blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

jaha eh då har jag läst fel, som jag sa förut så har jag dyslexi.
jag trodde att de menade hos veterinären mm i helt vanliga fall.
jag har sett dem hos vet i helt normala fall där de varit friska förutom att de kanske har snuva eller fått en tagg i tassen.
jag har inte sett nåt annat.
haft djurpensionat och utb massör på hund och inte sett nåt där heller.
hm..... hoppa inte på mig nu..... har sett en del som haft problem som är renras...... men det tänker jag absolut inte ge mig in i en diskussion om

Jag hoppar absolut inte på dig för att du sett sjukdomar hos renrasiga, det finns alltför väl och jag kan inte annat än att hålla med, likväl som "blandsras-älskare" borde kunna erkänna nackdelarna med den typen av avel. :idea:
 
Sv: blandraser (långt)

Jag hoppar absolut inte på dig för att du sett sjukdomar hos renrasiga, det finns alltför väl och jag kan inte annat än att hålla med, likväl som "blandsras-älskare" borde kunna erkänna nackdelarna med den typen av avel. :idea:

japp så är det.
man kan vrida och vända på allt tills man blir tokig tror jag :D
 
Sv: blandraser (långt)

Hej, Ny på forumet och har faktiskt bara skummat igenom inläggen...en liten fråga jag alltid har ställt mig är, varför tycker många hästmänniskor att det är OK med blandrasavel hur som helst, vad tycker ni själva om Korsningar Ardenner/shettis, (för att överdriva) Jag ser samma symtom inom många områden, Hundfolk struntar i "katter" dvs bondkatter är Ok och de får liksom bar föröka sig, hästfolk skulle kunna lägga tiotusentals kronor på analyserad ensilage, balanserat specialfoder, etc för att deras häst ska må bra, men köper en blandras av grannen och ger den mat från ICA (generaliserar givetvis)

Jag anser att det inte är fel på individen blandras som föds, utan de som systematiskt föder upp blandraser för att tjäna pengar..surfa in på Blocket så får ni se...alla små "Paris Hilton" hundar....
Och visst kan en renrasig hund bli sjuk, men det är bra mycket mer kontrollerat än blandisaveln...

Vi har ett arv att förvalta från de män och kvinnor som en gång avlade fram våra olika raser, vi måste förbättra och ta hand om det avelsmaterial vi har, inte sudda ut raser genom ogenomtänkt blandisavel, Titta lite på Hundstallet och hos olika djurhem, vad är det för hundar som sitter där??
Inte är det renrasiga hundar med stamtavla iallafall....

Vill inte stöta mig med någon och respekterar vad andra tycker, och detta är MIN åsikt, ha en bra dag:)
 
Sv: blandraser (långt)

Fast det är ju skillnad på att korsa en ardenner/shettis och att korsa en rottweiler/border collie.

Hästkorsningen är ju fortfarande en häst, även om den kanske inte är så vacker :p. Hunden har egenskaper från två helt olika typer av hund och dessa egenskaper tillsammans kan ge mentala konflikter hos individen. T.ex hur kul är det att ha en hund med nervösa besvär korsat med en hund som är snar att bita? (Ja en hund är alltid en hund...)

Sen finns väl inte heller lika många rasbundna sjukdomar hos häst som det finns i hund.

Jag är hundmänniska, har varit hästmänniska och jobbat ett par år som volontär på katthem samt har egna (bond)katter. Jag bryr mig lika mycket om alla djuren.
 
Senast ändrad:
Sv: blandraser (långt)

Nu menade ju jag inte dig, utan att själva tråden går ut på det och ingen som pratar för ett avelsarbete på blandraser har hittills tagit upp att det skulle vara för att utavla.

Förlåt att jag är lite vimsig, hoppas du förstod nu :)
 
Sv: blandraser (långt)

Själv upplever jag tyvärr dessa typer av korsningar som typhunden när folk kommer till vet med en totalt ohanterlig hund som dessutom ofta sätter emot på ett farligt sätt.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Men jag upplever det ofta som att folk i dessa trådar överdriver de fysiska problemen med korsningar.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

det är min blandis :)

frisk och kry;)

gör man det rätt blir det inga problem.
fri röntgade och allt och min vovve är åxå friröntgad.

Wilma089.jpg


Oregistrerad Golden Retriver ( räknas som blandras ) som hade dåliga höfter ( c ) och dog 6 år gammal, troligtvis av något ärftligt fel.

Vad jag vill säga är att en blandras inte talar för hela gruppen, det spelar ingen roll hur frisk din hund än må vara ( hur ser resterande av kullsyskonens resultat ut ? ), om du inte kan spåra tillbaka i stammen och se om avelsdjuren är friska så blir det en chansning.

Hur du än vrider och vänder på det
 
Sv: blandraser (långt)

Men jag upplever det ofta som att folk i dessa trådar överdriver de fysiska problemen med korsningar.
PL

Kanske för att det är så konkreta exempel att peka på. Ett par d-höfter är ett par d-höfter. Dålig mentalitet bortförklaras ofta med att det är förarens fel eftersom "en hund alltid blir vad man gör den till", vilket jag upplever är ett vanligt resonemang hos många som talar för blandraser. "Det spelar ingen roll vad det är för raser i den, den blir vad man gör den till!"
 
Sv: blandraser (långt)

Jasså ..

Det enda jag menar är följande, att köpa en blandras innebär oftast en större chansning än om man köper en renras.

Jag lovar att vi i våran familj gjort tabben och vi kommer aldrig mer köpa en blandras ( oregistrerad hund )
 
Sv: blandraser (långt)

jag skulle aldrig köpa en renrasig hund som inte är reggad som räknas som blandras, för då tänker jag alltid varför är den inte reggad? och sen så... blir jag alltid misstänksam...

samma när/om jag köper en blandras, jag vill se röntgen plåtar på föräldrarna där! och allt annat...
 
Sv: blandraser (långt)

Ja o blandisuppfödarna är ofta mindre nogräknade i valet av föräldradjur. De värsta blandisuppfödarna har dessutom en rent sjukdomsframkallande miljö o utfodring.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

samma när/om jag köper en blandras, jag vill se röntgen plåtar på föräldrarna där! och allt annat...

Även om du får se plåtarna på föräldrarna så kanske mor/farföräldrarna har en defekt.

Vi kikade på hennes mor/fars höftröntgen så ja vad mer ?

Så du tror på allvar att om du köper en "riktigt" blandis så har dom varit mer nogranna med aveln och föräldrarna än om du köper en oregistrerad hund?
 
Sv: blandraser (långt)

Även om du får se plåtarna på föräldrarna så kanske mor/farföräldrarna har en defekt.

Vi kikade på hennes mor/fars höftröntgen så ja vad mer ?

Så du tror på allvar att om du köper en "riktigt" blandis så har dom varit mer nogranna med aveln och föräldrarna än om du köper en oregistrerad hund?

Min omplaceringshund kommer från en ''seriös'' uppfödare. Han är balndis. De hade ett syfte med aveln att få fram bra draghundar att ha i sitt spann. Vi vet även förfäderar och annat på vår hund. Vi har inte stamtavla, men iallafall allting uppskrivet. Så det finns visst det nogranna blandisuppfödare.
 
Sv: blandraser (långt)

nej men det är mitt krav för att jag ska köpa valpen. som jag sagt tidigare, jag ställer samma krav på de som på renrasiga hundar...

anledningen till att jag började kolla på blandraser var att jag inte hittade det jag sökte bland de renrasiga, men jag har en blandning här som är allt som jag vill ha... dock tycker hon inte om barn, det är det enda.
 
Sv: blandraser (långt)

Har jag sagt något annat :confused:

Jag vet att bland draghundsfolket är det många som korsar/blandar för att få snabbare/ smidigare hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: blandraser (långt)

Jag undrade bara hur du tänkte eftersom du skrev att du aldrig skulle köpa en oregistrerad hund, men kan tänka dig en "äkta" blandis :confused:
 
Sv: blandraser (långt)

Javisst var det helt oseriös avel på min hund jag äger nu och jag måste erkänna att jag inte sett många seriösa annonser ang blandisar.. många kan ju inte ens stava till rasens namn..

Men när jag köpte min hund var jag väl medveten om vad jag gav mig in på och jag har kämpat mycket med henne, gått många lydnadskurser oav och faktiskt så fick vi mkt beröm på den sista kursen vi gick vilket gjorde mig mkt glad och stolt..:)

Men visst har det varit jobbigt på vägen men jag har ju också lärt mig väldigt mycket. Jag kommer däremot inte köpa någon liknande hund igen utan det kommer bli en hund där man vet mer vad man får för något..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 820
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 926
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp