Det blev en 10 km-promenad i makligt tempo idag, det var fullt tillräckligt i mitt miserabla bakistillstånd.
Det är väl jättebra när man är bakis? Sist jag var bakis låg jag i soffan och kved i fosterställning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blev en 10 km-promenad i makligt tempo idag, det var fullt tillräckligt i mitt miserabla bakistillstånd.
Ja, jag är nöjd att jag kom iväg!Det är väl jättebra när man är bakis? Sist jag var bakis låg jag i soffan och kved i fosterställning![]()
Ja, jag är nöjd att jag kom iväg!
Resren av dagen har varit soffläge...
Har knappt kunnat gå eller springa alls senaste dagarna pga skavsårKoncentrerar mig på armhävningar istället, kan inte göra riktiga. Jag bromsar ned och sen upp på knä. Nån som har tips på andra övningar för att bli bättre på armhävningar?
![]()
Nu är den nya träningskompisen inköpt. Fick bli en Giant. Hädanefter blir det knäckebröd och vatten, men det får det väl vara värt.
Köpte extraförsäkring till den också, samt att jag ska iväg och köpa rejäla jäkla lås innan jag lämnar den oövervakad. Den är lite mer mountainbikestuk än min förra, men kändes riktigt bra.
För stunden i alla fallVad glad jag blir att det löste sig!
Hej allihopa!
Jag vill gärna hoppa in i tråden
Jag är 23 år och bor i Göteborg och började springa i vintras och har för några veckor sedan klarat av att springa 10 km i behagligt tempo vilket var mitt mål!
Har även köpt en mountainbike och börjat cykla en del och har nu fått ganska bra koll på både pedaler och växling. Tanken är att det ska bli MTB-resa till alperna i slutet av sommaren så nu tränar jag inför det!
Ska till hösten flytta utomlands () och läsa en termin på ett universitet med mycket sportaktiviteter, så jag vill vara i tillräckligt god form för att kunna vara med och våga testa nya saker där
![]()
Har knappt kunnat gå eller springa alls senaste dagarna pga skavsårKoncentrerar mig på armhävningar istället, kan inte göra riktiga. Jag bromsar ned och sen upp på knä. Nån som har tips på andra övningar för att bli bättre på armhävningar?
Jag har ganska nyligen lärt mig göra riktiga armhävningar, från noll till >10 på tå. För det första - man blir bra på det man tränar, så om du vill bli bättre på armhävningar ska du träna på att göra armhävningarFör det andra - förutom styrka i armar och axlar behöver du även vara stark och stabil i bålen.
Att göra som du gör, dvs ner på tå och upp på knä, är jättebra! Uppvägen är svårast. Att skala ner armhävningen som någon annan skrev är också superbra. Gör armhävningar mot en upphöjning, eller gör armhävningar i uppförsbacke. Lägg in övningen ofta i dina träningspass. Gör så många "riktiga" du kan och gör resten av repetitionerna skalade, eller i värsta fall på knä om du är helt slut.
Hur lång tid tog det för dig tills du klarade några riktiga på tå? Alltså jag klarar inte en enda. Jo, jag brukar resonera så att man blir bra på det man tränar men samtidigt tycker jag att man oftast behöver komplettera träningen med något (min kropp skulle inte fixa t.ex. bara löpning). Och jag gör såna armhävningar jag klarar av varje dag. Och så gör jag jättemycket plankor, jag älskar plankor. Men att kunna trycka sig upp på tå känns helt omöjligt, samtidigt som på knä egentligen känns för lätt. Ska testa upphöjning!
Oj, det vet jag inte om jag kan svara på, det har liksom kommit smygandeKlarade inte heller en enda förut. Absolut kan man inte bara träna ensidigt, övningar som stärker armar, axlar och bål kommer naturligtvis göra det lättare att göra armhävningar
Men tekniken och hur du använder muskelgrupperna måste tränas genom att göra själva övningen. Ju fler armhävningar jag har gjort, desto mer har jag förstått att det till stor del är en övning för bålen. Det behövs en anspänning i hela kroppen för att kunna göra en bra armhävning med rak kropp, hela kroppen är aktiv.
För min del tror jag att yogan har hjälpt mig oerhört mycket. Där har jag fått jobba väldigt mycket med bålen, med höga plankor/armhävningspositionen (inte minst att vara aktiv i den positionen och bredda över ryggen) och naturligtvis är chaturanga väldigt bra även om det inte är exakt samma rörelse som armhävning.
Nu låter det som att jag tror att jag är någon form av armhävningsexpert, så är icke falletMen jag gillar armhävningar, det är verkligen en kanonövning. Låter bra med planen att köra med upphöjning, det kommer ge resultat!
![]()