Beach 2013, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del IX

Ja. Fast jag saknar antidote till benböjen. :p

Malan,, ah fast jag fixar inte reklam så det går bort för mig tyvärr. Alla stationer som har bra musik utan snack har reklam typ jämt tycker jag. :(

Ja. Fast jag saknar antidote till benböjen. :p

Malan,, ah fast jag fixar inte reklam så det går bort för mig tyvärr. Alla stationer som har bra musik utan snack har reklam typ jämt tycker jag. :(

Sant, kan reklamerna utantill på den kanalen jag typ alltid lyssnar på...

kl

Vad jag har gjort hittills idag: Cyklat 17 km, grävt rabatt i 2 h, styrketränat i 55 minuter. Och klockan är bara halv fyra. Jag måste lugna ner mig tror jag?! O_o

Typ lägga mig ner i soffan och läsa en bok. Två träningspass är faktiskt nog på en dag.

//supertaggad eftersom jag är både ledig och frisk

Superbra jobbat :bow: :bump:

Kl

Jaha nu börjar benen.. Har ont/spänningar i framsidan vänster underben. Aldrig haft känningar förutom när jag började springa då jag hade skitmycket träningsvärk.

Så idag blir det ingen benträning som tanken var utan istället en naproxenkur och överkropp på gymmet. Hoppas benen skärper till sig snart och att det bara är träningsvärk.. Fast varför skulle jag bara få det i ett ben?

Passa på att träna och njut medan motivation och tid finns! :) Härlig och aktiv dag, heja dig!

Vad duktigt! :D :D :D

Hur orkar alla cykla så långt? :o

Själv har jag simmat 500m och är helt slut.
Kanske blir det en långpromenad på kvällen också, men vädret ser inte så fint ut :(

Vad märkligt med benen! Hoppas det går över snabbt.

Haha ja jag tänker lite så också :D Igår sov jag jättelänge på dagen och hade därmed supersvårt att somna på kvällen, så nu tänkte jag att om jag går upp tidigt och håller igång hela dagen så borde jag somna lätt ikväll :D

17 km är faktiskt inte alls speciellt långt i cykelsammanhang. :) Det som stoppar mig är mest att jag får ont i mina ladyparts :rofl:

Bra jobbat med simningen! :) Det verkar vara himla bra träning för hela kroppen, synd att jag inte har simhall nära.

17 km är faktiskt inte alls speciellt långt i cykelsammanhang. :) Det som stoppar mig är mest att jag får ont i mina ladyparts :rofl:

Det beror lite på om man cyklar tråkig rääääser på asfalt eller rolig mtb i skogen.

Varför får du ont i dina ladyparts?
Va?
Vavava?

Cykel + ladyparts = min nya hjärtefråga.
Eller stjärtefråga, kanske?

Ja det förstås! Jag cyklar både på asfalt och i skogen, skulle hellre cykla mer i skogen men det finns inte så mycket bra stigar tyvärr.

Ont och ont, men jag tror främst det beror på att min sadel inte riktigt är gjord för att sitta på längre stunder. Plus att jag är ovan. Jag har cykelbyxor och gelsits. Får inte skavsår eller dylikt men efter någon timmes sittande på sadeln så känns det lite ömt i hela området :p Gud så dålig jag är på att förklara.

Förresten! När vi nu pratar cyklar. Växlar! Jag har 21 växlar och kör oftast på 3:an på vänstersidan och växlar sedan mellan 1-7 på högersidan. Men i en del uppförsbackar skulle jag vilja gå ner till typ vänster 2, höger 6-7. Men hur gör man det smidigt? Antingen blir det ju vänster 2, höger 1 eller så måste man växla upp till högsta växeln för att sen växla ner till 2 på vänster... Hjälp!

Backar och växling är klurigt!
Jag kanske har 27 växlar, har faktiskt aldrig kollat. 3x9 alltså.
Men om vi låtsats att jag har 3x7 så:

1. Jag cyklar typ ALDRIG på högsta växeln, utan håller mig på 3-4 eller max 3-6 när jag kör med tungt motstånd. I vanliga fall håller jag mig kring 2-3 till 2-5 ungefär. I alla fall i skogen. Det gör att bland annat jag bara behöver gå ner ett steg på framväxeln, vilket fungerar utmärkt i lagoma backar. Jag kan dessutom växla flera steg med höger/bakväxeln, så där jag kan gå ner tre-fyra växlar på en gång om det skulle behövas.

2. Det finns många tekniker för backar, jag använder oftast en av de här två:

• Växla tidigt, vilket ger ganska lite kraft men lätt rull. Det gör jag för att orka vid långa backar.
  • Växla senare, då ställer jag mig upp och trampar på ordentligt innan och i början av backen, sedan växlar jag precis innan jag tappar kraft och trampar lättare sista typ halvan av backen. Det gör jag i branta backar.

Sen är det viktigt att ha cykeln rätt inpassad, det gör irriterande stor skillnad på hur man orkar med backar beroende rätt och fel sadelläge till exempel.

Och du - köp en ny sadel.
Har du en herrsadel (vilket du antagligen har eftersom inom cykelsporten är mannen = normen) så kan det innebära att dina sittben "hänger och dinglar" och gör att kroppen lägger energi på att balansera och kompensera.

Tack för tips!

Jag ligger oftast runt 3-1 till 3-5, det går allt som oftast bra men det är just när 3-1 är för tungt. Men det kanske helt enkelt bara är så att jag måste lära mig att planera cyklingen och se vad som kommer framåt. Då kan jag förbereda mig och kanske ligga på typ 3-4 innan och så växla ner till 2-4 när backen kommer. :)

Jag hittade en guide på aktiv träning om hur man ställer in sadelhöjd så den borde vara rätt så bra. Ny sadel kanske vore något... Hur vet man vad man ska ha då? Och är dom dyra? Var köper man? :nailbiting:

Du köper någonstans där du har möjlighet att prova.
Bästa är om de kan mäta avståndet mellan dina sittben också.

Det är inte bara sadelhöjden som spelar roll, utan sadelns läge är minst lika viktigt.

Jag har en Evoke R WSD från Bontrager, den kostade typ 600 spänn - men är lätt värd varenda krona!
Cykelsnobbar gillar förresten varken Trek eller Bontrager, det är amerikanska märken och inte lika fint och anrikt som andra. Bara så att du vet ;)

Räkna med att lägga ut från 500 spänn på en ny sadel. Du kanske kan hitta någon på rea annars - men köp ingen utan att ha provat!

Annars har jag hört bra om Diva från Selle Italia:

394285

Ny sadel kanske vore något... Hur vet man vad man ska ha då? Och är dom dyra? Var köper man? :nailbiting:

Här i Uppsala finns en bra cykelaffär bredvid Media Markt. Jag har köpt ny sadel, men det var inte jag som betalade så jag minns inte vad den kostade :D

Hmm. Själva cykeln kostade mig 300 kronor så det känns lite bakvänt att betala det dubbla bara för sadeln :D Haha, men jag måste väl tänka på mina lovely ladyparts förstås.

Niyama: Ja just det, där har jag varit. Men jag kände mig så totalt bortkommen där, fick en känsla av att personalen tyckte det var bortkastad tid med nybörjare :crazy: Fast det är säkert mitt självförtroende som spökar, plus att jag avskyr att inte kunna något :p

Men testa i alla fall själv att ändra VINKEL på sadel. Jag håller fortf. på att testar mig fram på min nya. Nu har jag hittat ett bra läge, jag gillar när sadeln är rätt framåtvinklad. Det + rätt höjd gör att man sitter på sittbenen och inte på själva intima delarna..

Jag kom nyss hem från typ 18 km i skog + grus. MKT vilse i början. Fina stigar och helt plötsligt brännässlor och lera. Jag måste ha med mig en guide ut i skogarna här tror jag! haha!

Åh, men fy. Vad jobbigt att du är sjuk så mycket. Är det något som går att åtgärda på något vis? För det verkar otroligt jobbigt att vara så sjuk som du är. Hur är det, börjar du bli bättre? Det var väl i veckan du ville vara frisk, eller virrar jag ihop veckorna nu?

+ Trollunge

Nej jag har ingen aning om varför jag är sjuk så mycket. Alltså jag har inte förrän nu insett hur mycket det faktiskt är. Mina öron är väldigt bråkiga, och ofta (min egen teori) har det känts som att infektioner (eller inflammationer? jag blandar ihop det där) kommer därav, att jag t.ex. haft ont i ena örat länge och sen får jag till slut ont i halsen på samma sida och sen får jag feber. Sen tycker jag att jag blivit mycket sjukare senaste två åren, och det som har varit annorlunda mot tidigare är att jag åkt mycket mer kollektivt då än tidigare. Nu tror jag ju inte att man blir så sjuk av att åka kollektivt, men jag kom på att det kanske kan vara en bidragande orsak om man redan är infektionskänslig.

Sen har jag ju så himla ont i kroppen och håller på med nån utredning på nån smärtmottagning (minns inte vad stället heter), det går dock segt då det är ont om tider och första tiden jag fick kunde jag inte och när jag fick ny tid var jag föga förvånande sjuk... Där har det nämnts en del diagnoser, men jag vet inte om det är något som också kan hänga samman med infektionskänsligheten (eller vad man nu ska kalla det). Har också fått brist på B12 och d-vitamin trots att jag åt rejält med tillskott, och detta har ingen kunnat förklara varför. En läkare på vårdcentralen tyckte att jag skulle göra en gastroskopi, men det finns inte en chans att jag klarar av det vaket och bara lugnande är inget alternativ (har testat hos tandläkaren och jag får fullkomlig panik av att känna att jag tappar kontrollen pga lugnande, har tidigare blivit drogad i samband med övergrepp så det är antagligen därför). Läkaren på vårdcentralen förstod att jag behövde bli sövd då, men det sa sjukhuset nej till.

Ursäkta min långa utläggning...

Och jo! Det jag skulle göra denna vecka: jag kunde ta mig iväg idag, alvedon och halstabletter kunde rädda dagen. Heeelt slut nu. Ska försöka att bara vila ikväll... trots disk som ropar på mig och tusen saker jag vill fixa. Imorgon är det också viktigt att jag tar mig iväg, resten av veckan är mindre viktig. Om någon är nyfiken så är det möten som handlar om min (psykiatriska) vård i höst, planering av hur vården i sommar ska fungera osv. Och det kan liksom inte skjutas upp till nästa vecka eftersom flera inblandade då har gått på semester. Och sen var det viktigt för mig att få träffa min psykolog den här veckan :o för att hon sen är ledig jättejättelänge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 518
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 138
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka