Bukefalos 28 år!

Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jadu, det är oerhört frustrerande det här.

Jag förstår inte hur karln tänker? Jag har varit så arg och frustrerad idag att jag kunde ha gjort både ett och annat överilat. Jag har försäkt få tag i honom men han törs inte svara. Jag tänkte att jag skulle ge honom EN chans till att reda ut det här. Jag tänkte att jag skulle säga så; att jag är arg och frustrerad men vill ge honom en chans till att säga att han ångrar sig och tycker att det var dumt och att det aldrig ska upprepas. Han är förmodligen livrädd nu, att det ska komma ut, att alla ska förstå, han förstår nog vad han gjort men det är ju ganska mkt att inse att han nog föredrar att skyffla över det på mig.

Jag fattar inte hur det kan vara fel på andra men inte han själv? Helt omöjlig logik som jag bara inte kan accetera.

Jag önskar sååå att jag var lärare som var TVUNGEN att anmäla så jag slapp älta olika konsekvenser och scenarior. Å ena sidan, å andra sidan. När det väl kommer till kritan vet jag att jag kommer göra rätt och anmäla men om det går att förhindra så vore jag taxam. Jag vill ju inte sätta dit honom, jag vill att de ska få hjälp, inse att de har ett problem. men jag misstänker starkt att det är desperat önsketänkande från min sida.

Det är jätteskönt att läsa om någon/dig som har varit i samma sits. Du var jättemodig! :bow: Tack för att du tog dig tid att skriva!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Men nu så skall du se det hela possitivt!
Så där reagerar barn och korkade karlar (nåja, korkade fruntimmer också) när man har kommit fram med meddelandet.
Det är egentligen en reaktion på att man skämms.
Men aldrig att man skulle erkänna detta.

Så nu kan du nog vänta ett tag och se vad som händer.
Att sprida ut det hela bland vänner och bekanta kan vara mycket effektivt.
Mycket mera än vad en anmälan antagligen skulle vara.
Och dessutom så ger det en kontroll av att han håller sig i skinnet.

Men du skall inte jaga honom mera just nu.
Ge honom tid till att tänka, annars så kommer han bara att veva vidare med sina anklagelser mot dig.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
Har ni ngra råd?

Ta några djupa andetag och klappa dig själv på axeln för det du åstadkommit så här långt.

Avvaka nu och se vad som händer när de andra barnen ska vara hos er.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Tycker att du gjorde rätt. Visst måste man säga åt sina barn, men man måste inte slå halvt ihjäl de. ;)
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
När det väl kommer till kritan vet jag att jag kommer göra rätt och anmäla men om det går att förhindra så vore jag taxam. Jag vill ju inte sätta dit honom, jag vill att de ska få hjälp, inse att de har ett problem. men jag misstänker starkt att det är desperat önsketänkande från min sida.

!

Om du anmäler så kommer soc att göra en utredning och förhoppningsvis får de då hjälp.

javan
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
Vidare fokuserade han helt på MIG, försökte hela tiden slingra sig vid konfrontation av det uppenbara. Jag läste så jäkla många böcker och var så korrekt hela tiden. Jag har aldrig gillat honom osv. Inte helt osant men vad jag än har tyckt har jag aldrig varit otrevlig och respekterat honom för att systern är gift med honom. Han är orolig att ja ska berätta detta för alla och han for ut flera gånger att om han hörde det skulle han minsann. Vad? frågade sambon. Du har ju slagit honom. Jag har själv sett det osv. Det slutade med att pappan skulle skicka sin mamma och pappa på mig :D

Ojdå, han har visst inga argument att komma med eftersom han måste gå till personangrepp. Stackars lille barnmisshandlaren då :smirk: (ironi, bara så att ingen missförstår)
Nåväl Gry, jag tycker det är jättebra jobbat av dig! Var inte ledsen för att du tar åt dig av hans angrepp, och skäms framför allt inte över det. Du beter dig som en vuxen människa med känslor i kroppen, det gör inte han. Jag blir så irriterad över att det finns människor som han, men jag är väldigt glad över att det finns människor som Gry! :)
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

:bow:
En eloge till dig som vågar säga ifrån!
Inte bara står bredvid och tittar på och låter det pågå..

Vi människor måste skydda varandra :bow:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Det sjuka är att den "släkten" är grymt konflikträdda ohc jag tror inte jag överdriver om jag säger att om jag åker ut dit imogon på kaffe så "finns inte" konflikten i dag. Systern hälsade glatt till mig och tackade för paketet genom sambon. FÖr mig existerar inte den sortens konflikthantering. Helt sjukt!

Hur fungerar din konflikthantering då?? Att åka hem o inte träffas mera?

Jag tycker att det är BRA att du sa till även om ni blir osams, och jag förstår dig att det är "svårt" med anmälan.... barnet mår ju heller inte bra om släkten är osams...det blir ju många iblandade....du kan ju såhär efter stridens hetta ta upp detta med föräldrarna och säga att du orkar inte se sånt och ser du det en gång till så kommer du att anmäla ...för barnets skull....då har dom ju en valmöjlighet ....och om man tar det när man inte är förbannad så går ju budskapet lättare in...

Att inte systern låtsades om det är förmodligen för att hon skäms o mår dåligt över det...du får vara lite psykolog där..... :bow:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

martha skrev:
Hur fungerar din konflikthantering då?? Att åka hem o inte träffas mera?

Jag tycker att det är BRA att du sa till även om ni blir osams, och jag förstår dig att det är "svårt" med anmälan.... barnet mår ju heller inte bra om släkten är osams...det blir ju många iblandade....du kan ju såhär efter stridens hetta ta upp detta med föräldrarna och säga att du orkar inte se sånt och ser du det en gång till så kommer du att anmäla ...för barnets skull....då har dom ju en valmöjlighet ....och om man tar det när man inte är förbannad så går ju budskapet lättare in...

Att inte systern låtsades om det är förmodligen för att hon skäms o mår dåligt över det...du får vara lite psykolog där..... :bow:

Klok som en bok är du martha! :bow: Jag funderade också på det, samtidigt som jag förstår att Gry vill åka hem om hon har en karl skrikandes över sig.

Det mest effektiva just nu tror jag är att låta allt lugna ned sig och sedan ta en seriös kontakt där Gry får tillfälle att förklara varför hon står upp för barnet.

Inte förrän dess kommer mannen att vara villig att lyssna på henne.

Jag har själv reagerat häftigt en gång på en ingift släkting som bara talade illa om hennes svägerska. Denna svägerska hotade sin man med knivar inför barnen och verkade vara minst sagt mentalt instabil.

Min häftiga reaktion där jag ansåg att min ingifta släkting skulle anmäla, göra något och absolut inte acceptera denna fysiska och psykiska misshandel resulterade i att hon och jag inte talar med varandra. Ingen direkt god konflikthantering, men hon avskyr mig som pesten eftersom jag ställde krav på henne att stå upp för sitt snack.

Så, tyvärr behövs två parter för en bra konfliklösning. I mitt fall så var jag alltför upprörd och aggressiv när jag fick höra om familjens misär. Jag skulle tagit det lugnare och försökt lirka lite mer. Det är bara det att jag har väldigt svårt för människor som säger sig bry sig om barnen, men som står handlingsförlamade.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

:D haha...visst är jag :rofl:

Ärligt talat hade jag försvunnit som en blixt därifrån sjäv...URSINNIG...och aldrig mera satt min fot där :D
Men jag hade inte ifrågasatt deras konflikthantering....
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Herregud!! Anmäl honom på stört! strunta i att det är din mans systers man, systern mår säkert inte heller så bra av att se sonen bli behandlad sådär men hon tänker säkert samma som dig att "jag kan inte anmäla honom för han är ju min man", så istället blir hon "passiv" (eller vad man nu ska kalla det).
Ett barn som blir uppfostrad med slag lär sig att våld är rätt!
Det kommer straffa sig i framtiden om inget blir gjort NU!
Smisk i rumpan kan även utvecklas till andra sorters slag när pojken blir äldre...man kan ju inte smiska rumpan i all evighet...
Barnagan är faktiskt förbjudet & att pappan slog sin son upprepade gånger på en enda kväll talar ju för att det kommer hända igen, det var säkerligen inte första gången...
Snälla, anmäl honom för barnets bästa, han kan ju inte försvara sig! :cry:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jag beundrar dig verkligen för att du har tagit tag i situationen! :bow: Det krävs kurage för att orka GÖRA något i en svår familjesituation.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Du har gjort helt rätt, tänk aldrig i andra banor.

Oavsett hur arg pappan blir, tänk hur lycklig barnet blev för att nån äntligen sa NEJ!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Du skriver att de är frustrerade båda två över att de inte rår på honom. Det borde betyda att de inser båda två att det de gör inte fungerar. Vilken väg in är mest effektiv, tror du? Jag kanske är överskeptisk till myndigheter, men jag har svårt att tänka mig att en inblandning av soc faktiskt kommer att hjälpa, de är väl redan nog pressade som det är, att dessutom ha en myndighet som omplacerar barn över sig kan inte direkt minska pressen... Pappan verkar ju inte i nuläget vara någon idé att prata med, hur är det med mamman? Skulle det fungera om du pratade med henne? Ta reda på hur de mår egentligen, får de sova på nätterna? Fungerar matrutinerna? Om 3 ½ åringen har småsyskon (förstod det så) är det inte säkert att de sover speciellt mycket på nätterna, och ett år av "osömn" kan göra vem som helst vansinnig... Det är väl inte otroligt att mamman själv faktiskt har förslag på vad som skulle kunna göras bättre, åtminstone förutsatt att hon själv klarat av det hela bättre. Det skulle kunna vara så att det bästa sättet är att ge mamman stöd (bara att ha någon att prata med kan göra att hon själv kommer fram till ett annat tänk) så att hon känner att hon "har någonting att komma med" och kan ha bra samtal med sin man. Om han inte varit hemma så mycket, kan det behövas att de planerar lite mer i förväg med matlagning etc. Min sambo jobbar skift och vi har 3 barn mellan 2 och 5,5. Jag höll på att bli knäpp de veckor han jobbade eftermiddag medan de var mindre, men när sambon avlastade genom att förbereda middagsmat innan han for på jobbet blev det bättre. Likaså hade jag ett jobb där jag faktiskt kunde åka hem på lunchen och ge ett handtag under första dagarna sambon var hemma, inte för att han inte skulle klara av det, men just för att jag själv vet hur jäkligt det kan bli. Och det uppskattades faktiskt av honom, som inte annars är så snar att erkänna att han behöver hjälp.

Jag kan inte tänka mig att särskilt många smiskar sina barn för att de tycker att det är rätt sätt att uppnå resultat, utan för att de inte vet bättre. Och när de vet bättre, så gör de bättre.

Jag menar absolut inte att det är rätt att slå barn eller att det finns ursäkter för det, och jag tycker att det var strongt av dig att agera. Tyvärr lever vi i ett samhälle där vi lever sida vid sida men inte tillsammans, och om jag ser någon i min närhet som mår dåligt försöker jag alltid fundera över vad jag kan gör för att hjälpa till. Kanske finns du i deras närhet av en anledning?
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jag har läst tråden och jag måste säga att jag beundrar ditt civilkurage att säga ifrån, trots att det kan kosta dig själv mycket.

Mycket starkt gjort! :bow: :bow:

Jag hoppas att du fortsätter att ha styrkan att säga ifrån och sätta gränser i den här situationen. För det behövs. Jag tror att, även om varken pappan eller systern skulle erkänna det, så har det här startat något. De måste innerst inne förstå att detta är oacceptabelt. Om så är fallet så har du uppnått mycket.

Sen måste jag säga, utan att mena illa alls, att din sambo låter lite flat? Jag skulle känna mig sviken, besviken och arg över att han inte tydligare tagit mitt parti. Om det varit min sambo skulle jag tycka att han är en fegis!!

Norrland
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

:bow: Strong gjort Gry, sådär beter man sig inte mot barn. :bow:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

*tio tecken*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

*lånar knapp*

Mycket bra gjort!!! Var stolt över dig själv.

Min övertygelse är att "alla barn är allas barn" och det är ALLAS vår skyldighet att reagera på barn som misshandlas/far illa.

Däremot är det inte vår skyldighet att utreda och behandla - det tar förhoppningsvis socialen hand om på bästa sätt.

Så du gjorde absolut rätt som kontaktade socialen - hoppas fler gör som du! (Jag har också gjort det...)

Som någon annan skrev....om pojken får växa upp med att bli slagen så blir det naturligt för honom. Han kommer att fortsätta i samma spår om ingen visar honom hur man hanterar konflikter. Vem vill ta det ansvaret?

Ju tidigare vi kan ALLA reagerar på barn som far illa (och det behöver inte vara "så allvarligt"), desto mindre lidande för den enskilde - och dens anhöriga - och desto mindre kostnader för samhället (om man ska vara krasst samhällsekonomisk...)
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Lånar knapp

Har så mkt att skriva att jag svarar er alla på samma gång och gör e uppdatering, tar för lång tid att svara alla envar. Jag har läst alla inlägg noga och jag är så innerligt taxamma över er här på buke som kan kan bolla med och få stöd av. Jag har haft stor hjälp av er, mer än ni kanske tror. Ni är sådana som bara har läst min sida av saken men det ligger inte i en klok bukefalist sätt att bara se saker från ett håll :D Om man inte skriver det "rätta" får man på mopp, eller så får man en ny infallsvinkel. Det är det som gör det så värdefullt oxå! Så tack kära vänner! :love:

Nu till sak. Jag ringde pappan i förrgår men han vågade inte svara. Döttrarna svarade och sa att han inte vill. Men jag sa att han man slagit en treåring så får man ta konsekvenserna. Jag sa att ringer han mig inte under dagen så lämnar han mig inget annat val än att anmäla honom i morgon. Han ringde upp... ;) han var vansinnig, han skulle anmäla OSS, nu skulle vi få se minsann. Jag var si och sån. Visserligen trodde han aldrig att sambon skulle bära hand på något barn men det skulle han säga iallfall. Han skulle förklara för soc att vi var så osams ch jag så svårt psykisk sjuk att jag njuter av att anmäla, splittra familjer ohc jag ljög hela tiden. Han hade redan blandat in hans föräldrar osv osv. Jag sa att hade du bara bett om ursäkt och lovat att det inte skulle upprepas igen hade allt varit ur världen. Jag sa att kommer det till min kännedom att du slår ett barn igen så ska jag anmäla. Han lovade att inte slå mer, bad om ursäkt och så där. Ohc jag tror han Vet att man inte ska slå men han förstår inte varför riktgit. Han kan liksom inte känna in i hur ett barn tänker. Han tror att många gör det, för man ska göra så, men att man inte pratar om det.

Nåväl, efter 40 min la vi på, hyfsat sams, kom överrens om att inte träffas på ett tag eftersom vi var arga på varandra. Jag hade sagt att jag inte ville sluta umgås, jag tycker bra om mamman osv. Det var elakt av honom att sätta oss i denna position eftersom vi inte gavs val.

På kvällen dök mamman upp med döttrarna från tidigare förhållande, det har varit bestämt sedan länge. Sambon pratade med henne, hon menade på fullt allvar att hon skulle anmäla sambon och mig för misshandel av hennes son (incident; Min son fick leksaker tagtna av hennes son oavbrutet, han blev puttad och slagen, när jag vänligt men bestämt sa ifrån slog han på mig och skulle bitas. Jag satte han i knäet och sa att nu lugnar du ner dig och ber om ursäkt. Han blev arg och satt och försökte skalla mig, slå mig och skrek attt han hade ont. Jag behövde inte ens hålla hårt i honom, han visste att han skulle sítta där ändå utan att hålla hårt. Efter en stund sa han förlåt och han fick hoppa ner mer lugn) Hon menade att det var misshandel men inget vågat säga. Min sambo förklarade lugnt hans ståndpunkt i det mesta (Tack och lov, hans flathet i det hära har upprört mig fundamentalt, har allvarligt tänkt att lämna honom men har haft annat att tänka på. Hade tänkt att fundera vidare på detta när detta hade lugnat ner sig.)

Mamman for här ifrån helt förvissad om att sambon tog avstånd från misshandlen, att han var mkt besviken ver hur det hade kunnat handla om mig istället, att det är sjukt att inte kunna skilja på misshandel och att ta hand om barn som hamnat i affekt genom att sätta i knäet och lugna ner det utan att hota, slå eller muta. Hon skulle ringa till mig eller tvrtom så vi kunde prata om det oxå.

Jag ringde henne igår och försökte reda upp situationen. Hon gick på om anmälan ang hennes son, hon skrek att hon skulle anmäla sambon för misshandel av vår son fast det inte stämmer. Hon sa så elaka ohc vidriga saker om mig och min familj att det var mig helt övermäktigt. Jag sa att jag inte ville se henne fler gånger, hur min man gör vet jag inte, men jag kommer inte att träffa henne mer. Jag sa att hennes karl var ett ynkligt kräk som slår arn och inte är man nog att kunna be om ursäkt fast man gett honom två chanser. Hon var ynklig som måste lägga skit på mig istället för att ta ansvar över att hennes man slår barn. Lägg energi på det istället osv.

Lipade hela kvällen. Tykcte situationen var fullständigt helvidrig. Här har jag vänt ut och in på hela mig för att göra något bra av att DE slår sin son men får skit på mig. Är helt knäckt. Inser att om vi anmäler så kommer de att ljuga sig blå. Att hamna i en utredning själv där man ska värja sig för påhitt och fullständigt helvidriga anklagelser är väl inte vad jag känner för. Sambon däremot funderar ändå på att anmäla. han har samvetet helt fritt menar han och jag med. Socialen får man ändå kunna lite på, att de kan se skillnad. Jag orkar liksom inte. Det går inte att slåss mot sådana här människor som inte kan diskutera på vuxen nivå.

De har varit anmäla tidigare oxå, av flickornas farmor och har haft koll på sig länge. Vi visste absolut ingenting om det men systern berättade det och att om vi anmälde så fick de inte ha kvar ena dottern. Hon var rädd för det.

Nu skulle jag kunna skriva åtminstone ett par uppsattser om hur jag tolkar situationen och varför de reagerar som de gör. Desperation osv men det blir en himla massa text. ;) Jag är (och detta törs jag knappt skriva) mkt tveksam till att en anmälan skulle ge ngt gott med sig och jag vet inte om jag har lust att gå igenom det. Jag vill ogärna tänka på om barnet har "lust" att bli slagen och att jag kan göra skillnad där... :crazy:

Fö, jag tror kanske att jag ska berätta för alla istället att de slår sina barn så de känner kollen men det känns fantatsiskt fegt och inte ngt som känns "rätt" men frågan är vad tusan jag ska göra.

Svar till de som angriper min konflikthantering genom att aldrig vilja ha med dem att göra; Det skulle kännas konstigt för mig att umgås med en familj som har sagt så elaka saker om en och låtsas att det inte har blivit sagt. Jag kan liksom inte bara med att låtsas om sånt. Jag känner inte heller att jag vill utsätta mina barn för deras uppfostran- därav att aldrig se dem mer.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Puuuh.....Ja det var jag som skrev det om konflikthantering.....och jag tycker ju att du hanterar den ok...jag skulle göra prrcis samma sak som du gör ( se i ett senare inlägg)

det jag skrev var att du hade skrivit att dom inte kan hantera konflikter, och då tyckte jag att du gjorde det samma som dom.......har inte med saken att göra övht eg...jag tycker iallafall att du tagit tag i det på ett beundrasvärt sätt......och jag förstår att du vagglar.......vem vill vara anledningen till att sära på barn från föräldrarna och leva med det resten av sitt liv......om det inte är fruktasvärda omständigheter för barnen...barn är trots att lojala o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 168
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 664
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 042
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 835
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp