Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tyvärr är ju inte hovkvalítet prioriterat någonstans i avelsarbetet idag. Man kan ju tänka sig att förr i tiden var hållbarhet egentligen det viktigaste urvalskriteriet, och i hållbarhet ingår naturligtvis hovkvalitet för den uppgift som hästen förväntades utföra. Idag tar man inte bort en häst med dålig hovkvalitet om den springer fort, hoppar bra, har bra steg m.m, den kan tom bli avlsmaterial ändå. För längre sedan sorterade förmodligen dessa hästar ut sig själv.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det finns faktiskt rötägg inom det mesta, har själv haft en sådan "vildhästverkare" till mina hästar :devil:

Men nu ska jag få hjälp från annat håll...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Yesska skrev:
Sist vill jag bara säga att tom de gamla romarna visste att man skulle skydda sina hästars hovar mot belastning. Skulle vi idag år 2005 veta mindre vad våra hästar behöver? Jag tror och hoppas inte det.

Vid pennan,
Jessica Sanfridsson

Hejsan Jessica


Först och främst, den här bilden tog jag i Vatikanen, nu i somras. Torde vara en romares häst.

HovarRom.gif


Sen måsta jag säga att det låter som att den personen som verkade i ditt stall inte är direkt symptomatisk för en seriös barfotaverkare.

Min häst går barfota, en islandshäst, 5-gångare.

När jag skodde av så hade jag inte varit på en endaste helgkurs utan läst, tittat på skodda och barfota hästar, sett över våra möjligheter osv under ett års tid. Jag hade vänner som skott av hästarna och följde deras görohavanden, hovarnas utveckling, hästarnas ridbarhet osv.

Innan avskoning visste jag att jag inte skulle kunna rida som vanligt på en lång tid. Jag visste att jag skulle få gå långa promenader på asfalt. Jag visste inte hur orolig jag ibland skulle vara, för det var jag när jag väl skott av. Jag visste inte heller hur intresserad jag skulle bli av hovar och vilket "öga" jag skulle få för hästars hovar. Innan jag började fundera på barfota var hovarna mest något jag kratsade.

Nåväl, i mars i år skodde jag av. I stallgången ska jag nämna. Utom när verkaren tittade på hur min häst rör sig, då gick vi ut. I början kunde jag faktiskt rida som vanligt, men efter någon vecka ömmade min häst lite grann. Vi gick långa promenader, helst på asfalt. Verkaren kom varje vecka och gjorde i ordning hovarna, bara lite. Jag kunde ringa henne dag som natt om jag var orolig. Hon tog definitivt inte 1000 spänn, utan någon hundralapp eller två.

Jag beställde boots att ha på grusväg. Faktiskt fick min häst en skada under denna tid, jag trodde det var ömma hovar men det visade sig att han på anat sätt skadad sig i bogen. Det kan ha varit att han ömmat och spänt sig, men troligen har skadan uppstått på annat sätt.

Min häst har idag otroligt fina hovar. Hårda med vackra släta strålar. Det är en otrolig skillnad på dem sedan han skotts av, de har ändrat både form och konsistens till det bättre. Han rör sig tämligen obehindrat på de flesta underlag utom just vasst grus. Ska vi ut på grus så sätter vi på bootsen och rider som vanligt. Till vintern räknar jag med att kunna brodda bootsen. Min häst rids eller markarbetas 5-6 dagar i veckan. Växelvis i paddock eller skogen. Sammanlagt blir det kanske 5-8 timmar i veckan. Resten av tiden går han med flocken i hagen eller står i sin box under knottimmarna. För de timmarnas ridning känner jag att jag kan ordna för oss så att han slipper ha sko, vi kan ju lösa det med boots om vi ska till ställen som är lite besvärliga.

Däremot så finns det säkerligen besynnerliga barfotaverkare, lika väl som det finns besynnerliga hovisar. Och ska man ha sin häst barfota måste man vara beredd på det extra arbete som kan uppstå, t ex att man får rida runt med boots i magväska, eller att verkaren får komma lite oftare. Min plan är att så smått börja verka lite själv, med översyn av pålles verkare.

Hoppas att det här gav dig en annan bild än den du fått på ditt stall.

Yvonne alias OlleAtlas
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ska förresten lägga till att på ett annat museum, med konst från 1700-talet var hästarna skodda på tavlorna. Den jag lade med i det tidigare inlägget är ju rejält mycket äldre. Jag tog den för att det var spännande med skålningen som syns så tydligt på den "yttre" hoven.

OlleAtlas
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag reagerade på din ton mot mig, som jag inte anser var berättigad på något sätt.

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

På att vildhästverkning får klä skott som skit för att en stackars häst inte blir raspad på tre månader. Och att om (eftersom) jag ifrågasätter det som en felaktig tolkning känner mig intvingad i mallen för barfotataliban.

Jag menar helt enkelt att alla kan fatta vilka beslut de vill om sin hästs hovar men gör det inte på felaktiga grunder.

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tråkig historia du berättar och det är inte alls bra. Tyvärr är det ganska ofta man får höra liknande och det smutskastar seriösa barfotaverkare.

Ja och så är det inom alla fack, det finns oseriösa som smutskastar de som inte vill vara det. ;)

Jag kan göra ett tillägg i denna tråkiga historia om en ettåring som verkades enligt samma princip. OBS nu att denna häst INTE haft skor på sig tidigare, så någon läkning efter detta pratar vi inte om. Pållen bör då alltså ha en bra cirkulation i sina hovar från grund, just därför att inga skor suttit på och tagit död på hoven. ;)
Ynglinge verkades efter vildhästmetoden, den som gjorde detta finns namngiven på en lista för dessa verkare och därför antar jag att denne måste anses som seriös.

Idag stå hästen på boxvila med gipsade framhovar, hästen verkades mycket hårt så hårt att en kraftig inflammation uppstod under sulan. Normalt sett skulle vi kalla detta för hovböld, men i just detta fall var hovbölden enorm nämligen hela hoven på bägge frambenen. :cry: Hästen lade sig ner och ville inte gå, man körde den i ambulanstransport till klinik för behandling, det blev operation liggandes och hästen fick stå kvar i 2 veckor för observation. :eek: Nyss hemkommen är den nu beordrad boxvila i minst 8 veckor, kanske mer. :crazy:

Det tycker jag också är en tråkig historia, som tyvärr hänt under denna sommar. Veterinärerna på denn klinik har sagt åt ägaren att gå på denna verkare, de anser att ägaren skall kräva full kompensation för detta. Jag hoppas nu för ägarens skull att denna verkare har företag och är försäkrad, annars lär det bli väldigt dyrt för personen om ägaren fullföljer sitt krav. (Vilket jag absolut hoppas på)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hur många färdigutbildade (ettårig utbildning?) finns det som utövar vildhästverkning i Sverige?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Är du säker på att verkaren står med på en lista? Jag har sökt på nätet efter barfotaverkare eller verkare vildhästmetoden och får inte upp någon lista. Kanske du har en adress till listan?

Vill nämna att min verkare i stort sett aldrig tar något på sulan.

Ska också berätta att den duktiga hovis jag anlitade tidigare, utbildad på Skara och mycket välkänd, har verkat en kompis häst så att den hamnade på djursjukhus, den också. Trots skor osv. De for iväg med henne p g av oförklarliga hältor. Hon var helt felskodd. Så grejer förekommer i båda "skolorna".

Sunt förnuft och en god portion koll är viktigt. Samt dialog med den yrkesman/kvinna som man har att göra med.

OlleAtlas
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jodå ägaren hade en lista på utbildade personer som höll på med vildhästmetoden, så visst är jag säker på det. Sen valde ägaren också denna metod med hänsyn till att hästen var mycket ung, och dessutom gick på lösdrift.

Men jag har naturligtvis varit med om det omvända, så oseriös finns det överallt vad man än tillämper/väljer vad beträffar behandlingar eller vad du vill.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

I sverige finns bara två färdigutbildade inom vildhästmetoden, så den lista som Boj pratar om låter lite... mystisk.
Det finns annars ett antal lärjungar som verkar men ännu inte är färdiga med sin utbildning, jag är en av dem. Men någon lista på dem finns inte ännu annat än hos O.L. som är den som håller reda på dem. Och han ger inte ut hela listan på det sätt som Boj pratar om.
Det låter snarare mycket snarlikt som en annan metod...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Yesska skrev:
Djingis Khan, ja , men är det någon som vet hur dessa hästars hovar såg ut? Och mongolerna, de rider väl på rätt små hästar, gör de inte? De har väl knappast tunga hästar runt 600kg.

Kanske ska man tänka mer på om just detta fungerar idag och på våra hästar.

Alla har vi olika mål med våra hästar, jag har dock inte för avsikt att erövra världen med en barfotahäst, eller valla boskap med en utmärglad ponny. Jag tränar dressyr och brukar ha närliggande förebilder, som just Anky.

Mongolerna rider på rätt små hästar, ja. Men där är ju ännu ett av argumenten som folk kan slänga ur sig. Nämligen att vi som ridande människor belastar hästarna på så sätt att de inte kan gå barfota. En mongol på en ponny torde väl ändå belasta hästen procentuellt mer än en svensk på ett 600kilos halvblod?

Djingis Khans hästars hovar torde nog ha sett rätt bra ut med tanke på att hästarna klarade allt det som krävdes av dem. Jag tror knappast att de erövrade världen på halta hästar.

Du kan ha Anky som förebild du, men det finns dressyrekipage som går barfota med framgång även i de högre klasserna. Sök bakåt i tråden så hittar du länken.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Såg att Emma Hindle(stvning?) var med i resultatlistans tio i topp nu på VMBig Grin

/T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Att ta en tavla som referens till hur saker verkligen såg ut är ganska vanskligt. Ofta var inte konstnärerna särskilt insatta i det de målade av, kanske har han gjort en skiss i fält för att sedan sitta i ett rum och målat, kanske tänkte inte ens konstnären på att hästen kunde ha något på fötterna.
Dessutom ser den bortre hoven/benet mycket konstigt ut och stämmer inte med hur ett hästben ser ut så varför skulle andra detaljer som vinklar m.m stämma?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
Mongolerna rider på rätt små hästar, ja. Men där är ju ännu ett av argumenten som folk kan slänga ur sig. Nämligen att vi som ridande människor belastar hästarna på så sätt att de inte kan gå barfota. En mongol på en ponny torde väl ändå belasta hästen procentuellt mer än en svensk på ett 600kilos halvblod?

Djingis Khans hästars hovar torde nog ha sett rätt bra ut med tanke på att hästarna klarade allt det som krävdes av dem. Jag tror knappast att de erövrade världen på halta hästar.
Men en liten ponny har inte så mycket egen kroppsvikt att bära upp på sina hovar. Det är skillnad mot ett stort, tungt halvblod eller kallblod. Den skillnaden tror jag är viktigare än hur mycket ryttaren väger. Ponnies klarar ju i regel bättre att gå barfota än stora tunga hästar.

Djingis Khans här hade väl en jätteflock med hästar med sig, så blev en häst halt var det bara att byta ut den mot en annan. Hästarna tjänade väl både som transportmedel och som föda. Urvalet skedde väl under härtågen, en häst som inte klarade strapatserna blev uppäten istället.

Vi kanske skulle börja använda deras urvalsmetoder :devil:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bubbla skrev:
Att ta en tavla som referens till hur saker verkligen såg ut är ganska vanskligt. Ofta var inte konstnärerna särskilt insatta i det de målade av, kanske har han gjort en skiss i fält för att sedan sitta i ett rum och målat, kanske tänkte inte ens konstnären på att hästen kunde ha något på fötterna.
Dessutom ser den bortre hoven/benet mycket konstigt ut och stämmer inte med hur ett hästben ser ut så varför skulle andra detaljer som vinklar m.m stämma?
:bow: :bow: :bow: Precis!
Om man kollar på många gamla målningar så ser man att inte alla konstnärer är så insatta i anatomi mm,tycker också att haserna på hästen ser konstiga ut förutom de andra..

Fast människobenet i bild är ju snyggt..snygga vadmuskler!! ha ha :D kanske kopia på konstnärens ben. :rofl:
Vilka puckon till romare att kriga i tofflor..bara att trampa motståndaren på tårna så är fajten över! :p

Man skall nog inte fästa för stor vikt vid målningar ,ibland fick konstnärena (och gör än idag) order att försköna motivet,dvs kungar och drottningar skulle se unga och snygga ut på bild.
Inte för det har nåt med disskutionen att göra här.. men ändå kul o veta ;) ..
Inte undra på att Silvia måste plastikoperera sig ,hon måste ju vara lik sina målade porträtt! :D
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

I sverige finns bara två färdigutbildade inom vildhästmetoden, så den lista som Boj pratar om låter lite... mystisk.

Det här får du allt lov att förklara för mig, denna ägare har ett antal namn på personer som kan hjälpa dennes häst att bli verkad/raspad efter vilhästmetoden. Valet för ägaren blev naturligt genom att hästen är mycket ung, nu påstår du att det bara finns 2 st som utför detta. :confused:

Min fråga blir då, hur kan man då gå ut så stenhårt och proklamera för skolöshet enligt denna metod när det endast finns 2 st i hel landet som har utbildning? :confused: Vem ägaren anlitade vet jag inte, personen står inte uppstallad i samma stall och jag har ej frågat men kan säkert det. Dock är det så att anmngivna personer ej är tillåtna här på forumet, så därför tänker jag avhålla mig i den frågan.

Om en avskoning kräver täta verkningar/raspningar så måste det ju bli ytterst svårt för dessa 2 stackare att hinna med? Särskilt om de skall åka över hela landet också, jag tycker att det är märkligt och du får gärna bena upp begreppet för mig?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bubbla skrev:
Att ta en tavla som referens till hur saker verkligen såg ut är ganska vanskligt. Ofta var inte konstnärerna särskilt insatta i det de målade av, kanske har han gjort en skiss i fält för att sedan sitta i ett rum och målat, kanske tänkte inte ens konstnären på att hästen kunde ha något på fötterna.
Dessutom ser den bortre hoven/benet mycket konstigt ut och stämmer inte med hur ett hästben ser ut så varför skulle andra detaljer som vinklar m.m stämma?

Du kan ha rätt, men jag tänker som så att konstnärerna då levde betydligt mer isolerat än vad vi gör idag. De tolkade den ganska minimala värld de kände till. Var de med ut på resor så var det ju inte ens säkert att de kom tillbaka under sin livstid. Så troligen var de flesta hästar i deras omgivning utan sko, annars hade de nog målat med. Det syntes tydligt på senare tavlor där skor fanns. Troligen började man väl sko någon gång däremellan.

Håller helt med dig om att hästens ben ser lite märkliga ut, med alla sina muskler och mysko vinklar. Men jag tror ändå att de bara målade skor om de var brukliga.

Jag reagerade mot det tvärsäkra uttalandet att "redan de gamla Romarna". Tänkte komma med lite motbevis :D

OA
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 926
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 667
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 070
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp