Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Eller
Man sätter stenar under, samt skydd runt lågan när det är torrt och/eller blåser :)
Ja man kan ignorera alla varningar och förbud och strunta i och kolla upp och göra sin egen högst tveksamma tolkning. Oavsett vilket så bör man inte hantera eld överhuvudatget.
 
"Stor försiktighet ska iakttas även vid tillåten grillning, som vid ordnade grillplatser. Engångsgrill får användas, men den får inte placeras direkt på marken. I detta extrema läge är det dock mycket olämpligt om den används i anslutning till skog och terräng. "
Här ett citat från en kommun med totalt eldningsförbud. Jag promotar fortsatt inte grillning eller eld öht. Men det du skriver kan vara både rätt och fel beroende på kommun.
Jag vet inte om det är mina eller dina ögon det är fel på, om det råder totalt eldningsförbud så är det totalt eldningsförbud.
 
Men hon har hela tiden sagt att man ska kolla. :)
Nej, jag tittade igenom specifikt för att du är så säker, jag hittade ett eller möjligen två ställen som välvilligt skulle kunna tolkas som en hänvisning till att kolla upp. Det här är ett:

Jag har hela tiden hänvisat till rådande förbud enligt info från länsstyrelse och kommun dit ts ska. Min utbildning är helt onämnd i den här tråden.

Flertalet inlägg handlar om att hon är tvärsäker på att det inte är förbud eller argumenterar att skog och mark inte syftar på alla skog och mark utan undantar stränder, klippor mm så att hon får elda där. Jag har däremot ett flertal gånger hänvisat till att kolla upp och det har andra också. Visa gärna fler inlägg där Shudde menar att man ska kolla upp, för jag har totalt missat att det skulle vara hela tiden. Möjligen kan jag ha missat andra än det jag citerar ovan. Så jag undrar fortfarande om vi läst samma tråd.

Men eldningsförbud innefattar inte per automatik gasolkök. Det är olika i olika kommuner, här i Göteborg får man använda det om man håller sig på "brandsäkert underlag", dvs råkar man tända eld på något är det inte så bra (varken för naturen eller en själv) men det är inte brottsligt eller förbjudet att använda det så länge det görs med förnuft. Googlade lite mer och hittade samma formulering tex här https://www.dt.se/artikel/blaljus/brander/lansstyrelsen-fortydligar-eldningsforbudet

Jag tror att det är få kommuner som har strikt förbud mot gasolkök även under eldningsförbud. Om det nu var det som var motiveringen, det kan ju vara något annat som hänt med köket också :)
Vet man vad man gör och är på säker mark kan man absolut använda gasolkök. Risken är minimal.
Visa gärna en kommun som har förbud mot förnuftigt använt gasolkök ens just nu :)
Det är det inte. Det är ett fåtal län där detta tillägg gäller och inte där ts hade tänkt åka.
Ja precis som jag skrev, eldningsförbud betyder inte per automatik förbud mot gasolkök.
I de kommuner ts nämnt är det fritt fram, om man gör det med försiktighet, likaså längs med hela kusten. Dvs det finns stora möjligheter att åka på en roadtrip och laga mat på gasolkök vilket ts vill göra.
Därför att man om man "eldar" vettigt kan göra den typen av resa som TS vill göra. Jag ville mest bemöta osanningar/antaganden i den här tråden. Du kan inte starta en skogsbrand från en klippa/grus med gasolkök med vindskydd och 50-60 m till skog/mark med, det går inte. Och jag kommer aldrig (man ska ju aldrig lova 100%, men jag tror det i detta fall) hållas ansvarig för den typ av brott.

Det är bra med skrämsel för det håller förhoppningsvis idioter borta, men det är tråkigt om någon som uppenbarligen längtat efter detta ställer in sin semester pga osanningar/missuppfattningar.
Som jag skrev, ständigt uppdaterad på kusten...
Jag propagerar inte för något. Bara informerar om att det inte är förbjudet att tända gasolkök på många platser i västra götaland och att det finns andra platser i sverige där det oxå är ok enligt lag.. Jag har inte eldat emot något eldförbud någonsin.
 
Nej, jag tittade igenom specifikt för att du är så säker, jag hittade ett eller möjligen två ställen som välvilligt skulle kunna tolkas som en hänvisning till att kolla upp. Det här är ett:



Flertalet inlägg handlar om att hon är tvärsäker på att det inte är förbud eller argumenterar att skog och mark inte syftar på alla skog och mark utan undantar stränder, klippor mm så att hon får elda där. Jag har däremot ett flertal gånger hänvisat till att kolla upp och det har andra också. Visa gärna fler inlägg där Shudde menar att man ska kolla upp, för jag har totalt missat att det skulle vara hela tiden. Möjligen kan jag ha missat andra än det jag citerar ovan. Så jag undrar fortfarande om vi läst samma tråd.
Ja, du har uppenbart missat, eller så har jag skrivit dåligt, för precis som tidigare läser jag mina inlägg helt annorlunda än du tolkar dem som. Kan vara mitt fel men jag ser det fortsatt inte.
 
Nej, jag tittade igenom specifikt för att du är så säker, jag hittade ett eller möjligen två ställen som välvilligt skulle kunna tolkas som en hänvisning till att kolla upp. Det här är ett:



Flertalet inlägg handlar om att hon är tvärsäker på att det inte är förbud eller argumenterar att skog och mark inte syftar på alla skog och mark utan undantar stränder, klippor mm så att hon får elda där. Jag har däremot ett flertal gånger hänvisat till att kolla upp och det har andra också. Visa gärna fler inlägg där Shudde menar att man ska kolla upp, för jag har totalt missat att det skulle vara hela tiden. Möjligen kan jag ha missat andra än det jag citerar ovan. Så jag undrar fortfarande om vi läst samma tråd.
Och jag ska absolut inte ut och elda i det närmaste, det här handlade om ts gasolkök (med vindskydd) ;)
 
Senast ändrad:
Fast det är ju inte så, utan lokala bestämmelser gäller. Jag vill inte och kommer inte elda upp Sverige, jag ville bara ge lite nyans till trådstarten.
Vaddå är inte så? När det råder totalt eldningsförbud och de dessutom skriver att det gäller även sprit- och gaskök, all öppen låga är förbjuden så fortsätter du hävda att det är bara att elda på och att ditt omdöme är avgörande och inte vad kommunen eller länsstyrelsen gått ut med. O_o
 
Vaddå är inte så? När det råder totalt eldningsförbud och de dessutom skriver att det gäller även sprit- och gaskök, all öppen låga är förbjuden så fortsätter du hävda att det är bara att elda på och att ditt omdöme är avgörande och inte vad kommunen eller länsstyrelsen gått ut med. O_o
Till viss del kan jag ju förstå. Jag tänker att om man är placerad på en gigantisk sandstrand eller en flotte ute i vattnet, det är vindstilla osv kanske man inte behöver oroa sig egentligen. Däremot finns ju förbudet och bör följas, antagligen för att människors omdömen ofta är så himla dåliga. Hade alla tänkt "ok, det är vindstilla, jag kan tända en grill på en flotte en bit ut i vattnet/det är skyddat med berg och sand ifall det skulle komma en liten vindpust, ett stormkök i en stor metallhink /.../" hade man förmodligen inte behövt förbudet.

Men, som sagt, det är vettigt att följa förbud och rekommendationer, man vill ju inte riskera något i onödan :(
 
Jag har roat mig när jag ändå ligger sömnlös med att kolla vad jag tror är alla Sveriges länsstyrelsers hemsida och det råder strikt eldningsförbud i hela Sverige. Grillplatser, öppen låga, engångsgrillar, på campingar och badplatser etc.
Det enda man får är att grilla på sin tomt om man har rätt förutsättningar och brandsläckare. Inte engångsgrill där heller utan en brandsäker grill.
 
Jag har roat mig när jag ändå ligger sömnlös med att kolla vad jag tror är alla Sveriges länsstyrelsers hemsida och det råder strikt eldningsförbud i hela Sverige. Grillplatser, öppen låga, engångsgrillar, på campingar och badplatser etc.
Det enda man får är att grilla på sin tomt om man har rätt förutsättningar och brandsläckare. Inte engångsgrill där heller utan en brandsäker grill.
http://goteborg.se/wps/portal/press...rA2UdvNXqA-fqTtI!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Här är Göteborgs stads eldningsförbud.

Samma gäller för många av kustkommunerna. Trots formuleringen totalt eldningsförbud. Jag säger inte att man bör elda, bara att det på många håll inte är brottsligt att koka kaffe på stormkök.
 
Senast ändrad:
Vaddå är inte så? När det råder totalt eldningsförbud och de dessutom skriver att det gäller även sprit- och gaskök, all öppen låga är förbjuden så fortsätter du hävda att det är bara att elda på och att ditt omdöme är avgörande och inte vad kommunen eller länsstyrelsen gått ut med. O_o
Ja, i de fall det är formulerat så gäller detta. I många kommuner är det ej formulerat på detta vis trots totalt förbud. Mitt omdöme gäller inte och inte heller ert trots att ni är så många, utan lokala föreskrifter gäller. Och det tillåter i många fall gasolkök om de står på bra underlag och lång ifrån skog/brännbart material.
 
Ja, i de fall det är formulerat så gäller detta. I många kommuner är det ej formulerat på detta vis trots totalt förbud. Mitt omdöme gäller inte och inte heller ert trots att ni är så många, utan lokala föreskrifter gäller. Och det tillåter i många fall gasolkök om de står på bra underlag och lång ifrån skog/brännbart material.
Om det inte står totalt eldningsförbud så är det inte totalt. I din länk angående Göteborg så har är det inte totalt eldningsförbud så jag fattar inte vad du tjafsar om.
 
http://goteborg.se/wps/portal/press...rA2UdvNXqA-fqTtI!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Här är Göteborgs stads eldningsförbud.

Samma gäller för många av kustkommunerna. Trots formuleringen totalt eldningsförbud. Jag säger inte att man bör elda, bara att det på många håll inte är brottsligt att koka kaffe på stormkök.
Detta är skrivet i länken

  • Förbudet gäller alla typer av uppgörande av eld utomhus samt grillning på mark.
  • När det råder eldningsförbud är det tillåtet att grilla i särskilda grillar uppställda i trädgårdar i anslutning till bostads- och fritidshus och iordningställda grillplatser på marken (ex. murade, grävda och avskärmade).
  • Engångsgrill får användas, men den får inte placeras direkt på marken. I detta extrema läge är det dock mycket olämpligt om den används i anslutning till skog och terräng.
  • Vid övrig eldning görs det ingen skillnad på villatomten eller övriga markområden.
 
Ja, du har uppenbart missat, eller så har jag skrivit dåligt, för precis som tidigare läser jag mina inlägg helt annorlunda än du tolkar dem som. Kan vara mitt fel men jag ser det fortsatt inte.
Vad är det du inte ser? Just här illustrerade jag att du inte uppmanat folk att kolla upp med kommunen utan tvärt om påtalat att det är tillåtet att använda storkök etc upprepade gånger. Menar du att jag missat dina upprepade uppmaningar att kolla upp . Kanske du kan peka på dem?
 
Jag har roat mig när jag ändå ligger sömnlös med att kolla vad jag tror är alla Sveriges länsstyrelsers hemsida och det råder strikt eldningsförbud i hela Sverige. Grillplatser, öppen låga, engångsgrillar, på campingar och badplatser etc.
Det enda man får är att grilla på sin tomt om man har rätt förutsättningar och brandsläckare. Inte engångsgrill där heller utan en brandsäker grill.
Nja det varierar lite så så noggrant har du inte kollat, det är lite olika strikt.
 
Om ni nu ska tjafsa om eldningsförbud så buss på den här snubben;
https://www.metro.se/artikel/bonde-eldade-vilt-hade-ingen-aning-om-eldningsförbudet
Det där borde man ju inse att det är farligt och vårdslöst att göra i dagsläget, alldeles oavsett kännedom om ev. eldningsförbud. Han måste vara genuint korkad eller något.

På sätt och vis tycker jag detta är värre.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7002114
Över en vecka sedan iordningställda grillplatser, stormkök osv. blev totalförbjudna i hela länet. Och media rapporterade att anledningen var bränder som spridits från just ordnade grillplatser trots det "normala" eldningsförbudet och uppmaningar om försiktighet.
"vi ansåg att vi hade kontroll" Samhällsengagerad och offentlig person kan bara inte missa, det är valt.
(och "ved" utanför kanten på eldstaden, är det full koll?)

Garanterat 3+ på @tornblomma skala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 218
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 329
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp