Billigare diesel till svenska folket

Fördelen är ju annars att de är bilfria.
Det ger ju en ofantligt lägre risk att som cyklist bli påkörd av en långtradare.

Absolut, det är ju en stor fördel förstås. Men ska man träningscykla finns det många andra hinder på cykelbanor som inte finns i vägbanan - kanter, skarpa svängar, skymda hörn, stolpar (ofta som är kopplat till motortrafiken), förvirrade gångtrafikanter (gärna med hund i koppel som rör sig oväntat), ojämnt underlag osv.

Kan inte alla få plats och ta hänsyn till varandra i trafiken?
 
Absolut, det är ju en stor fördel förstås. Men ska man träningscykla finns det många andra hinder på cykelbanor som inte finns i vägbanan - kanter, skarpa svängar, skymda hörn, stolpar (ofta som är kopplat till motortrafiken), förvirrade gångtrafikanter (gärna med hund i koppel som rör sig oväntat), ojämnt underlag osv.

Kan inte alla få plats och ta hänsyn till varandra i trafiken?
Jo.
Men det vore ju lämpligt om varje trafikslag höll sig på sin anvisade plats enligt Trafikförordningen.
Det är noga reglerat var cyklar skall befinna sig och hur de skall uppföra sig.
På samma sätt som det är för bilar.
 
Jo.
Men det vore ju lämpligt om varje trafikslag höll sig på sin anvisade plats enligt Trafikförordningen.
Det är noga reglerat var cyklar skall befinna sig och hur de skall uppföra sig.
På samma sätt som det är för bilar.

Det är fullt tillåtet att cykla i körbana så jag är osäker på vad du menar.
 
Det är fullt tillåtet att cykla i körbana så jag är osäker på vad du menar.
Inte på väg där hastighetsbegränsning är högre än 50 km/h.

"Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II."

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Och.

"Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/
 
Ja med det gäller inte med en parallell cykelväg som går till precis samma ställe.
Exempel Oxelösund - Nyköping.
Märsta - Upplands Väsby.

Jag känner inte till just de platserna men kollade Google maps från Märsta och gissar att du syftar på Norrsundavägen. Där är det naturligtvis lämpligast att använda cykelbanan som går parallellt ja, den såg ju jättefin ut. Jag tolkar dock trafikförordningen som att det fortfarande skulle vara tillåtet att cykla i körbanan där om man t ex ska svänga av på en plats längs med sträckan som inte är ihopkopplad med cykelbanan och som annars skulle innebära en mycket stor omväg för cyklisten = lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
 
Jag känner inte till just de platserna men kollade Google maps från Märsta och gissar att du syftar på Norrsundavägen. Där är det naturligtvis lämpligast att använda cykelbanan som går parallellt ja, den såg ju jättefin ut. Jag tolkar dock trafikförordningen som att det fortfarande skulle vara tillåtet att cykla i körbanan där om man t ex ska svänga av på en plats längs med sträckan som inte är ihopkopplad med cykelbanan och som annars skulle innebära en mycket stor omväg för cyklisten = lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Jo.
Men det motiverar inte träning i klunga på körbanan om man inte skall svänga.
Eller för den delen enskilt.
Vilket hände emellanåt under min tid som busschaufför i området.
Buss + möte + cykel på körbanan får inte plats.
Och att tuffa i 18 km/h när man har en tidtabell att följa är inte kul.
Körtiden är satt efter de lagliga förutsättningarna och inte efter felplacerad cyklister.
 
Jo.
Men det motiverar inte träning i klunga på körbanan om man inte skall svänga.
Eller för den delen enskilt.
Vilket hände emellanåt under min tid som busschaufför i området.
Buss + möte + cykel på körbanan får inte plats.
Och att tuffa i 18 km/h när man har en tidtabell att följa är inte kul.
Körtiden är satt efter de lagliga förutsättningarna och inte efter felplacerad cyklister.

Nej, får man möte får ju bussföraren (du?) vänta. Precis som med all annan trafik på körbanan.
 
Nej, får man möte får ju bussföraren (du?) vänta. Precis som med all annan trafik på körbanan.
Jo visst.
Men det är möte där hela tiden under rusningstid.
Cyklisten har ingen laglig rätt att vara där.

Det blev bättre på slutet då polisen rensade av de envisa cyklister som vägrade åka där de skulle vara.
 
Beror väl på var man bor. Där jag bor, absolut. De dyker upp i en bred klunga på kurvig men platt landsväg och har flera gånger varit med om att nästan köra på dem i en blind kurva för att vissa inte håller åt höger. En gång blev en så skrämd så han styrde in åt höger på en annan som i sin tur tryckte till den tredje. Så låg de fem sista i en hög i diket. Antar att de tyckte det var mitt fel, men jag höll så långt åt höger som det gick pga jag kör där varje dag och vet att man kan träffa på en lastbil eller traktor på den vägen.
En klunga är faktiskt säkrare än en låååång rad cyklister. Det går snabbare (när sikten är klar) att köra förbi en tight klunga, än en lång rad. Är det dålig sikt för mötande trafik kör man givetvis inte om alls. Klungor med tränande cyklister kör dessutom oftast hyfsat snabbt, kring 40 i alla fall.
 
Jo visst.
Men det är möte där hela tiden under rusningstid.
Cyklisten har ingen laglig rätt att vara där.

Det blev bättre på slutet då polisen rensade av de envisa cyklister som vägrade åka där de skulle vara.

Är det lämpligare med hänsyn till färdmålets läge så får de vara där enligt lag, jo. Men jag kan hålla med om att det låter smidigare för alla om cyklister håller sig på cykelbanan just där.
 
Är det lämpligare med hänsyn till färdmålets läge så får de vara där enligt lag, jo. Men jag kan hålla med om att det låter smidigare för alla om cyklister håller sig på cykelbanan just där.
Polisen tyckte inte det.
Efter några böter så upphörde ofoget.

Likadant på sträckan Nyköping - Oxelösund.
Varje vår rensar polisen av från cyklister på vägbanan bredvid.
 
En klunga är faktiskt säkrare än en låååång rad cyklister. Det går snabbare (när sikten är klar) att köra förbi en tight klunga, än en lång rad. Är det dålig sikt för mötande trafik kör man givetvis inte om alls. Klungor med tränande cyklister kör dessutom oftast hyfsat snabbt, kring 40 i alla fall.
Så jag ska köra i diket då för att det är säkrare att de kommer i en klunga i en blind kurva? Vad menar du?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 511
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp