Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

FannyN skrev:
När jag var i konflikt med mitt x så höll han på liknade,om du tex anmäler/berättar det så säger jag blabla bla om dig osv. Det kom som ett brev på posten så jag började spela in det :D .


// Åsa

Första gången jag träffade Åsa undrade jag lite för mig själv om hon bara var en vacker ung dum/naiv blondin dyrkad av x:et ifråga.

Det har jag reviderat många ggr om sedan dess :bow:

Gry - stå på dig. Du är jätteduktig. Har man rent mjöl i påsen ska man alltid klara en anmälan.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Någon skrev om polisanmälan...Jag tror faktiskt att det är bättre att du anmäler det hela till soc, jag tror faktiskt att det här ärendet skulle hamna där i slutänden iaf.

Helt ärligt så tror jag att den andra familjen nu är jätterädda för att du ska anmäla och därför hotar dig med att anmäla dig och din man. När folk känner sig trängda så vill de ju gärna flytta fokus från sin egen person.

Hoppas att du orkar ta tag i historien, jag tycker att du är jättestark som vågar säga ifrån.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Har pratat med sambon och grunnat lite och kommit fram till att vi imorgon ringer socialen anonymt och drar hela historian som den är. Sedan överlåter vi till soc att säga att

a, smisk i rumpan vid ett tillfälle och hot om öronvridning osv är visserligen inte bra men knappast särskilt allvarligt, kom igen när de har brytit armen på ungen...

b, Vi ser mkt allvarligt på det här och vi förstår er situation. vi ser helst att ni gör en anmälan med era namn.

Om vi förklarar att vi inte vill anmäla och dra igång hela den här historian och dra på oss en egen utredning osv utan att de tycker att det hela är särskilt allvarligt. Ja, det måste de väl förstå. För när det väl kommer till kritan är de ju "bara" opedagogiska och gör "ringa" skada. Jag har ju hört om betydligt värre fall där barnen verkligen lider och socialen har svårt för att ingripa.

Så tror jag att vi gör i nuläget. Det är ju en riktig grej det här med anmälan och det kommer garanterat att bli en hel del bråk och folk kommer nog att snacka en hel del. Men jag vill inte vara feg och jag vill inte backa ur. Ohc en utredning lär vi fixa, jag är inte särskilt orolig. Jag vill bara att det ska komma ngt gott ur det. Jag kan inte med att göra en sådan sak och inget händer sedan. Syftet måste ju vara att barnet mår bättre/har det bättre.

Det blir väl bra?
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Sastra skrev:
Du är så duktig!!! Var inte rädd förverkar som att du får stöd hos din sambo nu? Hoppas att ni kan hjälpa varandra igenom det här!

Jag har haft stöd av min sambo hela tiden här hemma. Han tycker helt som jag. Men när det gäller att säga ngt och att ta en konfrontation eller dra upp ett problem är han verkligen konflikträdd. Det gäller inte jobbet och han kan verkligen ta en diskution med min pappa tex som skrämmer vettet hos folk. Jag tror att det är att han oftast skämtar lite när han säger ifrån. Budskapet går fram med extremt tydlig skärpa men han upplevs inte särskilt hotfull- folk kan ta hans "tillrättavisningar" eftersom han är så mjuk och snäll men ändå har lite pondus. Det här är dock inget att skämta om coh då blir det svårare. Han är riktigt konflikträdd när det gäller sådant här. Men när han satt med systern släppte det tydligen och jag upplever det som att han verkligen växte då, rent personligen. Det måste ha varit otroligt skönt att få säga ifrån och verkligen våga det och känna det.

Han tar naturligtvis avstånd från barnmisshandle ohc har lidit mkt av tidigera besök hos familjen. Jag tycker dock att han borde ha sagt till ordentligt tidigare coh jag har verkligen blivit provocerad av hans flathet. Men nu får han vara förlåten, han har sagt ifrån, vuxit och han har sagt förlåt och ångrat tidigare flathet och skämts. Han förstår att det har kommit att handla om mig mer än om han sagt till hans syster och hennes man.

SÅ nu är allt ok igen! :love:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
Har pratat med sambon och grunnat lite och kommit fram till att vi imorgon ringer socialen anonymt och drar hela historian som den är. Sedan överlåter vi till soc att säga att

a, smisk i rumpan vid ett tillfälle och hot om öronvridning osv är visserligen inte bra men knappast särskilt allvarligt, kom igen när de har brytit armen på ungen...

b, Vi ser mkt allvarligt på det här och vi förstår er situation. vi ser helst att ni gör en anmälan med era namn.

Om vi förklarar att vi inte vill anmäla och dra igång hela den här historian och dra på oss en egen utredning osv utan att de tycker att det hela är särskilt allvarligt. Ja, det måste de väl förstå. För när det väl kommer till kritan är de ju "bara" opedagogiska och gör "ringa" skada. Jag har ju hört om betydligt värre fall där barnen verkligen lider och socialen har svårt för att ingripa.

Så tror jag att vi gör i nuläget. Det är ju en riktig grej det här med anmälan och det kommer garanterat att bli en hel del bråk och folk kommer nog att snacka en hel del. Men jag vill inte vara feg och jag vill inte backa ur. Ohc en utredning lär vi fixa, jag är inte särskilt orolig. Jag vill bara att det ska komma ngt gott ur det. Jag kan inte med att göra en sådan sak och inget händer sedan. Syftet måste ju vara att barnet mår bättre/har det bättre.

Det blir väl bra?
Jag tycker att du verkar ha kommit fram till en bra lösning! :bow: Hoppas att det ordnar sig till det bästa för er alla!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

jättebra! :)

Som sagt dumpa det på sociala så blir det deras ansvar att utreda och sätta in lämpliga åtgärder ex. familjerådgivning att skilja på barn och deras föräldrar är knappast den bästa lösningen och det är inte heller det sociala väljer i första hand mig veterligen.

Hurra för GRY!!!!

KRAM och lycka till!

Javan

PS: bara genom att ringa kommer det att noteras så om det senare visar sig att fler ex. skolan eller liknande ringer och gör anmälan så finns det då bevis på att det inte är en engångs händelse. DS
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
Det blir väl bra?

Tycker det låter utmärkt. Du kommer inte att behöva tala om vem du är även om du vill göra en anmälan, du har rätt att vara anonym!

Soc kan ju ha familjen i sina rullar sedan tidigare (vilket det ju verkar som om jag tolkade dina tidigare inlägg rätt) och då tror jag säkert att de kontrollerar saken.

Lycka till och ännu en gång, bra att du reagerade!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Javan skrev:
jättebra! :)

Som sagt dumpa det på sociala så blir det deras ansvar att utreda och sätta in lämpliga åtgärder ex. familjerådgivning att skilja på barn och deras föräldrar är knappast den bästa lösningen och det är inte heller det sociala väljer i första hand mig veterligen.

Hurra för GRY!!!!

KRAM och lycka till!

Javan

PS: bara genom att ringa kommer det att noteras så om det senare visar sig att fler ex. skolan eller liknande ringer och gör anmälan så finns det då bevis på att det inte är en engångs händelse. DS

Håller fullständigt med! Soc kommer inte att ta barnet ifrån föräldrarna pga det du har berättat här. Men föräldrarna får ögonen på sig och förstår förhoppningsvis att de har handlat fel! Vi har proffs på soc som ska ta hand om sånt här - vi "vanliga" ska anmäla - det är vår uppgift!

Fortsätt att vara stark!!!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Att dem hotar dig med motanmälan är för att dem har panik!!
Det är en ganska vanlig reaktion när folk blir rädda och hot redan finns i deras handlingsmönster.
Att ni kommer bli utredda tror ja inte du behöver vara orolig för, skulle soc ha tid och RÅD att utreda alla som anmäler?


DU har ingen aning om det redan finns anmälningar eller dyl och som någon redan sa så är det mkt svårt att bevisa att barn far illa,så ju mer det finns att "ta på " dessto bättre.

Sen handlar det inte om att plocka barn från föräldrar, det handlar om att förvaltningarna måste se till att föräldrar kan hantera sitt "eget skrot" utan att de går ut över barnen, och att de måste ha hjälp med det.
Hur den hjälpen ser ut bedöms efter barnavårds utredningen.

Jag tycker det verkar som du noga vridit och vänt på situationen och att du har tagit ett genomtänkt beslut.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

mimus skrev:
Att ni kommer bli utredda tror ja inte du behöver vara orolig för, skulle soc ha tid och RÅD att utreda alla som anmäler?

Ja, det hoppas jag verkligen att de har. Annars kan de ju missa något väldigt allvarligt, vem vet.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Nu har jag pratat med soc i över 74 minuter... puh. Var helt anonym och sa inte namnen på de inblandade alls. Berättade vad vi hade sett, skilde på det vi trodde, verkligen hade hört osv. Berättade från början till slut och det var såååå skönt. Jag sa att barnen var älskade och omtyckta, föräldrarna VILL inte vara elaka, pappan vet bara inte bättre. osv. Jag sa inget mer och inget mindre om det som hade hänt.. Berättade om att de skulle göra en motanmälan, varför, vilken situation som föranledde det hela osv.

Tjejen på soc sa att om dte jag sa stämmer helt med verkligehen behöver barnet och familjen hjälp. Dels med att hitta nya sätt att uppfostra och dels att bryta trenden. Det kommer bli så att de skriver en aktualisering som vi får läsa och säga om den stämmer eller inte. Därefter träffar de föräldrarna och pratar, därefter kommer en utredning göras om det behövs. Detsamma gäller oss. Hittar de inget på oss efter träffen finns inte vi med alls i deras register. Görs en utredning som läggs ner, finns vi kvar men det står att inget ska göras- det är lugnt, annars finns man i 3 el 5 år efter det att sista insatsen har gjorts. Mao kan vi vara lugna om vi verkligen inte har ngt att oroa oss för. Hon sa dessutom att det är en jätteskillnad på en enstaka händelse och en sk metod. OM nu min sambo hade daskat sonen i rumpan förra året ex så är det en enskild händelse, det är när det är upprepad dålig uppfostran de gör ngt.

De kan "tvinga" familjen med hjälp och stöd. Så det är inte meningslöst att anmäla. Det de har gjort ser soc mkt allvarligt på, det är inga skitsaker osv.

Nu ska jag tala med min sambo om allt det här ohc sedan bestämma om vi gör en riktig anmälan, om vi ska gå ut med namn, säga till dem först eller inte, träffas gemensamt osv.

Mitt förslag, vi får se vad sambon säger, är att vi inte ska vara anonyma, det skulle vara skitlöjligt, vi säger till dem innan och vi kan träffa dem på soc. Det här kommer att "kosta" men mitt samvete är rent ohc jag fattar inte hur jag skulle kunna stå rakryggad annars.

Det var såååå otroligt skönt att få prata av sig med soc och att höra att det är mkt allvarligt detta. Gud vet ju vilka gräsliga fall de får in, får nog detta att blekna...

Tack för ert oumbärliga stöd. Ni har var och en gjort en skillnad för mig och gett mig mer stöd än ni tror. Att bli uppbackad i sånthär var tydligen för mig avgörande vilket kanske inte känns så snyggt men det är sant. FÖrr eller senare hade jag nog gjort en anmälan eller tagit tag i situationen men ni har alla hjälpt mig att se klart på situationen, inte minst när jag fick skit på mig. :bow: :bow:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
Tack för ert oumbärliga stöd. Ni har var och en gjort en skillnad för mig och gett mig mer stöd än ni tror.

Det är DU som ska ha allt tack och :bow: .
DU har gjort en stor skillnad i någons liv! Det är modigt :bow: .
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gud vad skönt för dig, jag är verkligen glad för din skull att du orkat ta tag i detta och fick så bra respons från soc!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Heja Gry!!!

Vad duktig du är :bow:

Hoppas nu att föräldrarna får hjälp och stöd UR sin situation men du har gjort vad du kunnat och det måste kännas bra eller hur!

Jag kan nog hålla med dig om att en anonym anmälan känns llöjlig i detta nu (de vet ju ändå att det är ni?)

För övrigt verkar du vara en mycket modig människa jag önskar att det fanns fler som du som reagerar när du ser något dumt i världen och inte bara tittar åt andra hållet.

ALL heder åt dig!

Många kramar Javan
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Du kommer sova gott i natt.

:bow: du är beundransvärd!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Om fler var starka som du, så skulle alla barn i världen må bättre, och vi skulle få en bättre värld!

Jag beundrar verkligen din styrka!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 930
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 435
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 983
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 747
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp