blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

nej jag håller inte med... de bruksschäfrar jag har sett har alla haft lite för enligt min smak vinklade haser, lite lite sluttande rygg, det är ju inte alls i närheten av vad utställningshundarna har... men du kan inte säga att de inte har problem med höfterna, för det har de.

tax är väl en bra drivande hund... men de har väldigt många rasbundna sjukdommar! tex diskbrock...

och schäferns mentalitet... ja du... jobbar på djurklinik... en typisk schäfer där är en hund som är as stressad och det behövs minst 3 personer för att spruta hunden... nja... bra mentalitet kan ju inte hålla med om... det är ju i sånna situationer som man ser hundens verkliga mentalitet... offtast sitter de och skriker rätt ut och är helt galna...

alla som frågar där som är praktikanter som undrar varför hunden gör så får det enkla svaret, han är en schäfer, det säger en hel del...

bordecollie... ja... jag tränade en i agility en gång i tiden... räddare hund får man leta efter... enligt instuktören så var han bara en typisk bordercollie, jag själv har inte så stor erfarenhet av dem...
 
Sv: blandraser (långt)

Äschan! Våran border collie ( och alla från den kenneln jag träffat) springer aldrig oh gömmer sig och är rädda, snarare tvärtom! så de beror nog helt på avelslinjer och uppväxt :)
 
Sv: blandraser (långt)

Det finns redan mallar för hur den "perfekta" tex rottweilern ser ut. Det kallas extriörbedömmning. Det finns mentalttest korning där de högsta poängen delas ut till den hund som är närmast idealet mentalt för en arbetande hund.

(Extriörbedömmningen är LÅNGT ifrån utställning)

En schäfer som det krävs tre personer för att hantera, och skriker rätt ut skulle knappast klara en korning med bra poäng
 
Sv: blandraser (långt)

nej min åsikt är att man ska gå efter hur hunden är byggd och hur nära det är idealhunden, på ett ungefär, man får ju ta hänsyn till vilken uppgift hunden har i livet, om det är en vallhund, skyddshund osv osv.

jämför med hästar (igen :D) en galopphäst och en dressyr häst ska ju inte vara byggd på samma sätt, ellerhur? men en bra bog är alltid en bra bog ( för ridning då alltså) och bra ben är alltid bra ben hur man än vrider och vänder på det, samma med överlinje... det enda jag tycker inte verkar in så mkt är nog huvudet, förutsatt att det inte är gigantiskt då det då kan påverka balansen.... hoppas du förstår vad jag menar!

man får väl ta viss hänsyn till vilka raser som finns... men grund "grundbedömmningen" tycker jag ska vara ungefär så....
Man ska lägga stor vikt på att hästar är alltid hästar. Fysiskt sett har dom olika användningsområden -ja. Men mentalt är skillnaden inte precis stor. Man ska också tänka på att hunden är det djuret som har mest artrelalaterade fysiska sjukdomar i världen (!!!). Väcker inte det tankar om hur förbaskat noggrann man måste vara i aveln då, och att problemen inte gå att lösa genom att plötsligt börja blanda raser hej vilt..folk verkar ha glömt att för att få en blandras..behövs två renrasiga hundar? Sist men inte minst spelar ju mentaliten sån oerhörd roll - att då börja mixa hundar med helt olika mentalitetsinriktning (tex schäfer och dobermann) är för mig helt och hållet ologiskt. Förklara gärna mer här hur du hade tänkt.

Sist men inte minst håller jag med om att viss renrasavel inte heller ska ursäktas. Bulldoggs, chinese crested hundar, napolitanska mastiffer,shar pei och många många fler hundar är levande bevis på att människans egoism har gått alldeles för långt.
 
Sv: blandraser (långt)

nej jag håller inte med... de bruksschäfrar jag har sett har alla haft lite för enligt min smak vinklade haser, lite lite sluttande rygg, det är ju inte alls i närheten av vad utställningshundarna har... men du kan inte säga att de inte har problem med höfterna, för det har de.

Men du vet väl om att Schäfern ska ha lite sluttande kors och vinklade haser?
 
Sv: blandraser (långt)

jag är för blandras avel ja... men endast seriös... och i dagsläget är minst 50% (snarare runt 90 men iaf) oseriös avel, och den ska bort bort bort! jag vill ha friska sunda hundar, jag vill att den dåliga stämpeln blandraser har ska försvinna, även fast jag själv ofta tycker som den stämpeln säger :o

men mina tankar gäller alla raser, tex ska en hund kunna andas utan att låta konstigt, den ska kunna springa och leka och ha roligt, hunden ska kunna vara hund kort sagt...
 
Sv: blandraser (långt)

men det finns många som tävlar bara för att det är roligt, dessutom, när man tävlar tex spår och sedan avlar för det vill man inte då ha fram den bästa spårhunden? för då borde det vara klokt att korsa de bästa hundarna (individer pratar jag nu om, inte raser) för att få fram den bästa individen? så gör man bland hästar utom ett fåtal raser...

angående bortlottning så får man väl anordna fler tävlingar där fler är välkommna = fler blir intresserad och kan även hjälpa till att arangera.

Man? Vem är man? Kan du bestämma att någon annan ska engagera sig MER ideellt än vad de redan gör? Hjälper du till på din bk när det är tävling? Återigen, SBK är en förening för de som är intresserade av att träna och tävla bruks med brukshundar. Jag tycker de med blandraser ska var glada för de grenar och kurser som de KAN vara med i, istället för att begära vad andra människor ska göra med sin lediga tid.


det finns ingen blandras förening, vad jag vet,

Lustigt. Eftersom som många blandisägare har så mkt åsikter om vad folk i SBK bör och inte bör göra. Varför engagerar inte ni er och statar en egen förening? Jo, blandis försökte, men det höll inte. Varför, fanns inte engagemanget?

alla hundar är reggade på samma ställe, jordbruksverket, kommer inte ihåg om de nu för typ 2 år sen gav skk i uppgift att regga hundar, men de skötte det väl inte så bra om jag inte minns fel? hmm minnet sviker...

Men vad har ägarregistret med diskussionen att göra??

jag var på den där stora utställingen i stockholm förra året (glömt namnet:p) och tog där en katalog med "fina" avelshannar (schäfer).... såg inte en enda som jag skulle kunna tänka mig att använda i avel... helt hemska allihopa :cry: fattar inte hur det har kunnat gå så fort utför? det var ju inte så länge sen det var ett jätte jätte fin ras?!

Ja, fast du kan ju inte titta på utställningsschäfrar, och sedan uttala dig om alla schäfrar. De allra flesta som uttalar sig om bruks här har brukshundar.
Här är min: www.olufemi.se/rada



rörigt men jag hppas ni fattar mitt budskap...

tio tecken
 
Sv: blandraser (långt)

jag vet inte vad jag ska förklara eftersom jag iinte har avlat fram någon sådan hund...
 
Sv: blandraser (långt)

Det finns redan mallar för hur den "perfekta" tex rottweilern ser ut. Det kallas extriörbedömmning. Det finns mentalttest korning där de högsta poängen delas ut till den hund som är närmast idealet mentalt för en arbetande hund.

(Extriörbedömmningen är LÅNGT ifrån utställning)

ja men dessa gäller bara rashundar, och föresten, följs dem? hur kan vi då ha hundar som knappt kan andas och knappt kan gå??

det jag pratar om är ett system för hundar, alla djur som tillhör arten hund!
 
Sv: blandraser (långt)

och schäferns mentalitet... ja du... jobbar på djurklinik... en typisk schäfer där är en hund som är as stressad och det behövs minst 3 personer för att spruta hunden... nja... bra mentalitet kan ju inte hålla med om... det är ju i sånna situationer som man ser hundens verkliga mentalitet... offtast sitter de och skriker rätt ut och är helt galna...

...

Ja, men då tycker jag vi tar och BLANDAR den schäfern med en Cane Corso och en Ovtcharka. Då blir det väl bra?

Förstår du nu varför blandrasavel aldrig kan bli bättre än kontentan av de olika delarna.

Det är ingen här som sitter och säger att ALLA schäfrar som är renrasiga är perfekta. Det vi säger är ju JUST att man ska kolla upp mentalitet och liknande, INNAN man avlar dem. Ena sekunden tycker du renras är kass för att du har sett en handfull hundar som varit rädda hos veterinären, å andra sidan försvarar du okontrollerad avel som kanske inbegripar just såna hundar?
 
Sv: blandraser (långt)

ja men dessa gäller bara rashundar, och föresten, följs dem? hur kan vi då ha hundar som knappt kan andas och knappt kan gå??

det jag pratar om är ett system för hundar, alla djur som tillhör arten hund!

De följs av SERIÖSA BRUKS
hundsuppfödare.
Genom att följa dem så rensas mental kassa och sjukt byggda hundar ut. Men då gäller det förstås att folk betalar de där tusenlapparna extra för att få en hund vars föräldrar genomgått testerna. Ironiskt nog skiljer det inte i pris mellan en brukscäfer och en utställningsschäfer... Tyvärr vill folk ha lätta räkskärtar och fettklumpar till rottweilers.

Utställningsavarterna är vidriga. En del raser har verkligen inget existensberättigande så som de ser ut idag.
 
Senast ändrad:
Sv: blandraser (långt)

nej jag håller inte med... de bruksschäfrar jag har sett har alla haft lite för enligt min smak vinklade haser, lite lite sluttande rygg, det är ju inte alls i närheten av vad utställningshundarna har... men du kan inte säga att de inte har problem med höfterna, för det har de
Märkligt nog har inte en enda jag träffat haft antydan till höftproblem.


tax är väl en bra drivande hund... men de har väldigt många rasbundna sjukdommar! tex diskbrock...
Det har dom! Och hur hade du tänkt att dom skulle bli bättre genom att korsa in en annan ras?

och schäferns mentalitet... ja du... jobbar på djurklinik... en typisk schäfer där är en hund som är as stressad och det behövs minst 3 personer för att spruta hunden... nja... bra mentalitet kan ju inte hålla med om... det är ju i sånna situationer som man ser hundens verkliga mentalitet... offtast sitter de och skriker rätt ut och är helt galna...

alla som frågar där som är praktikanter som undrar varför hunden gör så får det enkla svaret, han är en schäfer, det säger en hel del...
Nej, det gör det inte. Mer än att ni har dåliga erfarenheter av rasen.Det hade jag också! För att så gott som alla schäfrar jag har stött på på stan/på promenaden eller i övriga samhället har varit precis likadana.."lustigt" nog har så gott som varenda hund sett ut som utställningsvarianterna-där verkar sämre mentalitet ocks tillkomma. När jag sedan vände ögonen till tävlingsplatserna i bruksgrenarna dominerade dom plötsligt planerna och såg ut som helt andra hundar dessutom? Det säger en hel del att bruks
schäfern fortfarande är bland dom populäraste tävlings och tjänsthundarna.

bordecollie... ja... jag tränade en i agility en gång i tiden... räddare hund får man leta efter... enligt instuktören så var han bara en typisk bordercollie, jag själv har inte så stor erfarenhet av dem
Och bör alltså inte uttala dig.
 
Sv: blandraser (långt)

lägger in ett exempel:

Brukslinjer:
hajenszizi1.jpg



Utställningslinjer:

Gold%20Med%20Show%20Win.jpg
 
Sv: blandraser (långt)

Nej enligt väldigt gammal standard, schäfern är ju en vallhund från början och en vallhund bör ha något sluttande kors/vinklade haser..

Och för en vallhund är det INTE optimalt med rak rygg och inga vinklade haser ..
 
Sv: blandraser (långt)

*kl*
Ett sluttande kors måste ju ALLT som rör sig ha. Hur skulle en häst med helt rakt kors se ut? Det är inte direkt eftersträvansvärt.
 
Sv: blandraser (långt)

lånar egen knapp*

nej nu struntar jag i det här, ni bara misstolkar mina inlägg helatiden, jag har inte skrivit någonstans att jag har en lösning på alla världens problem, jag har skrivit ett förslag hur man skulle kunna får ner antalet blandraser ganska rejält.

jag har heller aldrig skrivit att jag har en färdig avelsplan för varje ras, så att fråga efter min avlesplan om hur jag ska få en tax att bli friskare är ju ganska puckat, ellerhur?

jag har sett många både utställningsschäfrar och bruksschäfrar och skulle inte vilja ha nån av dem, det är inte min typ av hund inte mer med det... en bruksschäfer har fortfarande sluttande rygg som ni kan se på den svarta tex, vilket jag som talar om HUND inte schäfer skulle vilja ha bort...

tack och hej, vill ni mig nåt så finns jag på PM
 
Sv: blandraser (långt)

har jag skrivit att det ska vara helt rakt nånstans? svar nej.

nu ska jag gå ut till mina pållar, får väl se oom jag hinner kolla här ikväll.
 
Sv: blandraser (långt)

En av anledningarna till att dessa diskussioner lätt blir infekterade är att blandrasivrarna vägrar förstå skillnaderna i ovanstående ämne. När raser tas fram genom långsiktig avel så används de hundar som är BÄST inom det område man avlar för. Man skapar ett avelsprogram som tar hänsyn till sjukdomar och dylikt, och skapar mallar för hur man ska föra rasen och dess egenskaper framåt.

Man skapar alltså friska, hållbara renraser menar du? :angel:

http://www.pedigreedatabase.com/pictures/119826.jpg
Schäfrar som inte kan gå ordentligt.....

http://library.thinkquest.org/CR0211900/dog_dictionary/cj_bulldog.jpg
Bulldoggar med andningsproblem......

Varghundar och grand danois med höftproblem, döva dalmatiners, golden retrievers har tydligen lättare att få livmoderinflammation, boxrar ligger tydligen överst på sjuk statistiken..
Och temperamentet på vissa hundraser, aj aj aj!



Jag ser inte så positivt på dagens renras avel, nej.
Taxar med diskbråck,
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 849
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 581
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 523
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp