Bukefalos 28 år!

Binda fast häst

Sv: Binda fast häst

Det här med balsnöre mellan uppbindningsplats och grimskaft tycker jag är en intressant filosofi. Varför har man ett balsnöre mellan -egentligen- ?

Jag fick lära mig detta i början också och det var för att om hästen "ville" slita sig, fick panik, blev rädd eller whatever så skulle den kunna komma därifrån. Men då tycker jag att man lika gärna kan ha hästen lös, det är ju ingen skillnad.

Ser att flera andra redan svarat dig men jag svarar ändå.

Som jag precis skrev till fijja så har jag det ur säkerhetsaspekt för att hästen, precis som du sa, ska kunna komma loss om det händer något oväntat.

Det är ändå en skillnad mot att hästen är helt lös. För mig är det så iallafall.
Man har ändå en viss säkerhet att hästen står kvar för balsnöret går inte av av ett lätt tryck i grimman utan det krävs ändå en viss kraft.
Sedan handlar det om vad hästarna lärt sig också. Mina hästar vet att grimskaft = stå kvar. De vet inte vad mitt ord "stå" eller "stanna" betyder. Så för mig ligger skillnaden där. Hästen vet att den ska stå kvar och den sitter ändå, till viss mån, fast.
 
Sv: Binda fast häst

Så länge man vet att hästen är van att vara uppbunden ska det väl inte vara nåt problem att lämna den en minut eller två tycker jag. Har gjort så med mina och det har aldrig hänt nåt, dock inte sagt att det inte kunde ha gjort det såklart.
Sen vet jag inte riktigt vad för skillnad det skulle göra att man har uppsyn över hästen när den blir rädd. Antingen lugnar den sig och inser att den sitter fast och att det läskiga inte var så farligt eller så får den panik och då är det ju inte så mkt man kan göra annat än dra upp ev säkerhetsknut, vilket inte alltid är så lätt om en panikslagen häst drar i ena änden...
De gånger jag varit med om att en uppbunden häst fått panik har dessutom spännena i grimman/grimskaftet gått sönder långt innan det är nån risk att hästen ska dra sönder sig...


(Vill nu bara förtydliga att jag absolut inte menar att det är smart att binda hästen och sen gå och ta en fika men kortare stunder tex hämta utrustning eller byta ett kort ord med en stallkamrat däremot bör ju vara ok(?))
 
Sv: Binda fast häst

Min gamling var mycket väluppfostrad och välhanterad, jag kunde lämna henne lös både i gången och utanför om jag behövde hämta ngt i stallet, trots detta så fick hon en nackskada som antagligen förkortade hennes liv med åtskilliga år och som kostade mig tusentals kr i behandlingar under flera års tid pga en aspirerande medryttare och idiot till stallägare.

Den presumtive medryttaren band fast henne tvärt emot mina instruktioner i grimskaftet ute en solig vårdag, varpå idioten till stallägare kom med traktorn i full fart runt knuten rakt mot henne och hon kastade sig bakåt i panik och skadade nacken när grimskaftet slets av. Hade hon varit uppbunden i de panikhakar som fanns eller med ett balsnöre emellan hade hon klarat sig, men skiter man i vad ägaren säger och binder som man vill en okänd häst och idioter inte visar någon som helst hänsyn till sina inackorderingar så kan det hända olyckor. :devil:

Jag kämpade i åratal med henne, men till sist var jag tvungen för hennes skull att låta henne vandra vidare. :cry: Hästar är levande varelser, flyktdjur, hur välhanterade, uppfostrade och miljötränade de än är kan olykor inträffa. :(
 
Sv: Binda fast häst

Begriper faktiskt inte problemet.
Skolar man inte sina hästar att lugnt stå uppbundna?
Binder man sin häst på en plats där inga konstigheter händer, finns väl ingen anledning att den inte ska kunna stå där en kvart eller mer?

LIA

Jag håller med LIA, vad är problemet? Alla hästar ska väl kunna stå uppbundna, det ingår i deras grundhantering.
Jag har haft många hästar i mina dar och aldrig haft några problem med att lämna dom stående uppbundna, varken inomhus, utomhus eller på främmande platser. Är hästen van så vet den att den ska stå kvar, den slappnar av och står där.
Visst kan det hända saker, men en lugn och van häst behöver inte få panik för det och genast försöka slita sig loss.

Jag har också sett utländska tävlingsplatser där det stått massvis med hästar bundna vid transporter och väntat i timtal utan att det hänt något.
 
Sv: Binda fast häst

Har man en häst som man vet håller sig lugn är det helt okej. Min kan man dock inte lämna då hon är busig och knyter upp knuten själv :p
 
Sv: Binda fast häst

Det finns ju gummigrimskaft och kedjor att binda med. Inga knutar, alltså hästen kan inte ta sig loss.
 
Sv: Binda fast häst

iofs men jag har ingen sånt. brukar inte binda min häst iaf, då hon brukar stå lös om hon står ute, och inte i stallet. :p
 
Sv: Binda fast häst

Kan rekommendera ett sånt gummigrimskaft med panikhake eller vad de kallas. Då har du samma trygghet som vanligt grimskaft med säkerhetsknut, men inga knutar som kan knytas upp. Kedjor är ju lite svårare att knäppas loss om det skulle behövas.
 
Sv: Binda fast häst

Det här diskuterade vi på en kurs om säkerhet med häst på SLU.
Vår föreläsare ansåg att det var lika korkat att binda med balsnöre emellan på en häst som att binda en rottweiler i ett balsnöre utanför affären.
Man binder ju upp för att hästen ska stå kvar när man kommer tillbaka, inte för att den ska lära sig att ett kast med huvudet så kan man göra vad man vill.
Sedan ska hästen givetvis vara trygg med situationen, men det gäller ju oavsett vad man gör.

Min egen åsikt är att det beror på i vilken situation man befinner sig i, är man hemma med sin egen häst så gör man som man vill så länge det inte skadar någon och är man på en ridskola så gör man som man blir tillsagd att göra där.

Vissa hästar har råkat ut för saker och binder man dem fel kan det bli otrevliga följder, men känner man sin egen häst väl så gör man som man vill.

Jag kan hålla med föreläsaren om det där med rottweiler-filosofin. Det är så jag känner också, men brukar inte vilja ta upp ämnet för det blir väldigt mycket skrik och gap i de diskussionerna som bara spårar ut totalt.

Men självklart, enligt min mening, så ska en häst inte bindas upp och lämnas ensam om hästen inte är bekväm i det. Är hästen bekväm i att stå helt fast, så självklart ska man kunna lämna hästen ett par minuter.

Men inte förr.
Det är ju inte farligt bara för hästen, utan för oss med.
Att gå fram och försöka binda lös en häst som har panik är inte riskfritt.
 
Sv: Binda fast häst

Givetvis ska man kunna lämna hästen ensam uppbunden. Det tillhör för mig grunduppfostran.
Jag lämnar tom min häst som har en förmåga att slita sig ensam.

Men jag är lite nyfiken på vad du menar med säkerhetsknut om hästen ska kunna ta sig loss med den?
Den sortens säkerhetsknut jag har fått lära mig är den ögla-i-ögla där syftet är att man (människan) ska kunna dra loss grimskaftet om hästen har dragit och slitit i det.
En vanlig knut dras ju åt hårdare om hästen drar, en säkerhetsknut drar man bara loss i änden sas.

Och ang balsnöre vs inte balsnöre diskussionen:
För mig är det självklart att binda hästen utomhus med balsnöre.
Dels för att min häst kastar sig om hon får för mkt tryck mot nacken - och då sliter hon tills hon kommer loss. Förra gången hon var obalsnörad höll hon på att dra upp stocken som sitter ordentligt fast i backen innan jag fick loss henne.
Hon har även fått loss vattenkoppar och uppbindningsringar och tagit sönder ett antal grimmor och grimskaft (innan jag fick henne) :p
Visst vill man att hästen ska kunna stå uppbunden på ett ställe, men jag ser hellre att hästen sliter sig än att den tar sönder sig.
Har man en opålitlig häst som har för vanan att slita sig OCH springa iväg så är man ju som hästägare bra dum om man binder den där det inte är inhägnat.


Ang rottweiler grejen, tycker jag det låter som en konstig jämförelse. För att det ska gå ihop gäller det ju att man tar för givet att både hunden och hästen är folkilskna. Min häst har aldrig varit elak, men hon sliter sig ibland ändå.
 
Sv: Binda fast häst

Det var jag som blandade ihop det där med säkerhetsknutar. De lossar ju, som du skriver, av att man drar i ena änden. :)
 
Sv: Binda fast häst

Ang rottweiler grejen, tycker jag det låter som en konstig jämförelse. För att det ska gå ihop gäller det ju att man tar för givet att både hunden och hästen är folkilskna.

Det stod väl inget i texten om att rottisen skulle vara folkilsken?
 
Sv: Binda fast häst

KL
Det skulle inte falla mig in att binda den ute,.
De står stilla ändå. Man har väl tränat.:confused::cool:

enda gången var i skogen när vi skulle plocka granris- band i en tall.

Har sett idioter binda hästarna i saker som sen har följt med dem iväg......:mad:

Man måste veta vad hästen klarar o inte o om det kan dyka upp saker som hästarna kan bli rädda för. Även om det är en dag då hästen är extra känslig- storm eller har vilat ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda fast häst

Men jag har ändå balsnöret där ur säkerhetsaspekt eftersom jag hellre har en lös häst (nästintill inhängnat område och långt från vägar) än att - om olyckan skulle vara framme - ha en häst som blir hängandes i grimskaftet, får slitskador i nacken eller fastnar med benen.

:bow::bow:Klokt.

Jag binder dom f ö inte ute. Har gjort det en gång för väldigt många år sen, då den hästen gick på bete, ett lugnt och tryggt gammalt halvblodssto. Hästen blev biten av en sån där jättebroms, blinning eller vad dom kallas, ryckte till kraftigt kastade sej och slet så hårt att en bit av brädan lossnade (kraftig) och hon for runt i hagen med den hängande och slängande. Som tur var skadades ingen. Men man vet aldrig vad som kan hända och jag skulle aldrig binda upp en häst ute med tanke på ev konsekvenser OM något helt oväntat händer.

På en tävlingsplats verkar idiotiskt, kanske är dom bara mer korkade där man gör så, har inte samma säkerhetstänk som vi (i alla fall några) har.......:grin:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Binda fast häst

Band du hästen i en bräda när den gick på bete?
Nog skiljer sig våra tänk åt, det stämmer.

Våra hästar går lösa på bete. Binds dom upp ute är det för att stå där och inte för att beta.

Kanske är det bästa sättet att nå hög säkerhet att först skola sig själv och därefter sina hästar? I st f att förlita sig på prylar.

LIA
 
Sv: Binda fast häst

Band du hästen i en bräda när den gick på bete?
Nog skiljer sig våra tänk åt, det stämmer.

Våra hästar går lösa på bete. Binds dom upp ute är det för att stå där och inte för att beta.

Kanske är det bästa sättet att nå hög säkerhet att först skola sig själv och därefter sina hästar? I st f att förlita sig på prylar.

LIA


Nej Lia det gjorde jag faktiskt inte själv,utan en annan person hade gjort det, utan att fråga, jag kom just som det hela hände. (Men jag orkade inte skriva allt detta, var faktiskt nästan 30 år sen:grin:)

Nej jag binder dem inte utomhus alls. Och "brädan" var snarast en kraftig balk av något slag.....Det visar bara kraften om en häst vill ta sej loss, hästen eller material går sönder.
 
Sv: Binda fast häst

Hade det varit i mitt stall hade jag blivit galen:mad:. Det spelar ingen roll hur väluppfostrad din häst är, den ska inte stå lös utan uppsikt i stallgången eller på gårdsplan i alla fall. De enda incidenter vi har haft med hästar som lämnats ensamma en stund i stallet är med den enda som ta mig f..n ALDRIG sattes fast. Det finns omständigheter som gör att olyckor händer, och varför utmana ödet bara för att demonstrera att man har en lydig häst.

Själv lämnar jag ofta hästen uppbunden i stallgången, men inte utomhus.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Binda fast häst

en häst som kan stå uppbunden kan man lämna uppbunden... hela vitsen mad att binda upp är ju att hästskrället ska Stå Kvar när man kommer tillbaka! Oavsett om man bara gått två meter för att byta borste eller gått ut för en "whateverpaus".

Man binder upp med bra grimma, bra rep och med minimal skaderisk i omgivningen..

Och eh.. skära upp benet? På ett grimskaft? bränna sig möjligtvis - men då har man bundit upp hästen med alldeles för lång lina.

Och där till.. säkerhetsknutar är överskattade - ha en BRA kniv i närheten! De kan låsa sig rejält de med om grimskaftet är lite mjukt och hästen börjar slåss med det...
 
Sv: Binda fast häst

nej, jag lämnar aldrig en häst uppbunden. trots att mina är jättelugna och väntar snällt så vet man aldrig vad som kan hända! det kanske kliar nånstans eller något skrämmande händer. tycker det är helt oförsvarligt att inte ha hästen under uppsikt, det krävs bara några sekunder så är olyckan där.

måste jag gå ifrån så ställer jag hästen i boxen eller tar med den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
Äldre I senaste avsnittet av Kobra (ligger ute på SVT play) handlar det om hästfolk, och några minuter in kommer ett inslag om konstnären...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 903
Körning Jag har ett par gånger hämtat barnen från dagis med ponny och vagn. Personalen på förskolan har då hjälpt mig med att ta på barnen...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Petronilla
·
Träning Jag har fått lite problem med ett föl. Fölet är 10 månader gammal och har fått för sig att börja kasta sig lös så grimskaften går sönder...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 292
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp