blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

Nu börjar det här bli löjligt. Nog för att schäfern har dåligt rykte men det är då fasen vad folk ska hitta på(!!) saker som inte är det minsta sanning. Blandning? Jag känner flertalrt som har 100 procent renrasiga bruksschäfrar utan dom problemen du räknar upp och som är kärnfriska. Det är för övrigt mycket enkelt att få tag i ett sådant exemplar om man orkar öppna ögonen och titta på annat än utställningshållet.

Du gå in på vovve så får du se vad jag pratar om.........
 
Sv: blandraser (långt)

Du gå in på vovve så får du se vad jag pratar om.........[/QUOTE]

Är vovve.net din källhänvisning? :idea:
 
Sv: blandraser (långt)

Är det bättre att blanda dessa defekta raser med varandra då?

Är det positiv avel ?
Har jag skrivit det?

Visst kan man korsa tex schäfer, men då ska det ju vara en frisk sådan, med bra anlag och fin rygg tex.


absolut inte. I mitt tycke borde vi sluta avla på dem överhuvudtaget.
:bow:

kan vi inte försöka räkna upp några av de friskaste raserna?
Spetsar och siberian husky räknas väl till mycket friska raser tydligen.

Taget från: http://hd.se/mer/2007/06/09/friskaste-hundraserna-listade/

"Faktaruta/De här hundarna lever längst (av våra hundra vanligaste raser):
* Bichon havanais
* Isländsk fårhund
* Norrbottenspets
* Welsh springer spaniel
* Tibetansk spaniel
* Parson russel terrier
* Border terrier
* Dvärgschnauzer
* Norsk buhund
* Tibetansk terrier
* Siberian husky

Faktaruta/Och de här har kortast livslängd:
* Irländsk varghund
* Grand Danois
* St bernhard
* Bernersennen
* Dobermann
* Leonberger
* New Foundland
* Greyhound
* Boxer
* Pyrenéerhund

Faktaruta/Tio i topp hos veterinären:
1. Boxer
2. Irländsk varghund
3. Grand danois
4. Dobermann
5. Airedale terrier
6. Bernersennen
7. Riesenschnauzer
8. Rottweiler
9. Flatcoated retriever
10. Skotsk terrier

Faktaruta/Och de friskaste raserna:
1. Norrbottenspets
2. Finsk spets
3. Bichon havanais
4. Norsk älghund
5. Jämthund
6. Smålandsstövare
7. Siberian husky
8. Schillerstövare
9. Hamiltonstövare
10. Drever"
 
Sv: blandraser (långt)

hehe ja haha :rofl: men jag älskar den hemsidan och är inne nästan varje dag och är det en massa prat om blandraser m.m också och där va den en kille som ville ha en "bra" schäfer så han köpte en hund som var hmm tror det va 75 % schäfer och den ser exact ut som en fast med rak rygg m.m

men jag tror att man får sina åsikter genom vilken/vilka hundar man träffat/haft då jag bara haft blandraser och tycker dom är Bäst :love: då min mobrors 5 renrasiga alla har vars en sjukdom.. så har jag fått min synpunkt om blandraser .. men säkert finns det renrasiga som är friska och sunda m.m och blandraser som har sjukdomar och sånt men det finns nog en risk vad man än väljer och man får tycka vad man vill men som sagt kränk inte nån

haha :D det va från mig
 
Sv: blandraser (långt)

Om jag förstod sidan rätt så var det enbart statistik från Agria .

Och nej du har inte skrivit det, det var ju en fråga jag ställde till dig eftersom du radade upp en himlans massa raser som har defekter och som samtidigt är otroligt vanliga i kombination ( blandraser )
 
Sv: blandraser (långt)

Jag tror man får försöka se till lite fler än fem hundar för att få någon slags uppfattning om hur blandrashundar är... Du har sett fem bra, någon annan har sett 40 mentalt kassa blandrashundar. Vem har "rätt"?
 
Sv: blandraser (långt)

hehe ja haha :rofl: men jag älskar den hemsidan och är inne nästan varje dag och är det en massa prat om blandraser m.m också och där va den en kille som ville ha en "bra" schäfer så han köpte en hund som var hmm tror det va 75 % schäfer och den ser exact ut som en fast med rak rygg m.m

Förmodligen för att han inte blev godkänd som valpköpare vid de kennlar som avlar seriöst på brukschäfrar. De ställer, med all rätt, krav på sina valpköpare.

Han ville ha en bra schäfer - och fick en schäferliknande blandis med rak rygg. Det är långt ifrån en bra schäfer...
 
Sv: blandraser (långt)

Jag tror man får försöka se till lite fler än fem hundar för att få någon slags uppfattning om hur blandrashundar är... Du har sett fem bra, någon annan har sett 40 mentalt kassa blandrashundar. Vem har "rätt"?

*harkel* läs igen.. jag har sett 5 dåliga renrasiga ... bara bra blandraser av MÅNGA...
 
Sv: blandraser (långt)

jag tror inte det... han köpte den för att han ville ha en "schäfer" med bra rygg.. finns inte många sådan nu vad jag sett..
 
Sv: blandraser (långt)

Har en bekant som har en blandis som ser ut som en scäfer, "rak" rygg osv men med c-höfter. Och den stackars hunden har dom avlat på, tror knappast valpägaren meddelade köparna om pappans skithöfter. :crazy:
 
Sv: blandraser (långt)

jag tror inte det... han köpte den för att han ville ha en "schäfer" med bra rygg.. finns inte många sådan nu vad jag sett..

och då fick han en hund som såg ut som en schäfer men ÄR den som en schäfer? Eller är den som en labbe (som exempel) ?

Som många sagt, det går att hitta bra schäfrar men de säljs ju naturligtvis inte till kreti och pleti utan där kan man snacka oim att det ställs KRAV! Blandisar (de flesta) däremot säljs ju till den som kan hosta upp cash...
 
Sv: blandraser (långt)

När man buskavlar gör man det till 99% på de hundar som INTE uppfyller sin ras standard, som av någon anledning inte kunde registreras. Plötsligt förbises alla sjukdomar som respektive ras kan få, eftersom "alla vet ju att blandraser blir friska." Ofta nöjer sig köparna med att SE tiken, och se att hon inte är sjuk JUST NU. De ha ingen aning om vad hon nedärver.

Men vad är standard egentligen? Att endast avla på friska djur bör, som tidigare skrivet i tråden, vara en självklarhet. Att djuren ska ha god exteriör, för deras EGEN SKULL, dvs livskvalitet och hälsa som utgår ifrån hur de är byggda, bör också vara självklart enligt mig. Men så är det ju inte många gånger, många raser har "standarder" som säger något helt annat. "Nospartiet ska vara si och så", "Ryggen ska luta si och så mkt" osv osv... men dessa kriterier är inte alltid de bästa för hunden, utan det är människan (läs rasdomaren och övriga som sätter "standard"...) som tycker att det är "snyggast så"/"trendigast så"...
Det jag vill komma till är att hundar som av någon anledning inte har kunnat registreras inte behöver vara "sämre" än registrerade hundar. Det behöver inte betyda att alla ev sjukdomar etc förbises vid avel med denna hund...
 
Sv: blandraser (långt)

Men vad är standard egentligen? Att endast avla på friska djur bör, som tidigare skrivet i tråden, vara en självklarhet. Att djuren ska ha god exteriör, för deras EGEN SKULL, dvs livskvalitet och hälsa som utgår ifrån hur de är byggda, bör också vara självklart enligt mig. Men så är det ju inte många gånger, många raser har "standarder" som säger något helt annat. "Nospartiet ska vara si och så", "Ryggen ska luta si och så mkt" osv osv... men dessa kriterier är inte alltid de bästa för hunden, utan det är människan (läs rasdomaren och övriga som sätter "standard"...) som tycker att det är "snyggast så"/"trendigast så"...
Det jag vill komma till är att hundar som av någon anledning inte har kunnat registreras inte behöver vara "sämre" än registrerade hundar. Det behöver inte betyda att alla ev sjukdomar etc förbises vid avel med denna hund...

Fast fördelen återigen med att ha en standard är att du som köpare kan gå in och välja bort den. Du kan ta beslutet att du inte vill ha sharpei eller basset eller vad du nu tycker är ohälsosamt. Bland blandrasägarna på nätet har jag flera ggr bara den senaste veckan sett exempel där hundägare inte VET vilka raser som ens ingår i hunden. Hur kan det göra hunden mer hälsosam?
 
Sv: blandraser (långt)

hördu nu får du faktiskt ta och ge dig.
det här är min hund och han är med i en enda tråd till här på buke och det är en sk "bildtråd" där man skulle gissa rasen och alla i den tråden var blandraser!
nej nu säger jag fel!!!
han är med i en till där han simmar och den tråden handlade om just hundar som gilla att simma.
så kom inte här och säg att jag på något sätt nånstans har disskuterat raser mm i någon tråd.

jag har aldrig sagt att den och den rasen är förträfflig att blandas.
sånt intresserar mig inte

när folk far med osanning då blir jag ledsen :cry:

det där tyckte jag var ett otroligt taskigt påhopp av dig.
jag har alla trådar jag är med i sparade så det är ju väldigt enkelt att kolla upp det!
det där får du faktiskt ta tillbaka.
du gjorde mig väldigt ledsen nu.

Den tråden som någon syftade på är ju bortplockad. Där du visade upp din hane som hade blivit pappa. Tikägaren fick tråden bortplockad.
 
Sv: blandraser (långt)

jag har varit på hund utställningar där bland annat schäfrar har vissats tex: åstorp,sofiero,ronneby.. men jag säger inte att Alla schäfrar är dåliga m.m men vad jag sett så... fast visst jag har sett schäfrar som inte har så lutande rygg m.m men jag menar mer schäfrarna som ställs ut , Då det är vad JAG sett och bildat en uppfattning om.. men jag skulle nog köpa en blandras igen då jag fått det intrycket att dom är friskare.. men det är vad jag tycker och ni andra får tycka annorlunda om ni vill...

och den personen som köpte den "schäfern" har gjort allt som han annars skulle gjort med en vanlig schäfer som röngat höfter m.m ..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 820
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 926
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp