Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

1. Sådana där människor är det ingen mening med att försöka att hålla sams med.
Så jag tycker att du skall sörja din förlorade relation med familjen och gå vidare.
Det hade skitit sig förr eller senare i alla fall.

2. Jag tycker nu att det finns ännu mera orsaker till att anmäla.
Om de tidigare har gjort saker som givit anmälan och de t.o.m. skulle kunna förlora vårdnaden om ena flickan, så har det hänt något riktigt grovt.
Och då så kan det bästa för den flickan faktiskt vara att inte bo där.
Så anmäl, helst innan någat mera otäckt händer.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jag glömde.
Du är jätteduktig.
Det är fruktansvärt jobbigt och en stor sorg att förlora vänner på ett sådant här sätt.
Så det är helt naturligt att du är ledsen, arg och förtvivlad.
Det har du rätt att vara.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jag håller helt med I_U: strålande jobbat, Gry :bow:! Det är enormt starkt, det du gjort.

Hoppas du kan bära vad de säger om er. De är desperata, du ser det ju själv. Och på sikt ska du inte sörja ett ögonblick att ni brutit kontakten, de där människorna vill du inte vara nära i alla fall.

Jag skulle önska att du kunde anmäla, för barnens skull. I synnerhet som de har en anmälan på sig från tidigare - de där barnen verkar ju leva farligt :cry:

Sen tror jag inte att ni har något att frukta om de gör en motanmälan. Folk inom socialtjänsten är säkert vana vid sånt och vana vid att reda ut hur det är ställt.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jag håller med I_U och mandalaki.
Gör en polisanmälan,om de då placerar om flickan så är det ju för hennes bästa.Inte för att straffa föräldrarna.De kommer ju att få hjälp.Motanmälan behöver ni inte vara rädda för,det säger bara så mycket mer om den här pappan.
När jag var i konflikt med mitt x så höll han på liknade,om du tex anmäler/berättar det så säger jag blabla bla om dig osv. Det kom som ett brev på posten så jag började spela in det :D .
Det är inte så bra att hålla på så som han gör,det kan tolkas som olaga hot eller övergrepp i rättsak.

// Åsa
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Knapplån

Dessutom är det ju bara mammans version du fått, hon KANSKE drar till med att en dotter skulle omplaceras bara för at hindra en anmälan för vem tvekar inte då.

Tycker också att du är både modig och klok. Förstår att sådant här kan vara ursvårt. Jag arbetar med barn men har hittills aldrig behövt anmäla (bara befarar att jag missat något, man läser ju om barn som "tycker att läraren borde ha märkt..."). Måste vara än svårare när man har en relation till folket man ev ska anmäla.

Men som flera andra sagt, om nu det är så illa att en dotter skulle omplaceras så kanske det ändå är det bästa. Barn är oerhört lojala, trots att det inte alltid är för deras eget bästa, snarare tvärtom. Dessutom tror inte jag att sociala är några monster som omplacerar barn bara för at jävlas utan som en absolut sista utväg.

Mina föräldrar har haft foster barn och andra närstående har varit kontaktfamilj och jag känner folk som jobbar på soc. Man handlar med barnens bästa för ögonen och tur är väl det då barn inte alltid har chans att välja.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Först och främst till Martha; Jag förstår din invändning mot min sk konflikthantering. Jag förstod poängen och lite har du nog (motvilligt) rätt. Jag skulle aldrig kunna förlåta detta. Jag skulle ha mkt svårt för att kunna umgås igen, inte ens på ett extremt ytligt plan typ på jul 1 gång per år. Så min konflikthantering i sådana här extrema saker ger inte utrymme till att ordna upp saker och ting. Hade de sagt och gjort rätt från början eller när vi gav dem 2 chanser så hade det varit lättare. Fast jag tror nog att många skulle ha svårt för det.

TIll Inte_Ung: Tack för stödet. Jag tror nog att anmälning är "rätt". Egentligen. Men, vad ska jag skriva, det är jobbigt? Måste nog "vila" från det en liten stund och hitta ork och kraft igen. Känner mig allt annat än "stark" just nu. Är hängig och lipig och tappar fokus ofta. Det har kommit att handla om mig istället för slaget barn. Måste kämpa för att hålla fast vid det hela tiden för att inte bli hämdlysten och lika låg som dem. Fast jag vet att när det väl kommer till sak skulle jag aldrig förnedra mig genom att vara som dom men ibland får jag hindra tankarna från att virra iväg på "jag ska nog fan visa dom banor".


mandalaki skrev:
Sen tror jag inte att ni har något att frukta om de gör en motanmälan. Folk inom socialtjänsten är säkert vana vid sånt och vana vid att reda ut hur det är ställt.


Tror du att det är så? Har funderat åå om det inte måste ha inträffat innan att den som anmäler får motanmälan för att hävda sig. Det kan ju inte vara första gången? Frågan är ju bevis. Vi kan ju inte bevisa mer än vad de kan! Vi har ju sett och säger en sak, de har inte sett en sak men säger det. ord mot ord.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Sociala placerar INTE om barn hur lätt som helst kan jag meddela. Det krävs väldigt mycket för att det överhuvudtaget ska ske. Och "hot" att nästa gång placerar vi om, känns inte riktigt som ett arbetssätt jag känner igen från de kontakter jag har haft med sociala. (arbetar som lärare och har varit med om att anmäla en familj för misshandel).

Det viktiga är att du anmäler och att det blir en utredning (förmodligen händer inget mera tyvärr...) MEN om du anmäler och skolan reagerar osv ser sociala att här finns det problem och de kan få hjälp! För hjälp behöver de utan tvivel exempelvis familjerådgivning, och det kan bli ett krav från sociala att OM ni inte går med på detta så får barnen flytta. Dom har mycket mera att sätta emot och kan dessutom hjälpa dom med exempelvis stödperson/familj om det är avlastning de behöver för att orka med vardagen utan att få psykiska utbrott och slå sitt barn.

Pappan behöver hjälp och lära sig hur man hanterar barn i affekt och inte slå dom.

SNÄLLA! Jag hoppas du är modig och orkar anmäla dom. //

Många kramar Javan
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

FannyN skrev:
Jag håller med I_U och mandalaki.
Gör en polisanmälan,om de då placerar om flickan så är det ju för hennes bästa.Inte för att straffa föräldrarna.De kommer ju att få hjälp.Motanmälan behöver ni inte vara rädda för,det säger bara så mycket mer om den här pappan.
När jag var i konflikt med mitt x så höll han på liknade,om du tex anmäler/berättar det så säger jag blabla bla om dig osv. Det kom som ett brev på posten så jag började spela in det :D .
Det är inte så bra att hålla på så som han gör,det kan tolkas som olaga hot eller övergrepp i rättsak.

// Åsa

Det är ju helt klart en poäng! Att han hotar om det... hmmmm. Men frågan är vad socialen tror, vem som har rätt menar jag. De kanske säger samma sak som oss. Men för att vara lite "duktig" så måste ju socialen se att deras barn är lite speciell efter allt det här med hot om öronvridning, hot om vind osv. Säger man till honom att han gör fel blir han rädd och springer och gömmer sig, slåss, håller sig för öronen, skriker aj, fortsätter vara jobbig osv. "normalkorrigerade" (ursäkta men jag hittar inte bättre ord) barn gör ju inte så lika ofta ialf. Det är inte särskilt svårt att se att det barnet har det jobbigt/ är jobbig (för han är väldigt speciell men väldigt go ändå).

Jag felar som mamma ibland. Ryar och slår näven i bordet. Tar i i rösten ibland mer än vad som behövs. Min sambo lite mer sällan.... :angel: . men det finns inte i min världsbild att man slår barn.

Jag har ett ex på när det är förståeligt men dock inte ok. En väninna hade två täta pojkar. När de var 3 och 4 år gamla gick de upp på taket genom att klättra på stegen. När väninnan såg det klättrade hon upp och tog ner den yngsta medans den äldsta skrek i panik där uppe och försökte komma ner. När de väl kom ner lipade både hon och barnen och i total stress gav hon barnen varsin dask i rumpan. hon lipade i en vecka över att hon slagit dem och pratade med om det.
Tack igen för stöd!
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gry skrev:
Jag tror nog att anmälning är "rätt". Egentligen. Men, vad ska jag skriva, det är jobbigt? Måste nog "vila" från det en liten stund och hitta ork och kraft igen. Känner mig allt annat än "stark" just nu. Är hängig och lipig och tappar fokus ofta. Det har kommit att handla om mig istället för slaget barn. Måste kämpa för att hålla fast vid det hela tiden för att inte bli hämdlysten och lika låg som dem.
QUOTE]


Jag vet att det är jobbigt och de kommer att bli arga MEN spelar det någon roll vad de tycker om dig just nu? Vad kan de göra? Skrika i telefon (lägg på), komma hem (stäng dörren). De är förmodligen rädda och handlar i affekt men försök att inte ta det personligt utan du vet att du gör det rätta och att du kan sova med gott samvete!

Jag tycker också att du är superduktig och förstår precis hur du känner dig då jag varit i en liknande situation, tänk om det inte är så allvarligt tänkte jag tex. MEN det är faktiskt inte min sak att avgöra som lärare utan jag ska anmäla misstanke och sedan blir det upp till sociala att reda upp och avgöra hur allvarligt det är. Det är samma roll du kommer att få - du får berätta vad du sett och vara med om typ ett "förhör" sedan blir det sociala som tar resterande kontakt med familjen och avgör vad som ska hända.


Motanmäla kan de göra men för vaddå? Sociala sker skillnad på sådant och om de dessutom nu verkligen har fler anmälningar på sig sen förrut och dessutom från pappans :crazy: egen farmor (eller mamma) så kan de nog ganska lätt se genom det.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Javan skrev:
Sociala placerar INTE om barn hur lätt som helst kan jag meddela. Det krävs väldigt mycket för att det överhuvudtaget ska ske. Och "hot" att nästa gång placerar vi om, känns inte riktigt som ett arbetssätt jag känner igen från de kontakter jag har haft med sociala. (arbetar som lärare och har varit med om att anmäla en familj för misshandel).

Det viktiga är att du anmäler och att det blir en utredning (förmodligen händer inget mera tyvärr...) MEN om du anmäler och skolan reagerar osv ser sociala att här finns det problem och de kan få hjälp! För hjälp behöver de utan tvivel exempelvis familjerådgivning, och det kan bli ett krav från sociala att OM ni inte går med på detta så får barnen flytta. Dom har mycket mera att sätta emot och kan dessutom hjälpa dom med exempelvis stödperson/familj om det är avlastning de behöver för att orka med vardagen utan att få psykiska utbrott och slå sitt barn.

Pappan behöver hjälp och lära sig hur man hanterar barn i affekt och inte slå dom.

SNÄLLA! Jag hoppas du är modig och orkar anmäla dom. //

Många kramar Javan

Jag är bara rädd att det du berättar nu händer MIN familj.

Jag ska prata med min sambo om anmälning för jag vet att du har rätt! Usch. Jag känner mig jättestressad och feg. Men jag vet att du har rätt.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Jag funderar lite på det där med motanmälan. OM de nu har en historia med soc sedan förr och blir anmälda igen av er borde det ju liksom ge mer dignitet än om de redan två (fler?) gånger anmälda anmäler er som just anmält dem. Om du fattar vad jag menar.

Visst måste säkert soc undersöka båda anmälningarna men de borde ju ganska snabbt komma tillrätta med läget. Jag tror absolut inte att ni har något att frukat, ni har säkert vänner, släkt, skola/dagis som kan gå i godo för er.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

oz_joj skrev:
Jag funderar lite på det där med motanmälan. OM de nu har en historia med soc sedan förr och blir anmälda igen av er borde det ju liksom ge mer dignitet än om de redan två (fler?) gånger anmälda anmäler er som just anmält dem. Om du fattar vad jag menar.

Visst måste säkert soc undersöka båda anmälningarna men de borde ju ganska snabbt komma tillrätta med läget. Jag tror absolut inte att ni har något att frukat, ni har säkert vänner, släkt, skola/dagis som kan gå i godo för er.


instämmer till fullo. Sen vad ska de motanmäla mot? att hon höll fast ett barn som slogs och gjorde illa hennes son? Då lär jag vara den elakaste läraren på jorden för jag har också hållt fast barn som i affekt ska slå ner hela världen och gärna riva ett rum eller två på vägen (och de var ändå äldre än tre år och lättare att prata med). En uppdiktat motanmälan lär knappast göra deras egen sak bättre det är allvarligare att begå MENED och hitta på ett brott än många brott som vi kanske ser som allvarligare.

Javan
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Gumman :cry: usch vad jobbigt allt verkar nu. Jag säger det igen: du är duktig och modig!
Hur var det, hade du pratat med socialen anonymt tidigare? Du kan ju ringa upp igen, berätta hela historien med hans hot om motanmälningar etc och bara be om råd och få prata av dig. Inte anmäla än, men få prata med någon utomstående som (tyvärr) antagligen sett liknande situationer innan. Sen hoppas jag verkligen att du anmäler dem, allt eftersom du berättar om familjen verkar den värre och värre.

Jag tycker inte de har ett dugg på fötterna när de hotar med anmäla DIG, jag hoppas du inser att det låter väldigt löjligt. Att hålla ett skrikande och slående barn i famnen tills det lugnar sig, det är väl en många gånger bättre metod än deras s k uppfostran med smäll i rumpan? Det hade varit en helt annan sak om någon hållit fast barnet med våld dvs klämt, nypt eller ruskat barnet. Och det kan jag absolut inte tänka mig att du skulle ha gjort, verkligen inte!

Ett ord till slut om anmälan: jag tror inte för många föräldrar anmäls och barn omhändertas i det här landet, snarare för få! Jag har många gånger önskat att någon hade tagit strid för mig som barn. Och jag har åtminstone en kompis som vuxit upp i ett hem värre än mitt (min mamma gav sig åtminstone aldrig på mig med knivar eller försökte kväva mig) utan att omgivningen brytt sig.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Kämpa på, även om det känns tungt!

(Lite peppdance :banana: :banana: :banana: )

Det där med att de säger att de skall göra en motanmälan låter mer som tomma hot. Familjen verkar helt klart ha problem :crazy:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Det har kommit att handla om mig istället för slaget barn.

NEJ det har inte INTE! Däremot försöker pappan få dig att känna precis så. Han har ju allt intresse i världen av att flytta fokus från grundfrågan.

Gå inte på det.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

mandalaki skrev:
NEJ det har inte INTE! Däremot försöker pappan få dig att känna precis så. Han har ju allt intresse i världen av att flytta fokus från grundfrågan.

Gå inte på det.

Precis så uppfattar jag det också.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

lingonben skrev:
Hur var det, hade du pratat med socialen anonymt tidigare? Du kan ju ringa upp igen, berätta hela historien med hans hot om motanmälningar etc och bara be om råd och få prata av dig. Inte anmäla än, men få prata med någon utomstående som (tyvärr) antagligen sett liknande situationer innan. Sen hoppas jag verkligen att du anmäler dem, allt eftersom du berättar om familjen verkar den värre och värre.

Jag har pratat med socialen anonymt tidigare ja. Jag tror jag följer ditt råd och ringer och pratar med dem. Inte minst för min egen skull och frågar hur de går tillväga ang motanmälan. Det är klart de ska utreda, tänk om de hade anmält först! :crazy: Men så får man lite mer på fötterna.

Det har varit jobbigt att umgås med tanke på deras barnuppfostran. Det har varit jättesvårt att sitta igemte och inget säga. Det ska man ju inte heller men samtidigt kan man ju inte knipa när det går till misshandel. barnen är ju hela och rena och är mkt älskade mitt i allt detta. Vi pratar om gammeldagsuppfostran, inte om sjuka människor som får en kick av att plåga barn. Nu är de ju desperata, naturligtvis. Och jag tror säkert att mamman var skitsur på mig efter att hållt i hennes son den gången. Just då tyckte jag att det var bättre att jag gör det efterosm hon hotat med att gå in och lägga honom, öronvridning, nu blir jag arg osv. Jag kände mig pressad att ta över situationen eftersom barnet eldade upp sig mkt och blev värre och värre. Jag hade nog inte uppskattat att ngn gick in och tog över när jag korrigerade min son, minst sagt. Ohc hon tyckte nog att hon hade koll på situationen och det är ju faktiskt hennes sak, inte min. Men jag blev inblandad iom att han slog mig och skulle bitas. Då får man säga till tycker jag. Hade det handlat om att inte lägga sig i är det en sak, att säga att jag misshandlade en annan.
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

mandalaki skrev:
NEJ det har inte INTE! Däremot försöker pappan få dig att känna precis så. Han har ju allt intresse i världen av att flytta fokus från grundfrågan.

Gå inte på det.

Sjuk känsla det här. Att det har kommit att bli mig diskussionen gäller. Fast jag vet att det inte är så. Egentligen och visst har han anledning att flytta fokus.

Det känns så sjukt att bli så illa mött när jag var den enda med kurage nog att stå upp för ett barn. Min sambo, får jag säga till försvar, växte en hel del när han tog strid med systern. Minsambo höjer knappt rösten ens men han sa vad han tyckte och vek inte en tum. Det var nog väldigt obehagligt för henne eftersom han är väldigt snäll och medkännande.

Nu är det HAN som orkar med att anmäla och jag som fegar. Han är så säker på han och mig och våra barn, ang xoc, och jag som "inte orkar".

men oroa er inte, jag måste bara få tänka lite och hitta ork, sen "måste" det bli en anmälan. Jag kan inte leva med mig själv annars. Jag är dubbelt förbannad på pappan för det här. Snacka om att bli tvingad att anmäla- hade karlfan bara sagt att det var dumt, det ska inte hända igen hade jag inte behövt sitta här. :cry:
 
Sv: Blev utslängd efter att ha sagt till om barnaga!

Och jag tror säkert att mamman var skitsur på mig efter att hållt i hennes son den gången.
Det må så vara, men det börjar man inte skrika om misshandel för!
Jag hade nog inte uppskattat att ngn gick in och tog över när jag korrigerade min son, minst sagt.
Du hotar ju inte din son med våld! Låt dem inte få dig att tro att det är DU som gjort något fel!

Du är så duktig!!! Var inte rädd för soc, ring och prata med dem istället som du sa. Ta och hämta andan och samla ork. Det verkar som att du får stöd hos din sambo nu? Hoppas att ni kan hjälpa varandra igenom det här!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 934
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 435
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 983
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 748
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp