Bilder på ens barn på facebook

Sv: Bilder på ens barn på facebook

Alla bilder som finns postade här på buke kan laddas ner och spridas på nätet av vem som helst, så varför postas det så många bilder på barn, halvnakna väntabarnkroppar etc etc etc. här inne måntro? O_o Här kan verkligen ALLA se bilderna eftersom buketrådarna på intet vis är sebart för enbart medlemmarna.

Den här bland annat är ju rena "guldgruvan".. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1114526

Där fick ni verkligen något att förfasas över..

Postar ibland bilder på mina tämligen stora och facebookande barn och mitt söta lilla barnbarn och dessa kan enbart mina närmaste vänner se, så inget kreti och pleti-ögon på något jag lägger upp öht och jag tvivlar starkt på att de statusar eller bilder på nån hund/blomma what ever som jag postat är så intressanta för facebook eller huvva NASA :nailbiting: att använda om de nu skulle vilja göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag lägger ut ganska lite, mest för släktens skull nu för tiden, att de ska kunna följa vad som händer, viktiga saker som första stegen osv.

I början la jag ut på tok för mycket, men har lugnat ner mig nu. men det var ju så speciellt med det första barnet ^^

men så har jag så få fb vänner, inga 500 vänner här inte ;)
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Lägger varken upp bilder på mig själv eller på barnen.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Kl


Nu frågade jag sambon som snabbt sade: vi har bara ett liv, dela med dig du.
Jag lägger inte upp något hemligt, eller något jag inte står för. Ser därmed inte riktigt problemet för mig personligen.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Bryr mig inte hur andra gör, alltså jag stör mig inte på bilder. Men jag förvånas ibland över hur folk sprider bilder på sina barn. Hade jag haft barn hade jag aldrig lagt upp någon bild på internet, någonstans.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Ammande i sig är inte osmakligt och jag bryr mig inte över en bild där någon har amningströja på sig (eller vad man nu har) där man knappt ser någonting.

Men jag vill inte se massa bröst på min vägg, och jag förstår inte varför man lägger upp såna bilder. Likaså vill jag inte se privata delar på män heller.
Sedan anser jag att det är lite respektlöst mot barnen att lägga ut såna bilder.
Hade min mamma gjort det när jag var liten hade jag inte varit så glad i det.

En man med bar överkropp är inte okej heller då?
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

En man med bar överkropp är inte okej heller då?

Fast nu lever vi ju i en kultur där bröst är något personligt och mer privat, så det går inte att jämföra. I andra kulturer går även kvinnor barbröstade och brösten är neutrala, där hade du kunnat jämföra.

Och jag behåller gärna mina bröst som privata delar som bara min partner får se.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Vad tycker ni är okej/inte okej att lägga ut bild på när det gäller ens egna barn?

Varför?

Jag har vänner som bombar sina sidor med bilder på sina barn.
En lägger hela tiden ut bilder på när hon ammar och brösten syns. Det är till exempel något jag aldrig skulle lägga ut, tycker det är osmakligt och för privat.
Vissa lägger ut bilder på när barnen gråter, kräks, är sjuka, har ramlat osv.
Och vissa bara bilder på glada barn som leker och borstar hästar.

Så var går er gräns? Dels för vad ni själva lägger ut och vad ni kanske tänker om vad andra lägger ut.

Ni gör så för att ni vill bli sedda, ni har ett bekräftelsebehov, ni vill visa upp hur bra ni är/skryta om barnet och ni är i behov av BARA positiva kommentarer
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

kl

Tycker ni det är någon skillnad på bild i tidningen och bild på facebook?

De flesta brukar väl skicka in en bild till tidningen på sitt nyfödda barn :)
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

I den bästa av världar är det så.
Men varje vän som kan se din bild kan också spara en egen kopia av bilden, och sprida den vidare hur som helst.
Varje dator som visar din bild cachar den sannolikt, och ett virus kan sedan sprida den vidare.

Och mest intressant av allt; du äger inte bilden. Det gör Facebook - och de kan använda din bild helt fritt och utan att betala royalty i vilket som helst syfte:

§2.1
"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."
https://www.facebook.com/legal/terms

Det börjar bli en vana att förtydliga den här texten för folk nu känner jag... ;) Man förlorar inte rättigheter till någon bild man lägger upp på Facebook. Som det står, man ger behörighet i enlighet med sina sekretessinställningar, alltså, väljer jag att bara visa mina bilder för mina vänner så är det vad som gäller. Man beviljar dem en icke-exklusiv licens, vilket innebär att du fortfarande kan sälja vidare dina bilder till vem du vill, hur du vill, och du äger fortfarande rätten till dem själv (inte ens vid en exklusiv licens förlorar du äganderätten till dina bilder, du får bara inte sälja dem vidare till andra) och Facebooks licens upphör att gälla så fort du tar bort bilden eller ditt konto (så länge det inte delats vidare och de som delat inte tagit bort det).

Det handlar inte på nåt sätt om att bygga upp en bildbank, att sälja vidare bilder eller att ta ifrån folk äganderätten till sitt material. Men den texten är nödvändig för att delningsfunktionen ska vara möjlig och rädda Facebook från folk som vill hitta kryphål för att kunna stämma dem för löjliga saker. Självklart måste ett sånt stort företag täcka alla möjliga hål som kan finnas för att det ska fungera. Det är inget ovanligt att hitta liknande texter på forum heller, för att ingen ska tvingas bli ansvarig för att plocka bort allt en medlem skrivit eller lagt ut för att den en dag kommer på att den inte vill vara medlem längre och ångrar sånt den skrivit.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

kl

Tycker ni det är någon skillnad på bild i tidningen och bild på facebook?

De flesta brukar väl skicka in en bild till tidningen på sitt nyfödda barn :)
Just det EN bild. Men så många är det inte som gör det för dom vet att där får man ingen bekräftelse och inga kommentarer mer än dom närmast sörjande som visste om att bilden fanns i tidningen
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Men det är ju dina bröst det om din man vill behålla sitt bröst som något som bara du får se så är väll det ok också.

Jag skulle tycka att det var ganska skönt om kvinnokroppen blev lite mer avsexualiserad.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

En facebookvän fick ett gäng bilder anmälda av någon (amningsbilder där hela brösten syns) och drog igång något uppror så hennes vänner bombar hennes sida med amningsbilder nu, där allt syns. Det var tydligen väldigt viktigt för dom. :meh:

Jag menar inte att vara fördomsfull men alla dessa kvinnor är väldigt unga, outbildade mammor. Läste någon artikel i ämnet om att det är vanligare i vissa grupper, men det är möjligt att det inte stämmer.

Ingen av mina andra facebookvänner skulle lägga upp en sådan bild, och har aldrig gjort.

Samma här.. har en vän på facebook som gillar bilder hit och dit på ammande bebisar.
ammandet i sig är ju såklart supernaturligt, men jag - såsom många andra- vill inte se massa bröst i sitt nyhetsflöde.

Precis som jag inte vill se barbröstade kvinnor på stan, i affären eller på resturang.
Visar inte heller mina bröst för någon annan än sambon.

Kl

många av mina fb vänner är nyblivna mammor, och bombaderar fb med bilder på sina små. Babybook brukar jag kalla det nuförtiden. :p
inget som stör mig alls, det är lite tråkigt då alla ungar ser likadana ut.
däremot när barnens privata delar råkar synas i bilden. Det gillar jag inte. Inget som stör mig personligen, men dessa bilder kan lätt komma i fel händer. Tyvärr är dessa bilder ofta synliga för alla, vilket ju då gör det ännu enklare för sjuka nänniskor att ta del av dessa bilder.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Håller helt med dig. Det är miljoner människor som bombar FB med bilder, det finns betydligt roligare bilder än mina att köpa :)

Mobbad? for real? nu bor jag inte i en bygd så den risken känns ungefär som 0,0000000000%.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag har inga egna barn, men ser inget fel i att man vill lägga ut sina barnbilder, inte ens på ammande mödrar. Det enda jag själv inte skulle lägga ut angående barn, är bilder där barnet är helt naket och könsdelar syns. Jag tänker då på åtkomsten av bilder till exempelvis pedofiler och liknande, och där går min gräns. Min far har lagt upp halvnakna bilder på mig när jag var barn ( jag hade enbart blöja eller underbyxor på mig på ett par kort, på något satt jag naken i badkaret, men inga intima delar syns), absolut inget som spelar mig någon roll alls, varför skulle det?

Retar mig i sådana fall mer på unga mammor som lägger ut "sexiga" bilder på sig själva, med silikonbrösten i kameran och plutande läppar och indragna kinder. I mina ögon ser det löjligt ut och jag hade skämts ögonen ur mig om jag fick se min mamma i en sådan posè på fb...

Jag kanske har fel, men i nyhetsflödet till höger på fb så ser man ju om ens vänner gillar eller kommenterar en bild eller text, och man kan själv gå in på den bilden trots att man inte är vän med personen som lagt upp bilden. Så inte är man helt anonym även om man har sekretessinställningar?
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag kanske har fel, men i nyhetsflödet till höger på fb så ser man ju om ens vänner gillar eller kommenterar en bild eller text, och man kan själv gå in på den bilden trots att man inte är vän med personen som lagt upp bilden. Så inte är man helt anonym även om man har sekretessinställningar?

Det är bara om dina vänner gillar/kommenterar något som är öppet för andra än den personens egna vänner (t.ex vänners vänner eller alla).
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Du ser ju bara att de gillat något som är öppet för dig att se. Att de gillar 245 saker i timmen som den personen lagt som "Endast synligt för sina egna vänner" märker ju inte du.

Lägger jag något som ska synas enbart hos mina vänner, spelar det ingen roll om dessa vänner gillar och/eller kommenterar. Det blir inte synligt för andra än de jag bestämt. Om det däremot delas, blir det synligt för en ny publik.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag har inga barn barn själv men tycker det känns osmakligt att faktiskt ta kort på sitt barn i situationer denne mår dåligt på något sätt. Vem fasen fotar sin unge när den slagit sig bara för en bild för Facebook? Sjukt skrämmande!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 727
Senast: Rie
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 047
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
21 584
Senast: iiantazie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 672
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp