Bilder på ens barn på facebook

Sv: Bilder på ens barn på facebook

Amningsbilder där brösten syns bryr jag mig inte om för fem öre, tycker inte att nakna bröst (eller snippor och snoppar för den delen) är speciellt osmakligt ens på Facebook. ;)

Däremot bilder på barn som slagit sig, gråter, är arga eller på något annat sätt visar missnöje blir jag illa berörd av, speciellt när det görs för att det är "sött" eller som något vi ska skratta åt. För mig känns det som en kränkning (ja, ständigt detta ordet... :p ) av deras rättigheter, de har rätt till sina ilskna känslor och det är inget vi ska skratta åt, tycker jag.

Själv skulle jag inte lägga ut amningsbilder på fejjan, men ett par-tre bilder på en eventuell framtida unge kommer garanterat dyka upp. Allt i moderation!
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag skulle aldrig lägga ut en bild som jag tänker mig att någon kunde använda I ett otrevligt syfte, eller dela med andra i såna syften. Det hemska är väl att väldigt många bilder kan användas på fel sätt.......

På samma sätt tycker jag det är obehagligt att så många unga tjejjer lägger ut väldigt utmanande foton på sig själva på fb, Instagram och i sina bloggar. Foton som nog känns häftiga och coola idag men som kan ses med andra ögon av andra under evig tid. Lite OT, förlåt, men det är en tanke jag ofta tänker när jag kikar in i bloggar mm skrivna av unga tjejjer som nog inte ser så långt eller inser vad de gör.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag har under 100 vänner på FB, och har inga problem att lägga ut bilder som jag tycker är kul. Däremot lägger jag inte ut bilder på andra utan deras medgivande, vilket ju blir svår med minderåriga.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Lägger ut bilder på mitt syskonbarn. Aldrig utan kläder eller om hon inte är glad. Andras barn lägger jag aldrig ut utan att fråga föräldrar. Kompisar är lite olika. Vissa vet jag att det är ok med. Andra är känsligare och då ber jag om ett ok.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Att lägga upp en bild på nätet är samma sak som att ge bort bilden. Vem som helst kan använda bilden till vad som helst. Det är inte bara "de närmaste vännerna" som får gotta sig åt det man lägger upp. I alla fall inte det man publicerar på FB.
Vi får väl se hur medvetna nästa generation kommer vara om sitt "privatliv" på nätet...

Vi ska heller inte lägga över beslutet att publicera en bild på barnen själva. Ett barn som omöjligt kan se konsekvensen av något som många vuxna inte ens har förmågan att analysera eventuell utkomst av.

/V
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Fast det som drog igång amningsupproret var ju kanske inte att andra inte tyckte att det var okej med amningsbilder, utan för att facebook blockerade den användare som hade lagt upp en amningsbild, men andra bilder med nakna "porriga" bilder inte var något problem enligt facebook själva och då anser jag att det är något som är fel. Tycker man det är okej med en naken kvinna så måste även amningsbilder vara okej.
Ja, det kan jag hålla med om. Enligt facebooks policy så borde väl allt naket förbjudas. Har ett par kompisar som är med i grupper som handlar om tex stora bröst/rumpor osv och där är det ju hur mycket som helst som är i stort sett naket, märkligt att det får vara kvar!
Och dom behöver ju inte blockera en användare pga en bild, däremot om personen fortsätter att bryta mot reglerna.

För mig känns det som en kränkning (ja, ständigt detta ordet... :p ) av deras rättigheter, de har rätt till sina ilskna känslor och det är inget vi ska skratta åt, tycker jag.
Håller med, det är så jag tänker kring det också.

På samma sätt tycker jag det är obehagligt att så många unga tjejjer lägger ut väldigt utmanande foton på sig själva på fb, Instagram och i sina bloggar. Foton som nog känns häftiga och coola idag men som kan ses med andra ögon av andra under evig tid. Lite OT, förlåt, men det är en tanke jag ofta tänker när jag kikar in i bloggar mm skrivna av unga tjejjer som nog inte ser så långt eller inser vad de gör.
Ja verkligen. Jag tror inte dom förstår/tänker på att bilderna alltid finns på internet sedan och kan kopplas ihop med dom.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Så var går er gräns? Dels för vad ni själva lägger ut och vad ni kanske tänker om vad andra lägger ut.
När det gäller barnbilder så har jag väldigt litet synpunkter på vad mina vänner lägger upp. Jag lämnar de övervägandena helt till dem själva; är det något jag till äventyrs skulle tycka vara stötande - även om jag inte just nu kommer på vad det ens hypotetiskt skulle kunna vara - så vet jag ju hur man scrollar. ;)
När våra barn var riktigt små fanns knappt fb, och nu när de är mer eller mindre vuxna lägger jag inte upp eller taggar dem på andra sätt än jag gör med andra vänner. Hyfsat respektfullt alltså.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Vad tycker ni är okej/inte okej att lägga ut bild på när det gäller ens egna barn?

Varför?

Egentligen är det väl fritt upp till var och en...

Men personligen tycker jag det kan bli lite väl mycket när vissa bekanta lägger upp i princip hela fotoalbumet på sina barn på fb.
Jag har mer än en gång funderat över vad barnet kommer tycka senare när det är vuxen om bilderna som lagts ut...


Vi är inte helt restriktiva med bilder på vårt barn, vi har nog under hennes snart tvååriga liv lagt ut sammanlagt fyra eller fem bilder på fb. Enbart glada, trevliga bilder.

Hästarna däremot... :D
Jag har fler hästvänner än barnvänner, tror faktiskt de flesta av mina vänner är mer intresserade av att få höra uppdateringar om hästarna än om barn.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Öhh, jo, det är mina vänner och bara de som kan se bilderna jag lägger upp på FB.

I den bästa av världar är det så.
Men varje vän som kan se din bild kan också spara en egen kopia av bilden, och sprida den vidare hur som helst.
Varje dator som visar din bild cachar den sannolikt, och ett virus kan sedan sprida den vidare.

Och mest intressant av allt; du äger inte bilden. Det gör Facebook - och de kan använda din bild helt fritt och utan att betala royalty i vilket som helst syfte:

§2.1
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."
https://www.facebook.com/legal/terms
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Det är jätteroligt att alla som förfasar sig över detta inte tänkt en tanke på hur mycket av annat material kan spridas vidare. Sånt man inte är så intresserad av att ha "på bygden".

Jag skulle ALDRIG dela med mig av känsligt material på nätet. A L D R I G. Varför? För det är inte säkert. Men att bevaka mina hobbybilder som det vore rikets nationalhemligheter känns bara så fruktansvärt tramsigt. Vem stjäl mina festbilder när vi tre står runt grillen? Svar: ingen. Vem lider av att/om den kommer ut? Sannolikt ingen.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

FB bygger upp världens största bildbank. Den är enorm. De äger bilderna och de har därmed rätten att sälja dem vidare. Att lägga upp en bildbank utan FB där folk frivilligt publicerar (och avsäger sig rätten till) bilderna skulle i en liknande mängd vara oerhört kostsamt. Bilder är värdefullt. Det är dessutom inte bara bilder det handlar om utan du kan få ut inormation om människors mönster och beteenden (vilket iofs är intressant). Allt ditt metadata sparas och används på olika sätt.

Att lägga upp saker på en amerikansk(ägd) server eller skaffa en amerikansk e-postadress är samma sak att tillåta vem som helst att ha full tillgång. T.ex. NSA har öppna dörrar till FB.

Saken är den att även om du tror att din bild bara visas för dina vänner så gör den inte det. Andra kan se den också, grannen också. Den största problemet är nog inte om din bild skulle hamna i en tysk annonsreklam, det som är värre är när de "på bygden" får tag i bilderna och t.ex. använder dem för att mobba ett barn.

/V
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

kl

Har gjort en egen gruppsida för dottern där vi lägger upp bilder och statusuppdateringar om henne, och där har vi lagt till släktingar och vänner som känner oss och dottern.
Ibland lägger vi upp ngn bild för alla vänner att se.
Men bara glada eller neutrala bilder, aldrig naket eller när hon är arg eller ledsen eller så.

Har även instagram där jag lägger upp bilder på henne för vänner att se. Samma sak där.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Men alltså, tillbaka till verkligheten lite grann känner jag. Det ÄR kanske så som du skriver, vad vet jag. Men vem bryr sig om en bild på en unge som gungar, borstar en häst, hoppar i en vattenpöl, bakar kakor, går luciatåg osv? Även om man kan spara ner bilden och ett virus kan sprida den vidare så är intresset inte speciellt stort.

Mobbning via nätet är stort men hur ofta händer det med scenariot att bilden laddades ner och spreds med virus och hamnade hos mobbaren som sedan mobbar barnet?

JA, det finns pedofiler och folk som tycker som småpojkar och småflickor, men de knycker nog hellre tillgängliga bilder på nätet- väntar alltså inte på att någon ska spara ner bilden och sedan råka sprida den vidare via ett virus och just hamna hos honom/henne.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

*kl*

Finner det rätt märkligt att man vill sälja sina barn (eller för den delen sälja sig själv). Vilket man gör om man existerar på FB och all den info som läggs ut om en själv, även om du bara lägger ut "blaj".

För som Verdandi och Jeffery säger, FB äger bilderna och allt du lägger ut.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

*kl*

Finner det rätt märkligt att man vill sälja sina barn (eller för den delen sälja sig själv). Vilket man gör om man existerar på FB och all den info som läggs ut om en själv, även om du bara lägger ut "blaj".

För som Verdandi och Jeffery säger, FB äger bilderna och allt du lägger ut.

Man kanske får bra betalt för ungarna?
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

OM någon snor bilden och lägger ut den i något sammanhang, ser grannen det. Men när du bara postar den på din vägg, och ställer in det på Mina vänner, inte tusan ser vem som helst på FB bilden.

Visst kan det missbrukas, och visst kan FB sälja min oerhört värdefulla bild på vår grill/katten/whatever men jag lägger inte ut det jag känner är så bra/unikt att jag avlider om det kommer ut på marknaden. Jag lever inte i den generationen.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

kl

Jag har aldrig lagt ut en bild på mina barn, mina barn är det finaste jag har och att dela deras förehavanden med kreti och pleti och ev någon som i framtiden inte vill dem väl är för mig helt främmande.

De har INTE valt att ha Facebook...

Blir ofta väldigt irriterad på vänner och släktingar som lägger ut bilder på sina barn när de är i "dålig dager" rent av en fulare version av sig själva. Hur blir det i framtiden när XX är mobbad och mamma är fb vän med mobbarens mamma??? Då är alla era bilder plötsligt i händerna på mobbaren och hur tror ni det känns för barnet då?

Tänk lite längre än näsan räcker!!! :banghead::banghead::banghead:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 727
Senast: Rie
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 047
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
21 583
Senast: iiantazie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 671
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp