Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har själv haft 6 olika jobb alla varit med start omgånde så inte så unikt för mig. Tackade dock nej till en headhunting som jag troligen kunde få börja med senare om jag tackat ja.
Jag syftade på att jobba 160% samtidigt på två jobb.
Att ha 1-3 mån uppsägningstid och att inte kunna jobba på två jobb samtidigt, är inte ovanligt.
 
Jag syftade på att jobba 160% samtidigt på två jobb.
Att ha 1-3 mån uppsägningstid och att inte kunna jobba på två jobb samtidigt, är inte ovanligt.
Nä uppsägningstid är det väl bara dom som jobbar timmar som inte har, men det gör det inte ovanligt att arbetsgivare söker arbetare med start omgående.
 
Jag syftade på att jobba 160% samtidigt på två jobb.
Att ha 1-3 mån uppsägningstid och att inte kunna jobba på två jobb samtidigt, är inte ovanligt.

I min bransch tillåts man i princip aldrig att göra sånt. Det som händer då oftast är att man kommer överens om att sluta tidigare, både ny och gammal arbetsgivare vill inte gärna ha en medarbetare som arbetar dygnet runt med flera lojaliteter. En heltid i taget och den som betalar för heltiden vill gärna ha valuta för pengarna. Men det är såklart lite olika beroende på yrken.
 
I min bransch tillåts man i princip aldrig att göra sånt. Det som händer då oftast är att man kommer överens om att sluta tidigare, både ny och gammal arbetsgivare vill inte gärna ha en medarbetare som arbetar dygnet runt med flera lojaliteter. En heltid i taget och den som betalar för heltiden vill gärna ha valuta för pengarna. Men det är såklart lite olika beroende på yrken.
Finns ju jobb som har regler om hur länge det ska dröja innan det är okej att ta ny anställning i samma bransch. Grannen gick hemma 6 månader vid headhunting för att aktuell information inte skulle följa med till nya arbetsgivaren, inte vanligt men förekommer.
 
Finns ju jobb som har regler om hur länge det ska dröja innan det är okej att ta ny anställning i samma bransch. Grannen gick hemma 6 månader vid headhunting för att aktuell information inte skulle följa med till nya arbetsgivaren, inte vanligt men förekommer.
Det är nog knappast aktuellt i TS fall.
 
Bekanta i konsultbranschen är närmast i panik. Inget som de upplevt förut, att efterfrågan går till nästan noll på ett par dagar.
Men nog har det blivit tvärstopp tidigare.
Det där måste man ju ta höjd för och ha en buffert till när man lever som konsult.
 
Bekanta i konsultbranschen är närmast i panik. Inget som de upplevt förut, att efterfrågan går till nästan noll på ett par dagar. Permitteringssystemet kräver dessutom, på gott och ont, med vissa undantag, att alla konsulter skickas hem så fort det går.

Sedan dess har min telefon gått varm, men de får samma svar från mig som från alla andra.
Nja...
Arbetsgivaren måste ha använt sig av andra tillgängliga åtgärder för att minska arbetskraftskostnader. Sådana åtgärder kan handla om att genomföra förändringar i skiftläggningen samt uppsägning av personal som inte är tillsvidareanställd och som inte bedöms vara verksamhetskritisk, t.ex. konsulter, inhyrd personal eller tillfälligt anställd personal. I bedömningen ska alltså arbetsgivaren ta hänsyn till den anställdes roll och funktion i verksamheten. Även konsulter och inhyrd personal kan vara verksamhetskritiska och det finns inget generellt krav på att säga upp konsulter och inhyrd personal. Bedömningen får göras i varje enskilt fall utifrån förhållandena hos den aktuella arbetsgivaren.
Citat från Tillväxtverket .

Mvh,
Lady_S
 
Ja, det var precis vad jag menade med undantag även om jag inte tydliggjorde det. Den mer praktiska tolkningen är dock att företag sorterar bort konsulter nästan mangrant och flyttar uppgifter till fast anställda. På gott och ont.
Ja, men det beror nog mycket på hur det var skrivet innan. Utan det fetade förtydligandet så ska det ju mycket till för att ett företag ska behålla sina konsulter, nu är ju skrivningen "snällare" men jag tror inte att det är många som uppmärksammat förändringen.

Mvh,
Lady_S
 
Hur kan det låta lätt när hen låg i som sjutton vilket jag också skrev? Det var verkligen inte lätt och hen hade tur vilket jag också skrev men det är inte omöjligt.
Klistrar in inlägget igen med fetning för att förtydliga.

Fortfarande - detta har både barn/bekanta/vänner gjort i ÅR utan att få en lägenhet, därför är det provocerande att någon hittar en en lägenhet på en månad
 
Senast ändrad:
Fortfarande - detta har både barn/bekanta/vänner gjort i ÅR utan att få en lägenhet, därför är det provocerande

Suck, det är deprimerande när jag har tvingats byta HG fyra gånger på fyra år (Stockholm). Hade varit otroligt bekvämt med samma under hela tiden. Iofs andrahand men ändå. Det är en relativt lång tid, men ok, helt mitt eget fel eftersom jag varit tveksam om jag skulle tillbaka igen tidigare eller inte.
 
För att det låter lätt. Det är INTE lätt.
Jag har barn/vänner mm som också legat i som sjutton, vi pratar i MÅNGA ÅR, stått i all världens köer och ändå har INGEN fått ett förstahandskontrakt på en månad. Nånsin. Då blir jag provocerad när det kommer nån och ba' jag kämpade i en månad och sen hade jag en lägenhet - plättlätt
Fortfarande - detta har både barn/bekanta/vänner gjort i ÅR utan att få en lägenhet, därför är det provocerande att någon hittar en en lägenhet på en månad

Tråkigt att du tycker det och kan utläsa att det skulle varit lätt när jag uttryckligen skrivit att det inte var lätt. Hen har bott på diverse sätt utan förstahandskontrakt i 8-9 år så det är inte så att varken hen eller jag tror att det här är något som är enkelt men den här gången hade hen också en gnutta tur. Poängen jag ville ha fram var att om man inte försöker alls så finns det inget för ingen kommer servera ett boende till en där i soffan. Kan man tänka sig vad som helst som är tak över huvudet så går det att hitta boenden även om det kanske inte är exakt vad man önskar sig.
Jag kanske skulle skrivt att det går att hanka sig fram genom att sova på soffor, hyra sunkiga rum det kryper mögel på väggarna i, rivningskontrakt där du inte vet om du har bostad nästa vecka osv osv. istället så att ingen tog illa upp och blev provocerad? Jag var glad för mitt barns skull. Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag skrev med att det finns glitchar i universum där även de som inget har får en chans.
 
Tråkigt att du tycker det och kan utläsa att det skulle varit lätt när jag uttryckligen skrivit att det inte var lätt. Hen har bott på diverse sätt utan förstahandskontrakt i 8-9 år så det är inte så att varken hen eller jag tror att det här är något som är enkelt men den här gången hade hen också en gnutta tur. Poängen jag ville ha fram var att om man inte försöker alls så finns det inget för ingen kommer servera ett boende till en där i soffan. Kan man tänka sig vad som helst som är tak över huvudet så går det att hitta boenden även om det kanske inte är exakt vad man önskar sig.
Jag kanske skulle skrivt att det går att hanka sig fram genom att sova på soffor, hyra sunkiga rum det kryper mögel på väggarna i, rivningskontrakt där du inte vet om du har bostad nästa vecka osv osv. istället så att ingen tog illa upp och blev provocerad? Jag var glad för mitt barns skull. Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag skrev med att det finns glitchar i universum där även de som inget har får en chans.

Det är ju synd att du inte förstår att det är provocerande. Att få en lägenhet efter en månad när folk har kämpat i många år - det är provocerande oavsett om den har legat i som fan, det har liksom de som kämpat i många ÅR också gjort. Att någon i den här stan skulle tro att en lägenhet kommer till en när man ligger på soffan finns inte på någons karta, så den poängen känns lite överkursig. Det är inte en gnutta tur. Det är helt gudomlig jävla jättetur. Du behöver inte klä på dig offerkoftan men lite verklighetsförankring hade kännts bra.
 
Det är ju synd att du inte förstår att det är provocerande. Att få en lägenhet efter en månad när folk har kämpat i många år - det är provocerande oavsett om den har legat i som fan, det har liksom de som kämpat i många ÅR också gjort. Att någon i den här stan skulle tro att en lägenhet kommer till en när man ligger på soffan finns inte på någons karta, så den poängen känns lite överkursig. Det är inte en gnutta tur. Det är helt gudomlig jävla jättetur. Du behöver inte klä på dig offerkoftan men lite verklighetsförankring hade kännts bra.
Mitt svar var till Ts som ansåg att det var bättre att fortsätta gå på akassa än att söka jobb över hela landet. Dvs. låta bli att ens försöka.

Kul att du tycker att jag klär på mig offerkoftan. Jag kanske överreagerade som blev ledsen men mitt liv just nu är fullständig misär och kaos och jag vet att jag inte borde skrivit som jag skrev trots det för vi är ju på buke så jag visste att offerkoftan skulle komma upp. Jag ska fortsätta sticka på den en stund för livet är just nu rent överförjävligt jobbigt och jag behöver något som kan värma mig. Jag reser snart muren igen, jag lovar.


Knapplån
Det lottas ut lägenheter i Stockholm. Tips till de som söker.
 
Mitt svar var till Ts som ansåg att det var bättre att fortsätta gå på akassa än att söka jobb över hela landet. Dvs. låta bli att ens försöka.

Kul att du tycker att jag klär på mig offerkoftan. Jag kanske överreagerade som blev ledsen men mitt liv just nu är fullständig misär och kaos och jag vet att jag inte borde skrivit som jag skrev trots det för vi är ju på buke så jag visste att offerkoftan skulle komma upp. Jag ska fortsätta sticka på den en stund för livet är just nu rent överförjävligt jobbigt och jag behöver något som kan värma mig. Jag reser snart muren igen, jag lovar.


Knapplån
Det lottas ut lägenheter i Stockholm. Tips till de som söker.

Ditt inlägg lät som att om man bara är flitig i en hel månad och inte är kräsen med var man bor så kan alla fixa förstahandskontrakt i Stockholm.
Jag som jobbar på socialtjänsten i området träffar människor som ansträngt sig i tio år utan att lyckas ordna fast boende.

Ett lotteri är just inget annat än tur och har inget med ansträngning att göra. Har själv anmält mig på över 30 lägenheter en gång i tiden utan att vinna någon.
 
Hur kan det låta lätt när hen låg i som sjutton vilket jag också skrev? Det var verkligen inte lätt och hen hade tur vilket jag också skrev men det är inte omöjligt.
Klistrar in inlägget igen med fetning för att förtydliga.

Det är nog formuleringen "... men inte om man ligger på soffan och pillar navelludd" som skaver. Den känns lite världsfrånvänd.

Det är så klart inte omöjligt, men ett snabbt förstahandskontrakt stavas dock vanligen kapital. Antingen i form av att man har råd att betala en extremt hög hyra eller att man köper ett förstahandskontrakt.

Om man provar att heta Mohammed och arbetar i kassan på Lidl så kan man nog ägna all sin fritid åt att med alla medel söka hyreskontrakt utanför de normala köerna utan någon större framgång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 647
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 245
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 182
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp