blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

jag har varit på hund utställningar där bland annat schäfrar har vissats tex: åstorp,sofiero,ronneby.. men jag säger inte att Alla schäfrar är dåliga m.m men vad jag sett så... fast visst jag har sett schäfrar som inte har så lutande rygg m.m men jag menar mer schäfrarna som ställs ut , Då det är vad JAG sett och bildat en uppfattning om.. men jag skulle nog köpa en blandras igen då jag fått det intrycket att dom är friskare.. men det är vad jag tycker och ni andra får tycka annorlunda om ni vill...

och den personen som köpte den "schäfern" har gjort allt som han annars skulle gjort med en vanlig schäfer som röngat höfter m.m ..

Men ingen säger emot dig här. Det man påpekar är att det finns vettiga hundar på marknaden- dvs bruksschäfrarna.
 
Sv: blandraser (långt)

haha, det intrycket har inte jag fått... min hund är opererad 6 ggr...

första gången för att hon bröt benet, in med spik, andra gången ut med spik.

4-6 gången juvertumörer, de 2 första bara tumörerna det andra 2 tog vi hela ena sidan och hela andra....

däremot har vi aldrig varit hos veterinären för något annat ( förutom vacc då förstås...) hon är 11 år...

den andra sparkad i huvudet av häst 2 ggr... huggormsbiten, höll på att få magomvridning som följd till det... och kennelhosta en gång, men då behövde vetten bara skriva ut medicin...

han är 5 år och har aldrig varit hos vetten utom de sakerna...
 
Sv: blandraser (långt)

Jag startade en tråd i dec 2006 då jag fick min blandras tjej Felicia. De flesta påstod att det var en idiotkorsning och att jag inte skulle klara av henne.
Hon är den finaste hund jag stött på och jag får så mycket beröm för henne, att hon är så lojal, lugn och social.
Visst får folk ha sina åsikter, det är en självklarhet men när man uttrycker sig att jag har en monsterblandning eller idiotkorsning, då tar jag faktiskt illa upp!
"Hej jag har skaffat hund den är de här raserna: *raser*"
"Din hund är en idiotkorsning och du kommer inte klara av den!"
"Nähe tack för den :cry: "
Tycker man att det är en korkad korsning försök säga det på ett schysst sätt i så fall.
 
Sv: blandraser (långt)

[men dessa kriterier är inte alltid de bästa för hunden, utan det är människan (läs rasdomaren och övriga som sätter "standard"...) som tycker att det är "snyggast så"/"trendigast så"...
Det jag vill komma till är att hundar som av någon anledning inte har kunnat registreras inte behöver vara "sämre" än registrerade hundar. Det behöver inte betyda att alla ev sjukdomar etc förbises vid avel med denna hund...[/QUOTE]

Detta är helt fel, en rasstandard har en gång tagits fram av den , de personer som utvecklade en ras ...rasstandarden ändras sällan eller aldrig, däremot kan det gå mode i hur man TOLKAR rasstandarden, men det är inget som skriv i själva rasstandarden och DEN är inte offer för Trender. Alla rasstandarder finns på Kenelklubbens hemsida alternativt rasklubbarnas.

Jag hävdar med en dåres envishet att det finns en hundras som passar alla, vi har väl över 500 rser att välja på.
Det är ett kulturarv och ett ansvar vi har att förvalta det som våra förfäder startade, en del hundraser finns avbildade i pyramiderna och ser likadana ut idag.

Ska vi göra samma sak med hästar? Strunta i de olika raserna så korsar vi hej vilt, de blir ju så mycket bättre och friskare då, de får ju aldrig några ärftliga sjukdomar eller lynnesfel....och korsningshästar är minsann mycket intelligentare och snällare och sötare....:angel:
 
Sv: blandraser (långt)

Fast det är ju fåtal som säger det på ett oschysst sätt, så det kan ju inte stå för majoriteten på bukehund ?

Hur säger man det på ett schysst sätt då?

Att korsningen ifråga är helt galen och har man otur så blir det rena mardrömmen ?
 
Sv: blandraser (långt)

hon sa att blandraser är friskare, jag skrev att jag inte haft så mkt tur med mina blandisar.
 
Sv: blandraser (långt)

Jag tycker om hundar-rashundar som blandraser.

Jag tycker dock att det inom "blandrasvärlden"verkar saknas ett uppfödaransvar. Det är bara att titta på alla brukshundsblandningar som finns att omplacera på annonsmarknader och på hundstallet. Då undrar man vad uppfödaren tänkte och hur denne sållade bland köpare och är hunden under året så undrar jag varför uppfödaren inte kan ta tillbaka den.

Jag tycker dock att det är oschysst att blandraser inte får tävla på lika vilkor inom SBK. De blandrasägare som är med betalar ju lika mycket i medlemsavgift som rashundsägare.

Å andra sidan så har jag för mig att Blandrasföreningen försökte starta tävlingar i lydnad och bruks för blandraser men att intresset var så lågt så de slutade med detta och arrangerar numer bara "blandrasutställningar"som jag i min tur inte riktigt förstår syftet eller tanken med. Mer än att jag antar att det är "kul".

Däremot så vet jag att Agria på Djurens dag ibland har bedömning av alla sorters hundar-huru vida de är i god hälsa eller ej(de tittar på tänder,päls,ögon,hundens rörelsemönster,tillgänglighet,hull etc.)och det har jag större förståelse för samt tycker att är bra.

Jag tycker dock att hundvärlden över lag är underlig för att det finns så mycket motsättningar. Inom häst-och kattvärlden är korsningar lika accepterade som rasrena så vida ej rasklubbarna arrangerar något just för sin ras.

Jag menar att hunden som är ett sådant gott exempel på social förmåga borde väl smitta av sig till sina ägare men tydligen inte.

Jag tycker att blandrasägare kunde plädera för större uppfödaransvar så som att blandrasföräldrarna borde vara HD/AD-röntgade och gärna meriterade på något vis(nu är ju detta svårt då brukshundklubben utesluter blandraser från brukstävlingar men viltspår,agility och lydnad finns ju.).Liksom ifrågasätta varför det blandas så mycket på bruksraser(finns det verkligen en seriös marknad där ute för så många dylika blandraser?)samt försöka ta tag i att blandrasföreningen med större respons kan arrangera bruksprov för blandras.

Medan rashundsägare kunde ifrågasätta varför det är accepterat att avla fram rashundar som har andningsproblem,inte kan simma samt kräver kejsarsnitt för att få fram sina valpar, räkstjärtade schäfrar etc.

Det allra trevligaste vore ju om alla hundägare kunde vara glada åt varandras hundar och att alla hundar hade samma rättigheter och alla hundägare samma skyldigheter. :banana:
 
Sv: blandraser (långt)

Fast nu är det ju så att man är utesluten från att tävla bruks om man skaffar sig en blandras, så vill man tävla bruks så skaffar man sig en bruksras, as simple as that!

Man kan inte gnälla om sådant som man vetat om innan man skaffade sig hund.

Det finns ju andra sätt att meritera: Lydnad får både blandras & renras delta i och där kan man tävla ända upp till elit vilket är ganska avancerat!
 
Senast ändrad:
Sv: blandraser (långt)

Är det så... Intressant, tack för infon. Då svek inte mitt minne mig ändå.

Nej, ditt minne är det inget fel på. Däremot så vågar jag inte lägga mig i disskussionen om blandraser, eftersom jag känner TS och tikägaren. Jag är nämligen inte så förtjust i blandrasavel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 820
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 924
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp