Bukefalos 28 år!

Hade jag flyttat till Sverige och ha samma behov som du hade jag kollat på Passat och KIA först. Ev. Nissan och Volvo med.

Subaru och Audi utklassar nog det mesta MEN är svindyra att köpa, att försäkra, att skatta och framförallt om något går sönder.

Jag hade inte heller köpt sprillans nytt utan tittat på något som är 2-4 år gammal med service-historik, dubbla uppsättningar däck osv. En bil sjunker så otroligt mycket i värde så fort du rullar ut den från säljaren :laugh:
Subaru (Forester) är inte svindyra.

Var har du fått det ifrån?

De har rimligt pris i inköp, rimligt pris för service och är medelprissatta vad avser försäkring.

Vi köpte ju ny Subaru Forester häromåret, och den lyxutrustade varianten vi köpte, hade ett lägre pris än offerterna vi fick på VW Tiguan. Även Skodas Suv:ar var dyrare än Subaru. Det var dessa tre vi tittade närmare på.

Audi (eller Volvo eller BMW t.ex.) däremot gick bort för oss, redan när vi tittade på listprislistan, där pratar vi skillnader på ny bil i hundratusenkronorsklassen eller mer.
 
@Ramona
Vad är det för bil du tankar för 500 spänn? Min kostar dryga tusenlappen att tanka, men då får jag också i närmare 70 l.
 
Jag tänker att man får väldigt mycket bränsle för vad en extra bil kostar varje år. Bara besiktningen är ju 500:- och det är ju nästan en hel tank. Sen har du skatt, nya vindrutetorkare, spolarvätska, service etc. Nu röstar ju regeringen om sänkt bränsleskatt också. Jag tror att en stor dyrare bil kostar mindre än att äga och pendla med en liten bil också. Och säkerheten är viktigt!! Jag krockar hellre i en stor bil än i en liten.

Jag har en Kia Sorento och älskar min bil. Älskar den!! Man ska aldrig säga aldrig, men om ingenting galet händer med de nya modellerna kommer jag åka Sorento i många år till och bara byta in min gamla mot en nyare modell. Min Sorento drar ca 0,8 l/milen i blandad körning. Kör jag bara landsväg kommer jag ner en aning, men det är ingen större skillnad. Det fina med Kia är att de har 7 års nybilsgaranti, så på 7 år har man egentligen inga fler kostnader än drift och service.
Ett litet sidospår... Är det en bensinare du har? Jag är sugen på en ny Kia Sorento men skatten på diesel är ju galen, men har funderat på om bensinarna drar väldigt mycket. Jag gillade också min Sorento, trots att den drog på sig väldigt mycket fel med tiden!
 
Angående val av bilmärke så är utbudet av bra verkstad att serva på en viktig del, därav kör vi inga bilar av märket VW, Skoda då verkstaden inte är bra.
Vi kör Volvo och de tuggar på i dåligt väglag, alla klagade på att det var halt ute förra vintern men vi hade bara åkt rätt upp för en brant backe så 4-hjulsdrift är numer ett måste på bilen
Vägrar köra liten bil om något händer, mycket tung trafik där jag bor och så finns det en del annat som bor i skogen
 
Är det en bensinare du har? Jag är sugen på en ny Kia Sorento men skatten på diesel är ju galen, men har funderat på om bensinarna drar väldigt mycket.
Jag har en diesel. Min kostar ca 5500:-/året i skatt. Den drar ca 0,8 l/milen och det känns också okej för så pass stor bil. Älskar min bil!

Sen är allting inte pengar när det kommer till bilar. Det måste fungera och det ska vara en bra känsla. Jag bor på en gård sist på 3 km grusväg som vi boende (3 st) plogar själva. I bästa fall har grannen plogat sin bit, men jag har 800 meter till från dem. Jag jobbar natt så snöar det under natten måste jag ju kunna komma hem på morgonen för att komma åt maskiner att ploga med. Därför "tvingas" jag ha en fyrhjulsdriven bil med lite högre markgång.
 
Jag har en diesel. Min kostar ca 5500:-/året i skatt. Den drar ca 0,8 l/milen och det känns också okej för så pass stor bil. Älskar min bil!

Sen är allting inte pengar när det kommer till bilar. Det måste fungera och det ska vara en bra känsla. Jag bor på en gård sist på 3 km grusväg som vi boende (3 st) plogar själva. I bästa fall har grannen plogat sin bit, men jag har 800 meter till från dem. Jag jobbar natt så snöar det under natten måste jag ju kunna komma hem på morgonen för att komma åt maskiner att ploga med. Därför "tvingas" jag ha en fyrhjulsdriven bil med lite högre markgång.

Det var ju helt okej skatt! Jag betalade över 9000 kr och så skulle det höjas.. Självklart måste man ha en bil som fungerar och tar sig fram! Sorenton var suverän på att ta sig fram, och fantastisk att dra med. Inte alls lika nöjd med min Santa Fe på det!
 
Det var ju helt okej skatt! Jag betalade över 9000 kr och så skulle det höjas.. Självklart måste man ha en bil som fungerar och tar sig fram! Sorenton var suverän på att ta sig fram, och fantastisk att dra med. Inte alls lika nöjd med min Santa Fe på det!
Jag kollade på att köpa en sprillans ny Sorento nu när de hade reapris i höstas på nya. Skatten skulle landa på 13.000:-/år på den modellen jag plockade ihop. Det är ovärt. Så mycket skatt går jag inte med på att betala. Då kör jag min "gamla" som släpper ut mer co2 tyvärr. Över 1000:-/månaden är ju helt orimligt att betala i skatt!!
 
Jag kollade på att köpa en sprillans ny Sorento nu när de hade reapris i höstas på nya. Skatten skulle landa på 13.000:-/år på den modellen jag plockade ihop. Det är ovärt. Så mycket skatt går jag inte med på att betala. Då kör jag min "gamla" som släpper ut mer co2 tyvärr. Över 1000:-/månaden är ju helt orimligt att betala i skatt!!
Det galet!!! Orimligt mycket pengar, och orimligt att en nyare ska vara dyrare i skatt...
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 475
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: soom
·
Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
531
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 417
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp