Biter vid uppsittning

S

Signorina

Pa den lilla ridskolan dar jag gar tilldelas jag ofta ett sto som nyper ordentligt om hon kommer at nar jag ska sitta upp, hur blir man av med den ovanan? Vill helst klara av det sjalv och inte behova be nagon halla i hasten.
 
hej... ett bra tips är att ha en nykokt potatis i fickan el handen å stoppa in den glödheta potatisen i munnen på hästen när den ska bitas. funkade för en kompis till mig, å tro mig, den hästen naffsade/bet aldrig igen. :devil:
 
Jag föreslår att säga till på skarpen. OM det var min häst så skulle jag påminna den om att det faktiskt är jag som är ledare och att "du" (syftar på hästen) inte har någon som helst anledning att bita på mig.
Jag skulle ju inte börja med att slå till den utan gå en mer stegvis metod.
1. hota med gest (flyger upp huvet i luften, ser roande ut tror jag)
2. hota med stamp (stampar bara i backen liskom?)
3. nypa i hals (Min hand = mun, nafs!)
4. Slå

Fast jag är medveten om att detta sätt inte fungerar på en ridskola där olika personer har hästen varje dag. Den har förmodligen lärt sig att det är en effektiv metod för att skrämma ryttare, månne?
Så att hålla på och ödsla tid med att försöka säga till en ridskolehäst att inte bitas kommer nog inte att löna sig eftersom den hästen kommer att erfara att även om DU säger till den så kommer ju många andra akta sig och bli rädda liskom.
Blev väldigt virrigt resonemang men du kanske förstår vad jag menar?

Lösning då: Säg till hästen men du behöver kanske inte härja å skrika liksom. =) Typ min åsikt...
 
Eftersom det är en ridskolehäst är det ju svårt att "uppfostra" den enligt en egen linje, som nån annan påpekade också. Jag skulle nog bara gå in för att visa att "just nu tillsammans med mig så vill jag inte att du nafsar mig", och jag skulle nog hötta åt hästen, stampa och säga ifrån skarpt.

Annars bara ta riktigt kort tygel på andra sidan hästen, när du ändå håller i tyglarna uppe vid framvalvet alltså, så att den inte kan böja huvudet mot dig medan du sitter upp...
 
Inte för att vara tråkig eller så ( :smirk:), men är ni säkra på att hästen inte har ont i ryggen?
Sitter man bara upp från samma sida hela tiden (som de flesta gör på ridskolor) kan hästen få förslitningsskador och detta kan göra :devil:usiskt ont och då är det ju inte konstigt att hästen reagerar som den gör.

Annars kanske den är missnöjd med arbetet och inte tycker det är kul att bli riden?
Kan den vara less på ridskolelivet?
 
:angel:
Jag tänkte inte på att den kunde ha ont i ryggen, klantigt! =)
Jo jag tror de flesta hästar som är på ridskolor är rätt trötta på det om/när de börjar bitas och sådant. Man ser på något sätt att gnistan av liv har försvunnit i deras ögon :(
 
För att lära av en ridskolehäst att bitas funkar inte riktigt.
Varje dag rids och handskas hästen av en massa olika folk, alla handskas på olika sätt och för att få bort ett dåligt beteende måste man ha stenkoll på situationen.
Sen måste man ta reda på orsaken till att den bits. Även om man kan vänja bort själva bitandet så kommer hästen finna andra sätt att få utlopp för sina problem om man inte undanröjer orsaken först.
Rygg och ben, missnöjdhet med sina ryttare, med själva ridskolelivet, tja allting kan vara en orsak till beteendet.

Enklaste sättet att inte bli biten när du sitter upp är att korta tyglarna och hålla huvudet ställd något åt motstående sida än den du sitter upp, eller prova helt enkelt att sitta upp från andra sidan. Fast som sagt, det tar ju inte bort problemet eller beteendet i sig.
 
De som inte tänker på hur hästen ser det när den försöker bita en borde inte svara på en NH-diskus. Att köra med en varm potatis var det värsta jag hört, ren idioti. För det första så måste man givetvis fråga sig VARFÖR? En normal häst biter inte ryttaren när den försöker sitta upp, punkt slut. I och med att du rider på en ridskola så blir det värre, då man oftast inte kollar hästarna speciellt noga där. Ryggproblem kan vara en orsak, men oftast beror det på ryttare som spänner sadelgjorden på ett oschysst sätt. Kolla det genom att efter att du lagt på sadeln så gå med handen vid sadelnläggen. Reagerar hon då? Försök ta reda på orsaken. Det bästa du kan göra sen är att vara så snäll som möjligt mot henne. Om alla andra behandlar henne illa och tror att hon är elak så kan hon t.om. försvara sig innan du har gjort någonting alls. Då måste vara försiktig när du spänner och ge henne lite bra erfarenheter. Det är svårt eftersom andra inte gör det, men åtminstone så är någon trevlig mot henne då. Bestraffa henne inte.
Niklas
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
247
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 168
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp