Bukefalos 28 år!

Binda fast häst

Sv: Binda fast häst

Jag skulle aldrig lämna en häst som inte är van att stå bunden eller en som är lättskrämd. Men kan påpeka att jag lämnar mina hästar bundna både inne och ute. Dessutom tränas dom på att stå lösa utan att gå iväg fast jag inte är där. Dock går jag bara för att hämta utrustning om det är nått jag har glömt.
Det är ju en lätt sak att ta fram allt innan så man slipper lämna hästen. Man får ju se lite till hur hästen är, rädd/orädd. Kan eran häst stå bunden så tycker jag inte att det är nåt att haka upp sig på att någon protesterade.
 
Sv: Binda fast häst

Min häst bor i ett stall där vi har två uteboxar till ca 17 hästar men vi har fyra olika platser ute där vi kan bida upp hästarna. Jag har min häst på lösdrift så därför är vi tvugna att kunna binda upp hästarna ute för vi har inte boxar till alla. Min häst har nu lärt sig att stå uppbunden både i utebox och vid riktiga "uppbindningsstolpar", de är ordentligt förankrade i marken, och det tillsammans med andra hästar. Men under resans gång så har ju ett par grimmor fått ge sig men inte under de 2 senaste åren. Jag jobbar på att han ska kunna stå helt lös utan att gå iväg.

MVH Ann
 
Sv: Binda fast häst

Jag brukar ofta lämna min häst uppbunden på stallgången. Det går super bra.
Någon gav ett super bra agrument om att man lämnar ju hästen i en spilta hela nätterna så varför inte uppbunden på stallgången?
 
Sv: Binda fast häst

ag skulle aldrig lämna en häst som inte är van att stå bunden eller en som är lättskrämd.
Men då får man ju se till att träna hästen att stå bunden. Det ingår, som sagt tidigare, i en hästs grundutbildning. Är hästen lättskrämd så får man se till att den får se lite mer av omvärlden så den vänjer sig. Men även om en häst är lättskrämd ska det gå att binda upp den, den behöver inte försöka slita sig loss om den blir skrämd. En häst med vettigt temperament gör inte det, den står kvar när den märker att den sitter fast och inte kommer längre.
Det är så mycket daltande med hästar och allt detta säkerhetstänkande, verkar vara mer för rädda ägare än för hästarna. De tål mer än vad man kan tro :p
 
Sv: Binda fast häst

Det här med balsnöre mellan uppbindningsplats och grimskaft tycker jag är en intressant filosofi. Varför har man ett balsnöre mellan -egentligen- ?

Jag fick lära mig detta i början också och det var för att om hästen "ville" slita sig, fick panik, blev rädd eller whatever så skulle den kunna komma därifrån. Men då tycker jag att man lika gärna kan ha hästen lös, det är ju ingen skillnad.

Och med detta inte sagt att balsnöre är fel.
Det är bara en fundering jag har haft ganska länge, men inte stött på någon som faktiskt (fortfarande) använder balsnöre.

Funderar vidare: varför ha balsnöre mellan kedja alt. grimskaft och grimma (eller var man nu har balsnöret)? Varför inte binda direkt i balsnören istället?

Jag hade en häst som tyvärr lärde sig att drar man tillräckligt mycket så kommer man loss. Den hästen hade jag kraftig dubbelsydd ardennergrimma och ordentligt rep när jag skulle binda fast. Vanliga grimmor brast direkt när hästen drog. Som du säger så är det ju ingen mening med att binda fast om grejerna inte håller.
 
Sv: Binda fast häst

Men då får man ju se till att träna hästen att stå bunden. Det ingår, som sagt tidigare, i en hästs grundutbildning. Är hästen lättskrämd så får man se till att den får se lite mer av omvärlden så den vänjer sig. Men även om en häst är lättskrämd ska det gå att binda upp den, den behöver inte försöka slita sig loss om den blir skrämd. En häst med vettigt temperament gör inte det, den står kvar när den märker att den sitter fast och inte kommer längre.
Det är så mycket daltande med hästar och allt detta säkerhetstänkande, verkar vara mer för rädda ägare än för hästarna. De tål mer än vad man kan tro :p
Hur korkad är du egentligen på en skala från 1 - 10? "Vettigt temperament"?! Hört talas om att även en "vettig" häst kan bli skrämd? :mad: Jag blir så jävla förbannad över att min älskade fick avlivas i förtid pga en olycka som kostade mig många 10 000 i behandlingar under åren och sen sitter det sånna som dig och kläcker ur dig dumheter om att hon inte skulle varit vettig! :devil: Jag kunde lämna henne lös både i stallet och gången, en för henne i stort sett okänd människa binder henne mot mina instruktioner och gårdsägaren kommer runt knuten i full fart rakt emot henne med traktorn och hon kastar sig och sliter sönder sig, vem F*N är vettig i det fallet?

Har du ens läst övriga inlägg innan du avslöjar din okunnighet? :crazy:
 
Sv: Binda fast häst

Enligt dig så verkar alla andra vara idioter? Traktorföraren var en idiot för han körde traktor. Medryttaren var en idiot för att hon förutsatte att hästens skulle kunna stå uppbunden. Bobo är en idiot för att h*n anser att hästar "med vettigt temperament" ska kunna stå fastbundna.
Då är jag också en idiot i dina ögon, eftersom jag har samma uppfattning som Bobo. En häst ska kunna stå uppbunden även om den blir skrämd. Den bör också vara vänjd vid åtminstone sådant man kan förvänta sig i den miljö man befinner sig.

F ö tror jag inte att Bobo uttalade sig om just din häst?

LIA
 
Sv: Binda fast häst

Tack för dom fina orden :bow:
Jo, jag är jättekorkad. Det är därför jag föreslår att det kanske ska kunna gå att binda upp hästar och lämna dom stående bundna utan problem. Och därför som jag också tycker att en häst som har lärt sig det behöver inte nödvändigtvis slita sig loss så fort det händer något.

Det var tråkigt med din häst, men det var ett undantagsfall, som jag förstår det. Alla skryter här med att deras hästar kan stå lösa, antagligen får dom stå lösa därför att det inte går att binda dom eftersom dom inte är tränade till det.

Finns det ingen här som kan skryta med att dess hästar går att binda upp var som helst i stort sett, och hästarna står lugnt kvar? Är det bara jag som kan göra det?
 
Sv: Binda fast häst

Man måste ju välja var man binder upp den o faktiskt kunna inse att hästen är en häst- såvida man inte har "tränat" så hårt som t. ex Lia gör. dvs utsätter dem, t o m en nyfödd unge för allt tänkbart eller för de flesta- otänkbart.

Det känns lite som många har skrivit i andra trådar- man står o tittar på o måste mena- Skyll dig själv korkade häst! Dra då!

Såg på Olympiatravet igår där kloka hästkarlar ser till individerna- typ pappa Goops uttalande om en av deras.

Sen skenturen i galopp med den franska hästen/ kusken. Där den fick springa för att inte en katastrofal olycka skulle inträffa. *Ryggremmen/ svanskappan gick av.* Det slutade bara lyckligt tack vare hans hästpsykologikunskap.
 
Sv: Binda fast häst

Jag binder upp mina hästar och lämnar dom också ensam , gå tex i huset för en kort stund eller hämta något.
Visst, det kan alltid händer något men jag tror man kan minska risken för en olycka igenom uppforstra sina hästar.Helt klart för mig att dom är van att blir uppbunden, att dom inte blir rädd när repet kommer omkring huvudet eller även under benet.Man måste veta hur dom reagerar när dom får tryck på nacken när repet spänns. Visst, det ät olika från häst till häst, mina är ganska coola.Jag skulle nog aldrig vaga att binda upp en häst som skrämmer sig lätt, tex från ljud, trktorer, plastpåsar osv.
Jag låt nu även min ettåring står uppbunden och börja att gå ifrån honom.Tvååringen klarar det redan utmärkt att sta uppbunden och min äldre häst binda jag upp med halsrem för hon tar av grimman om jag lämna henne ensam.Jag tycker också , en häst ska man kunna binda upp.
Fanns en bra tip - ha alltid en kniv i närheten.
 
Sv: Binda fast häst

Vad har skenande travhästar med uppbindning att göra :confused: Frånsett att den inte kan skena när den står bunden :rofl:

Har inte lust att kommentera något mer, känner inte att det har med vad jag har skrivit att göra :cool:

(Du glömde dina kära smileys idag, så jag använder dom istället)
 
Sv: Binda fast häst

Att hästar är hästar o väldigt olika i sitt psyke.

Ju tyngre hästen är desto större risk för nackskador om man envisas med att de ska klara av vad som helst.

Helt klart märker man vilka som har den hårda inställningen- de som är så rädda själva o bekväma- att de måste immunicera häststackarna mot allt.
 
Sv: Binda fast häst

Trevlig ton..:grin:

Även om inlägget inte var riktat till mig så måste jag få fråga (korkad som jag är) : Borde gårdsägaren veta att din häst fick panik av traktorer? Fick hon ofta det?

Jag är en sån där korkad jävel som förväntar mig att min häst ska kunna stå uppbunden, däremot får man räkna med att olyckor kan hända om hästen blir skrämd. Därför tränar jag mina hästar på de flesta situationer. Min unghäst fick en gång en IKEA-kasse flygandes på sig när hon stod uppbunden en blåsig dag, hon bara tittade på den och konstaterade att den inte innehöll hö, då var jag glad för timmarna med träning.


Hur korkad är du egentligen på en skala från 1 - 10? "Vettigt temperament"?! Hört talas om att även en "vettig" häst kan bli skrämd? :mad: Jag blir så jävla förbannad över att min älskade fick avlivas i förtid pga en olycka som kostade mig många 10 000 i behandlingar under åren och sen sitter det sånna som dig och kläcker ur dig dumheter om att hon inte skulle varit vettig! :devil: Jag kunde lämna henne lös både i stallet och gången, en för henne i stort sett okänd människa binder henne mot mina instruktioner och gårdsägaren kommer runt knuten i full fart rakt emot henne med traktorn och hon kastar sig och sliter sönder sig, vem F*N är vettig i det fallet?

Har du ens läst övriga inlägg innan du avslöjar din okunnighet? :crazy:
 
Sv: Binda fast häst

Måste förresten tillägga: Har börjat köra timmer i skogen och insåg då att man inte kan dalta med arbetshästarna på samma sätt som man daltar med våra ridhästar. Där binds de upp rejält eller står lösa, och märkligt nog verkar de kunna tackla det rätt bra.
 
Sv: Binda fast häst

Å de går bra, utan öronproppar, gummisnoddar eller balsnören? Får hon inte panik??

LIA
 
Sv: Binda fast häst

:D:D

Ja märkligt nog så funkar det utan allt det nämnda! Ska se om jag ska föreslå för ardennergubbarna att de ska binda upp med panikhake & balsnöre i skogen när de fikar, så att hästen inte skadar sig...

;)
 
Sv: Binda fast häst

Det är väl en milsvid skillnad på att binda en arbetshäst i skogen- där inget i princip kan hända. Naturlig miljö.
Hästarna stog dessutom i spiltor oftast.

Spiltan är hästens hem o ska inte jämföras med stallgången-om den inte står där mkt.

Sen har vi aspekten på att hästen kan göra sig ännu mer illa om den springer hem med vagnen. Ännu större risk , kanske även för kusken.
Förr hade gubbarna med sig den yngre hästen o den fick lära sig av en äldre.
Än idag så görs så med körhästar- ung/ erfaren.

försök att sätta ihop ett spann med bara unghästar:eek:

så att binda upp en ung halvoerfaren med en erfaren är bra.

Fölet bör ha suttit fast i boxen med mamma.
Hästar är ändå de bästa förebilderna. Vi kan aldrig helt ta över den rollen.
Hästar beskyddar de sina o läxar bara upp om det är helt rätt- om de är normala.
 
Sv: Binda fast häst

Inget kan hända? Du har tydligen inte varit i skogen så mycket?

Under den tiden jag varit med hästarna i skogen uppbundna har följande hänt:

En fågel flög upp framför hästarna.
Två rådjur brakade ut ur skogen bakom
En av hästarna drog ner en halv gran över båda två i sin iver att hitta gröna skott
En motorsåg drogs igång en liten bit ifrån och ett träd fälldes

Men eftersom hästarna är vana vid att stå uppbundna utan balsnören och är tränade så stod de still

Något jag förövrigt även förväntar mig av min halvblodsvallack.
 
Sv: Binda fast häst

rådjur som brakar:rofl:

timmerhästar borde vara vana vid motorsågar o trädfällning. t o m mina porslinshästar tål det- utan träning.:bow:

Ps. Man binder i en fura, inte i en gran DS.
De flesta arbetshästarna lärs att stå still utan fastbindning o har huvudet i havrepåsen.
 
Sv: Binda fast häst

beror helt på hästen. Kan vara olämpligt om man vet att hästen blir väldigt nervös av att lämnas ensam. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 636
Senast: liiinnea
·
Äldre I senaste avsnittet av Kobra (ligger ute på SVT play) handlar det om hästfolk, och några minuter in kommer ett inslag om konstnären...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 983
Körning Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Petronilla
·
Träning Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 309
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp