Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

Jag tycker det är på riktigt SVÅRT med träningscyklister i grupp på små vägar (tänk mindre landsväg) när jag själv kör bil eller särskilt bil med släp. Där jag bodde tidigare var de väldigt vanligt förekommande från tidig vår till sen höst och detta var också i en av landets hästtätaste kommuner. Häst o ryttare mötte jag i stort sett aldrig ute på asfaltvägarna utom korta "transportsträckor" från stall till skog/grusväg, men cyklisterna vill ju liksom vara på vägarna eftersom det är där de tränar... Så åtminstone där var det stor skillnad i hur ofta man stötte på de olika kategorierna!

Jag kan väl inte säga att jag är en av dem som "ondgör sig", men kan konstatera att jag tycker det är lite läskigt att köra om en klunga på 15-20 cyklister som inte på något sätt är statisk utan där cyklisterna rör sig sinsemellan. Och det handlar ju i slutändan såklart om att jag inte vill köra på någon! Jag kan möjligen också ibland tycka att det är lätt provocerande att se en helt tom, fin cykelbana bredvid vägen och cyklisterna envisas ändå med att vara på bilvägen....

En cykelbana går tyvärr oftast inte att jämföra med vägbanan vad gäller jämnhet, rakhet, framkomlighet eller till och med säkerhet.
 
En cykelbana går tyvärr oftast inte att jämföra med vägbanan vad gäller jämnhet, rakhet, framkomlighet eller till och med säkerhet.
Det är ju det svar jag oftast får av tränande cyklister. Men tycker fortfarande att det är lite av ett problem att samhället lägger resurser på att bygga cykelbanor som då ratas av en stor andel av de cyklister som finns. Jag förstår att det är en säkerhetsrisk med en klunga cyklister som far fram bland barnfamiljer, hundar och annat på kombinerade cykel-/gångvägar i tätorter, men de cykelbanor jag pratar om är liksom på landet - långa fina sträckor med god sikt. Kanske att samhället borde föra en dialog med cykelklubbarna om hur man kan göra för att även träningscyklister i högre utsträckning ska kunna använda cykelbanorna?
 
Det är ju det svar jag oftast får av tränande cyklister. Men tycker fortfarande att det är lite av ett problem att samhället lägger resurser på att bygga cykelbanor som då ratas av en stor andel av de cyklister som finns. Jag förstår att det är en säkerhetsrisk med en klunga cyklister som far fram bland barnfamiljer, hundar och annat på kombinerade cykel-/gångvägar i tätorter, men de cykelbanor jag pratar om är liksom på landet - långa fina sträckor med god sikt. Kanske att samhället borde föra en dialog med cykelklubbarna om hur man kan göra för att även träningscyklister i högre utsträckning ska kunna använda cykelbanorna?

Men är det verkligen ett så stort problem att det finns en del träningscyklister ute på vägarna? Jag lovar att man väljer den väg som är bäst lämpad. Jättebra att cykelbanor byggs även på de ställen du pratar om (sker sällan!) men syftet med de är ju oftast att främja pendlingscykling, inte träningscykling. Jag som både vardagscyklar, pendlingscyklar och träningscyklar önskar också att standarden på cykelbanor höjs rejält! 🙂
 
Men är det verkligen ett så stort problem att det finns en del träningscyklister ute på vägarna? Jag lovar att man väljer den väg som är bäst lämpad. Jättebra att cykelbanor byggs även på de ställen du pratar om (sker sällan!) men syftet med de är ju oftast att främja pendlingscykling, inte träningscykling. Jag som både vardagscyklar, pendlingscyklar och träningscyklar önskar också att standarden på cykelbanor höjs rejält! 🙂
Åland är ett fantastiskt föredöme gällande cykelbanor! Breda, jämna och av god kvalitet. Inga som helst problem att tryggt våga trycka på och ligga nära varandra på dem ☺️
 
Men är det verkligen ett så stort problem att det finns en del träningscyklister ute på vägarna? Jag lovar att man väljer den väg som är bäst lämpad. Jättebra att cykelbanor byggs även på de ställen du pratar om (sker sällan!) men syftet med de är ju oftast att främja pendlingscykling, inte träningscykling. Jag som både vardagscyklar, pendlingscyklar och träningscyklar önskar också att standarden på cykelbanor höjs rejält! 🙂
Nä, nåt jättestort problem är det ju inte. Men det är ändå något som skaver litegrann när jag själv tycker det är läskigt att köra om den där cyklistklungan på bilvägen och så ligger där en helt oanvänd och till synes rak, jämn och fin cykelbana alldeles bredvid! Jag hade ju tyckt att det vore bra om cykelbanorna kunde utnyttjas av alla typer av cyklister!
 
Men dieselpriserna låg ju mkt lägre än bensinpriserna innan, skiljde flera kronor och staten prackade på folk dieselbilen för att den var miljövänlig. Nu sitter det mängder med folk med dieselbilar för att dom trodde det var ett miljöval. De senaste åren har man ju fått låta dieselbilen stå för att den var satans dyr att köra och knappt att den gick att sälja heller med tanke på hotet om förbud.
Alltså, just det här var ett raljerande svar apropå "Klart dom gynnas. Annars skulle dom väl inte bo där det är dålig kollektivtrafik." från inlägg #123
 
Nä, nåt jättestort problem är det ju inte. Men det är ändå något som skaver litegrann när jag själv tycker det är läskigt att köra om den där cyklistklungan på bilvägen och så ligger där en helt oanvänd och till synes rak, jämn och fin cykelbana alldeles bredvid! Jag hade ju tyckt att det vore bra om cykelbanorna kunde utnyttjas av alla typer av cyklister!

Jag håller med, tycker också det borde byggas mycket bättre standard på cykelbanor.
 
Det är ju det svar jag oftast får av tränande cyklister. Men tycker fortfarande att det är lite av ett problem att samhället lägger resurser på att bygga cykelbanor som då ratas av en stor andel av de cyklister som finns. Jag förstår att det är en säkerhetsrisk med en klunga cyklister som far fram bland barnfamiljer, hundar och annat på kombinerade cykel-/gångvägar i tätorter, men de cykelbanor jag pratar om är liksom på landet - långa fina sträckor med god sikt. Kanske att samhället borde föra en dialog med cykelklubbarna om hur man kan göra för att även träningscyklister i högre utsträckning ska kunna använda cykelbanorna?
Utanför mig går det en riktigt bra cykelbana, inga som helst problem att cykla på och dessutom få gångare. Tränade cyklister väljer ändå bilvägen. Ja, den är säkert ännu jämnare och ännu rakare, men lite får man väl acceptera som motionär? Sen förstår jag att det är besvärligt att använda kombinerade cykelbanor i tätbebyggda områden, det är ju halvfarligt även som vanlig cyklist, många gångare ser sig inte för över huvud taget och det är inte sällan jag behöver tvärnita, det med en topphastighet på cirka 23 km/h.
 
Det är inte bara gångare, de är oftast ganska få och lätta att anpassa sin cykling efter utan det riktigt stora säkerhetsproblemet är att cykelbanan korsar en mängd tillfarter till den riktiga vägen, cyklisterna har normalt företräde men det händer ganska ofta att bilister missar det så vid arje utfart eller korsande väg måste man som cyklist vara beredd på att det kan komma en bil och cyklar man lite fortare är det på en del ställen riktigt farligt. Cyklar man istället på vägbanan är man synlig på ett helt annat sätt både för de som svänger av vägen och de som skall in på vägen.

Jag cyklar själv nästan alltid på cykelbanan ändå men det händer ofta att bilar som korsar inte lämnar företräde, jämför med hur det skulle upplevas som bilförare om andra bilar struntade i väjningsplikten på huvudleder och körde rakt ut från korsande vägar.
 
Sen är cykelbanorna ganska ofta inte gjorda för att cykla lite fortare på, det är kanter och annat som gör att man måste sakta ned rejält och få bilister skulle acceptera så mycket farthinder på bilvägar.
 
Det är inte bara gångare, de är oftast ganska få och lätta att anpassa sin cykling efter utan det riktigt stora säkerhetsproblemet är att cykelbanan korsar en mängd tillfarter till den riktiga vägen, cyklisterna har normalt företräde men det händer ganska ofta att bilister missar det så vid arje utfart eller korsande väg måste man som cyklist vara beredd på att det kan komma en bil och cyklar man lite fortare är det på en del ställen riktigt farligt. Cyklar man istället på vägbanan är man synlig på ett helt annat sätt både för de som svänger av vägen och de som skall in på vägen.

Jag cyklar själv nästan alltid på cykelbanan ändå men det händer ofta att bilar som korsar inte lämnar företräde, jämför med hur det skulle upplevas som bilförare om andra bilar struntade i väjningsplikten på huvudleder och körde rakt ut från korsande vägar.
Kan du redogöra för i vilka fall cyklister "normalt har företräde"? (Jag sitter med "facit" framför mig...)

"Normalt" har cyklister samma regler som övriga fordon. Förutom de där utpekade undantagen då.
 
Det är inte bara gångare, de är oftast ganska få och lätta att anpassa sin cykling efter utan det riktigt stora säkerhetsproblemet är att cykelbanan korsar en mängd tillfarter till den riktiga vägen, cyklisterna har normalt företräde men det händer ganska ofta att bilister missar det så vid arje utfart eller korsande väg måste man som cyklist vara beredd på att det kan komma en bil och cyklar man lite fortare är det på en del ställen riktigt farligt. Cyklar man istället på vägbanan är man synlig på ett helt annat sätt både för de som svänger av vägen och de som skall in på vägen.

Jag cyklar själv nästan alltid på cykelbanan ändå men det händer ofta att bilar som korsar inte lämnar företräde, jämför med hur det skulle upplevas som bilförare om andra bilar struntade i väjningsplikten på huvudleder och körde rakt ut från korsande vägar.
Börja med att skilja på "cykelbana" och "cykelväg" så blir nog livet lite enklare.
 
Men är det verkligen ett så stort problem att det finns en del träningscyklister ute på vägarna? Jag lovar att man väljer den väg som är bäst lämpad. Jättebra att cykelbanor byggs även på de ställen du pratar om (sker sällan!) men syftet med de är ju oftast att främja pendlingscykling, inte träningscykling. Jag som både vardagscyklar, pendlingscyklar och träningscyklar önskar också att standarden på cykelbanor höjs rejält! 🙂
Beror väl på var man bor. Där jag bor, absolut. De dyker upp i en bred klunga på kurvig men platt landsväg och har flera gånger varit med om att nästan köra på dem i en blind kurva för att vissa inte håller åt höger. En gång blev en så skrämd så han styrde in åt höger på en annan som i sin tur tryckte till den tredje. Så låg de fem sista i en hög i diket. Antar att de tyckte det var mitt fel, men jag höll så långt åt höger som det gick pga jag kör där varje dag och vet att man kan träffa på en lastbil eller traktor på den vägen.
 
@skogaliten Vad är det som gör att du hyser ett sådant agg mot cyklister? Det är det utan tvekan miljövänligaste sättet att transportera sig på och miljön är väl ett område som engagerar dig (och även mig).
Jag har samma sorts agg mot alla som anser att de kan tolka trafikregler efter eget huvud:

Fortkörande bilister som orsakar fara.

De som har "fel på blinkers".

Sådana som inte kan högerregeln.

Eller cyklister som anser att de har "förkörsrätt" enbart för att de cyklar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 591
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 467
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp