Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridning i alla tre gångarterna i lite mer än en timme blev det nu på eftermiddagen. Min häst är pinsamt kär i ett av de andra stona (:eek:) och har maskat sig framåt 60% av rundan, så mina ben är tröttare än efter ett riktigt dressyrpass nu.

Jag kämpar vidare med min förkylning, som aldrig går över. Var i stallet på förmiddagen, släppte ut hästarna och red, sen åkte jag hem och satte mig på balkongen och jobbade på brännan istället. Börjar bli måttligt rastlös av att inte kunna göra något :cool:

Jag och pålle red ut en sväng idag, han var dock ganska tramsig och var "rädd" för en del bilar.. :cautious: :meh: Så lite hopp och studs blev det i början innan han skärpte till sig och gick riktigt bra, mycket trav och galopp idag :)
Jag är fortfarande ganska stel i ena vaden när jag vaknar.. inte hittat någon som vill/kan massera mig lite än.. hoppas det går över snart, match på tisdag ju! :D

Hej allihopa!
Jag vill gärna hoppa in i tråden :)

Jag är 23 år och bor i Göteborg och började springa i vintras och har för några veckor sedan klarat av att springa 10 km i behagligt tempo vilket var mitt mål! :D

Har även köpt en mountainbike och börjat cykla en del och har nu fått ganska bra koll på både pedaler och växling. Tanken är att det ska bli MTB-resa till alperna i slutet av sommaren så nu tränar jag inför det!

Ska till hösten flytta utomlands ( :crazy: ) och läsa en termin på ett universitet med mycket sportaktiviteter, så jag vill vara i tillräckligt god form för att kunna vara med och våga testa nya saker där ;)

Har knappt kunnat gå eller springa alls senaste dagarna pga skavsår :( Koncentrerar mig på armhävningar istället, kan inte göra riktiga. Jag bromsar ned och sen upp på knä. Nån som har tips på andra övningar för att bli bättre på armhävningar?

Jag har inte testat så mycket själv ännu, men hört att det ska vara väldigt bra att träna armhävningar där överkroppen är högre upp än underkroppen om man inte klarar av "riktiga".
T.ex. ha händerna på ett bord eller en stol och fötterna på golvet och göra armhävningar. Då blir det inte lika tungt i armarna men att man ändå använder hela kroppen som om det vore en riktig armhävning :)

DSC_3815.jpg

Nu är den nya träningskompisen inköpt. Fick bli en Giant. Hädanefter blir det knäckebröd och vatten, men det får det väl vara värt.
Köpte extraförsäkring till den också, samt att jag ska iväg och köpa rejäla jäkla lås innan jag lämnar den oövervakad. Den är lite mer mountainbikestuk än min förra, men kändes riktigt bra.

Vad glad jag blir att det löste sig!

Hej allihopa!
Jag vill gärna hoppa in i tråden :)

Jag är 23 år och bor i Göteborg och började springa i vintras och har för några veckor sedan klarat av att springa 10 km i behagligt tempo vilket var mitt mål! :D

Har även köpt en mountainbike och börjat cykla en del och har nu fått ganska bra koll på både pedaler och växling. Tanken är att det ska bli MTB-resa till alperna i slutet av sommaren så nu tränar jag inför det!

Ska till hösten flytta utomlands ( :crazy: ) och läsa en termin på ett universitet med mycket sportaktiviteter, så jag vill vara i tillräckligt god form för att kunna vara med och våga testa nya saker där ;)

Kul att du ska utomlands och plugga! Vart ska du? :) Jag var en termin i USA, det bästa jag gjort!

Har knappt kunnat gå eller springa alls senaste dagarna pga skavsår :( Koncentrerar mig på armhävningar istället, kan inte göra riktiga. Jag bromsar ned och sen upp på knä. Nån som har tips på andra övningar för att bli bättre på armhävningar?

Jag har ganska nyligen lärt mig göra riktiga armhävningar, från noll till >10 på tå. För det första - man blir bra på det man tränar, så om du vill bli bättre på armhävningar ska du träna på att göra armhävningar :) För det andra - förutom styrka i armar och axlar behöver du även vara stark och stabil i bålen.

Att göra som du gör, dvs ner på tå och upp på knä, är jättebra! Uppvägen är svårast. Att skala ner armhävningen som någon annan skrev är också superbra. Gör armhävningar mot en upphöjning, eller gör armhävningar i uppförsbacke. Lägg in övningen ofta i dina träningspass. Gör så många "riktiga" du kan och gör resten av repetitionerna skalade, eller i värsta fall på knä om du är helt slut.

Jag gjorde en orienteringsbana åt mig själv idag :D Lite knepigt eftersom det såklart inte satt några skärmar ute, dåligt med bekräftelse på att man är rätt :p Men jag hittade 7 av 8 kontrollpunkter, tappade bort mig efter 6an och hittade rätt lagom till sista... :o Men bra övning ändå. Promenerade runt och försökte läsa in mig så noga jag kunde.

Jag har ganska nyligen lärt mig göra riktiga armhävningar, från noll till >10 på tå. För det första - man blir bra på det man tränar, så om du vill bli bättre på armhävningar ska du träna på att göra armhävningar :) För det andra - förutom styrka i armar och axlar behöver du även vara stark och stabil i bålen.

Att göra som du gör, dvs ner på tå och upp på knä, är jättebra! Uppvägen är svårast. Att skala ner armhävningen som någon annan skrev är också superbra. Gör armhävningar mot en upphöjning, eller gör armhävningar i uppförsbacke. Lägg in övningen ofta i dina träningspass. Gör så många "riktiga" du kan och gör resten av repetitionerna skalade, eller i värsta fall på knä om du är helt slut.

Hur lång tid tog det för dig tills du klarade några riktiga på tå? Alltså jag klarar inte en enda :o. Jo, jag brukar resonera så att man blir bra på det man tränar men samtidigt tycker jag att man oftast behöver komplettera träningen med något (min kropp skulle inte fixa t.ex. bara löpning). Och jag gör såna armhävningar jag klarar av varje dag. Och så gör jag jättemycket plankor, jag älskar plankor. Men att kunna trycka sig upp på tå känns helt omöjligt, samtidigt som på knä egentligen känns för lätt. Ska testa upphöjning!

Hur lång tid tog det för dig tills du klarade några riktiga på tå? Alltså jag klarar inte en enda :o. Jo, jag brukar resonera så att man blir bra på det man tränar men samtidigt tycker jag att man oftast behöver komplettera träningen med något (min kropp skulle inte fixa t.ex. bara löpning). Och jag gör såna armhävningar jag klarar av varje dag. Och så gör jag jättemycket plankor, jag älskar plankor. Men att kunna trycka sig upp på tå känns helt omöjligt, samtidigt som på knä egentligen känns för lätt. Ska testa upphöjning!

Oj, det vet jag inte om jag kan svara på, det har liksom kommit smygande :D Klarade inte heller en enda förut. Absolut kan man inte bara träna ensidigt, övningar som stärker armar, axlar och bål kommer naturligtvis göra det lättare att göra armhävningar :) Men tekniken och hur du använder muskelgrupperna måste tränas genom att göra själva övningen. Ju fler armhävningar jag har gjort, desto mer har jag förstått att det till stor del är en övning för bålen. Det behövs en anspänning i hela kroppen för att kunna göra en bra armhävning med rak kropp, hela kroppen är aktiv.

För min del tror jag att yogan har hjälpt mig oerhört mycket. Där har jag fått jobba väldigt mycket med bålen, med höga plankor/armhävningspositionen (inte minst att vara aktiv i den positionen och bredda över ryggen) och naturligtvis är chaturanga väldigt bra även om det inte är exakt samma rörelse som armhävning.

Nu låter det som att jag tror att jag är någon form av armhävningsexpert, så är icke fallet ;) Men jag gillar armhävningar, det är verkligen en kanonövning. Låter bra med planen att köra med upphöjning, det kommer ge resultat! :)

Oj, det vet jag inte om jag kan svara på, det har liksom kommit smygande :D Klarade inte heller en enda förut. Absolut kan man inte bara träna ensidigt, övningar som stärker armar, axlar och bål kommer naturligtvis göra det lättare att göra armhävningar :) Men tekniken och hur du använder muskelgrupperna måste tränas genom att göra själva övningen. Ju fler armhävningar jag har gjort, desto mer har jag förstått att det till stor del är en övning för bålen. Det behövs en anspänning i hela kroppen för att kunna göra en bra armhävning med rak kropp, hela kroppen är aktiv.

För min del tror jag att yogan har hjälpt mig oerhört mycket. Där har jag fått jobba väldigt mycket med bålen, med höga plankor/armhävningspositionen (inte minst att vara aktiv i den positionen och bredda över ryggen) och naturligtvis är chaturanga väldigt bra även om det inte är exakt samma rörelse som armhävning.

Nu låter det som att jag tror att jag är någon form av armhävningsexpert, så är icke fallet ;) Men jag gillar armhävningar, det är verkligen en kanonövning. Låter bra med planen att köra med upphöjning, det kommer ge resultat! :)

Det kanske finns hopp för mig också då! Det var så längesen jag klarade en så det känns bara omöjligt och jag ger upp varje påbörjad "satsning".

(Jag tycker alla kvinnor som klarar armhävningar är armhävningsexperter :D )

Nu har jag klickat hem 4 par skor :eek:, ska bara behålla ett par och vet inte ens om någon kommer funka men vill få prova i lugn och ro hemma (och så finns det inte så många butiker här). Har ett par förutom Nike free som jag inte får enorma skav av, och dessa är helt trasiga :(. Tror jag skrev här i höstas om att jag köpt nya asfaltsskor/promenadskor/mängdskor, och att jag var lite less på att jag behövde större än vanligt. De skorna köpte jag nog tyvärr för stora, så därför skaver de enormt. Och nu börjar mina hälar bli så förstörda att typ inga skor alls funkar.

I helgen har det blivit sisådär med träningen. I lördags hann jag inte med någon regelrätt träning eftersom jag gick upp 5:15 för att åka till Ullared, kom hem 17:30 och åkte till en grillmiddag 18:00 och kom hem 00:15. Så det var lite svårt att planera in någon träning :D Men jag gick iaf 8 km på Ullared!

Igår var jag lite bakis men mest trött så det blev två promenader på totalt 14,5 km.

Idag ska jag gå fram och tillbaka till jobbet för att hinna få någon motion eftersom vi ska till ett par vänner direkt efter jobbet och sedan kolla på någon fotbollsmatch.

I morgon får jag gå upp tidigt för att springa en runda innan jobbet eftersom jag ska på AW direkt efter jobbet.

Vissa dagar är hektiska att få in träning i :p

Nu har vi flyttat till hotellet med pool och gym. Poolen invigde jag i morse och där var jag helt själv, så skönt! Men det var så sjukt jobbigt att simma hehe :p

Gymmet vågade jag mig bara in på en kort liten stund innan jag flydde. Att det ska vara så jäkla jobbigt! Då var det ändå bara en annan person där. Fy för hjärnspöken :down: Blir nog att fortsätta träna ensam hemma för där lär jag verkligen inte våga gå på gym..

Jag passade på att väga mig för första gången på evigheter. Jag vet inte om vågen stämde, men gör den det har jag gått ner i vikt. Det känns jättekonstigt och jag känner mig helt förvirrad och lite ledsen nu. Nu väger jag isåfall vad som alltid varit min drömvikt, men inte ser jag någon skillnad på mig för det. Äsch, jag tror jag stryker ett sträck över det där och låtsas som ingenting, jag mår bra mycket bättre utan att veta om min vikt. Om jag ska träna är det för att bygga upp kroppen och träna upp konditionen, resten får kvitta.

Har skött mig bra den här helgen tycker jag :) Ätit bara lite godis och tagit lagom stora matportioner plus att jag rört på mig.

I morse hade jag tänkt gå upp och promenera eller springa innan jobbet menjag stängde av alarmet istället för att snooza :banghead: Ajja, ska se om jag kan få till 30 min löpning ikväll mellan gräsklippning, takpappläggning, lek med ungar och nattninga av ungar :D Hoppas det går för jag kommer sitta still på möte/utbildning med jobbet onsdag och torsdag och är hemma sent båda dagarna så då blir det ingenting. På fredag ska jag börja jobba tidigt och sen åker vi på minisemester :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka