Bettlösa alternativ på tävling (Utbruten från Förslag om TR-ändringar)

Jag tycker det känns fullt rimligt att man väljer bettlösa som har lite samma placering på tyglarna. För att man ska påverka huvudet i samma vinklar sas. Och då också samma vinklar och ev pivoteringspunkter som de bett som tillåts.
Det måste bli lite liknande förutsättningar.

Skulle jag behöva rida bettlöst vill jag ju hellre ha en rejäl kapson med brett och platt nosjärn. Det får man inte tävla på trots att de är framtagna för just dressyr. Men här inser ju jag att det blir för annorlunda inverkan.

Det finns väl en uppsjö sidepulls som inte är sladdriga i lädret över nosryggen. Är det så att man måste ha styvare/hårdare sidepull känns det ju som man kanske borde ta tag i träning före tävling. Känns ju som motsvarigheten till de som tror man måste betsla upp för att ”hästen måste ha stång/etc” när det bara är en utbildningsbrist.
Bosalen är i sånt fall mycket närmare tränsbettets signalsystem än vad sidepullen är, men det "ser" ju förstås mer lika ut då tyglarna sitter på sidorna i ett sidepull (som det ju också gör på ett bettlöst träns).

Bosalen verkar inte med tryck, utan med signal, precis som även ett tränsbett fungerar om det används så. Pivot-punkten du tar upp är just den funktion som bosalen har och som gör den till ett så finurligt fantastiskt och samtidigt enkelt verktyg att skola en häst med och förbereda den för stången där pivotpunkten verkligen behöver överensstämma sen.

Jag skolade inte in min häst på bosal för att tävla dressyr, men pga skada måste min häst "pensioneras" från det arbete han var utbildad till och därför omskolas och då valde jag tränsbett inte sidepull, trots att det var tillåtet med bettlöst i den gren jag främst satsar på (WE). Av just den anledningen att likheten mellan bosal och tränsbett är mycket större än ett sidepull.

Tillägger här nu för säkerhets skull att jag då även tävlar vanlig dressyr för att få in rutin på just dressyrdelen i WE.


Angående styvheten i materialet så är det ju bara att fundera på varför bettet är av metall och inte läder i tävlingsdressyr då, om det bara handlar om "dålig förberedelse" om man behöver "skarpare" verktyg, om nu styvheten skulle handla om just det menar jag.

Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus brukar det ju sägas :D
 
Varför finns det miljoner ursäkter och förklaringar varför just inte det och det bettlösa kommer fungera? Ska man ta hänsyn till alla femtioelva varianter som folk bara kan rida med för annars fungerar det inte? Suck it up liksom! Eller stanna hemma!

En välskolad häst ska fungera med det mesta! Bett, bettlöst, nosgrimma eller utan nosgrimma. Det handlar för sjutton mest om lätta dressyr klasser, hur jävla svårt kan det vara?
Då kan man ju fundera över varför man inte får tävla med det på samma villkor då?

Ursäkterna verkar för övrigt mest komma från annat håll, samtidigt som man har fasligt med sjå över vad bettlösa ryttare har för "krav". Dessutom har dressyrryttarna själva en faslig massa krav med hundratals olika typer av bett och huvudlag och nosgrimmor som är (har blivit) godkända.

Kanske är det så att det är kunskapen överlag som måste öka och med tiden inser man att man måste förändras.
 
Hur ska accepterande av bettet bedömas om inte alla i klassen har bett?
Det här var din fråga. Kan inte tolka det som något annat än att du hänvisar till just acceptansen av bettet.

Acceptansen av bettet som då verkligen inte kan bedömas när nosgrimmor (kan) hindra just den bedömningen.
 
Då kan man ju fundera över varför man inte får tävla med det på samma villkor då?

Ursäkterna verkar för övrigt mest komma från annat håll, samtidigt som man har fasligt med sjå över vad bettlösa ryttare har för "krav". Dessutom har dressyrryttarna själva en faslig massa krav med hundratals olika typer av bett och huvudlag och nosgrimmor som är (har blivit) godkända.

Kanske är det så att det är kunskapen överlag som måste öka och med tiden inser man att man måste förändras.


Du får gärna lista upp alla 100 tals bett och nosgrimmor som är godkända för dressyr. Såvitt jag vet är det bara oledat och ledat tränsbett som är godkänt plus Kandar i MSVB. För Kandar är det EN nosgrimmevariant som är godkänd och på träns nosgrimmor som man knäpper över och/eller under bettet.
 
Det blir ju helt annat tryck runt nosen om den är stabil. En sladdrig ger tryck överallt, hur man än "drar" i tygeln. Medans om man har en hård mitt så blir det väldigt olika tryck beroende på hur man använder tygeln. Det behöver absolut inte vara hårt mot hästen, eller snarare, jag har aldrig något hårt mot hästen. Jag har 2 nosludd runt den hårda remmen, eftersom det inte är hårdheten eller skärpan jag vill åt. Det är tydligheten. Det blir större skillnad på hjälperna om verktyget är stabilt.

Jag har ridit på sladdrigare verktyg och då vill hästen inte ha kontakt, vilket ju försvårar mkt!

Jag svarar att det finns flera sidepull med läder-nosdel som INTE är sladdriga.
Och du börjar föreläsa för mig de som är det.
Hur tänkte du då?
 
Det här var din fråga. Kan inte tolka det som något annat än att du hänvisar till just acceptansen av bettet.

Acceptansen av bettet som då verkligen inte kan bedömas när nosgrimmor (kan) hindra just den bedömningen.

Det här börjar kännas meningslöst, men du kan på riktigt inte se skillnad på den frågan och det du sen påstår att jag skrivit? Känns som en himla tråkig grej från din sida att jag ställer en fråga och sen sitter du och hittar på åsikter jag inte har. Varför inte bara svara på frågan och utveckla dina tankegångar som jag ju uppenbarligen var intresserad av, annars hade jag ju inte ställt frågan?
 
Det blir ju helt annat tryck runt nosen om den är stabil. En sladdrig ger tryck överallt, hur man än "drar" i tygeln. Medans om man har en hård mitt så blir det väldigt olika tryck beroende på hur man använder tygeln. Det behöver absolut inte vara hårt mot hästen, eller snarare, jag har aldrig något hårt mot hästen. Jag har 2 nosludd runt den hårda remmen, eftersom det inte är hårdheten eller skärpan jag vill åt. Det är tydligheten. Det blir större skillnad på hjälperna om verktyget är stabilt.

Jag har ridit på sladdrigare verktyg och då vill hästen inte ha kontakt, vilket ju försvårar mkt!
Finns ju en hel del sidepull som inte är i sladdrigt läder, själv föredrar jag dom som inte är bland dom stabilaste utan lite mer mjuka i lädret.
 
Du får gärna lista upp alla 100 tals bett och nosgrimmor som är godkända för dressyr. Såvitt jag vet är det bara oledat och ledat tränsbett som är godkänt plus Kandar i MSVB. För Kandar är det EN nosgrimmevariant som är godkänd och på träns nosgrimmor som man knäpper över och/eller under bettet.
Sorry, det var bara 32 olika varianter, men sen får man ju lov att tillägga alla skriftliga regler om material och annat som är tillåtet och inte tillåtet.

http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_74041/cf_559/TRII2019_BilagaBett.PDF

Antar att alla dessa varianter tillkommit just för att dressyrryttare "tryckt på" om att regelverket behöver anpassas och utvecklas. Varför skulle inte bettlösa dressyrryttare ha samma behov?
 
Det här börjar kännas meningslöst, men du kan på riktigt inte se skillnad på den frågan och det du sen påstår att jag skrivit? Känns som en himla tråkig grej från din sida att jag ställer en fråga och sen sitter du och hittar på åsikter jag inte har. Varför inte bara svara på frågan och utveckla dina tankegångar som jag ju uppenbarligen var intresserad av, annars hade jag ju inte ställt frågan?
Vilken åsikt har jag hittat på att du har? Mitt svar till dig var just detta med nosgrimman. Du motsade då att det skulle vara så, jag hänvisade då bara till det faktum att nosgrimman skapat stora problem på just den punkten. Är det att hitta på åsikter åt dig? Nej, det är just ett svar på din fråga....

Om du inte förstår svaret så får du utveckla din fråga.
 
Sorry, det var bara 32 olika varianter, men sen får man ju lov att tillägga alla skriftliga regler om material och annat som är tillåtet och inte tillåtet.

http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_74041/cf_559/TRII2019_BilagaBett.PDF

Antar att alla dessa varianter tillkommit just för att dressyrryttare "tryckt på" om att regelverket behöver anpassas och utvecklas. Varför skulle inte bettlösa dressyrryttare ha samma behov?

Men det är ju fortfarande tränsbett dvs samma funktion på betten bara olika design? Du säger ju att tex bosal inte ens går att jämföra med de bettlösa varianter som är godkända angående inverkan.
 
Vilken åsikt har jag hittat på att du har? Mitt svar till dig var just detta med nosgrimman. Du motsade då att det skulle vara så, jag hänvisade då bara till det faktum att nosgrimman skapat stora problem på just den punkten. Är det att hitta på åsikter åt dig? Nej, det är just ett svar på din fråga....

Om du inte förstår svaret så får du utveckla din fråga.

Du skrev till exempel att jag motsatte mig bettlösa alternativ inkorporerat i de vanliga klasserna vilket inte överensstämmer med sanningen.

Om ditt svar är att bedömningen redan nu är omöjlig pga nosgrimman trots att jag vet att domare kan göra den bedömningen så känns det lönlöst att fortsätta.
 
Men det är ju fortfarande tränsbett dvs samma funktion på betten bara olika design? Du säger ju att tex bosal inte ens går att jämföra med de bettlösa varianter som är godkända angående inverkan.
Är det verkligen samma funktion? Lösa ringar - fasta ringar (D-bett/eggbett)? Tvådelat/tredelat/raka? Varför olika om ändå har samma funktion? Nej det enda som är "samma" är att dom sitter inuti hästens mun.

Samtidigt säger jag att bosalen, med avseende på just funktionen, är närmare tränsbettet än sidepullen, främst D-bett/eggbett och det som kallas för "hanging cheek" på bilderna, och då främst med avseende på just "pivoteringen", dvs inverkan vertikalt.

Sidepullen tex, (och det hör man ju på namnet) inverkar främst i sidled, inte vertikalt.
 
Det här börjar kännas meningslöst, men du kan på riktigt inte se skillnad på den frågan och det du sen påstår att jag skrivit? Känns som en himla tråkig grej från din sida att jag ställer en fråga och sen sitter du och hittar på åsikter jag inte har. Varför inte bara svara på frågan och utveckla dina tankegångar som jag ju uppenbarligen var intresserad av, annars hade jag ju inte ställt frågan?
Nej så skrev jag faktiskt inte, jag skrev att argumentet du tog upp i din fråga motsätter sig det. Sen kan man ju undra varför du tog upp det argumentet om det inte är ett argument du själv anser vara skäl till att bettlöst inte är tillåtet i ordinarie klasserna. Jag kanske utgick ifrån det eftersom du tog upp det. Men jag har inte påstått (uttalat) att just du har den ståndpunkten, bara påvisat att argumentet i sig inte håller.
 
Nej så skrev jag faktiskt inte, jag skrev att argumentet du tog upp i din fråga motsätter sig det. Sen kan man ju undra varför du tog upp det argumentet om det inte är ett argument du själv anser vara skäl till att bettlöst inte är tillåtet i ordinarie klasserna. Jag kanske utgick ifrån det eftersom du tog upp det. Men jag har inte påstått (uttalat) att just du har den ståndpunkten, bara påvisat att argumentet i sig inte håller.

Jag tog upp det eftersom jag var nyfiken på just det, dina tankar kring det. Nyfikenheten numera dödad dock.
 
Är det verkligen samma funktion? Lösa ringar - fasta ringar (D-bett/eggbett)? Tvådelat/tredelat/raka? Varför olika om ändå har samma funktion? Nej det enda som är "samma" är att dom sitter inuti hästens mun

Alla dessa går under benämningen tränsbett. Sedan vad man väljer handlar mer om vad hästen trivs med och inte att de är helt olika vad det gäller inverkan. Då hade dom inte varit godkända.
 
Jag tycker mig ha läst att hästen har fler känselceller på nosryggen än i munnen? Någon som känner igen det?
Vi har ju t ex fler känselceller i händerna än i munnen, viss känsel i munnen behövs för att inte äta något som skadar en men det är långt från kroppsnära känsligaste område på oss och jag undrar hur det är på häst?

(Hästens sida, där vi har skänkeln, har om jag minns rätt fler känselceller, som reagerar på tryck, än våra händer :) med förbehåll om jag minns rätt, läste kursen ifjol men ibland glömmer en fort 😅)
 
Alla dessa går under benämningen tränsbett. Sedan vad man väljer handlar mer om vad hästen trivs med och inte att de är helt olika vad det gäller inverkan. Då hade dom inte varit godkända.
I sånt fall är kunskapen om dessa betts olika inverkan skrämmande lågt. Tex så inverkar ju ett tvådelat inte på samma sätt som ett tredelat. Det känner väl förbundet till kan man hoppas.

Huruvida hästen trivs eller inte har ju just med denna skillnad på inverkan att göra.
 
Jag tycker mig ha läst att hästen har fler känselceller på nosryggen än i munnen? Någon som känner igen det?
Vi har ju t ex fler känselceller i händerna än i munnen, viss känsel i munnen behövs för att inte äta något som skadar en men det är långt från kroppsnära känsligaste område på oss och jag undrar hur det är på häst?

(Hästens sida, där vi har skänkeln, har om jag minns rätt fler känselceller, som reagerar på tryck, än våra händer :) med förbehåll om jag minns rätt, läste kursen ifjol men ibland glömmer en fort 😅)
Det finns väldigt mycket skrönor om detta också. Men om man tänker rent logiskt (vilket brukar fungera bäst), så har hästen såklart god känsel på alla kroppsdelar, men slemhinnor och mjukdelar som inte är skyddade av läderhud och päls torde vara mest känsligt för inverkan av "hårda" material enligt min enkla logiska tankebana.;)
 
Jag svarar att det finns flera sidepull med läder-nosdel som INTE är sladdriga.
Och du börjar föreläsa för mig de som är det.
Hur tänkte du då?
Jag har aldrig sett någon som inte är sladdrig. Och så är det möjligt att jag läste lite fort. Tentapluggar samtidigt och hjärnan liknar mer potatismos än en hjärna snart.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 775
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 781
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp