Bukefalos 28 år!

Billigt mineralfoder i mindre mängd?

Pontevecchio

Trådstartare
Ska köpa mineraler till min häst men då jag endast har en häst skulle jag vilja ha en mindre burk.

Det jag har hittat är 25Kg säckar från krafft.

Tyckte inte heller krafft verkade så prisvärda så vill gärna ha förslag på andra sorter som kanske är billigare.
 
Krafft finns pelleterat i 8-kiloshinkar eller nåt.
Vilket som blir billigast beror ju ganska mycket på vilka mineraler du behöver och i vilken mängd.
 
Men 8 kg när hästen ska ha ett sånt där litet mått om dagen?(Vet inte mängden exakt :o :angel:)
Hinner de inte bli dåliga innan dess?

Har ingen mineralanalys på höet tyvärr så tänkte ge "standard"-mineraler.
 
Om mineralerna bara förvaras torrt så att de inte blir fuktiga håller en 8 kg-hink länge. Har aldrig varit med om att mineraler blir dåliga om de bara förvaras rätt.
 
8 kg pelletsmineraler. 50 g som är en normalgiva, är 1/2 dl. Då räcker det alltså i 160 dagar, 5 månader och 10 dagar. Mineraler håller sig fräscha "hur länge som helst", men vitaminerna har en hållbarhetsgaranti på 12 månader, om du väljer Kraffts mineraler.

Lättast vore väl att ta en mineralanalys, så kanske du slipper ge mineraler alls. :devil: :p :angel:
 
Ja just ja. Men köp ett färdigfoder med mkt mineraler så länge då? :smirk:
 
Måttet som följer med kraffts pelleterade mineraler (gröna) rymmer 100 gram. Tunga pellets! Men så är det ju mineraler...
 
Det borde det göra. 18 g Ca och 10 g P.. Vad ger du förutom Alfan isf?
 
Ok. Ja det är ju iof lite omöjligt o säga, men kör på så du tills du byter stall och får nya analysvärden! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 490
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 354
Senast: Bee
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 073
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 158
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp