Bukefalos 28 år!

Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

För mig är det inte alls naturligt, tvärtom skulle det kännas väldigt tillgjort att vara så medvetet matchade.
... lite som söndagspromenad i matchade träningsoveraller i polyester. Hu.

Det har nog aldrig slagit mig att jag och maken skulle matcha på något sätt, mer än att vi håller oss inom samma dresscode om det finns en sådan. Liksom Snurrfian har jag lite svårt att hitta klänningar som passar mig, så jag är liksom glad om jag kan följa dresscode ö.h.t. eller ha klänning utan att se helt malplacerad ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Förslagsvis matchar man ju näsduk/slips efter klänningen och inte tvärtom.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Förslagsvis matchar man ju näsduk/slips efter klänningen och inte tvärtom.
Om det finns matchande näsduk/slips och om det är en färg som maken passar i och vill ha. Ingen av oss är särskilt stora fans av att springa i butiker (och när jag sprungit runt i fyra timmar på jakt efter en klänning så vill jag bara hem ASAP när jag äntligen har hittat en) o.s.v. så vi tar vad vi har/vad vi hittar.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag är personligen lycklig om jag hittar en klänning jag tycker om och kunde inte bry mig mindre om att matcha maken...
Här hemma blir det så att jag oftast köper klänning först och sen matchar sambon med det. Eller så har vi redan kläder som vi kan använda och då har vi redan så att det går att matcha. Någon gång har han fått springa ner till Dressmann eller liknande och köpa en näsduk i sista stund för att vi ändrar oss dock.

Men båda vill ju matcha, det är ju inte bara från mitt håll. Det är betydligt enklare att köpa slips och näsduk än klänning, så klänningen kommer först.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Här hemma blir det så att jag oftast köper klänning först och sen matchar sambon med det. Eller så har vi redan kläder som vi kan använda och då har vi redan så att det går att matcha. Någon gång har han fått springa ner till Dressmann eller liknande och köpa en näsduk i sista stund för att vi ändrar oss dock.

Men båda vill ju matcha, det är ju inte bara från mitt håll. Det är betydligt enklare att köpa slips och näsduk än klänning, så klänningen kommer först.

:D Det handlar nog i slutändan om person och umgänge... Maken är mycket motvillig till att överhuvudtaget sätta på sig kostym, han känner sig utklädd redan där och med tanke på antalet tillfällen han behöver det så är det nog ungefär en gång om året... Och springa ner till Dressman... Vi har 15 min bilkörning till närmsta Dressman, parkera, promenera till affären, handlar, köra hem igen, så man är rätt snabbt uppe på en timme enbart för att köpa en slips som då kanske kommer att användas en gång.... ;)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*kl*

Sist jag var på plats med bordsplacering så fick jag sitta bredvid personens syskon med några få vänner. Inte uppskattat inga jag har något gemensamt med, på andra sidan av mig fick jag en stolpe. Inte den roligaste middagen för mig må jag säga.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Placeringen av gäster var bland det svåraste på bröllopet
Tog lång tid och mycket möda
Vi hade inget honnörsbord utan det var vi 2 och våra vittnen som satt vid ett bord. Övriga satt vid två långbord och där försökte vi blanda lite grann men inte för mycket då vi hade några blyga personer närvarande
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Det är väl bara att han byter slips efter vigseln så kan ni matcha då..
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*kl*
Jag är helt stum. Har inte i hela mitt liv trott att folk vill matcha varandra. Jag har fattat att männsikor vill matcha i hop sig med hästutrustning, men aldrig trott att makar med flit vill matcha varann. Visst, snyggkläder+snyggkläder, vardagskläder med vardagskläder.
Men inte färgmatcha i samma färg.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Ska nu marskalkarna ändå sitta med tärnorna under middagen så känns det väl rätt troligt att brudparet vill att dom ska matcha även då? Är det bestämt att han ska ha en speciell slips så lär han väl ha den hela bröllopet igenom tänker jag.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*kl*
Jag är helt stum. Har inte i hela mitt liv trott att folk vill matcha varandra. Jag har fattat att männsikor vill matcha i hop sig med hästutrustning, men aldrig trott att makar med flit vill matcha varann. Visst, snyggkläder+snyggkläder, vardagskläder med vardagskläder.
Men inte färgmatcha i samma färg.

Verkligen inte till vardags men till finare tillställningar som bröllop, baler och liknande. Sen behöver det ju inte vara exakt samma färg men att det går ihop eller att nån färg går igen.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Om du verkligen behöver matcha honom så är det väl enda sättet.
Alternativt att du skaffar en klänning i alla färger som finns och så får du byta till rätt färg efter vigseln...
Eller bara gilla läget.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

....eller så kan de färga håret i exakt samma färg, så folk verkligen förstår att just de är ett par? :D
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag trodde jag var rätt tydlig i trådstarten med att jag är "barnsligt besviken", inte att jag tänker kräva min rätt att få färgmatcha min sambo. Man måste väl få vara besviken ibland fast man vet att man inte har "rätt" att vara det.

Egentligen handlar det nog mest om att jag känner mig lite utanför. Att jag hade sett fram emot att vi skulle gå på bröllop tillsammans men att jag nu varken kommer få matcha min klädsel eller sitta bredvid honom varken vid vigseln eller på festen.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*kl*

Jag och maken råkar ofta färgmatcha varandra till vardags, men inte med flit. :D Båda gillar jordfärger (grönt och brunt) och svart, så det blir lätt lika. Vi har likadana arbetsbyxor t.ex. Vännerna kallar oss för träningsoverallsparet ibland. :D Några overaller har vi dock inte, och det lär inte bli några heller. :p

Vi har varit matchade på två bröllop. Det ena var vårt eget, min klänning skiftade i grönt/lila/blått och det gjorde hans slips också.

Det andra var min kusins bröllop där mamma sydde en chockblå klänning till mig. Vi fick tyg över, så lite "på kul" syddes en slips till honom också. :)

Jag tycker det är rätt kul att matcha så. Jag kan förstå din besvikelse TS, men det kommer säkert fler tillfällen! :)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag förstår din besvikelse men det finns ju ändå inget att göra åt det så varför vara besviken mer än 5 minuter och sedan komma över det?

Det med bordplaceringen, att par skiljs åt hade inte jag pallat med av den enkla anledningen att jag har social fobi. Det vore ett under att jag går på ett bröllop och skulle jag inte få sitta bredvid min man så skulle jag inte gå alls.
Men det beror ju helt på mig och inte brudparet och vad dom har bestämt sig för. Men skulle jag känna brudparet så kanske dom kunde göra ett undantag för min skull, vem vet. Jag skulle fråga snällt om det i alla fall.
Förra tillställningen jag var med på så fick jag inte sitta bredvid min man och det krävdes tyvärr 2 sobril och 5 vinglas för att stå ut med det :(
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

KL

Hade ingen - verkligen ingen! - aning om att man förväntades matcha sin partner på ett bröllop. Känner mig heldum. Ska på bröllop i augusti och har redan köpt klänning utan en tanke på att min stackars pojkvän nu tvingas köpa en slips i samma färg. Och näsduk?! Måste han ha en näsduk?
 

Liknande trådar

Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 762
Senast: Anonym_85
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 452
Senast: Björk
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 660
Senast: norpan1
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp