Billigare diesel till svenska folket

Men så fort ska du ju inte köra genom en blind kurva, att du inte hinner bromsa för trafikanter på andra sidan kurvan! Det gäller ju oavsett om det är cyklister eller nåt annat. Vad gör du om där är en traktor med släp på andra sidan? Eller en EPA?
Så här bred är vägen, problemet är ju att de kör i bredd och tar i princip hela vägen i anspråk även i kurvorna. Det går mötas med traktor om båda saktar ner och håller åt höger. Flera gånger i våras möter jag en cyklistklunga som lämnar mig en meter. Även i svängen. Gäller inte det du säger för cyklistklungor ?
 

Bifogade filer

  • IMG_9548.jpeg
    IMG_9548.jpeg
    58,3 KB · Visningar: 41
Så här bred är vägen, problemet är ju att de kör i bredd och tar i princip hela vägen i anspråk även i kurvorna. Det går mötas med traktor om båda saktar ner och håller åt höger. Flera gånger i våras möter jag en cyklistklunga som lämnar mig en meter. Även i svängen. Gäller inte det du säger för cyklistklungor ?
Hela vägen i anspråk låter ju mycket, det håller jag med om - då fixar man ju inte mötande trafik heller utan frontalkrock! Eller är det mötande trafik du pratar om? Jag hänger inte med riktigt.
 
Hela vägen i anspråk låter ju mycket, det håller jag med om - då fixar man ju inte mötande trafik heller utan frontalkrock! Eller är det mötande trafik du pratar om? Jag hänger inte med riktigt.
De som kör traktor och bil på den vägen är väl medvetna om riskerna, håller höger och kör långsamt. Det är i princip bara vi som bor här ute som kör denna väg. Sen kommer träningscyklisterna från stan och verkar inte fatta att det är en väg för alla trafikslag och tar hela vägen i anspråk. Det är såna som gör att alla cyklister får dåligt rykte.
 
De som kör traktor och bil på den vägen är väl medvetna om riskerna, håller höger och kör långsamt. Det är i princip bara vi som bor här ute som kör denna väg. Sen kommer träningscyklisterna från stan och verkar inte fatta att det är en väg för alla trafikslag och tar hela vägen i anspråk. Det är såna som gör att alla cyklister får dåligt rykte.
Är det många cykelklungor på den vägen? Tycker det är relativt sällan jag möter sådana och min erfarenhet är att om är det mera erfarna cyklister brukar de sköta sig bra vilket är ganska naturligt eftersom de cyklar många mil per år och försöker minska trafikriskerna så mycket som möjligt.

Jag uppfattar inte det som att cyklister har allmänt dåligt rykte utom inom vissa mindre grupper.
 
Det är samma här, en av orterna utanför (ca 1,5 mil från stan) fick bra cykelbana (staketad dvs egen del, skött, upplyst bredvid landsvägen) och den används ganska mycket under allt utom typ dessa månader. Men då finns det också en stad med 140.000 invånare med universitet i ena änden och ett samhälle med 5.000 i andra änden.

Utmaningen blir att få hushåll att inse att det går att klara sig med färre bilar ändå, för många har ändå 2 bilar i hushållet trots dessa möjligheter. Men det positiva är i att de används mindre.
Här cyklarna galningarna året runt. Ja, kanske inte nu när det är nära -30 men vinter generellt verkar inte betraktas som ett problem.
 
Är det många cykelklungor på den vägen? Tycker det är relativt sällan jag möter sådana och min erfarenhet är att om är det mera erfarna cyklister brukar de sköta sig bra vilket är ganska naturligt eftersom de cyklar många mil per år och försöker minska trafikriskerna så mycket som möjligt.

Jag uppfattar inte det som att cyklister har allmänt dåligt rykte utom inom vissa mindre grupper.
Ett väldigt populärt stråk att träna innan Vätternrundan. Utanför mig swishar kanske 3-4 klungor förbi om dagen när vädret börjar ordna upp sig. Vilka är vissa grupper?
 
Vilka är vissa grupper?
En del hästägare på internet kanske? Menade mest att cykling är något man allmänt ser positivt på, och det på mycket goda grunder, men att det alltid finns de som inte vill se till helheten utan väljer att lägga fokus på enstaka negativa detaljer och individer och reta sig på dessa.
 
En del hästägare på internet kanske? Menade mest att cykling är något man allmänt ser positivt på, och det på mycket goda grunder, men att det alltid finns de som inte vill se till helheten utan väljer att lägga fokus på enstaka negativa detaljer och individer och reta sig på dessa.
Här är det varken enstaka individer eller grupper utan många och stora klungor som skiter i annan trafik och sällan försöker underlätta i trafiken. Vad sägs om att stanna i grupp på backkrön, så ev trafik tvingas ut i mötande körfält utan sikt för att passera? Smala och krokiga vägar där de ligger i stora klungor istället för mindre grupper och underlätta omkörning? Måste ju ligga även i deras eget intresse att underlätta för bilister att göra säkra omkörningar.
 
Är det många cykelklungor på den vägen? Tycker det är relativt sällan jag möter sådana och min erfarenhet är att om är det mera erfarna cyklister brukar de sköta sig bra vilket är ganska naturligt eftersom de cyklar många mil per år och försöker minska trafikriskerna så mycket som möjligt.

Jag uppfattar inte det som att cyklister har allmänt dåligt rykte utom inom vissa mindre grupper.
Tidvis (läs på våren fram till Vätternrundan) har vi framför allt på helgerna många klungor som passerar hus och stall. Det är på den nivån att jag undviker att rida ut den perioden. Inte för att jag rider speciellt mycket på vägen men det räcker att jag följer de stigar vi gjort bredvid vägen för att det ska bli rejält obehagligt de de visar noll hänsyn. Vad det gäller cyklister rätt att vara på vägen är den ju självklar. Det är inga problem med enstaka eller 2-3 som transporterar sig eller motionscyklar. Att däremot träna klungkörning och liknande är högst tveksamt. Det stör annan trafik inkl fotgängare och andra cyklister och de har ofta fokus mer på klungkörningsmomentet än övrig trafik. Jag brukar jämföra med att jag korta sträckor rider längs med vägen men att jag självklart inte tränar dressyr med sidvärtsrörelser över vägen. Då håller jag mig i ridhus eller på ridbana.
 
Tidvis (läs på våren fram till Vätternrundan) har vi framför allt på helgerna många klungor som passerar hus och stall. Det är på den nivån att jag undviker att rida ut den perioden. Inte för att jag rider speciellt mycket på vägen men det räcker att jag följer de stigar vi gjort bredvid vägen för att det ska bli rejält obehagligt de de visar noll hänsyn. Vad det gäller cyklister rätt att vara på vägen är den ju självklar. Det är inga problem med enstaka eller 2-3 som transporterar sig eller motionscyklar. Att däremot träna klungkörning och liknande är högst tveksamt. Det stör annan trafik inkl fotgängare och andra cyklister och de har ofta fokus mer på klungkörningsmomentet än övrig trafik. Jag brukar jämföra med att jag korta sträckor rider längs med vägen men att jag självklart inte tränar dressyr med sidvärtsrörelser över vägen. Då håller jag mig i ridhus eller på ridbana.
Finns det en cykelklubb i närheten som organiserar klungträningen? Kanske ni kan kontakta dem och be om ett möte där ni informerar om hur hästar reagerar och hur ni vill att de göra när de möter en ryttare. Tror att det ofta beror på okunskap.

Jag kan hålla med om att en del som cyklar i grupp kan brista i hänsyn, men nästan alltid mindre erfarna cyklister enligt min erfarenhet.
 
Finns det en cykelklubb i närheten som organiserar klungträningen? Kanske ni kan kontakta dem och be om ett möte där ni informerar om hur hästar reagerar och hur ni vill att de göra när de möter en ryttare. Tror att det ofta beror på okunskap.

Jag kan hålla med om att en del som cyklar i grupp kan brista i hänsyn, men nästan alltid mindre erfarna cyklister enligt min erfarenhet.
Det är ett bra tips! Jag brukar uppfostra mina träningskompisar i säker omkörning av häst, för det är inte lätt för helt hästokunniga människor att göra rätt. Kan ju bli väldigt farligt om man kommer vinande på tyst cykel och överraskar både häst och ryttare. Jag visslar på långt håll så att jag ser på hästens öron att den uppmärksammat mig. När jag kommer närmare ser jag till att få ryttarens uppmärksamhet med ett "hejhej, kommer bakifrån", dämpar hastigheten och går ut så långt det funkar trafikmässigt.
 
Det är ett bra tips! Jag brukar uppfostra mina träningskompisar i säker omkörning av häst, för det är inte lätt för helt hästokunniga människor att göra rätt. Kan ju bli väldigt farligt om man kommer vinande på tyst cykel och överraskar både häst och ryttare. Jag visslar på långt håll så att jag ser på hästens öron att den uppmärksammat mig. När jag kommer närmare ser jag till att få ryttarens uppmärksamhet med ett "hejhej, kommer bakifrån", dämpar hastigheten och går ut så långt det funkar trafikmässigt.
Inte alltid helt lätt för hästvana personer heller att veta.

Jag frågade för länge sedan här på forumet om bästa sättet att cykla om häst med ryttare och det nästan enstämmiga svaret var att säja något högt, som hej, hej t.ex. så hästen vet att det är en människa som kommer. Testade det men efter att ett antal ryttareblivit överraskade och i något fall direkt skrämda(!) av att någon plötslig säger något bakifrån så plingar jag numera alltid i god tid , då vet ryttaren att det kommer en cyklist och behöver inte vända sig om utan kan ha fokus på att kontrollera hästen. Sen kan jag ibland säga något om jag märker att hästen spänner sig när jag passerar men det brukar inte har så stor betydelse faktiskt. Hästar brukar uppmärksamma höga toner som en ringklocka bra även på lite avstånd och det är också en klar fördel.
 
Senast ändrad:
Finns det en cykelklubb i närheten som organiserar klungträningen? Kanske ni kan kontakta dem och be om ett möte där ni informerar om hur hästar reagerar och hur ni vill att de göra när de möter en ryttare. Tror att det ofta beror på okunskap.

Jag kan hålla med om att en del som cyklar i grupp kan brista i hänsyn, även mot andra cyklister, men nästan alltid mindre erfarna cyklister enligt min erfarenhet.
Den lokala cykelklubben är inget större problem de är inte så många. Fast de var totalt oförstående när jag påpekade att det kanske inte ha målet i KM i tempolopp precis vid gården vid vår övergång från stall till ridbana och att de väl i alla fall borde frågat först. De har iofs inte gjort om det så de kanske förstod när de tänkte efter.
De stora problemen är klungorna på 15-20 st som tränar klungkörning. Det är många klubbar eller sammanslutningar vad jag förstår. Vi pratar om landsväg ca 3 mil norr om Stockolm och ibland kommer det flera klungor med några hundra meters mellanrum i samma klädsel. Jag har ingen aning om vilka klubbar det är. Å andra sidan så har jag svårt att se hur den typen av träning skulle kunna bedrivas på ett säkert sätt utan att störa övriga trafikanter oavsett. Om de ska bromsa in och lägga sig på led varje gång det kommer bilar, de passerar en hästgård, de behöver köra om andra cyklister mm så blir det inte mycket till träning. Just den träningen borde ske på speciella banor enligt mig.
 
Senast ändrad:
Ett väldigt populärt stråk att träna innan Vätternrundan. Utanför mig swishar kanske 3-4 klungor förbi om dagen när vädret börjar ordna upp sig. Vilka är vissa grupper?
Det där är knepigt. Som cyklist är man extremt utsatt, oskyddad, utelämnad till bilisternas välvilja och koll på vägen. Jag själv är skiträdd. För mig själv och min man, som oftast tränar typ 4 på morgonen för att minimera riskerna. Vi cyklister känner alla någon som dödats.

Själv cyklar jag aldrig i klunga. Som triathlet får man inte cykla nära andra/drafting är förbjudet och medför diskvalificering under lopp. Jag har även cyklat Vätternrundan och tyckte klungorna som svepte förbi var ytterst obehagliga och även respektlösa. Så ja, det finns aspekter åt båda hållen.

Men kontakta cykelklubben i trakten och informera om otyg med klungor på smala vägar/i kurvor!

Sen - visa hänsyn. Det är inte bilisten som dör utan cyklisten.

Att träna på cykelvägen är omöjligt om man t. ex. Tränar inför Vätternrundan på 30 mil eller en Ironman på 18 mil.
 
Idag sänktes dieselpriset. Nu är det samma pris för diesel som för bensin 👍. Så var det inte före 1 januari 😁
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 511
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp