Bukefalos 28 år!

Betala häst?

Swish med föranmälan. Då spelar det ingen roll vilken bank du eller säljare/köparen har. Maxbelopp på 150 000:- med föranmälan, annars
10 000:-
Vääääldigt smidigt. Pling i telefon på några sekunder.Dyrare häst än 150 000:- har jag aldrig köpt/sålt
 
Min första ponny betalades kontant, han var inte så dyr och det här var på det tidiga 2000-talet, så där var det inga konstigheter. Ponny nummer två köptes betydligt senare, hon var inte heller jättedyr eftersom hon köptes redan som åring och då inte hade gjort någonting i sitt liv innan dess, men hon var tillräckligt dyr för att man inte skulle få sätta in alla de pengarna på en gång på banken. Vi förde över pengarna till säljarens konto (kände säljaren rätt väl).
 
Jag har betalat alla mina med banköverföring. Min första häst köpte jag av min ridlärare och hade även hästen uppstallad där ett tag efter köpet, så där var det liksom ingen risk att jag skulle blåsa säljaren ;). Min shettis köpte jag av en för mig okänd människa, åkte själv och hämtade henne och betalade dagen efter. Jag måste ha sett pålitlig ut :D Och min tredje häst besiktigade jag tillsammans med säljaren på klinik, när hon gått igenom ua åkte vi tillsammans till mitt stall, tog en fika, skrev kontrakt och gjorde överföringen.
 
Postväxel eller internetöverföring känns säkrast när det handlar om större belopp. Det är vad vi brukar använda. Visst en ponny för 8000 hade jag nog även kunnat betala kontant.
 
Swish med föranmälan. Då spelar det ingen roll vilken bank du eller säljare/köparen har. Maxbelopp på 150 000:- med föranmälan, annars
10 000:-
Vääääldigt smidigt. Pling i telefon på några sekunder.Dyrare häst än 150 000:- har jag aldrig köpt/sålt
Beror på bank, den jag har väljer man 3000 eller 15000 under 7 dagar med möjlighet att skicka upp till 150000 om mottagaren ligger med på motagarlistan på internet banken.
 
När jag köpte nuvarande hästen träffades jag och säljaren på kliniken för besiktning, skrev kontrakt, jag ringde och fixade med försäkring innan lastning, och sedan åkte vi gemensamt till banken. De två tidigare hästarna har jag haft på prov, så då har jag satt över pengar på säljarens konto när på överenskommet datum.
 
Första hästen betalades kontant, har jag för mig (en mindre summa: 7k). Nuvarande betalade jag via banköverföring - kände säljaren sedan tidigare och förde över pengarna några dagar (kan ta ett par bankdagar, om man har olika banker, enligt min erfarenhet och bankens info) innan så att de säkert skulle vara på plats på hämtningsdagen.
 
Banköverföring + foto på att den var gjord innan hästen lastades gjorde jag senast jag köpte. Den jag sålde betalade köparen in ett par dagar innan jag levererade.

Tidigare hästar har jag betalt/fått betalt för via postväxel eller check (!) på den tiden det begav sig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 312
Senast: mumin
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 025
Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 412
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp