blandraser (långt)

mylisen

Trådstartare
varför hackar man på folk som vill ha blandras?
är det inte upp till var och en att välja?
om man går långt tillbaka i tiden så måste ju en hund kommit av nåt.
jag kan inte tro att alla olika raser idag alltid varit just den rasen.
helt plötsligt poppade den upp som från ingenstans och krävde att få vara just den rasen och fan ta den som blandar sig med mig :D
finns ju jätte många hundar som t.o.m blir bättre av att blandas.
finns inga belägg för att de ska bli sjuka och få fel bara för att de är blandade.
en hund är en hund och en människa är en människa.
ska man då hacka på "blandras" människor åxå?
jag bara undrar liksom.
visst får man tycka att en ren ras är bra mm, men om andra tycker att en blandis är ok är det då enligt sveriges rikes lag enbart rätt att ha renras?
nej man ska nog vara storsint och låta alla människor ha sin egen åsikt och acceptera den.
precis som jag accepterar att folk vill ha renras, själv har jag blandis och tycker det är jättebra men jag hackar inte på folk som har ren.
varför ska de då hacka på oss som har bland?
tänk lite längre ni som ger er på dem med blandraser.
jag säger inget om att ni får tycka vad ni vill, men när det börja gå till personangrepp för att man har blandras då tycker iaf jag att det gått för långt.
tänk på att ni kan göra en annan människa väldigt illa med era påhopp.
det är ju dennes djur och inte ditt så var då glad att du inte har just den då och låt andra välja själva utan att predika......sånt gör man i kyrkan.
man kan säga vad man anser och var man själv står men INTE gå till angrepp.
då är ni lika bra som de som ansåg att om man är svart ska man vara slav för man är inte lika mycket värd då som människa.
det finns så många djurarter där det blandats i urminnes tider.
vem kom först, hästen eller zebran tex.
hur såg hästen ut från början?
tror ni att de i det vilda brydde sig om vad det var för sort?
näe.
förr var hunden vild om jag minns rätt, vilken ras kom då först.
så länge djuret inte far illa så tror jag inte att det spelar någons som helst roll vad det är för ras.
sen kan man ju använda sitt vanliga bondförnuft när man ska skaffa valpar och inte blanda såna raser man vet kommer bli en katastrof.
beror ju på vad man vill ha ut av den.
ett djur blir vad man gör det till ovasett ras!
sen är vissa raser lämpade bättre än andra för vissa saker.
tack för ordet.:banana:
 
Sv: blandraser (långt)

jag tror inte folk reagerar på att det är just en Blandras utan blandningen. Man vet inte hur en hund blir i huvudet eller kroppen oavsett om det är en blandning eller en renrasig men men har större koll på en renrasig än en blandning.

att folk reagerar beror inte på illvilja utan omtanke. Sen kan allting låta väldigt hårt på buke men det är för att det är ord och ALLA tolkar texter olika. hade en person sagt det till dig i verkligheten kanske du inte reagerat på samma sätt.

För min del får vem som helst köpa vilken hund dem vill men JAG vill kunna kolla upp och få ett hum om vad jag får, så jag köper renras.
 
Sv: blandraser (långt)

jag har inget emot blandraser... jag själv hittar ingen renrasig som passar mig...

jag funderar på att börja avla fram blandraser i framtiden *duckar*

men en sak som jag måste poängtera är att även om man blandar 2 raser så måste man kolla upp så att ingen av hunarna har någon av de rasbundna sjukdommarna, alltså röntga höftleder och sånt kolla ögonen osv osv, det kommer jag göra på mina om jag väl börjar avla. Jag har alltså samma krav som det är i den renrasiga aveln! och det tycker jag är väldigt viktigt!

de som däremot ser en söt hund när de var ute på promenad och gärna vill blanda den med sin egen och så träffas de osv osv det är inte seriöst, och det är jag emot till 100%!!


sen måste man oxå tänka på att de 2 tilltänkta raserna passar för varann, tex en bordercollie och en jakt hund kanske inte är att rekomendera, utan de ska passa för varann...

jag själv har en schäfer/dobbermann och en pudel/papillon

bifogar bilder på dem
y1pgJTgXzV9c7orZ1SNpKMIgVIhXn_lwCzJ.jpg


2006-08-09075.jpg


ber om ursäkt för att bilderna blev stora... vet inte hur man förminskar...
 
Sv: blandraser (långt)

jo visst kan alla tolka saker olika och spec när det är en skriven text.
men efter personliga angrepp öga mot öga då tycker jag det är att gå för långt.
vill inte gå in på det här.
en bekant till en kompis till mig..... hängde ni med...... blev så itutad och påhoppad så hon tänkte ta bort sin hund.
veterinären fick henne på andra tankar och tur var väl det.
vovven lever idag och är hur pigg som helst utan fel och krämpor.
visst här kan folk verkligen säga sin mening och det kan låta hårt många ggr. men ibland håller de sig inte till saken och gör det till nåt personligt istället.
det finns alla typer det vet jag.
 
Sv: blandraser (långt)

jag har inget emot blandraser... jag själv hittar ingen renrasig som passar mig...

jag funderar på att börja avla fram blandraser i framtiden *duckar*

men en sak som jag måste poängtera är att även om man blandar 2 raser så måste man kolla upp så att ingen av hunarna har någon av de rasbundna sjukdommarna, alltså röntga höftleder och sånt kolla ögonen osv osv, det kommer jag göra på mina om jag väl börjar avla. Jag har alltså samma krav som det är i den renrasiga aveln! och det tycker jag är väldigt viktigt!

de som däremot ser en söt hund när de var ute på promenad och gärna vill blanda den med sin egen och så träffas de osv osv det är inte seriöst, och det är jag emot till 100%!!


sen måste man oxå tänka på att de 2 tilltänkta raserna passar för varann, tex en bordercollie och en jakt hund kanske inte är att rekomendera, utan de ska passa för varann...

jag själv har en schäfer/dobbermann och en pudel/papillon



ber om ursäkt för att bilderna blev stora... vet inte hur man förminskar...

:bow: kunde inte sagt det bättre själv. håller med dig till 100%

åh vilka fina hundar du har!
hehe gillade den där pudelblandningen och då är jag inte en pudelälskare kan jag säga.....hehe
 
Sv: blandraser (långt)

Nu har jag ju en blandras själv så självklart har jag inget emot det,har även en renras(som förvisso är sambons )hemma.Jag är av deb åsikt att en blandras kan vara hur bra som helst med RÄTT avel.Tyvärr korsas många blandrastikar med konstiga hanar och man får tillslut fram något som inte alls var tänkt från början.Även i andra eller tredje led kan någon o första ledet slå i genom och det blev kanske inte som folk tänkt sig.Är båda föräldrarna friska,med bra rörelser och utan anlag för diverse rasåkommor samt att aveln är genomtänkt med vilka raser som blandas så är det helt ok med mig.Sen är jag istället emot renraser som avlas på när de har andningsproblem(bla mops),Hötledsfel(chow-chow,schäfer mm)aggresivitet(pitbullmm).Att bara avla på friska djur bör vara en självklarhet.Att blanda in människor i det här står mig igentligen helt fel då jag inte heller där har emot blandraser MEN samma sak där....Har människorna ärftliga fel(sjukdomar eller kanske utvecklingsstörning)som kommer att göra barnet handikappat eller svårt sjuk så borde även denna "avel" stoppas.Sen kan man aldrig oavsett människor,renrashundar eller blandras veta om djuret/människan föds frisk ändå men då får man ju göra det bästa av situationen då.
 
Sv: blandraser (långt)

varför hackar man på folk som vill ha blandras?
om man går långt tillbaka i tiden så måste ju en hund kommit av nåt.
jag kan inte tro att alla olika raser idag alltid varit just den rasen.
helt plötsligt poppade den upp som från ingenstans och krävde att få vara just den rasen och fan ta den som blandar sig med mig :D

Det är väl ingen som hackar? Ja hade bara blivit glad om jag hade lärt mig nåt om hundar om jag stod inför ett köp. Att anse det som "hacka" bara för att inläggen inte är vad man vill ha tycker jag e fel. Väljer man att ta del av ett forum så gör man och jag som har skrivit ang. detta har inte varit elak, jag har bara föröskt dela med mig av fakta då en del inte verkade ha nåon aning om varför det restes en diskussion. Det är många som jobbar för en bra avel och då är det väl inget fel med att vilja framföra det jobbet?
Sen kan jag säga att rasavel har funnits i urminnes tider, då man snabbt kom på att vissa hundar var ämnade för vissa saker, så det i sig var inget konstigt.


en hund är en hund och en människa är en människa.
ska man då hacka på "blandras" människor åxå?

Som sagt, det finns ingen som hackar och det där var ett ganska löjligt exempel faktiskt. :p

visst får man tycka att en ren ras är bra mm, men om andra tycker att en blandis är ok är det då enligt sveriges rikes lag enbart rätt att ha renras?

Men du, jag tror inte du förstått vad diskussionen har handlat om och det verkar som att du lika gärna vill hacka på oss som vill ha en bra avel på bra hundar???

nej man ska nog vara storsint och låta alla människor ha sin egen åsikt och acceptera den.
precis som jag accepterar att folk vill ha renras, själv har jag blandis och tycker det är jättebra men jag hackar inte på folk som har ren.
varför ska de då hacka på oss som har bland?

Det kan nog vara många som upplever att du hackar nu, även om du enligt dig själv är sakligt. Precis som du upplevt att "vi" hackat, fast att vi bara har varit sakliga.

det är ju dennes djur och inte ditt så var då glad att du inte har just den då och låt andra välja själva utan att predika......sånt gör man i kyrkan.

Tycker det är tråkigt att du anser att det är en predikan när majoriteten ab Sveriges hundfok är stolta över sin hundhållning och avelregler... sen som sagt, detta är ett informationsforum inte någon klubb för inbördes beundran. Lägger man ut en fråga där man vill ha tips, som hela första tråden började, då får man också inse att man kan få tips man inte gillar eller håller med om.

då är ni lika bra som de som ansåg att om man är svart ska man vara slav för man är inte lika mycket värd då som människa.

Löjligt... nu går du om någon till angrepp och kallar oss alla för rasister, lägg av!

tror ni att de i det vilda brydde sig om vad det var för sort?
näe.

Människan brydde sig absolut om var det var för "sort" så fort de insåg att man insåg att man kunde dra nytta av ett djur och att man kunde dra nytta av dem på olika sätt. Till jakt, till vakt osv.

så länge djuret inte far illa så tror jag inte att det spelar någons som helst roll vad det är för ras.

Det är just det, att det finns många, jag säger inte alla, men många som fått genomgå dyra operationer som försäkringar inte täckt just för att det är en blandras, och till och med fått avliva sina hundar just för att det inte går att reducera vissa sjukdomar om man inte håller koll på ärftliga sjukdomar mm. Och om jag ska vara ärlig så tänker jag där mer på alla stackars hundägare, än på själva hunden, som fått ta bort sin älskade vän, när de kunde köpt en med större procentuell chans att ex. inte ha dåliga höfter.

sen kan man ju använda sitt vanliga bondförnuft när man ska skaffa valpar och inte blanda såna raser man vet kommer bli en katastrof.
beror ju på vad man vill ha ut av den.

Det håller jag med om!

ett djur blir vad man gör det till ovasett ras!
sen är vissa raser lämpade bättre än andra för vissa saker.

Håller med om också!




Jag vill bara påpeka en gång (igen), att jag har inget emot blandrasen i sig, har många runt omkring mig som är helt underbara, dock har jag träffat på alldeles för många som fått massa problem, har det inte varit med sjukdomar, har det varit med lynne och har det inte varit med lynne så har de haft problem med försäkringar osv.
Vet man om detta, har man stor kunskap om detta, kan man tänka sig att jobba lite hårdare utan stöd från rasklubb, uppfödare och SKK, då är det ju inget problem.
Men går man " i blindo" och köper en blandras tycker jag i alla fall att det är allas uppgift att dela med sig av denna kunskap, så incidenter inte kommer som en chock, vilket det har gjort för många hundägare. Det OM NÅT är inte rättvist, för då vet man inte vad man ger sig in i, man vet kanske inte att vissa försökringar inte täcker, att man inte får ställa ut och i vissa fell heller inte tillgodogöra sig vissa poäng. Visst, alla är inte intresserade av detta, men jag vet ett antal som har jobbat med sian hundar och sen insett att de inte kan fullfölja sin plan helt ut och det är VERKLIGEN tråkigt för dem när de inser det. Hade varit bättre att de vetat det från början. Eller hur?

Info. från SKK som förtydligande för det många av oss vill ha sagt.

Varför ska jag köpa en renrasig hund och inte en blandras?En renrasig hunds temperament, utseende och övriga egenskaper är lättare att förutsäga än en blandras. Hos en del blandrasvalpar är väldigt många olika hundar inblandade vilket kan göra det svårt att förutsäga hur hunden blir storleksmässigt och temperamentsmässigt.
Hos de renrasiga hundarna finns i många fall hälsoprogram för bekämpande av ärftliga sjukdomar. De flesta blandrasers föräldrar är inte undersökta med avseende på eventuell höftledsdysplasi, armbågsledsartros etc. Om man således parar två olika hundraser med varandra, där bägge raser är benägna att utveckla samma ärftliga sjukdom, är risken i vissa fall större att man får en defekt valp, än om man hade köpt en renrasig valp där föräldrarna är undersökta och utan anmärkning.

Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av SKK eller någon myndighet, varför det många gånger kräver mer kunskap av valpköparen att köpa en blandras eller oregistrerad hund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blandraser (långt)

Nu har jag ju en blandras själv så självklart har jag inget emot det,har även en renras(som förvisso är sambons )hemma.Jag är av deb åsikt att en blandras kan vara hur bra som helst med RÄTT avel.Tyvärr korsas många blandrastikar med konstiga hanar och man får tillslut fram något som inte alls var tänkt från början.Även i andra eller tredje led kan någon o första ledet slå i genom och det blev kanske inte som folk tänkt sig.Är båda föräldrarna friska,med bra rörelser och utan anlag för diverse rasåkommor samt att aveln är genomtänkt med vilka raser som blandas så är det helt ok med mig.Sen är jag istället emot renraser som avlas på när de har andningsproblem(bla mops),Hötledsfel(chow-chow,schäfer mm)aggresivitet(pitbullmm).Att bara avla på friska djur bör vara en självklarhet..

Håller med, fullt ut. Det är alldeles för mycket okunniggt folk som tjänar sig en hacka på att ta valpar, och sen de som vill väl men inte har någon kunskap alls.

Måste bara få tillägga att pitbull räknas som blandras, därav mycket oseriös avel och därav många hundar med problem, bla. de vi läser om i tidningarna. För att inte bli nedslagen av alla pibullägare så måste jag få tilläga att jag tycker pitbullen är jättefin och jag vet att många kämpar för rasens anatomi och rykte, men det är synd att det finns så pass många "rötägg", som använder hundarna i fel syfte. :crazy:
 
Sv: blandraser (långt)

jo visst kan alla tolka saker olika och spec när det är en skriven text.
men efter personliga angrepp öga mot öga då tycker jag det är att gå för långt.
vill inte gå in på det här.
en bekant till en kompis till mig..... hängde ni med...... blev så itutad och påhoppad så hon tänkte ta bort sin hund.
veterinären fick henne på andra tankar och tur var väl det.
vovven lever idag och är hur pigg som helst utan fel och krämpor.
visst här kan folk verkligen säga sin mening och det kan låta hårt många ggr. men ibland håller de sig inte till saken och gör det till nåt personligt istället.
det finns alla typer det vet jag.

Hundar som redan finns vid liv ska absolut inte tas bort, de ska få samma respekt, kärlek och omvårdnad som vilken renrasig som helst. Den som gick till sådant angrepp verkar helt knäpp. Men det i alla fall jag pratar om är de hundarna som ännu inte är födda... att det finns många oseriösa uppfödare som inte ser till hundens bästa utan bara pengar.

Många säger att en hund är en hund och alla ska älskas, jag håller med. MEN om man tar ex. hundimporten, där hundar halvdör i transporten, intå får någon mat, har sjukdomar, är undernärda osv. Visst vill man ta sig an alla dessa små fina liv, MEN om man gör det lönar det sig för dessa idioter att fortsätta smuggla och alltfler hundar lider.
Det kanske är en drastisk parallell, men proncipen är densamma, att man bör gynna bra avel där hundarns bästa ses till och idag är det många uppfödare som inte gör det. :(
 
Sv: blandraser (långt)

jag har inget emot blandraser... jag själv hittar ingen renrasig som passar mig...

jag funderar på att börja avla fram blandraser i framtiden *duckar*

men en sak som jag måste poängtera är att även om man blandar 2 raser så måste man kolla upp så att ingen av hunarna har någon av de rasbundna sjukdommarna, alltså röntga höftleder och sånt kolla ögonen osv osv, det kommer jag göra på mina om jag väl börjar avla. Jag har alltså samma krav som det är i den renrasiga aveln! och det tycker jag är väldigt viktigt!

de som däremot ser en söt hund när de var ute på promenad och gärna vill blanda den med sin egen och så träffas de osv osv det är inte seriöst, och det är jag emot till 100%!!

sen måste man oxå tänka på att de 2 tilltänkta raserna passar för varann, tex en bordercollie och en jakt hund kanske inte är att rekomendera, utan de ska passa för varann...

jag själv har en schäfer/dobbermann och en pudel/papillon

ber om ursäkt för att bilderna blev stora... vet inte hur man förminskar...

Hmmm... får väl erkänna att vi inte delar samma åsikt riktigt gällande blandrasavel :p Men jag tycker i alla fall att det är skönt att din åsikt, kunskap och inställning är som den är. Det är den alla uppfödare bör ha oavsett vad det är för ras de tar fram. ;)
 
Sv: blandraser (långt)

fast anledingen till att blandras avel ofta blir oseriös kan ju bero på att de utesluts från många saker, bland annat tävlingar i bruksgrenarna, vilket jag tycker är väldigt dummt, vad är det som säger att mi blandning inte spårar lika bra som en renrasig liksom?

i vissa raser tycker jag att man borde blanda lite för att räta upp dem lite, ta tex schäfer (lätt eftersom jag kan lite om dem och har en blandning själv) där ryggen och höfter och haser är så grymt felavlade på sista tiden så det finns inte... jämför då med min hanne som är 50% schäfer, rak rygg, bra haser osv sov, har han tillomed stående öron, skulle han igentligen inte kunna räta till en hel del problem där? han är otroligt korrekt byggd och har ett super psyke! ligger på spårvagnen och nån trampar på honom han reser sig upp och tittar på personen piper lite (akta min svans ) sen lägger han sig ner igen lyfter inte ens på huvudet när folk kliver över honom :love::love: och det är trots att han är lanthund! har varit i stan ca 5 ggr annars bara på landet...



nu är det ju inte aktuellt i verkligheten, men vi kan ju låtsas ellerhur?

för att undvika att folk tar in hundar så kan man ju ha stamtavla även på blandraser, det funkar ju på hästar så varför inte på hundar?
 
Sv: blandraser (långt)

jag kan inte tro att alla olika raser idag alltid varit just den rasen.
helt plötsligt poppade den upp som från ingenstans och krävde att få vara just den rasen och fan ta den som blandar sig med mig :D
:

En av anledningarna till att dessa diskussioner lätt blir infekterade är att blandrasivrarna vägrar förstå skillnaderna i ovanstående ämne. När raser tas fram genom långsiktig avel så används de hundar som är BÄST inom det område man avlar för. Man skapar ett avelsprogram som tar hänsyn till sjukdomar och dylikt, och skapar mallar för hur man ska föra rasen och dess egenskaper framåt.

När man buskavlar gör man det till 99% på de hundar som INTE uppfyller sin ras standard, som av någon anledning inte kunde registreras. Plötsligt förbises alla sjukdomar som respektive ras kan få, eftersom "alla vet ju att blandraser blir friska." Ofta nöjer sig köparna med att SE tiken, och se att hon inte är sjuk JUST NU. De ha ingen aning om vad hon nedärver.
 
Sv: blandraser (långt)

Absolut, jag håller med dig! I en idealvärld skulle det vara så! :) Men det är ju just det, att det finns alldelels för okunnigt folk, men kanske du skulle kunna starta motsvarighet för blandraser som SKK? :) Fast det är är ju klart, med så många raser som finns idag skulle det kanske vara ohållbart... :angel:

Absolut är det synd att man utesluts från vissa sammanhang, men frågan är ju vart man annars ska dra gränsen?

Som pitbull ex. folk gnäller på dem och de är så farliga och att pitbullägare inte kan något, men hur lätt är det då om man inte är välkommen på alla brukshundsklubbar och dyl. Det är ju inte konstigt att det bedrivs fel avel om man inte är välkommen någonstans.

Men desto större ansvar får man ju ta på sig, har man inget "fackförbund" att vända sig till, ja då får man ju helt enkelt läsa på själv, vilket du verkar ha gjort. :D
 
Sv: blandraser (långt)

Hej!
Igen här på detta forum tycker nog inte illa om blandras hundar,

Utan det är uppfödningen de är emot.

Här på landet är det väldigt vanligt att man parar till höger och vänster.
En del vill ha en ny soffa-bra då tar man en kull på sina hundar som inte kostat ett dugg. Rena pengar in.....kanon 6 valpar X 6000:-

Snabba 36000:-

Inga undersökningar, har man tur så är de vaccinerade.

En seriös uppfödare av hundar, följer rasklubbens önskemål för frisk avel.
Röntgar,ögonlyser, MH, utställning mm.

Nästan varje dag så får jag en förfrågan-Varför tar du ingen kull på dina tikar?
HD-röntgade, mentalbeskrivna och utställningsmeriterade....Du kan ju tjäna massor av pengar.

Men, vad då.......En av dem tillför inte rasen något, har lite sotig päls. Men, otroligt trevliga, friska och duktiga.

Jag kan inget om uppfödning, och jag skall ju kunna vara mina valpköpare behjälplig med dygnet runt service.

Tänk om jag inte får mina valpar sålda, skall jag ha hela huset fullt med hundar.

Jag kan inte som bönderna här, ut i skogen fram med geväret.
Ingen risk att de behöver ha osålda valpar kvar efter 4-månader....

Ingen vet ju något, de reggas ju inte.

En av mina promenadkompisar har nu en 6:e kull på sin 7.åriga tik, men det får inga köpare veta.

Enligt henne så är de ju så dumma att de inte frågar om något, utan bara vill ha en hund.

Lättförtjänta pengar- okunniga köpare.

Ha det så bra, nu skall vi gå ut ett helt gäng både renras/blandras och vi har kul tillsammans/
 
Sv: blandraser (långt)

En av anledningarna till att dessa diskussioner lätt blir infekterade är att blandrasivrarna vägrar förstå skillnaderna i ovanstående ämne. När raser tas fram genom långsiktig avel så används de hundar som är BÄST inom det område man avlar för. Man skapar ett avelsprogram som tar hänsyn till sjukdomar och dylikt, och skapar mallar för hur man ska föra rasen och dess egenskaper framåt.

När man buskavlar gör man det till 99% på de hundar som INTE uppfyller sin ras standard, som av någon anledning inte kunde registreras. Plötsligt förbises alla sjukdomar som respektive ras kan få, eftersom "alla vet ju att blandraser blir friska." Ofta nöjer sig köparna med att SE tiken, och se att hon inte är sjuk JUST NU. De ha ingen aning om vad hon nedärver.

Så tydligt och bra! Tack, för mest svamlar jag i min iver att få fram något bra.;)

:bow:
 
Sv: blandraser (långt)

Jag har en blandras. Han är en frisk och sund och härlig kille. Jag har inget emot rasrena hundar, men jag vill inte stödja skk policy eller den sorts avel som pågår på många ställen idag. Har sett alltför många rasrena som haft diverse problem.

Sen bör ju all avel ske med omsorg istället för penningintresse. Alla raser bör inte blandas. Det går att förutsäga hur hunden kommer bli om man kollar på raserna som ingår. Då får man ju också kolla så hunden troligtvis kommer passa ens livstil annars får man ju välja en annan blandning.

Men att säga att många väljer blandingar för de är söta håller jag inte med om, för det är ofta likadant med rasrena. Och det kan innebära katastrof där med. Har sett många fall på detta.

All avel bör ske aktsamt med hundar som är friska. Att köpa en rasren är ingen garanti inte heller blandras.

Sen kan jag tycka att det är sjukt att blandraser inte får tävla. Ännu en sjuk sak som diskriminerar de med blandras. Är inte de hundarna lika mycket värda som rasrena?
 
Sv: blandraser (långt)

fast anledingen till att blandras avel ofta blir oseriös kan ju bero på att de utesluts från många saker, bland annat tävlingar i bruksgrenarna, vilket jag tycker är väldigt dummt, vad är det som säger att mi blandning inte spårar lika bra som en renrasig liksom?

Därför att bruksgrenarna är avelsmeriterande!! Vet du hur mkt energi och jobb det är för folk inom SBK att anordna en spårtävling. De renrasiga ekipagen blir bortlottade gång på gång, då kan ju inte en blandras som inte för någon ras framåt gå före de raser som SBK har ansvaret för.
Sen är jag helt övertygad om att en blandras kan spåra, det hör inte till saken. Bilia lagar inte min motorgräsklippare fast den har ratt och hjul.


i vissa raser tycker jag att man borde blanda lite för att räta upp dem lite, ta tex schäfer (lätt eftersom jag kan lite om dem och har en blandning själv) där ryggen och höfter och haser är så grymt felavlade på sista tiden så det finns inte...

Då tycker jag för all del att man ska välja en av de tusentals schäfrar i landet som inte ser ut så.

jämför då med min hanne som är 50% schäfer, rak rygg, bra haser osv sov, har han tillomed stående öron, skulle han igentligen inte kunna räta till en hel del problem där?

Hjälp. Sånt här avskräcker verkligen mig från att köpa oregistrerat.
Min hund är 100% schäfer, har rak rygg och ståndöron, och hon ska ÄNDÅ inte gå i avel.


?

tio tecken
 
Sv: blandraser (långt)

Sen kan jag tycka att det är sjukt att blandraser inte får tävla. Ännu en sjuk sak som diskriminerar de med blandras. Är inte de hundarna lika mycket värda som rasrena?

Nej, inte det minsta sjukt. Varför anordnar ingen blandrasförening tävlingar för blandraser då? Jag kan inte handla på Coop med mitt ICA-kort.
 
Sv: blandraser (långt)

men det finns många som tävlar bara för att det är roligt, dessutom, när man tävlar tex spår och sedan avlar för det vill man inte då ha fram den bästa spårhunden? för då borde det vara klokt att korsa de bästa hundarna (individer pratar jag nu om, inte raser) för att få fram den bästa individen? så gör man bland hästar utom ett fåtal raser...

angående bortlottning så får man väl anordna fler tävlingar där fler är välkommna = fler blir intresserad och kan även hjälpa till att arangera.

om jag skulle tävla skulle det vara för att göra nåt kul med min hund, inte att öka avelsvärdet

om det fungerar på hästar så kan det fungera på hundar oxå

det finns ingen blandras förening, vad jag vet, alla hundar är reggade på samma ställe, jordbruksverket, kommer inte ihåg om de nu för typ 2 år sen gav skk i uppgift att regga hundar, men de skötte det väl inte så bra om jag inte minns fel? hmm minnet sviker...

kan man få se en bild på din hund då? nyfiken på hur en välmående schäfer ser ut... det var länge sen jag såg en sån och de var ju såååå fina :love::love:

jag var på den där stora utställingen i stockholm förra året (glömt namnet:p) och tog där en katalog med "fina" avelshannar (schäfer).... såg inte en enda som jag skulle kunna tänka mig att använda i avel... helt hemska allihopa :cry: fattar inte hur det har kunnat gå så fort utför? det var ju inte så länge sen det var ett jätte jätte fin ras?!


rörigt men jag hppas ni fattar mitt budskap...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 820
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 923
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp