick ut i hagen för att se på hovarna eller snarare vilka hovar?! Denna häst som hade så fina friska hovar hade nu bara hälften kvar och alla fyra var trasiga och fulla med sprickor. Helt uppenbart hade denna häst inte klarat av att gå barfota och tränas samtidigt.

Men då undrar jag hur i hela fridens dar hovarna skötts under den tiden? En barfotahov är inte underhållsfri, raspar man regelbundet blir det inga sprickor.

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jane_Done skrev:
Men då undrar jag hur i hela fridens dar hovarna skötts under den tiden? En barfotahov är inte underhållsfri, raspar man regelbundet blir det inga sprickor.

/Jane

Jag säger inte att om man har en barfotahäst som man underhåller hovarna på med tex raspning är fel, men det är just det denna vildhästmetod säger att man inte behöver! Det ska ju enligt dem räcka med deras specialverkning ett par ggr om året bara. Det är det jag anser är fel.

Ägaren har haft samma "instruktör" hela tiden. Men jag anser att en så pass tung häst som denna (en tinker) inte är lämpad att va barfota under träning. Och med tanke på hur hans hovar ser ut idag anser jag mig ha rätt i just detta fall. Jag säger inget om unghästar eller hästar som inte rids. Men min erfarenhet är att lite tyngre hästar i normal till hård träning inte klarar av att gå barfota oavsett om de raspas eller inte. Och risken för hovböld ökar ju också. Och jag skrev inte mina funderingar för att smutskasta alla barfotahästar och dess förespråkare, men just denna "vildhästmetod" som är så aktuell nu har jag inte mycket för. Jag tycker det är vansinne att lära ut sk verkning på en helg så att hästägarna själva ska verka sina hästar. Med tanke på att en felverkning kan vara rätt så problematisk för hästen om man råkar göra fel. Alla får ju göra som de vill men jag överlåter min häst hovar till utbildade hovslagare som iallafall gått ett par år i hovslagarskola och inte bara en helgkurs. Precis som jag överlåter hältor (om de uppstår) och annat till utbildade veterinärer. Och varför har dessa förespråkare för vildhästmetoden inga ordentliga "bevis" på att det är så bra? Kom igen när Anky von Grunsven, Rodrigo Pessoa eller någon annan elitryttare använder sig av den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tez1 skrev:
Suck, du har din bild klar och det är ok men du låter lika fanatisk som vissa barfotaförespråkare fast tvärt om.

Förövrigt så ang "vildhästarna" i USA så går de inte alls för det mesta på mjukt underlag. Mustanger mfl har hårdare hovar jfr med andra raser som lämpar sig bäst på mjukare marker.

/T

Ja, klart jag har min bild klar, men fanatisk? Nej knappast. Jag försökte bara ventilera mina tankar om det här.

Ang. mustangerna, ok du har rätt. de har hårdare hovar, men det stärker bara mina åsikter om att dessa vildhästar lever på andra principer än våra ridhästar, och då menar jag de som inte har just mustanger.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men det folk säger är ju att dagens tamhästar inte klarar av barfotagång eftersom de inte är avlade för det??? Du emotsäger dig själv här...

Högprestation av rang: Djingis Khan erövrade en stor del av den kända världen till häst, hästar som naturligtvis gick barfota.

Världens största ryttarfolk, mongolerna, rider fortfarande barfota. Det hör till undantagen att man skor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
Men det folk säger är ju att dagens tamhästar inte klarar av barfotagång eftersom de inte är avlade för det??? Du emotsäger dig själv här...

Högprestation av rang: Djingis Khan erövrade en stor del av den kända världen till häst, hästar som naturligtvis gick barfota.

Världens största ryttarfolk, mongolerna, rider fortfarande barfota. Det hör till undantagen att man skor.


Djingis Khan, ja , men är det någon som vet hur dessa hästars hovar såg ut? Och mongolerna, de rider väl på rätt små hästar, gör de inte? De har väl knappast tunga hästar runt 600kg.

Kanske ska man tänka mer på om just detta fungerar idag och på våra hästar.

Alla har vi olika mål med våra hästar, jag har dock inte för avsikt att erövra världen med en barfotahäst, eller valla boskap med en utmärglad ponny. Jag tränar dressyr och brukar ha närliggande förebilder, som just Anky.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Yesska skrev:
Jag säger inte att om man har en barfotahäst som man underhåller hovarna på med tex raspning är fel, men det är just det denna vildhästmetod säger att man inte behöver! Det ska ju enligt dem räcka med deras specialverkning ett par ggr om året bara. Det är det jag anser är fel.

Det måste vara någon avart av vildhästmodellen. Jag har iallafall inte hört någon utbildad inom denna påstå ovanstående, tvärt om...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

HannaZ skrev:
Det måste vara någon avart av vildhästmodellen. Jag har iallafall inte hört någon utbildad inom denna påstå ovanstående, tvärt om...


Om jag minns rätt hette han som var ut till vårat stall Ove Lind, eller om det var hans bror. Och i tidningen Hästfocus nummer 5 2005 har just samma Ove en annons för "Lär dig verka din häst enligt Vildhästmetoden". Läser man vidare ser man att dessa kurser är 3-dagarskurser.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Läs innantill..., eller var jag otydlig med vilken del av din text jag ifrågasatte?

Det blir så jobbigt när man måste hålla på och upprepa sina inlägg för att folk inte ids läsa ordentligt....
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ett problem med nya "läror" är ju att vi alla tolkar dom och uppenbarligen olika. Jag har också läst in mig på vildhästverkning och ingenstans har jag fått intrycket av att en nyss avskodd barfotahäst ska få gå utan att bli raspad.

Det är också intressant hur starkt du reagerar på barfota och skriver långt och länge till mig om varför du inte vill ha det. Jag har själv ingen lust att missionera och ingenstans har jag skrivit att jag propagerar för det ena eller det andra. Live and let live!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har bara svarat och skrivit det jag tycker. Men det kanske inte passar in på detta forum. Såklart får alla tycka vad det vill och göra sig hörda, så även jag.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

HannaZ skrev:
Läs innantill..., eller var jag otydlig med vilken del av din text jag ifrågasatte?

Det blir så jobbigt när man måste hålla på och upprepa sina inlägg för att folk inte ids läsa ordentligt....

Förstod jag det rätt att du tyckte att detta måste va en avart av vildhästmetoden? Så fattade jag det och svarade därefter med att skriva vilken avart det var och vem som förespråkade den. Och det är just denna avart eller metod jag varnar för.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag syftade på att du skrev om att man med vildhästmetoden bara behöver verka några gånger per år. Det är inget som Ove Lind går ut med iallafall.


Sen så dömer du en lära efter att ha sett en häst bli verkad en gång. Det är ungefär som att döma ut skoning genom att ha sett en hovslagare sko hästen en gång och sedan låtit hästen gå men samma skor i tre månader. Om du ska uttala dig om en metod så vill det till att du läst på lite innan du börjar kasta sten. Det blir mer trovärdigt då....
När man läser ditt första inlägg så får man en känsla av att du känner mycket avsmak inför en specifik person. jag håller med om att det scenario du beskriver låter allt annat än förtroendeingivande men det låter också mycket märkligt. Sen att jag tycker att OL kan vara lite för "onyanserad" är en annan sak.

Vad gäller kurserna så handlar de om att man ska lära sig att hålla efter sin egen hästs hovar mellan verkningarna. Och det gäller "normala" hovar, inte mer komplicerade fall.

Hur många har inte gått en tappskokurs?

Sen vad det gäller tyngre hästar så kan bra verkning göra underverk även där. (en Tinker i det här fallet), det har jag sett med egna ögon. Fast han tävlade ju inte höga klasser förstås och det är väl allt som räknas som bevis. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 926
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 667
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 070
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp