Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är inte många som har riktigt bra rabatter till prestationsston/avelsmeriterade ston. Luxus CML är en men han har inte sällskap med så många andra hingstar.
Ja, jag upplever mycket god service och bemötande från den hingsthållaren , vilket också kommer göra att jag gärna vill återkomma ( om villkoren ändras till dräktighets avgift och levande föl som jag ( tror )kommer hålla mig till i framtiden .) travhäst aveln har som regel bättre villkor anser jag , det är kanske inte lika lätt att köra över gubbar med vinstintresse som snälla tjejer som vill ha ett litet föl ...?
 
Jag funderar.. Mitt sto är ju bara kollad på 16 dygn. Sen skulle jag göra den obligatoriska 90-dygns kontrollen.
Nu fanns det iof möjlighet att kolla henne på fredag ( 35-dygn då ). Ska jag göra det så jag vet om hon är fortsatt dräktig eller ska jag vänta. Tycker det är jobbigt att inte veta, samtidigt som det känns kanske onödigt att ge sig iväg..
Men skulle hon vara tom kan jag köra igång som ridhäst istället..annars står man och stampar fram till mitten/slutet oktober:confused:..

Kolla henne du så vet du!

Sen är de ju inte så att du inte kan rida henne ordentligt ändå under dessa månader. Jag har alltid ridit mina precis som vanligt fram till halva dräktigheten utan att egentligen ta hänsyn till fostret. Det sitter ju fast som det ska efter ett par veckor och är något fel så går det åt fanders ändå.
 
Känner mig bara helt superlost på det här med när kolla och erlägga avgifter mm:(..Trodde att man gjorde koll efter 90, betalade 90-dygnsavgiften och på det sen kunde försäkra?

Jag får se om jag kollar henne innan men då kanske det är bättre runt 45? Vet inte alls..Å tänk om hon är tom och har stressat runt..Fast hon är ju inte den superstressiga typen även om hon kan flamsa runt..Nojjig;)

Rida kan ju göra efter 45 dygn utan att kolla men vet jag att hon är dräktig väljer jag en annan nivå såklart, vilket jag ju hoppas hon är.
 
Känner mig bara helt superlost på det här med när kolla och erlägga avgifter mm:(..Trodde att man gjorde koll efter 90, betalade 90-dygnsavgiften och på det sen kunde försäkra?

Jag får se om jag kollar henne innan men då kanske det är bättre runt 45? Vet inte alls..Å tänk om hon är tom och har stressat runt..Fast hon är ju inte den superstressiga typen även om hon kan flamsa runt..Nojjig;)

Rida kan ju göra efter 45 dygn utan att kolla men vet jag att hon är dräktig väljer jag en annan nivå såklart, vilket jag ju hoppas hon är.
Ska du betala vid 90 dygn måste du göra kollen senast dygn 90, annars kan det ju varit så att hon ex varit dräktig dygn 90 även om hon är tom vid 95 och då måste du betala avgiften. Försäkra kan du ju göra från 40 dygn.
 
Det var nog min station som förvirrade mig lite då dom påstod att försäkringsbolaget ville ha efter 90-dygn, var någon stoägare som hade för sig det. 45 är det ju där för att kunna teckna försäkring.
Hingsthållaren vill ju ha besked innan och debitera 90-dygnsavgiften om jag fattat det rätt:confused:..

Men ska jag göra två ul? Om hon då inte är tom vid 45? Ett efter 45 och ett innan 90 då? ( Finns ju ingen anledning att kolla på fredag 35/dygn ) Eller ett som ligger mittemellan???
Ber väldigt mycket om ursäkt för mina virriga frågor:o.
Struligt nu när det är sent och stationsveterinären inte är lika tillgänglig osv.
 
Det var nog min station som förvirrade mig lite då dom påstod att försäkringsbolaget ville ha efter 90-dygn, var någon stoägare som hade för sig det. 45 är det ju där för att kunna teckna försäkring.
Hingsthållaren vill ju ha besked innan och debitera 90-dygnsavgiften om jag fattat det rätt:confused:..

Men ska jag göra två ul? Om hon då inte är tom vid 45? Ett efter 45 och ett innan 90 då? ( Finns ju ingen anledning att kolla på fredag 35/dygn ) Eller ett som ligger mittemellan???
Ber väldigt mycket om ursäkt för mina virriga frågor:o.
Struligt nu när det är sent och stationsveterinären inte är lika tillgänglig osv.
Jag hade inte kollat å 35 dygn utan istället 40 elle 45 däromkring, de olika bolagen har olika tid man kan försäkra fostret. Och sen en koll någonstans mellan 85-90 så du inte behöver betala den avgiften om hon nu inte skulle vara dräktig då.
 
Det var nog min station som förvirrade mig lite då dom påstod att försäkringsbolaget ville ha efter 90-dygn, var någon stoägare som hade för sig det. 45 är det ju där för att kunna teckna försäkring.
Hingsthållaren vill ju ha besked innan och debitera 90-dygnsavgiften om jag fattat det rätt:confused:..

Men ska jag göra två ul? Om hon då inte är tom vid 45? Ett efter 45 och ett innan 90 då? ( Finns ju ingen anledning att kolla på fredag 35/dygn ) Eller ett som ligger mittemellan???
Ber väldigt mycket om ursäkt för mina virriga frågor:o.
Struligt nu när det är sent och stationsveterinären inte är lika tillgänglig osv.
Gör du ett ultraljud vid 45 och hon är tom så behöver du inte göra ett nytt ultra vid 90 dagar men gör du ultrat hos en annan veterinär än den som sköter språng rullen så behöver du ett intyg på att hon inte var dräktig och skicka till hingsthållaren .
Skulle inte ultra vid 35 gör det från det du skall försäkra ungen 40-42 -45 dagar beroende vilket DITT försäkringsbolag tar dräktigheten från .
 
Nej det är inte många som har riktigt bra rabatter till prestationsston/avelsmeriterade ston. Luxus CML är en men han har inte sällskap med så många andra hingstar.

Vi har lämnat upp till 40% rabatt på 90-dygnsavgiften till meriterade ston. Bara att ringa och fråga :):)
Vet man att man har ett bra sto så är det frågan värt även om det inte står uttryckt några siffror på hemsidan.
 
Vi har lämnat upp till 40% rabatt på 90-dygnsavgiften till meriterade ston. Bara att ringa och fråga :):)
Vet man att man har ett bra sto så är det frågan värt även om det inte står uttryckt några siffror på hemsidan.

Ja, jag hör alltid av mig till hingsthållarna om rabatter till mina ston och det brukar jag i princip alltid få.
 
Vi har lämnat upp till 40% rabatt på 90-dygnsavgiften till meriterade ston. Bara att ringa och fråga :):)
Vet man att man har ett bra sto så är det frågan värt även om det inte står uttryckt några siffror på hemsidan.
Jag har fått upp till 75 % på mina ston hos flera , så det är jag väl medveten om . I det här fallet var det Lövsta jag nämnde angående rabatten . ( kan ju nämna att jag fick rabatt på en annan hingst som verkligen inte matchar mitt sto . ) min synpunkt var att visningsrabatten borde gälla även om man inte bor i Stockholm , eller om man e sjuk , eller har sjuka djur etc ... Såna företag gör jag inte affärer med .
 
Vi har lämnat upp till 40% rabatt på 90-dygnsavgiften till meriterade ston. Bara att ringa och fråga :):)
Vet man att man har ett bra sto så är det frågan värt även om det inte står uttryckt några siffror på hemsidan.

Men varför är man inte tydlig med rabatterna "utåt" bara en undran?

@cusan 75%???? Jisses va mkt...
 
Men varför är man inte tydlig med rabatterna "utåt" bara en undran?

@cusan 75%???? Jisses va mkt...

Håller med! Tycker att det är värdelöst att man inte går ut offentligt med sina rabatter utan att stoägarna ska behöva fråga efter dem. Fattar inte!!

Luxus har ju mkt förmånliga rabatter och det helt offentligt, var även mkt generösa och gav mitt andra sto samma rabatt när jag frågade, trots att hon inte har några svenska meriter mer än en rad klass 1 föl som inte hunnit visas mer än.
Kan inte förstå varför inte alla hingstägare skriver ut vad de har för rabatter och tillhörande kriterier för dessa rabatter.
Om de sedan dealar och ger någon ännu bättre så får de ju såklart göra det men varför i hela friden inte gå ut med "standardrabatten" på en gång. Det är ju ett ypperligt sätt att få bra ston till sin hingst, vilket ger bra reklam i form av fina fölungar.
 
Men varför är man inte tydlig med rabatterna "utåt" bara en undran?

@cusan 75%???? Jisses va mkt...

Vi har bara med att
"Rabatt lämnas till meriterade ston och som mängdrabatt"

Av den enkla anledningen att vi inte vill sätta några fasta rabatter eftersom det var svårt att sätta var gränserna ska gå för olika steg, så vi tyckte det var bättre att stoägaren ringde och berättade om stoet så man kan bedömma.
 
Vi har bara med att
"Rabatt lämnas till meriterade ston och som mängdrabatt"

Av den enkla anledningen att vi inte vill sätta några fasta rabatter eftersom det var svårt att sätta var gränserna ska gå för olika steg, så vi tyckte det var bättre att stoägaren ringde och berättade om stoet så man kan bedömma.

Ok :)
 
Idag är det 21 dagar sen sista semineringen och borde vara i brunst om hon ej är dräktig. Kollat i vulvan och där är hon blek. Vet kommer och Ul:ar den 1/9 så än håller vi tummar på att få en liten Hasard bebis nästa år :D Stoföl, fux med bläs och 4 vita är beställt då ;)
 
En i stallet har gjort ringtest på mitt sto. Ska tydligen bli en hingst så jag hoppas att det inte stämmer. Tror inte ett dugg på sånt men ändå en kul grej :)

Dygn 40 idag. Velar om jag ska kolla på 45 dygn och teckna försäkring eller inte.. Hur gör ni?
 
Idag är det 21 dagar sen sista semineringen och borde vara i brunst om hon ej är dräktig. Kollat i vulvan och där är hon blek. Vet kommer och Ul:ar den 1/9 så än håller vi tummar på att få en liten Hasard bebis nästa år :D Stoföl, fux med bläs och 4 vita är beställt då ;)

Haha en sån har jag ju också beställt! :D Men jag får ju bara bruna... :mad:

2 av mina ston har passerat 90 dygn, dräktiga med Hasard och Click and Cash. Sen inseminerade jag ett sto i mitten av juli, hon är dräktig med Diero Lux N. Sista stoet fick jag byta hingst på och hon fick bara en inseminering på sig med Carlton Hill, men tog sig. Nu håller jag alla tummar för att hon behållar detta foster...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 862
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 516
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 598
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp