blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

KL
Jag har efter 14 år på hundforum sett väldigt få fall där "folk bli hackade på" för att de har blandras och har ALDRIG sett någon skriva att de ogillar blandrashundar som individer.

Däremot har jag sett otaliga exempel på folk som som inte kan skilja på sak och person och som tar kritik i sak som personangrepp.
I 99% av fallen rör kritiken aveln och de som avlar fram blandraser utan tillräckliga kunskaper.
 
Sv: blandraser (långt)

fast anledingen till att blandras avel ofta blir oseriös kan ju bero på att de utesluts från många saker, bland annat tävlingar i bruksgrenarna, vilket jag tycker är väldigt dummt, vad är det som säger att mi blandning inte spårar lika bra som en renrasig liksom?


Då får man väl tävla den på jakt sidan? Där är alla världens korsningar välkomna bara de kan spåra ;)

Dessutom heter de ju bruks av en anledning :angel:
 
Sv: blandraser (långt)

Nej, inte det minsta sjukt. Varför anordnar ingen blandrasförening tävlingar för blandraser då? Jag kan inte handla på Coop med mitt ICA-kort.

:bow: helt rätt, eftersom blandras egentligen blir en egen ras så kan ni göra hur mycket tävlingar ni vill, finns ju tex "blandis utställning" :)
 
Sv: blandraser (långt)

men det finns många som tävlar bara för att det är roligt, dessutom, när man tävlar tex spår och sedan avlar för det vill man inte då ha fram den bästa spårhunden? för då borde det vara klokt att korsa de bästa hundarna (individer pratar jag nu om, inte raser) för att få fram den bästa individen? så gör man bland hästar utom ett fåtal raser...

angående bortlottning så får man väl anordna fler tävlingar där fler är välkommna = fler blir intresserad och kan även hjälpa till att arangera.

om jag skulle tävla skulle det vara för att göra nåt kul med min hund, inte att öka avelsvärdet

om det fungerar på hästar så kan det fungera på hundar oxå

det finns ingen blandras förening, vad jag vet, alla hundar är reggade på samma ställe, jordbruksverket, kommer inte ihåg om de nu för typ 2 år sen gav skk i uppgift att regga hundar, men de skötte det väl inte så bra om jag inte minns fel? hmm minnet sviker...

För att SBK lyder under SKK! Dvs svenska kennel klubben - för renrasiga hundar! Det är alltså en klubb för renrasiga hundar, det är deras mål med verksamheten. Sen har de kännt ett visst ansvar och släppt in blandraser på en del kurser och inom tex agility och lydnad.
Men att köpa blandras och sen klaga på att man inte kan tävla är som att köpa SAAB och sen gnälla över att du inte får rabatt hos VOLVO,kan ha VOLVOförsäkringar osv.
Går du till en annan ridklubb än den du är medlem i och gnäller för att du inte får rida på deras hästar, hoppa deras hinder och vara med på deras kurser?

Blandis var en blandrasförening, de brukar annordna utställningar(!) men inga andra spår,sök,skydd,rapport eller mentaltester eller liknade.
Ni får väl köra igång en egen klubb om ni vill tävla?
 
Sv: blandraser (långt)

angående bortlottning så får man väl anordna fler tävlingar där fler är välkommna = fler blir intresserad och kan även hjälpa till att arangera.


Tyvärr funkar de bara så på störr orter, våran lilla klubb har fullt tjohej med våra tävlingar och lottar bort så mycket folk så vi skulle kunna ha fler tävlingar, men arrangörer/funktionärer räcker inte till, och detta problem finns i många klubbar runt omkring. (och ja vi har massa med blandras på klubben, så de är itne så att de skulle ge ett tillskott om vi fick blandisar)
 
Sv: blandraser (långt)

Hej Hej!
Jag har en blandrashund och anledningen till att jag köpte den var att den var billig :o men även så att jag kände igen människan som hade fått valparna.. som oftast är det ju så att blandraser blir till utan mening och så var även detta fallet. Nu är min vovve 4 år och vi trivs så bra ihop. Hon är en blandning av bordercollie 50% golden 25% och new foundland 25%.

Nu är det så att jag är lite sugen på en kompis till min vovve och tittar både på blandraser och renrasiga.
Jag blir faktiskt lite trött då det oftast är schäfer, bordercollie, amstaff, dobbermann m.m. i en salig röra känns det som.. jag känner att en sådan hund vill jag inte lägga 5000 kr på.. däremot kanske en blandning av labrador o golden eller som jag hittade en blandning av labrador 75% o border collie 25% kunde jag tänka mig då uppfödaren var väldigt seriös.. Jag har inget emot schäfer eller några hundar över huvudet taget men det känns som att det börjar bli för många blandrasvalpar som säljs billigt..
Jag har sett många annonser där det står: Fadern okänd eller: valparna är en blandning av bordercollie, schäfer och? Personligen förstår jag inte hur folk kan släppa lös hundar som de tydligen gör och sen blir det valpar hur som helst... Nu blir jag säkert halshuggen men jag släpper inte min hund vind för våg så hon skulle kunna träffa hanhundar o bli dräktig utan min vetskap..
 
Sv: blandraser (långt)

man kan inte jämför det här med bilar, det måste du väl ändå förstå?

jag jämför med hur det ser ut på hästsidan...

varför finns det tex inga andra tävlingar än de som anordnas av skk? det borde ju igentligen vara en organisation som inte är "bunden" till nåt annat som ska hålla i sånt, tex som ridsportförbundet, spelar iingen roll om du har shettis halvblod eller arab, alla tävlar på samma regler ändå i samtliga grenar!

vad är det som gör att det är så himla svårt för hund sidan medans det funkar ypperligt på hästsidan? vad är det som är så himla svårt?

när jag pratar om avel, så pratar jag hund, inte ras... för om man vill ha en bruks hund så vill man väl ha en hund som är så optimalt byggd för det som är möjligt, och har så lite sjukdommar som möjligt. idag existerar inte detta, det anser iaf inte jag, det finns igen hund som är korrekt som hund, anser jag, ( obsevera att det är mina åsikter ingen fakta)

jag anser inte att vi behöver avla fram mer blandras hundar, utan jag anser att man måste iinföra ett "riktigt" register med stamtavla även på dem och ha krav på tex vet besikning och sånna saker som tex röntgen osv osv först då kommer man åt de som blandras avlar oseriöst bara för att tjäna snabba pengar, och ska man ställa dessa krav då måste man ju ge nåt igen ellerhur? tex att individen får vara med på tävlingar utställningar, det ma får bedömma på uststälningar är ju hur hunden är byggd, är den optimalt byggd för den uppgift den har... tex då kan man även komma åt de olagliga importerna eftersom om man kan få en blandras med papper som man får göra ditten och datten med, vem kommer då välja den omporterade som inte får vara med?

på det sättet får man oxå ner antalet personer som avlar på blandraser för att det är roligt eftersom det helt enkelt blir för jobbigt.

oj vad långt det blev... orkar inte läsa igenom hoppas det står nåt vettigt :p
 
Sv: blandraser (långt)

det där är exempel på äkta oseriös avel... 3 helt olika raser med helt olika uppgifter... visst kan du individ vara jätte fin och hur trevlig som helst... men det kan lika gärna bli hursomhelst...

och de som ofta köper sånna hundar är okunniga, när det borde vara tvärtom... bara en mkt kunnig människa borde ha en hund med så många olika "drifter"

jag har dock sett betydligt värre blandningar...
 
Sv: blandraser (långt)

man kan inte jämför det här med bilar, det måste du väl ändå förstå?

jag jämför med hur det ser ut på hästsidan...

varför finns det tex inga andra tävlingar än de som anordnas av skk? det borde ju igentligen vara en organisation som inte är "bunden" till nåt annat som ska hålla i sånt, tex som ridsportförbundet, spelar iingen roll om du har shettis halvblod eller arab, alla tävlar på samma regler ändå i samtliga grenar!

vad är det som gör att det är så himla svårt för hund sidan medans det funkar ypperligt på hästsidan? vad är det som är så himla svårt?

när jag pratar om avel, så pratar jag hund, inte ras... för om man vill ha en bruks hund så vill man väl ha en hund som är så optimalt byggd för det som är möjligt, och har så lite sjukdommar som möjligt. idag existerar inte detta, det anser iaf inte jag, det finns igen hund som är korrekt som hund, anser jag, ( obsevera att det är mina åsikter ingen fakta)

jag anser inte att vi behöver avla fram mer blandras hundar, utan jag anser att man måste iinföra ett "riktigt" register med stamtavla även på dem och ha krav på tex vet besikning och sånna saker som tex röntgen osv osv först då kommer man åt de som blandras avlar oseriöst bara för att tjäna snabba pengar, och ska man ställa dessa krav då måste man ju ge nåt igen ellerhur? tex att individen får vara med på tävlingar utställningar, det ma får bedömma på uststälningar är ju hur hunden är byggd, är den optimalt byggd för den uppgift den har... tex då kan man även komma åt de olagliga importerna eftersom om man kan få en blandras med papper som man får göra ditten och datten med, vem kommer då välja den omporterade som inte får vara med?

på det sättet får man oxå ner antalet personer som avlar på blandraser för att det är roligt eftersom det helt enkelt blir för jobbigt.

oj vad långt det blev... orkar inte läsa igenom hoppas det står nåt vettigt :p

:bow::bow:

Håller helt med. På detta viset blir det ju seriös avel på båda hållen.
 
Sv: blandraser (långt)

man kan inte jämför det här med bilar, det måste du väl ändå förstå?

jag jämför med hur det ser ut på hästsidan...

varför finns det tex inga andra tävlingar än de som anordnas av skk?
:p

För att SBK är en FÖRENING. Det är alltså en klubb som några har skapat FÖR SITT SYFTE.
Varför kan man inte jämföra med en bilklubb?

Blandrasägare kan skapa sina egna föreningar och tävlingar om de vill, INGET stoppar dem annat än deras egna engagemang. Men det är visst inte så stort när det kommer till kritan.
 
Sv: blandraser (långt)

nej min åsikt är att man ska gå efter hur hunden är byggd och hur nära det är idealhunden, på ett ungefär, man får ju ta hänsyn till vilken uppgift hunden har i livet, om det är en vallhund, skyddshund osv osv.

jämför med hästar (igen :D) en galopphäst och en dressyr häst ska ju inte vara byggd på samma sätt, ellerhur? men en bra bog är alltid en bra bog ( för ridning då alltså) och bra ben är alltid bra ben hur man än vrider och vänder på det, samma med överlinje... det enda jag tycker inte verkar in så mkt är nog huvudet, förutsatt att det inte är gigantiskt då det då kan påverka balansen.... hoppas du förstår vad jag menar!

man får väl ta viss hänsyn till vilka raser som finns... men grund "grundbedömmningen" tycker jag ska vara ungefär så....
 
Sv: blandraser (långt)

när jag pratar om avel, så pratar jag hund, inte ras... för om man vill ha en bruks hund så vill man väl ha en hund som är så optimalt byggd för det som är möjligt, och har så lite sjukdommar som möjligt. idag existerar inte detta, det anser iaf inte jag, det finns igen hund som är korrekt som hund, anser jag, ( obsevera att det är mina åsikter ingen fakta)
Jag tycker att bruksschäfern stämmer in perfekt på den beskrivningen du har ovan. Perfekt fysik/mentalitet och inte mycket till sjukdomar.

tex att individen får vara med på tävlingar utställningar, det ma får bedömma på uststälningar är ju hur hunden är byggd, är den optimalt byggd för den uppgift den har... tex då kan man även komma åt de olagliga importerna eftersom om man kan få en blandras med papper som man får göra ditten och datten med, vem kommer då välja den omporterade som inte får vara med?

Men hur tänker du här? Du verkar ha missat att det finns speciella avelsprogram för alla raser såväl exteriört som mentalt. Ta schäfer tex, där finns en "mall" för tex mentaltest som är det minsta en uppfödare ska sträva efter för att erhålla rasstandarden. Exteriört finns det även där en mall-där man bedömer just hur väl anpassad hundens fysik är efter användningsområdet.

Och vadå avla fram hundar som är optimala för en viss typ av arbete..det finns ju redan?

Border collie-bättre vallhund finns knappt

Bruksschäfer-bättre och mer mångsidig brukshunds finns knappt

Tax-umtärkt som drivande jakthund

och så vidare...
 
Sv: blandraser (långt)

Så detta skulle elda till att de inte finns några "renrasiga hundar" mer? synd i så fall..:confused:

DOCK håller jag med om att de borde startas ett "blandis" någon förening av nått slag som man kunde regga sina blandisar i så att de som promt ska korsa kan göra detta "mer seriöst" och där av minska "hej å hå" avel...
 
Sv: blandraser (långt)

För att SBK är en FÖRENING. Det är alltså en klubb som några har skapat FÖR SITT SYFTE.
Varför kan man inte jämföra med en bilklubb?

Blandrasägare kan skapa sina egna föreningar och tävlingar om de vill, INGET stoppar dem annat än deras egna engagemang. Men det är visst inte så stort när det kommer till kritan.

det jag vill ha fram är att man måste ha ett gemensamt organ på något sätt, annars blir blandraserna utanför, och då blir det så här oseriöst, om man som blandrasavlare ska kunna tänka sig att betala massa pengar för veterinär utlåtanden så tror jag att det behövs en liten morot som lockar helt enkelt, man måste få nåt i utbyte, annars kommer vi fortsätta ha oseriös avel i all framtid, och det tycker jag inte är ok!

anledningen till att man iite kan jämför med en bilklubb är att där finns inte blandraser, det finns olika märken, däremot tycker jag man kan jämföra med att jag har en schäfer men får inte vara med på pudelutställningar tex... det har mer med varann att göra tycker jag.
 
Sv: blandraser (långt)

nej nej nej det menar jag inte alls, om du läser noga så skriver jag att på det sätter jag tänker om man gör så så kommer blandraserna minska i antal!
 
Sv: blandraser (långt)

okej, men asså jag vet inte hur kan man vara för nått man vill ska försvinna?? är de för du tror att de kommer sluta om de blir lite dyrare då, eller?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 847
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 557
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 502
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp