Bukefalos 28 år!

Betala häst?

Ilovecoffee

Trådstartare
Konstig rubrik. Men när man köper häst och ska betala hur gör man med betalningen? Allt kontant i handen? Eller hur har du gjort?
 
Det gör man upp med säljaren, det kan göras på många olika sätt. Jag betalade min häst kontant, men hon var inte så dyr.
 
En banköverföring är ju det smidigaste. Jag fick en smärre chock när en köpare halade upp en tjock bunt femhundringar! Jag ringde banken direkt, och det var ok att sätta in eftersom jag hade kvitto/köpekontrakt på hästen.
 
Jag har betalat med banköverföring :)

Hade aldrig velat ha så mycket kontanter på mig. Hålla reda på, räkna..
 
Sist jag köpte häst, så gjorde jag en banköverföring på halva summan och betalade resten kontant vid hämtning. Allt enligt överenskommelse med säljaren.
 
Jag har bara köpt en häst, hon gick kvar på bete hos säljaren, jag betalade in på säljarens konto.

Jag har sålt två hästar. Ena gång skulle hästen hämtas med transportör och han fick åka när betalningen var på mitt konto. Den andre betalades kontant.
 
Postväxel eller att man för över via sin internetbank och visar upp ett kvitto på överföringen, det kan ju dröja ett par dagar innan pengarna syns på säljarens konto. För min del har jag nöjt mig med att sitta jämte köparen när denne är inne på sin internetbank och sen sett att betalningen är genomförd.

Kontant är ju också ett alternativ men inte så praktiskt, Postväxel är mycket säkrare och räknas också som kontanter.
 
Hästen köptes kontant men hon var inte så dyr 15'.
Annars på lite dyrare saker blir det kontant, postväxel eller överföring om köpare och säljare har samma bank.
 
Postväxel eller att man för över via sin internetbank och visar upp ett kvitto på överföringen, det kan ju dröja ett par dagar innan pengarna syns på säljarens konto. För min del har jag nöjt mig med att sitta jämte köparen när denne är inne på sin internetbank och sen sett att betalningen är genomförd.

Max en bankdag tar det för överföringar mellan (svenska) konton.

Jag föredrar överföring direkt till konto, andrahandsalternativet är postväxel (om man tex gör upp på en helg och inte har samma bank). Näver bäver att jag tar emot +100000 kontant, eller ens +10000 för den delen.
 
Vi fick hem hästen med transportör och förde över pengar några dagar senare. Låter lite konstigt när man säger det såhär, men var menad att ha han på prov 2-3 veckor men vi bestämde oss snabbt för att han skulle få stanna. Vi köpare litade på säljaren och säljaren litade på oss. :)
 
Jag betalade via banköverföring. Ponny var billig och jag var välkänd av säljaren så jag hade (tror jag) tio dagar på mig att betala.

Har också varit med en kompis som köpte häst med postväxel.
 
Jag minns inte :o men jag kan tänka mig nästan allt på postväxel och resten sedlar. Det var före internets tid
 
Första hästen så skrev vi på kontrakten på banken, så var det bara att fixa med betalningen samtidigt. Smidigt. Dock så skulle hästen stå kvar i samma stall vilket kanske förenklade det hela en aning.
 
Nuvarande hästen betalade jag kontant vid hämtning.

Senaste hästen jag sålde satte köparen över pengar till mitt konto vid hämtning.
Hästen jag sålde innan dess så fick jag betalt kontant när jag lämnade hästen hos köparen enligt överenskommelse.
 
Köpte två hästar häromveckan. Jag skulle föra över pengarna till deras konto men just då tyckte säljaren vi kunde göra upp det vid ett senare tillfälle. Så jag körde därifrån utan att betala men hade ägarbevis mm. Betalade efter 2 dagar när jag fått alla uppgifter som behövdes.
 
Jag har betalat med postväxel eller banköverföring.
På den tiden föräldrarna betalade så vet jag inte riktigt hur de gjorde men jag antar att det var postväxel eller kontanter då.
 
Senaste jag köpte betalade jag via banköverföring. Efter att besiktningen var gjord satte vi oss ner och fikade och jag hade laptopen med och förde över pengarna. De kunde se på en gång att överföringen var gjord. Dessutom hade vi samma bank så pengarna fanns på deras konto några timmar senare.
 
Jag fick min häst till ett väldigt bra kompispris (25000:-)då jag vart medryttare i två år innan köp, vi betalade kontant.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 312
Senast: mumin
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 025
Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 412
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp