Bukefalos 28 år!

blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

vad är det som säger att man ska blanda de värsta raserna?
finns det någon som har påstått det nånstans? Nej
 
Sv: blandraser (långt)

Är det bättre att blanda dessa defekta raser med varandra då?

Är det positiv avel ?

absolut inte. I mitt tycke borde vi sluta avla på dem överhuvudtaget. Som sagt det viktigaste inom båda avelsgrupperna är väl att djuren blir friska och mår bra? Det är en positiv avel för mig. Utssendet ska inte spela så mycket roll som idag, då det är ofta det som gör att djuren fysik blir förstörd eller psyket. Önskvärt är att man ser till hundens bästa. Avla ska vi endast göra på de bästa exemplaren. Oavsett om det är blandisavel eller rasren.
 
Sv: blandraser (långt)

Nej men oftast är det ju blandraser som innehåller de raser som någon räknade upp som defekta .

Jag har heller inte sagt att man avlar på det värsta raserna, men om man tar två raser och blandar dom ( och båda har problem med HD ) så blir ju inte valparna friskare bara för att dom är blandraser
 
Sv: blandraser (långt)

nej, och jag har inte påsått åt sånt heller... men jag tycker att de raser i nämner som friska har fortfarande ibland stora fel, och nej jag pratar inte om utställnings schäfern... trött på alla diskussioner om dem, ja de är extrem osunda, punk det räcker liksom där... frågan är ju snarare hur en ras som varit så fin brukshund kan bli så på så några år? jag är inte insatt i schäfer avel, men ni andra kanske vet?

alla raser har sjukdommar idag, det är bara fakta, menn det här skulle väl handla om blandraser och hur man får deras rykte att bli bättre, jag tycker kimmis87:s förslag verkar vettigt, hur man ska genomföra det och allt sånt har jag inga förslag eller ideer om, jag har heller inte det intresset...
 
Sv: blandraser (långt)

har jag skrivit nånstans att blandraser är friskare? nej.
 
Sv: blandraser (långt)

frågan är ju snarare hur en ras som varit så fin brukshund kan bli så på så några år? jag är inte insatt i schäfer avel, men ni andra kanske vet?

Det är ju inget svårt. Man avlar på extrema drag helt enkelt. Att det blir fult är ett faktum. Varför man vill det är vi många som står frågande till.
 
Sv: blandraser (långt)

Nej jag har väl inte påstått att du skrivit det heller.

Men vill du utveckla hur man ska få en frisk blandras ( planerad avel )
 
Sv: blandraser (långt)

jo men hur har det gått så fort? bara för 10 år sen var det ju en helt annan sak, ellerhur? 10 år är inte långt tid...
 
Sv: blandraser (långt)

Nu har det väl funnits längre tid än så, men tio år är tre generationer om det går fort.
 
Sv: blandraser (långt)

jo fast bara på enstaka hundar väl? nu är det ju lliksom svårt att hitta en bra schäfer om man är vanlig svensson, för bruksuppfödarna vill ju inte sälja till en svensson, och svensson vill väl verkligen inte ha en hund med så mkt problem....


kan vi inte försöka räkna upp några av de friskaste raserna? i helhet då alltså inte bara en viss grupp som tex utställningschäfer och bruksschäfer... om ni förstår hur jag menar :p hela rasen alltså...:D
 
Sv: blandraser (långt)

absolut inte. I mitt tycke borde vi sluta avla på dem överhuvudtaget. Som sagt det viktigaste inom båda avelsgrupperna är väl att djuren blir friska och mår bra? Det är en positiv avel för mig. Utssendet ska inte spela så mycket roll som idag, då det är ofta det som gör att djuren fysik blir förstörd eller psyket. Önskvärt är att man ser till hundens bästa. Avla ska vi endast göra på de bästa exemplaren. Oavsett om det är blandisavel eller rasren.

:bow::bow::bow:
 
Sv: blandraser (långt)

har ingen anning! sett (obsevera sett =tittat) en wippet en gång irl...

funderar på pudel... de är väl ganska friska? förutom öroninflamationen men det beror ju på pälsen, klipp dra bort pälsen i öronen så är ju det problemet borta... hm... men de har väl nån ögonsjukdom.. pra... säger hjärnan till mig... nån som vet?
 
Sv: blandraser (långt)

Det har jag gjort, men jag frågade ju dig.

Med tanke på att du svarade mig och citerade mitt svar som var riktat specifikt till Lycanthrope och de raser hon tog upp.
 
Sv: blandraser (långt)

vad jag ser så har jag iinte citerat dig, visa? har kollat 2 ggr hittar inget inlägg som jag citerar dig i..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 954
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 987
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp