Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är ju reglerna som dom är för privatpersoner. Vi är vana vid sträckkörningar. Så det kommer att gå bra. Vi tar nattfärjan över. Sedan är vi i France på eftermiddagen. Där slappar vi en dag eller två. Äter gott o dricker gott. Sedan mot Lyon och franska Rivieran.

Nu kanske ni kan bytas av för ni är två personer? Men även om privatpersoner inte har regler om vilotider mm. Så om det sker en olycka och det framkommer i utredningen att man som privatbilist kört 8 h I sträck (eller sovit dåligt eller liknande) kan det mycket väl påverka skuldbedömningen ändå. Så det är bra att försöka tänka på pauser, sömn, matintag osv även om man inte måste enligt lag.

Du får gärna svara på frågan om akassan
 
Som yrkesförare tycker jag det där låter helt absurt. Det finns en anledning att yrkesförare måste ha rast efter 4,5 timmars körning och det är för att man är ingen bra chaufför om man bara kör och kör utan rast/sträcka på benen.

Nu är dock inte transit menat att bli sträck-körning utan att ens stanna bilen, det kan jag inte tänka mig att någon förväntar sig.
 
Nu är ju reglerna som dom är för privatpersoner. Vi är vana vid sträckkörningar. Så det kommer att gå bra. Vi tar nattfärjan över. Sedan är vi i France på eftermiddagen. Där slappar vi en dag eller två. Äter gott o dricker gott. Sedan mot Lyon och franska Rivieran.
Precis som @Alexandra_W redan skrivit, även om inte samma regler finns för privatbilister så är det egentligen ingen skillnad. En yrkesförare är också en människa och att som privatbilist köra trött (bara för att man kan) är precis som att köra rattfull, kan man bytas av är det bra.

När jag åkt med mamma och familj till fjällen har vi haft raster på vägen och förarbyten då har den totala restiden(körtid) varit runt 10 timmar.

Sen att jag tycker det är helt idiotiskt att åka utomlands på semester med tanke på rådande situation och att det finns flera trevliga Svenska alternativ istället och på så sätt sponsra det inhemska, är en annan femma. 🙄
 
Senast ändrad:
Nu kanske ni kan bytas av för ni är två personer? Men även om privatpersoner inte har regler om vilotider mm. Så om det sker en olycka och det framkommer i utredningen att man som privatbilist kört 8 h I sträck (eller sovit dåligt eller liknande) kan det mycket väl påverka skuldbedömningen ändå. Så det är bra att försöka tänka på pauser, sömn, matintag osv även om man inte måste enligt lag.

Du får gärna svara på frågan om akassan
Vi kommer att åka av autobahn när vi behöver kissa. Vi har ju toa i bilen o en massa gott i kyl o frys. Så allt kommer att gå bra. Men vi kommer inte att gå ur bilen. Taxi chaufförer får ju köra 13timmar i sträck så det är inge konstigt om vi sträckkör i 9 timmar
 
Precis som @Alexandra_W


Sen att jag tycker det är helt idiotiskt att åka utomlands på semester med tanke på rådande situation och att det finns flera trevliga Svenska alternativ istället och på så sätt sponsra det inhemska, är en annan femma. 🙄
UD har släppt väldigt mycket på sina påpekanden vad gäller resor utanför Sverige. Så att kalla det idiotiskt håller jag inte med om då man åker utomlands
 
UD har släppt väldigt mycket på sina påpekanden vad gäller resor utanför Sverige. Så att kalla det idiotiskt håller jag inte med om då man åker utomlands
Bara för att en myndighet har släppt på restriktioner så betyder det inte per automatik att viruset är borta och att smittrisken är lika med noll. Jag står fast vid att jag tycker det är idiotiskt att åka utomlands nu, speciellt när man istället kunde gynna den lokala och inhemska för att skapa fler jobb t ex. det är många verksamheter som det går dåligt för nu i Sverige pga Coronan, jag stöttar hellre det Svenska framför att åka utomlands, för att dels ha kvar det Svenska och dels se till att det finns arbetsmöjlighet för de som jobbar där osv.
Ja att åka utomlands nu är idiotiskt och det är vad jag tycker. Sen va andra gör och inte gör är upp till dom.
 
Vi kommer att åka av autobahn när vi behöver kissa. Vi har ju toa i bilen o en massa gott i kyl o frys. Så allt kommer att gå bra. Men vi kommer inte att gå ur bilen. Taxi chaufförer får ju köra 13timmar i sträck så det är inge konstigt om vi sträckkör i 9 timmar

Var har du fått det ifrån att en taxichaufför skulle få köra 13 h i sträck? Arbetstidslagen gäller även dem.
 
Bara för att en myndighet har släppt på restriktioner så betyder det inte per automatik att viruset är borta och att smittrisken är lika med noll. Jag står fast vid att jag tycker det är idiotiskt att åka utomlands nu, speciellt när man istället kunde gynna den lokala och inhemska för att skapa fler jobb t ex. det är många verksamheter som det går dåligt för nu i Sverige pga Coronan, jag stöttar hellre det Svenska framför att åka utomlands, för att dels ha kvar det Svenska och dels se till att det finns arbetsmöjlighet för de som jobbar där osv.
Ja att åka utomlands nu är idiotiskt och det är vad jag tycker. Sen va andra gör och inte gör är upp till dom.
Ja men precis. Alla gör som den vill med sin semester. Vi är iaf glada o nöjda med vår resa utomlands. Hoppas du blir nöjd med din :) 👍
 
Och bröt mot arbetstidslagen då om du körde 13 h...
Som sagt arbetstidslagen gäller även taxichaufförer. Varesig man vill det eller inte.
Jag har blivit stoppad många ggr av polis där dom tittat i vilotidsboken. Där har jag skrivit 12-12,5 timmar på alla arbetspass. Dom bara nickar och säger "utmärkt, ha en fortsatt bra dag"
 
https://transportstyrelsen.se/sv/va...--och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/ Nej taxichaufförer får köra 9 h, kan utöka till 10h vid få tillfällen. Det verkar som om du inte riktigt har koll på reglerna. Däremot får du arbeta 13h om det ingår mycket vilotid.
De där reglerna känner ja igen, ser ut som du länkat till de regler som gäller för fordon med totalvikt över 3,5 ton samt bussar.

Jag hittade dessa under taxi:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Taxi/Vilotidsregler-for-latta-fordon/
I och för sig när jag ser dom nu, så låter det som det är samma regler som när vi kör budbil på jobbet, och då får man endast jobba (precis som med lastbil) i max 6 timmar innan man måste ha rast för vägarbetstidslagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 747
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 336
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 218
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp