Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

haha, ja nej då är man kanske inte så mån om att fira MED sin vänner utan snarare bara ha en show ;)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag är kanske färgblind, men visst kan man matcha på fler sätt än att bära exakt samma nyans/färg?

Jag har funderat mycket på detta. Jag tror att vi har en betydelseförskjutning när det gäller ordet "matcha". Från att ha betytt "två nyanser som passar bra ihop", verkar det allt oftare och särskilt bland ungdomen betyda "två saker i exakt samma nyans".

Som matchning betraktat, tycker jag att två saker i exakt samma nyans är extremt ointressant, medan två färger som passar ihop kan ha kombinerats med stor skicklighet och känsla för färg.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Kunde inte låta bli att kika lite på stilbloggar för att se vad de anser om matchning. De jag hittat verkar försiktigt avråda (typ Manolo för herrar).

Jag inser när jag läser här att jag kanske inte menar samma sak som alla andra med matchning.

Matchning för mig är att saker passar ihop. Inte att de har exakt samma nyans. Tassetass bild tidigare i tråden är för mig en bild på ett par vars klädsel matchar varandra. Om Tassetass däremot hade haft en orange och blå klänning så hade det inte varit så matchande.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag inser när jag läser här att jag kanske inte menar samma sak som alla andra med matchning.

Matchning för mig är att saker passar ihop. Inte att de har exakt samma nyans. Tassetass bild tidigare i tråden är för mig en bild på ett par vars klädsel matchar varandra. Om Tassetass däremot hade haft en orange och blå klänning så hade det inte varit så matchande.

Det är det jag också menar med matchning, därför jag blev lite förvånad över det hårda "motståndet". Har iaf fått veta vilken färg det blir nu så jag både vet vad jag ska undvika (samma färg) men så jag ändå kan välja en färg som passar till :)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Så när du skrev att du ville matcha färgen på klänningen med hans slips så menade du egentligen att ni ska ha olika färger som ändå passar ihop, inte att ni skulle ha samma färg?
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jag har varit på ett sånt bröllop. Jag trodde att hela surven hade blivit spritt språngande galna som plötsligt började springa fram och attackera bruden/brudgummen. Sjukt konstigt! Jag satt kvar och stirrade i chock, haha.

Haha! Jag har bara varit med om det på en bröllopsfest och där initierades det väldigt pedagogiskt av toastmastrarna "nu är bruden borta en stund och det finns en tradition av att alla kvinnliga gäster då skyndar sig och stjäl en kyss av brudgummen... så nu kan ni göra det" typ. :) Varvid alla sprang upp, utom jag som tyckte det var fånigt och satt kvar. :p Hade alla sprungit iväg utan det introt hade jag fattat nada!

*kl* Jag tänkte på den här tråden när jag cyklade hem idag. Mötte två killar som hade likadana jeans, t-shirts och skor, fast den ena hade blå t-shirt och gröna skor, den andra hade tvärtom grön t-shirt och blå skor. :D Om de var ett par eller inte har jag ingen aning om men matchning är roligt tycker jag (i samma-färgton-betydelse, inte i färger-som-inte-skär-sig-betydelse), jag log hela vägen hem.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Så när du skrev att du ville matcha färgen på klänningen med hans slips så menade du egentligen att ni ska ha olika färger som ändå passar ihop, inte att ni skulle ha samma färg?

Inte exakt samma färg och nyans men olika nyanser inom samma färg. Eller att han har en flerfärgad slips där någon färg går igen i min klänning eller tvärtom. Eller att man har olika färger som passar bra med varandra. Så långt hade jag inte kommit i planeringen, beror ju på vilken klänning man hittar också.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Olika nyanser inom samma färg = samma färg ;) Samma nyans får man väl bara om man syr slips och klänning ur samma tyg.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Var har jag skrivit att olika nyanser inom samma färg inte är samma färg?

Antingen så har man samma färg och nyans, samma färg eller olika nyanser, någonting som går igen i varandras färger eller helt enkelt färger som passar väldigt bra ihop. Det är att matcha för mig.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Då missförstod jag dig. I början av tråden trodde jag du menade matchning = samma färg, sen håller du med Breaktown att det inte behöver vara samma färg, och nu tillbaks till samma färg igen. Du får ursäkta att jag inte hängde med :)

Om det inte är så viktigt med samma färg behövde du väl inte veta färgen på slipsen heller? Vi kan ju anta att tärnorna inte har en extremskrikig färg och därmed inte marskalkerna heller. Alltså kan du välja en klänning som inte är extremskrikig så kommer ni ju "matcha" på så sätt att era färger går fint ihop oavsett vilka de är. Ditt problem är löst :)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast det är ju inte heller så enkelt som att alla icke extremskrikiga färger automatiskt går bra ihop i matchningshänseende.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Au contraire! Plockar man bort de skrikigaste färgerna så passar de allra flesta fint ihop.
Typ så här, eller såhär, eller såhär (tänk bort den knallgula).

Och då kan man "matcha" utan att ha samma färg :)
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Som matchning betraktat, tycker jag att två saker i exakt samma nyans är extremt ointressant, medan två färger som passar ihop kan ha kombinerats med stor skicklighet och känsla för färg.

Precis! Två färger som passar ihop kan ju vara väldigt raffinerat, exempelvis kontrastfärger, en varm och en kall färg, och liknande - medan två klädesplagg med samma färg eller nyans blir väldigt platt och tråkigt.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Men snälla, alla som argumenterar emot matchning. Det handlar inte om att någon tycker att det är ett måste att ett par matchar sina kläder, det handlar inte om att folk tycker att det är etikett att folk matchar sina kläder, det handlar inte om att man ska matcha i exakt nyans med alla sina kläder; den handlar om individuella par som tycker det är fint att matcha slips med klänning/klänning med klänning/slips med slips what ever. Det vill säga att just det paret tycker det är fint. Jag har aldrig varit med om att någon märkt att min killes slips och min klänning matchar, på samma sätt som de inte märkt när min klänning inte matchar min killes slips. Jag tror knappast någon av er skulle tänka på det heller. Spelar det någon roll??

TS ville gärna matcha sin kille, hon fick veta att hon inte fick det, och hon skrev att det var en barnslig förolämpning. Blir fascinerad av att vuxna människor ska trycka ner folk som tycker det är kul att matcha sin partner, när det inte är något som påverkar någon överhuvudtaget!
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Jo det kan funka och jag skrev i mitt första inlägg att jag tyckte att om man vill matcha kan man ju plocka någon av färgerna i en näsduk eller försöka låta bli att skära sig. Jag protesterar alltså mot att vara uppenbart matchad:) (på mig själv, andra får se ut hur de vill).

Men jag har faktiskt aldrig tänkt på om jag skrikande skär mig mot min man. Det har nog garanterat hänt med tanke på att vi är helt olika i färg. Jag föredrar att vi båda två har färger som passar oss själva hyggligt. Då borde jag hellre låta bli att skära mig med väninnorna som jag brukar prata med ;), om övriga gäster ska slippa lidande menar jag.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Men om man skriver att man är förbjuden att matcha sin pojkvän så tänker väl alla på exakt samma färg och nyans. Om bruden påbjuder att varje sambo till en marskalk måste rakt av skära sig mot hans slips är hon ju helt galen. Dessutom måste hon ju då berätta färgen för tänk om partnern råkar få en färg på klänningen som faktiskt funkar med hans.

(iofs kanske hon valt ngt i stil med skrikcerise och då kan nog allt skära sig)

Jag föreställde mig i alla fall en situation där alla marskalkar har Xgrön slips och alla tärnor har Xgrön klänning. Och så vill bruden inte att alla marskalkarnas flickvänner också ska ha Xgrönt.

Om situationen är den att marskalkarna ska ha blekrosa slips och tärnorna blekgrön klänning så borde bruden inte behöva störa sig det minsta om alla marskalksambos kommer i hum äh puderblått och blekgult eller vad man kan föreställa sig.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast så tolkade jag absolut inte situationen. Jag tolkade det som att TS gärna ville matcha sin kille till bröllopet, vilket gjorde att hon kontaktade paret som ska giftas, och fick veta att hon inte fick veta vilken färg de skulle ha. Är det barnsligt att bli sur över detta? Lite, ja! Skrev TS att det var barnsligt? Ja! Dvs, hon vet själv att det inte var en big deal, men ville tala ut om det. Istället blev det en diskussion om att det var löjligt att vilja matcha sin partner (och vem bestämmer vad matcha är, var har TS skrivit att det är exakt färg i färg?). Jag, med många fler, tycker det är en kul grej att matcha sin partner till bröllop/bal/liknande finare tillställningar. Jag har seriöst aldrig tänkt på om ett par inte matchar, eller om de matchar, och jag tror knappast folk tänkt på att jag och min kille matchat. Så varför blir folk så påverkade av att det är folk som faktiskt vill göra något så oskyldigt? :P
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Nu tycker jag att det blir lite konstigt när du svarar mig men bemöter en massa saker som jag aldrig har sagt. Jag har mest funderat kring matchning och vad det egentligen betyder. Sen tycker jag att det verkar väldigt jobbigt att hänga upp sig på vad man får och inte får göra på någon annans bröllop (klädkoder kan man ju också hetsa upp sig för om man vill, menar jag) och själva "problemet" är mig främmande.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Huvudet på spiken! Men efter lite bukebearbetning och någon dags eftertanke så har min barnsliga besvikelse börjat lägga sig :D Eller så är det helt enkelt så att det känns bättre nu när jag faktiskt vet färgen, dels så jag vet vad dom INTE vill att jag ska dyka upp i och dels så jag vet vilken färg jag ska förhålla mig till vid köp av min klänning.
 
Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Nej jag skrev att jag tyckte det var rimligt att hon kände sig lite ledsen i en post och hoppades att hon inte hade rätt (i att hon skulle hamna i ett hörn medan hennes pojkvän som jag uppfattade hade samma färger som en annan tjej) utan skulle bli placerad på ett trevligt ställe vid middagen.

Jag tycker snarare i så fall bruden kanske var lite barnslig som inte ville avslöja slipsfärgen. (dvs optimalt kanske hon kunde sagt den och sedan snällt bett ts att undvika tärnornas färg, eller ngt.)

Så jag har mest tyckt att man inte brukar hamna bredvid sin sambo/man, men gärna i närheten av honom eller folk man känner och att jag själv helst inte matchar min man (därmed inte sagt att jag hoppar av glädje om någon annan ska göra det :sneaky:).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 652
Senast: Anonym_85
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 362
Senast: Björk
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 647
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp