Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Ah, du ser, jag har noll koll.

Nåt sånt vill jag inte ha på mitt bröllop. Inte heller skulle jag göra nåt sånt. Så jag förstår dig helt.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag har aldrig i verkliga livet hört om folk som faktiskt försöker matcha varandra. Jag klär mig som jag vill, och mannen tar det som han vill. Färdigt.

Här är en ur verkliga livet som matchat med sin pojkvän på bröllop (han köpte en slips i samma färg som min klänning) och jäklar vad fina vi var!
Sen hade omatchat på ett annat bröllop, och du gick lika fint det! :)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

-kl-

Här är ännu en som gillar att matcha på bröllop, oftast väljer jag klänning, och han tar en passande slips/näsduk till. Absolut inget måste, vi har gått utan att matcha, men jag tycker det är en fin detalj :). Har aldrig suttit bredvid min kille vid bröllop, men alltid samma bord.

Och angående pussleken så har den varit med på alla bröllop jag varit på (typ 50/50 danska och svenska). Tycker den är harmlös och lite söt :p. Har dock full förståelse för folk som inte vill vara med om detta.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Men en tillställning med finklädsel är ju ändå lite av en maskerad, jag tycker inte det är så konstigt om man även vill matcha varandra i den allmänna utklädningsleken.

Ja, jag tycker ju att tillställningar med finklädsel är maskerad så det räcker. Som jag upplever det bygger hela koden (klädsel, bordsplacering osv) på heterosexualitet och specifika skillnader mellan könen - dvs roller som varken min man eller jag ens vill anpassa oss till ens vid enstaka tillfällen, egentligen (men så klart gör ändå för att det hela ska funka socialt). Jag vantrivs rätt rejält med den typen av utklädning, och jag vill inte ha den roll klädseln medför.

Att då dessutom färgmatcha oss som om vi skulle på något slags skolbal av amerikansk typ - nej, jag tror inte det. Inte vi.

Det där med tjugotalstemat lät ju däremot väldigt elegant, men en temafest är ju mer uttalat en maskerad än vad ett bröllop med någorlunda normal klädkod är.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag tycker också om att matcha min sambo ibland, det är ju roligt!
Har jag en klänning med knalligt rosa rosett, kan han välja en fluga eller slips med rosa detalj på, eller så vill han ha en grön skjorta, som jag gärna matchar med svart klänning, gröna skor och kanske ett grönt smycke :up:

Senast på nyår så hade värdparet matchande kläder; han hade en knalligt lila skjorta på sig, och hon en lika knalligt lila klänning, det gick liksom inte att missa att det var tänkt så, och alla tyckte det var läckert!

Det känns som många som skriver här ser framför sig de typiska "likadana träningsoverallerna på en camping", vilket förstås inte är fallet. Det kan vara smakfullt matchat också :)

Trist att det inte blivit riktigt som du tänkt dig, jag tycker du ska välja en blommig eller mönstrad klänning så det matchar vilken färg som helst ;)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag vet en :D

135091022954975751-product-magnify-large.jpg
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag är kanske färgblind, men visst kan man matcha på fler sätt än att bära exakt samma nyans/färg? Färger kommer ju i skalor och familjer - orange och blått är exempelvis otroligt snyggt ihop, liksom rosa och grönt och så vidare. Hur enkelt som helst att matcha utan att för den skull helt klädkoda sin outfit! Och är inte huvudpoängen att bära nåt man själv är bekväm och känner sig fin i?
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Läste i en tråd här på Buke att vid nåt tillfälle ska brugrummen gå ut och då springer alla män fram till bruden och ger henne en puss. Och sen samma med bruden då. Tydligen en dansk tradition och flera hade varit på bröllop (här i Sverige) där de gjorde så.

Aldrig sett det, aldrig hört talas om det. Kanske hittade nån på det eller så kommer nån nu och säger att detta är en URSVENSK tradition som funnits sedan Vasas tid.

Jag har varit på ett sånt bröllop. Jag trodde att hela surven hade blivit spritt språngande galna som plötsligt började springa fram och attackera bruden/brudgummen. Sjukt konstigt! Jag satt kvar och stirrade i chock, haha.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag trodde jag var rätt tydlig i trådstarten med att jag är "barnsligt besviken", inte att jag tänker kräva min rätt att få färgmatcha min sambo. Man måste väl få vara besviken ibland fast man vet att man inte har "rätt" att vara det.

Egentligen handlar det nog mest om att jag känner mig lite utanför. Att jag hade sett fram emot att vi skulle gå på bröllop tillsammans men att jag nu varken kommer få matcha min klädsel eller sitta bredvid honom varken vid vigseln eller på festen.

Ni kommer garanterat att ha det otroligt kul både på varsitt håll och med varandra.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Det känns som många som skriver här ser framför sig de typiska "likadana träningsoverallerna på en camping", vilket förstås inte är fallet. Det kan vara smakfullt matchat också :)

Jag tycker det räcker att det bara inte skär sig med färgerna. Vissa färger ser ju för jäkliga ihop:(
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

kl

Magdalena Ribbing har svarat på denna fråga en gång.

Fråga: Jag ska på bröllop i september och vill gärna att jag och min man ska matcha varandra i kläderna. Han kommer att ha mörk kostym med orange slips och servett i fickan. Jag har letat överallt efter en klänning med oranga inslag. Jag har en stiligt svart klänning och en orange/blommig scarves som jag isf tänkte ha brett runt midjan funkar det?

Magdalena Ribbing: Du ska inte ha en svart klänning som bröllopsgäst, inte ens med en orange scarf som skärp. Att en kvinna skulle matcha sin mans klädsel är inte något förväntat eller särskilt korrekt. Någon servett ska din man inte ha i bröstfickan, utan en näsduk. Det verkar enklare att han skaffar slips och näsduk i en färg som du har på din klänning - om ni nu vill matcha varandra, vilket är en amereikansk collegestudentvana.



Hon har också svarat på frågan om hur marskalker och tärnor ska bordsplaceras, och det är bredvid varandra och inte bredvid sin respektive.

Jag hoppas verkligen du inte på något minsta sätt visar ditt missnöje med bordsplacering eller utebliven matchning på bröllopet, det vore väldigt otrevligt med tanke på att det är det gifta parets dag och de dels gör som de vill på sin stora dag, samt följer etikettsregler :)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag hoppas verkligen du inte på något minsta sätt visar ditt missnöje med bordsplacering eller utebliven matchning på bröllopet, det vore väldigt otrevligt med tanke på att det är det gifta parets dag och de dels gör som de vill på sin stora dag, samt följer etikettsregler :)

Precis så tycker jag om bröllop. Brudparet får göra precis som de vill och det är upp till gästerna att se till att de får en så fantastisk dag som möjligt.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast det här var väl inte en vanlig middag, utan ett bröllop med marsalker, tärnor och hela konkarrongen? Om bröllopet är lite storstilat, så tycker jag inte det är fel att man som gäst ägnar klädseln lite mer uppmärksamhet än att slänga på sig en klänning och kavaj, som om man skulle till vilken middag som helst. Gästens ansträngningar kan ju något lite ligga i paritet med värdens ansträngningar med tillställningen. Ungefär som att man till en vanlig middag kanske kommer med en flaska rödvin som present, medan man till ett bröllop ordnar en lite finare och dyrare present. Tycker man det är lite roligt att få tillfälle att klä upp sig, så är det ju inget som hindrar att man även matchar sin partners klädsel.

Tillställningar med klädkod är ju alltid lite av maskerader, om än i olika mån.

Jo självklart ägnar man väl lite tid åt att hitta en klänning, men på de tillställningar jag varit på har det inte varit skräddat siden och sammet och rosetter o tiaror direkt. Det har räckt bra med ngt som matchar klädkoden. Klänning som man tycker om är svårt att hitta så det känns helt vansinnigt att rata en bara för att ens man inte passar i rosa slips.

Jag tycker ju dessutom inte att det är snyggt att gå matchad så därför skulle jag möjligen kunna anstränga mig för att inte vara det, -läs äsch kan du inte ta en annan slips?

Men jag tycker inte egentligen att just bröllop har väldigt mycket högre krav än vilken middag som helst där värden har ansträngt sig och bjuder 50-100 personer, med klädkod. Vill värden att jag anstränger mig mer så får de sätta en högre klädkod på inbjudan. Typ mörk kostym, frack är kanske inte så snällt mot herrarna. (Bröllop händer just nu 1-2 ggr om året, för ngra år sedan betydligt mer ofta blandat med andra liknande företeelser)

Och till Tjenixen, vi hade bröllop för att ordna en fest för våra vänner, inte tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Och till Tjenixen, vi hade bröllop för att ordna en fest för våra vänner, inte tvärtom.

Klart man har det, man vill dela sin dag med andra. På samma sätt som man hoppas att gästerna väljer att fokusera på glädjen, lyckan och vännerna, inte om servicen är upp till scratch eller om man ombeds ha på sig något annat än det man tänkt sig. Jag tycker att ett bröllop är en tillställning där man som gäst kan vara ödmjuk nog att inte bara fundera på om man själv har en bra kväll, utan även brudparet.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

KL

Hade ingen - verkligen ingen! - aning om att man förväntades matcha sin partner på ett bröllop. Känner mig heldum. Ska på bröllop i augusti och har redan köpt klänning utan en tanke på att min stackars pojkvän nu tvingas köpa en slips i samma färg. Och näsduk?! Måste han ha en näsduk?

Kunde inte låta bli att kika lite på stilbloggar för att se vad de anser om matchning. De jag hittat verkar försiktigt avråda (typ Manolo för herrar).
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

*kl*

Egentligen kanske det mest handlar om att han ska vara marskalk och antagligen sitta med dom andra marskalkarna/tärnorna på bröllopet, antagligen i närheten av brudparet. Och jag ser framför mig hur jag sitter undanskuffad i nåt hörn någonstans bland främlingar i en klänning som skär sig med hans kläder medan han sitter färgmatchad med sin bordsdam/tärna en bit bort. Jag hade sett fram emot att gå på bröllopet och dela det tillsammans, är nog mest där besvikelsen ligger egentligen.

Men sen behöver det ju inte bli som jag befarar heller, förhoppningsvis får jag sitta bland vänner så jag har någon annan att dela det med :)

Jo det kan jag definitivt föreställa mig känns trist. Hoppas de tänkt längre än så, dvs att de placerat dig bland trevligt folk.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Ja självklart!

(Tänkte bara att brudparet gärna får tänka lite på gästerna och inte hitta på vilka vansinnigheter som helst :p)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Klart man har det, man vill dela sin dag med andra. På samma sätt som man hoppas att gästerna väljer att fokusera på glädjen, lyckan och vännerna, inte om servicen är upp till scratch eller om man ombeds ha på sig något annat än det man tänkt sig. Jag tycker att ett bröllop är en tillställning där man som gäst kan vara ödmjuk nog att inte bara fundera på om man själv har en bra kväll, utan även brudparet.


Håller med om det också.

Precis som att man går på bröllopet för att fira sina vänners giftemål på det sätt de vill fira det och inte för att man själv vill gå på en fest och sitta brevid den man själv väljer. Det kan man bestämma på sina egna fester hemma eller sitt egna bröllop.
 

Liknande trådar

Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 652
Senast: Anonym_85
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 362
Senast: Björk
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 647
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp