Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

*kl*

Alltså aaaaaaaaaaaaaaaahhhrg

Nu MÅSTE jag skärpa mig rejält. Det har nu gått så långt att jag knappt vill träffa folk. Jag jobbar till stor del ute på stan och jag har ångest när jag möter människor hela dagarna. Det är skitjobbigt att ta en fika på stan och att gå ut får jag ladda mentalt för hur länge som helst och tänka "det spelar ingen roll vad andra tycker, du ska gå ut för att du ska ha kul och inte för att andra ka tycka att du ser bra ut".

Jag känner mig så jävla obekväm med min kropp, och det gör mig till en person som jag inte är. Jag är en jättesocial, framåt, spontan människa som älskar att träffa nya människor och ha kul med mina vänner. Just nu är jag typ tvärtom, pga min kropp. Måste bli ändring!

Från och med imorgon är det bra mat på regelbundna tider som gäller. Jag får fan se till att laga mat och förbereda måltider hur trött jag än är. Det är en ond spiral, som måste brytas.

Om en månad ska jag på partykryssning, och sedan spendera en kväll/natt i Sthlm stad med vänner och ha roligt. Vill inte behöva åka dit med en klump i magen och undvika alla speglar och blickar :(.
Vet att inget dramatiskt kommer ändras innan dess men känslan i mig själv kan vara väldigt annorlunda.

Nu har jag varit sjuk i helgen och inte rört på arslet det minsta, men jag har blivit desto mer beslutsam. Ni är en sån enorm inspirationskälla här inne i beachtråden! Jag ska lära mig av er :banana::banana:

Åh Malmö! :love: Det är inte så dumt här trots allt...

Förresten, får man fråga vilket gym du tränar på? Jag går ju lite i valet och kvalet och har inte riktigt bestämt mig för vilket jag ska välja än, så tänkte höra om du hade något bra tips på ett som är förhållandevis billigt (max runt 200 kr/mån) men ändå bra och lättillgängligt liksom! :) Det lutar som sagt mot 24/7 just nu, mest för att min mamma samt min bästa kompis går där och gillar det, och så finns det ju typ överallt i stan också (bor vid MR och jobbar vid Gustav, så det finns mååånga att välja på på vägen där).

Senast ändrad:

Ja jag tränar på 24/7 det passar mig bra som har ganska oregelbudna tider och som ibland vill träna skitsent. Sen är det ju lite olika kvalité på gymmen, tex i Västra Hamnen och vid Värnhem är det fräscht och bra, medans ett i Rörsjöstaden är supersunkigt.

Jag bor vid Nobeltorget, så skaffar du på 24/7 tycker jag vi får köra ett pass ihop!

Varm dusch/bad så musklerna slappna av!?
Varm vetekudde?
Regelbunden massage? (jo jag vet, det kostar.. tyvärr!)

Tack för alla tips om övningar, det var faktiskt flera av dom som var nya för mig så nu har jag lite att testa!

Men är det någon som blivit av med spänningarna helt? Jag verkar aldrig bli helt fri från dom, haft ont sen mellanstadiet liksom...

Massage är också väldigt bra men har bara råd att gå någon gång ibland, blir med några månaders mellanrum.

Jag har blivit av med dem i princip helt. Så länge jag tränar regelbundet har jag inga problem med nacken, dock kommer det åter om jag har uppehåll i träningen typ ett par veckor. Betydligt bättre (under de perioder jag haft ont alltså) när jag gjort alla övningar dagligen också. :)

Hehe, ja många tror nog att man inte kan tycka om mat för att man har anorexi men jag känner ingen med ätstörningar som faktiskt tycker illa om all mat. Det finns alltid något man gillar mer än annat. Sen kan man ju ha perioder när man mår extra dåligt och inget smakar bra eller man mår illa av allt och inte har någon aptit men det är ju en annan sak. Ett av de största problemen med att känna att mat är gott är att jag är stressad när jag äter, inte att jag äter snabbt men att jag får svårt att andas och mår så dåligt, får ångest och blir så ofokuserad att jag varken vågar eller klarar av att känna några smaker. Därför finns det mat som jag vet att jag skulle kunna tycka om om jag inte hade sådan ångest men som jag inte kan känna så för just nu. Det är jobbigt för när det väl är något jag gillar skulle jag vilja kunna njuta av det men tyvärr finns det inte riktigt någon mat jag kan njuta av utan ångest. Skulle t.ex. vilja kunna njuta mer av kvargen som jag tycker är så god eller mitt hembakta bröd eller ett stort hårt päron. Jag vet alltså att det är gott men vågar inte känna det. Låter kanske helt ologiskt?

Men ja, det är ett framsteg mot förr, då skulle jag aldrig vågat erkänna att det faktiskt finns några saker jag tycker är goda.

Ok, då får jag hoppas att det släpper lite nu och att jag snart får börja med den där styrketräningen det varit tal om. Vilken sorts träning är det som hjälpt dig? Vilka övningar gör du varje dag?

När jag hade dom mest problem försökte jag göra de tre jag skrev om ovan plus tre rotatorcuffsövningar som också aktiverade muskler i axlar, övre rygg och nacke. :) nu gör jag de övningarna typ aldrig, om jag inte typ sovit skumt och därför har värk i nacken.

Nu kör jag mest vanlig styrka på gymmet och skates, men så länge jag gör något håller jag värken borta, oavsett om jag kört löpning, pass, spinning eller simning. :) men jag hade en ridskada som gjorde att mina muskler var sjukt spända, därför jag hade spänningshuvudvärk. De problemen håller sig borta mha träning, vet inte om det hjälper lika väl om du har värken pga något annat. Fast spända muskler som spända muskler. Hoppas att du blir frisk nog att kunna komma igång snart. :)

Ån, men du, det låter inte alls bra. Du lägger alldeles för mycket av ditt egenvärde i kroppen och vikten. Jag gör ju också det men försöker inse att det inte spelar någon roll hur mycket jag ändrar på min kropp eller vad jag äter för det kommer inte få mig att ändra mitt tankesätt om mig själv. Om du äter annorlunda en period kanske du kommer känna dig "fräschare" och finare men du kommer fortfarande vara samma person(som tur är) och det är ju den personen som alla tycker om vilket innebär att allt det där du vill ändra på med kroppen är helt onödigt eftersom att den enda som bryr sig om ifall du gått ner 3 kg eller ätit nyttigare någon vecka kommer vara du själv. Och missförstå mig inte, det är viktigt att trivas med sig själv, men jag är inte säker på att nyckeln till det är att gå ner i vikt eller kontrollera kroppen.

Äsch, hade massor med bra tankar men allt jag skrev nu blev hel konstigt och resten lyckas jag inte formulera. Har tagit sömnmediciner och dubbel dos lugnande så börjar bli lite luddig och borta i huvudet.

Den första grejen han visar i filmen på den här länken fick jag i uppgift av min naprapat, för att lossa på mina axlar: http://www.styrkelabbet.se/stretchovningar-for-axeln/
Helt raka armar, och snurra över kvastskaftet över huvudet till andra sidan. Börja med händerna brett isär, ju mer du får loss axlarna ju mer ihop kan du flytta händerna. Gjorde tio sånna per dag.
Det går att göra med en mopp eller vad man nu har hemma också :)

Du verkar vara himla klok och allt du skriver är så väldigt sant :).
Tack och vad gullig du är som lägger ner tiden att försöka resonera med en sådan som jag haha :D

Jag är inte så rationell i mitt tänkande när det gäller mat och min kropp tyvärr, även om jag kan låta väldigt förnuftig utåt och förstår hur det ligger till och hur det borde vara osv, så kan jag inte applicera det på mig själv. Jag är en gammal ätstörd som brottats med den här skiten i tio år snart, men nu för tiden är det mer dolt och märks inte utåt. Snarare är jag den som försöker föra över sunda tankar på vänner och kollegor och förmedla "man är fin precis som man är, det viktiga är att man mår bra" osv.

Men jag gör framsteg, jag är inte så hysterisk längre och kan tänka "hellre nästan rätt än helt jävla fel", ligger aldrig och gråter i fosterställning över att jag ätit en brödskiva för mycket (det var väldigt mycket sånt när jag var yngre och det är så skönt att slippa! , men ångesten lever jag med för jämnan. Jag vet bara att jag mår så himla mycket bättre både psykiskt och fysiskt och därför ska jag verkligen försöka leva hälsosamt :).

Var precis ute på en 45 minuters promenad med hunden, skönt att få frisk luft efter att ha varit instängd några dagar!

Men är det någon som blivit av med spänningarna helt? Jag verkar aldrig bli helt fri från dom, haft ont sen mellanstadiet liksom...

Har du tagit reda på varför du har ont? Eftersom att du haft ont så länge..

Mitt onda är pga en ridolycka och kommer från höger skuldra/axel och går således upp i nacken.. Ibland är jag smärtfri långa perioder, ibland har jag ont ofta.. Har delvis lärt mig att leva med smärtan..
Att hålla igång kroppen (tränar i stort sett 6 dagar/v 1-2pass/dag), stretcha (övningen som cili länkade till bla och andra som nämnts tidigare), kiropraktor ca var 3e månad och lite avslappnande massage då och då (läs: mer sällan) hjälper mig att fungera helt ok! :)
Och värme hjälper mig när jag har ont, så att musklerna har lite lättare för att slappna av!

kl

Jag har insett att jag kanske inte äter så farligt mycket godis iaf. Ja jag äter ofta, men jag äter inte så mycket, faktiskt. :) Jag äter några bitar, tröttnar och slutar äta. Så istället för att må dåligt över att jag äter godis ska jag njuta när jag äter godis och fortsätta fokusera på träningen!

Ledig dag och solen skiner! Precis käkat frukost, hembakad fillimpa med kallrökt lax och sallad och laddar inför ett halvtimmes spinningpass och sedan lite styrketräning efter det:)

KL

Det här kan vara vårens bästa köp :D
Startade dagen med fem minuter på studsmattan. Det är ASJOBBIGT! :D
Hade på pulsmätaren för skojs skull och låg på 164 bpm i snitt under tiden jag studsade, 177 som högsta puls. Och då studsar jag inte särskilt intensivt eller fokuserat, jag har fullt sjå med att få in tekniken och hålla mig på mattan :o

:bump:

2014-04-15-0729_534cc3b4e087c33352c524f5.jpg

Låter bra! :up:

Kl

Åh så typiskt, hade bokat gymdejt med syrran men hon var tvungen att ställa in alldeles nyss. Jag som hade behövt lite sällskap för att bli peppad! Inspirationen är som bortblåst vad gäller styrketräning. Men nu har jag ju ändå släpat med mig kläderna så jag ska dit ändå.

Men ni får hjälpa mig, tips på roliga övningar? Måste inte vara asjobbigt utan bara så jag får lite nya idéer :D

Kuul med studsmatta!!! vill också ha en, men har inte ens trädgård och det är liiite för lågt i tak i min lilla etta för att få plats med en i köket ^^

kl
Kom på igår att jag faktiskt inte har några direkta mål med min träning... mitt mål är att träna överhuvudtaget! alltså mer gånger per vecka och att det ska bli av snarare än vad jag ska uppnå med min träning! Hur tänker ni kring det? viktigt att ha mål även i träningen eller är all träning bra träning och man utvecklas ändå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 169
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 150
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka